Lokvoer uit de computer

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Alex
    Komt net kijken
    • 06-02-2002
    • 77

    #16
    Misschien wel een leuk voertje; simpel maar doeltreffend. Alle ingredienten zijn makkelijk verkrijgbaar:

    5 kilo Broodmeel (2 mm)
    1 kilo Cocos donker
    1 kilo Maismeel
    1 kilo Coprah
    1 kilo PV1 Collant
    1 kilo Koekjes vanille

    In de zomer lekker aanzoeten met zoetstoffen van Van den Eynde ...of voor Jan: Sensas
    In de winter donker broodmeel gebruiken en snuffie zout er bij!!!!

    Groetjes allemaal.
    Ik sport 3x in de week, maar val helaas niet af! Lang leve de hengelsport!

    Reageer

    • Jan Grijpstra
      Sportvisser
      • 09-10-2002
      • 646
      • Aalzum

      #17
      Haha, en terecht.

      dat snuffie zout mag op tien kilo voer ook wel een kilo zijn hoor, je hebt er niet zo snel teveel in!!
      Persoonlijk zou ik in de winter niet met PV Collant vissen omdat dat zeer verzadigt, wil je je voer dan toch verzwaren dan is een pakkie leem, of beter nog, collix, wel op zijn plaats.
      Laat duidelijk wezen dat het om mijn mening gaat, en dus niet zo hoeft te zijn.

      met vr. gr.
      -------------------------------------
      Groeten van Jan

      Reageer

      • breammaster
        Vastestokvisser
        • 05-10-2002
        • 114
        • ieper

        #18
        LOOK 1 koffielepel
        Brasem
        Voorseizoen koud water gaat het beter bij mijn


        breammaster

        Reageer

        • Christ

          #19
          Het voer van Alex komt toch redelijk goed overeen met een voer uit de computer. Alleen de collant of de maismeel past er niet zo goed in. Misschien moet de collant er wel uit zo als Jan voorsteld en henpzaadmeel of zo iets er in. Wie het echt weet mag het maar zeggen.

          Het zout kan ik zelf niet zo goed plaatsen. Ik weet dat er altijd over gesproken wordt maar ik gebruik het nooit. Het zout moet misschien de suikersmaak vervangen zodat de vis zich niet zo vlug vol eet in de winter. Maar ik maak mijn voertje altijd zo lekker mogelijk en als de vis op de visplek is gebruik ik direct een kleinere voerkorf.

          En je kunt het geloven of niet. Bij mij op de visplek liggen de vissen met hun buik omhoog te wachten op een plonsje van de voerkorf waar uit elke keer een lekker hapje naar beneden komt.

          25cc knoflook of 30cc uienpoeder op 2500cc voer doet wonderen.

          Niet alle vissen die met hun buik omhoog liggen zijn dood
          Groetjes
          Christ

          Reageer

          • Jan Grijpstra
            Sportvisser
            • 09-10-2002
            • 646
            • Aalzum

            #20
            Hallo Christ,

            Zout is juist een smaak versterker. Je ziet het ook bij kleine huisdieren(ik loop nu toevallig stage bij een pet's place) en daar zeggen ze dat als een konijn bijvoorbeeld te weinig eet dan geven ze hem voer waar meer zout in zit zodat het beestje gaat eten. Daarom is zout, in combinatie met een laxeermiddel, in de winter uitermate doeltreffend.

            Het is alom bekend dat de vis in de winter minder eetlustig is, daarom is zout dus goed bruikbaar als smaakversterker. In de winter vis ik altijd met een schraal voer. Bijvoorbeeld een mix van Gros Gardons met Etang(kleur; normaal bruin of zwart) aan dat voer zit geen suikersmaak die ik probeer op te heffen door het toevoegen van zout, ik probeer de vis juist langer door te laten azen.
            Lees voor de 'grap' maar eens de informatie bij een van zichzelf al zout kant-en-klaar-voertje, je zult daarbij tegenkomen dat het uitermate geschikt is voor gebruik in koud water.

            En de zogenaamde "zomervoertjes" zijn meestal juist heel zoet en voedzaam, waar de vis lekker op door blijft azen. Bijvoorbeeld door de toevoeging van TTX blijft de vis lang op je stek hangen, al dan niet verzadigt is er in de zomer altijd nog wel plaats in het buikje voor een lekker haakaasje.

            En Christ, bij mij op de voerstek staan de vissen altijd met de bek op de bodem te azen, want daar bied ik mijn aas ook aan

            met vr. gr.

            ps Christ, heb jij maar 1% knoflook en iets meer dna 1% uienpoeder op je voer? Is dat niet verwaarloosbaar?


            [Gewijzigd door Jan Grijpstra op dinsdag, oktober 29, 2002 @ 21:29]
            -------------------------------------
            Groeten van Jan

            Reageer

            • Christ

              #21
              Hallo Visvrienden.

              Al hoe wel ik niet echt een voornvisser ben moet ik woensdag op voorn gaan vissen. Het is op een grind gat ongeveer 9meter diep.
              Nou heb ik een voornvoertje gemaakt. Wie kan mij zeggen of het een beetje goed is.
              Mijn maatbekertje is 50 cc
              25-beschuitmeel
              5 arachide wit
              5 babycorn
              5 geplette henp
              5 kokos wit
              3fenuqrek

              Moet hier nog iets bij of iets er af? En hoeveel zout kan er bij?
              Wie kan mij even helpen zodat ik woensdag niet voor ..... sta.
              Bvb mijn dank.
              Groetjes
              Cchrist.

              Reageer

              • Jan Grijpstra
                Sportvisser
                • 09-10-2002
                • 646
                • Aalzum

                #22
                Hoi Christ,

                ga je daar met de vaste stok of met de feeder vissen?
                Als je met de vaste stok gaat vissen kun je die 25-beschuit beter vervangen door brood of paneermeel, of een mengeling daarvan.
                De reden hiervoor is dat beschuit in mijn ogen te licht is en niet genoeg bindkracht heeft om 9 meter door het water te suizen en pas op de bodem uit elkaar te vallen.
                Met beschuit is de kans heel groot dat de voerbal halverwege uit elkaar valt, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
                Als het helder water is dan mag het voer zo donker mogelijk voor de voornvisserij, indien mogelijk zelfs zwart, dit omdat grindgaten vaak een goede roofvisstand heeft, en de vis zich dus niet veilig voelt op een lichtgekleurde voerstek. Dus de kokos wit, kan beter worden vervangen door bruine kokos.
                Fenuqrek ken ik niet, maar gezien de verhouding zal dit een smaakmaker zijn?
                Zout mag er zeker in als je van een gram of 100 per kilo voer uitgaat, dan is dat wel een goede verhouding.

                Alvast heel veel succes!

                -------------------------------------
                Groeten van Jan

                Reageer

                • Christ

                  #23
                  Hallo Jan.

                  Het voer is voor de feeder en we vissen ongeveer 35m uit de kant.
                  Fenuqrek is een smaakmaker en eetlust opwekker.
                  Mijn voertje is nu met het zout er bij 2,5 liter en weegt totaal 1050gr.
                  De kleur van het voer kan ik niet veranderen of er moet kleurstof bij en daar begin ik maar niet aan.
                  Nou heb ik vertouwen in mijn voertje en dat is toch al een goed begin.
                  Jan bedankt voor de goede uitleg.

                  Groetjes.
                  Christ.

                  Reageer

                  • Forummanager
                    Visserslatijn Nederland
                    • 30-12-2001
                    • 12131
                    • Albrandswaard

                    #24
                    Hoi Jan,

                    Fenugrek wordt ook wel fenegriek genoemd. Ik heb uit onze additieven database het navolgende geknipt en geplakt:

                    Naam additief Fenegriekzaad

                    Omschrijving
                    De zaden van van de Fenegriekplant (een plant van zo'n 60 centimeter hoog met op klaver gelijkend blad) komen uit de vruchten (peulen) van deze plant. De zaden werken eetlustopwekkend. Ze zijn hard van structuur en hebben een zoet-bittere geur en smaak. Fenegriek is voedzaam door het calcium, de mineralen en de suikers. Koken zorgt voor het verzachten van de bittere smaak. Bakken in olie of roosteren verandert de bittere smaak in een zoeter aroma.

                    Vorm Zaad
                    Herkomst Fenegriekplant. Zuidoost-Europa en India.
                    Kleur Roodbruin
                    Groep Geur/Smaakmaker en Eetlustopwekker en Spijsver******sbevorderend
                    Maximaal gebruik 5%
                    Gericht op/voor Brasem

                    Naam additief Fenegriekzaadmeel

                    Omschrijving
                    Gemalen zaden van de fenegriek. Zie Fenegriekzaad.

                    Vorm Meel
                    Herkomst Fenegriekplant. Zuidoost-Europa en India.
                    Kleur Roodbruin
                    Groep Geur/Smaakmaker en Eetlustopwekker en Spijsver******sbevorderend
                    Maximaal gebruik 5%
                    Gericht op/voor Brasem

                    Groet,
                    Bas
                    Visserslatijn Nederland
                    http://www.visserslatijn.nl
                    Sinds 1997...

                    Nationaal HengelSportForum
                    http://www.hengelsportforum.nl
                    Sinds 2001...

                    Reageer

                    • Jan Grijpstra
                      Sportvisser
                      • 09-10-2002
                      • 646
                      • Aalzum

                      #25
                      Hallo Christ en Forummanager,

                      bedankt voor de bijscholing, waarschijnlijk had ik juist vandaag fenegriek in mn voer moeten hebben

                      Voor de feeder lijkt bschuit mij inderdaad geschikt, zoals het voer als het ware uit de korf explodeert.
                      Vergeet je drijvende maden niet als je met de feeder op voorn vist, aangezien vorn niet echt een bodemazer is.

                      met vr gr
                      -------------------------------------
                      Groeten van Jan

                      Reageer

                      • Jan Grijpstra
                        Sportvisser
                        • 09-10-2002
                        • 646
                        • Aalzum

                        #26
                        Hoe is het gegaan Christ?
                        Heb je het idee dat je voer er anders uit hadden moeten zien qua samenstelling, of was dit hét?

                        met vr gr
                        -------------------------------------
                        Groeten van Jan

                        Reageer

                        • Christ

                          #27
                          Hoi Jan.

                          Het voertje zag er heel goed uit. Nat gemaakt met aromix voor voorn van sensas was het niet te versmade. Gisteren had ik het al een beetje bevochtigt en drie keer gezeefd. Aan het water nog wat aangelecht en vissen maar.
                          Het water was wel 1,5m hoger dan normaal, maar het weer was weer prima.
                          En het vangen was niet verkeerd. Alleen maar brasem, mooie grote brasem van soms 2,5kg. Daar zit je dan met je voornvoertje.
                          Mijn vismaat had een voertje helemaal gericht op brasem en hij vangt alleen maar voorn.
                          Je ziet dat het raar kan gaan en dat niets van te voren te regelen valt.
                          Al bij al hebben we toch een mooie dag gahad.
                          Volgende keer is het misschien net anders om.
                          Jan bedankt voor de belangstelling en misschien weet jij wel wat er fout is gegaan.

                          Groetjes.
                          Christ.

                          Reageer

                          • Jan Grijpstra
                            Sportvisser
                            • 09-10-2002
                            • 646
                            • Aalzum

                            #28
                            Hoi Christ,

                            ik las dat je je voer de avond tevoren al had aangemaakt, dat doe ik ook dikwijls....als ik op brasem wil gokken. Want wat dan het geval is dat alle werkende deeltjes zich verzadigen met water, en dus niet meer omhoog komen.
                            Dus de eerste mogelijkheid is dat je vismaat zijn voer de smorgens al had bevochtigd.
                            Het is natuurlijk zo dat echt voorn voer niet bestaat, dat zou dus zeggen dat het geen brasem lokt, dat is natuurlijk kolder, want een voorn en brasem hebben dezelfde voedselvoorkeur.
                            Ook moet ik zeggen dat de feeder niet de meeste geschikte hengelkeuze is voor de voornvisserij, aangezien de voorn geen bodemazer is.

                            In mijn ogen is er niks fout gegaan Christ, als je zoveel vis vangt, de vis die je vangt is natuurlijk ook stek afhankelijk.

                            met vr gr.
                            -------------------------------------
                            Groeten van Jan

                            Reageer

                            • Christ

                              #29
                              Hallo Jan.

                              Mijn voer had ik in eerste instantie droog genoeg gelaten, te droog om mee te vissen. Aan het water heb ik een gedeelte natter gemaakt en daarbij gevoegt een gedeelte van het voer dat niet nat genoeg was. Nou had het voer een zeer goede werking.Door een beetje voer in het water te gooien kon ik dat goed uit proberen.
                              Het mooie is natuurlijk dat je voor voorn gaat en het dan alle maal brasem wordt. We hebben er eigelijk toch om gelachen dat die vis toch dikwijls niet te sturen valt.
                              Hier uit blijkt ook weer dat een voertje gemaakt binnen de geldende spelregels nog niet zo gouw een verkeerd voertje is.

                              Groetjes.
                              Christ.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎