Hebben vissen pijn?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Max
    Newbie
    • 08-02-2002
    • 4

    Hebben vissen pijn?

    Ik ben zelf geen sportvisser, hoewel ik het vroeger wel redelijk vaak gedaan heb. Nu trekt het me niet meer, aangezien ik gehoord heb dat het nogal wat schade doet aan vissen en zij ook pijn en stress hebben van het vissen.
    Ik was benieuwd in hoeverre deze wetenschap jullie belemmert om wel/niet te gaan vissen?
    Do not fear, it\'s only Woody here !
  • Henri van der wal
    Komt net kijken
    • 19-02-2002
    • 97

    #2
    Komt van Carpboard www.karperwereld.nl
    Citaat van Sjors Hempenius:

    Hallo allen,
    in het kader van deze discussie wil ik een onderzoek aanhalen van Dr Rose, als professor verbonden aan de universiteit van Wyoming (USA) -Comparison of Human brain with a trout brain-. Hij start zijn verhaal met een definitie van pijn: een psychologische ervaring met zowel een een gewaarwordings als een emotioneel aspect. Het gewaarwordings of bewustzijnsaspect bij pijn meldt dat er ergens een blessure optreedt, b.v. het raken van je duim met een hamer. Het emotionele aspect staat los van van het gewaarwordingsaspect en betreft het lijden dat volgt op de gewaarwording dat er ergens pijn is. Het onderscheid tussen gewaarwording en emotie is belangrijk omdat gewaarwording niet altijd lijdt tot het emotioneel belven van pijn. Ter vergelijking: bij een operatie wordt een patient plaatselijk verdoofd waardoor hij wel de operatie en het gesnij ervaart maar geen pijn voelt. De term pijn moet dan ook worden gezien als de onplezierige psychologische ervaring die kan volgen op een verwonding. Mensenhersenen zijn er op uitgerust pijn te kunnen ervaren. Voor het gemak worden de hersens van een mens dan ook eens vergeleken met de hersens van een vis.

    De drie volgende delen kunnen worden ondescheiden: het ruggemerg, de hersenstam, en de grote hersenhelften. Het ruggemerg vangt de eerste signalen op van een verwonding. Deze signalen zullen, wanneer ze in het ruggemerg zijn aangekomen, de eerste beschermende reactie opwekken, zoals het terugtrekken van het verwond geraakt lichaamsdeel. De signalen gaan dan door naar de hersenstam, waar extra beschermende signalen worden opgewekt zoals kijken naar de oorzaak van het letsel en het uitschreeuwen. Pas daarna zullen de signalen naar de grote hersenhelften worden doorgegeven en wordt de gewonde zichzelf bewust van de verwonding en wordt pijn opgewekt(dat is dus de onplezierige emotionele ervaring). Voordat de signalen van de verwonding de grote hersenhelften hebben bereikt, worden de reacties van het ruggemerg en de hersenstam niet bewust ervaren en kan er dus geen sprake zijn van pijn. T.o.v. menselijke hersenen hebben vissen een veel "eenvoudiger" versie van het mesnelijk ruggemerg en de hersenstam en (slechts zeer primitieve) grote hersenhelften. De hersenhelften zijn bij vissen relatief veel kleiner dan bij mensen en ontberen dan ook de delen die nodig zijn om pijn te ervaren, zoals de zogenaamde neocortex. Een vis zal dus wel reageren op een verwonding, zoals het binnendringen van een haak, maar zal geen pijn ervaren zoals mensen dat ervaren.Het idee dat een vis pijn kan ervaren wordt door Dr. Rose ontkracht. Zouden we bij vissen de grote hersenhelften weghalen, dan zouden we aan het gedrag van de vis nauwelijks iets merken. Verwijder de grote hersenhelften bij een mens en hij verwordt tot een kasplantje.

    Samenvattend kunnen we stellen dat het bestaan van de mens wordt gedomineerd door de grote hersenhelften en dat van de vis door de hersenstam. Hierin ligt het antwoord besloten op de vraag of vissen pijn kunnen ervaren. Dr. Rose stelt dat dat erg onwaarschijnlijk is.

    Neemt al met al niet weg dat voorzichtig dienen om te gaan met vis. Het haken, drillen en boven water halen doen een vis geen goed. Weidelijk benadering van de vis hoort dus altijd voorop te staan.

    Een lang verhaal maar ik hoop dat het iets nuttigs toevoegt aan de discussie.

    M.vr. gr. Sjors

    (met dank aan Teye Marra voor de info).

    Hopelijk heeft u hier wat aan........
    www.hsvheerenveen.nl Vissen fotograferen, niet consumeren.

    Reageer

    • Deputy
      Sportvisser
      • 04-02-2002
      • 606
      • Lille

      #3

      nu de spits er toch af is.
      Een beter antwoord kan moeilijk denk ik, toch wens ik te reageren met een praktijkvoorbeeld : vorig jaar juni, hadden wij onze jaarlijkse congertrip naar engeland. Tijdens een vissessie kreeg ik een prachtige beet, doch het beestje dok terug het wrak in, met lijnbreuk tot gevolg. Ik weet of je een O'shaunnessy-haak 10/0 kent, maar dit is een behoorlijk krammetje. Mijn vismaat die net achter mij stond kreeg eveneens een beet en dit binnen de minuut van mijn lijnbreuk. Na een lange dril kwam de conger boven EN de lijn dit ik net was verspeeld hing nog uit de bek van het 30 kilo zware beestje. Beide haken werden verwijderd en de conger dok zonder te zwaaien weer de diepte in. Moraal : ik vermoed dat een beestje dat pijn heeft...niet direct zal toehapen op iets nieuws. Ik stel voor dat je ook eens de leefnettencode vanhet NVVS doorleest....ook interessant voor jouw gedachtengang betreffende pijn - stress - ..;enz...
      groetjes van Deputy Dog

      ---------------------------
      http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
      http://www.marcelvandeneynde.be

      Reageer

      • Max
        Newbie
        • 08-02-2002
        • 4

        #4
        Bedankt voor jullie reakties. Waar het op neer komt is dat ze geen pijn kunnen ervaren, maar wel stress als gevolg van het vissen toch?
        Do not fear, it\'s only Woody here !

        Reageer

        • Deputy
          Sportvisser
          • 04-02-2002
          • 606
          • Lille

          #5
          Waar wil je eigenlijk naar toe....!!??
          Ik vrees dat de meesten die hier komen, zelfs nog niet denken aan stoppen met hengelen.
          Wat die stress betreft ... : het is eerder een reactie uit zelfbehoud. Dit is het 1 van de weinige zaken die een vis kent : eten, zwemmen, blijven leven, en ...
          groetjes van Deputy Dog

          ---------------------------
          http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
          http://www.marcelvandeneynde.be

          Reageer

          • Max
            Newbie
            • 08-02-2002
            • 4

            #6
            Stoppen met hengelen? Dat is zeker niet mijn bedoeling. Dat lijkt me een niet te winnen zaak :-)
            Ik ben gewoon benieuwd of en hoe mensen die sportvissen hierna kijken en of ze er een mening over hebben. Nieuwsgierigheid dus.
            Do not fear, it\'s only Woody here !

            Reageer

            • Deputy
              Sportvisser
              • 04-02-2002
              • 606
              • Lille

              #7
              Wel, ik denk dat de overgrote meerderheid van de collega hengelaars dit soort discussies vermijd, omdat er gewoonweg geen winnen aan is. Als je bijvoorbeeld naar de nieuwsgroep hengelsport gaat, eindigt dit soort vragen meestal in een virtuele cyber-scheldpartij. Temeer daar de "dierenvrienden" geen enkel begrip kunnen opbrengen voor het vissen en haar beoefenaars. Blijkbaar zijn hengelaars een dankbaar doelwit. Maar zou het vissen, bijvoorbeeld evenveel in de media komen als voetbal, zou iedereen uitkomen voor zijn hobby. Neem het artikeltje in het laatste hengelsportblad : VIP's zoals Willem Alexander, J. Kraaykamp, enz... zijn bezeten van het visvirus, doch durven er blijkbaar niet voor uitkomen.
              Ik wil elke duscussie aangaan, zolang de "uitdagers" open staan voor de mening en overtuiging van anderen.
              Zoals in het eerste antwoord overvloedig is aangetoond...1 van de zovele studies.... kun je vissen niet vergelijken met gewervelde dieren..en intelligentie ??? Basisbehoeften horen die bij intelligentie, of is het puur instinct...
              Vandaar .... Wil je echt antwoord op je vraag denk ik dat je op het net voldoende studies pro en contra vind.
              Succes en hopelijk vindt je terug plezier in het hengelen.
              PS : hoeveel "dierenbeschermers" hebben ooit als eens een wilde goudvink uit de hand gevoerd ????? Wel ...ondergetekende wel..; telkens één maden per keer, die ze dan enkele meters verder lekker oppeuzelde..ongelooflijk gevoel en prachtig zicht, en dat terwijl ik met de hengel in mijn andere hand zat te vissen....einde (wordt vervolgd ?????)


              [Gewijzigd door Deputy op maandag, februari 25, 2002 @ 22:49]
              groetjes van Deputy Dog

              ---------------------------
              http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
              http://www.marcelvandeneynde.be

              Reageer

              • Max
                Newbie
                • 08-02-2002
                • 4

                #8
                Ik heb een en ander gevonden op het internet en over het algemeen zijn onderzoekers het er wel over eens dat vissen pijn-prikkels waarnemen en er op reageren. De ervaring van pijn is totaal anders dan bij een mens, aangezien de frontale hersenen, waarin de bewuste evaring van pijn schijnt plaats te vinden, (veel) meer ontwikkeld is. Dus ze voelen wel pijn, maar bij lange na niet in de mate waarop de mens het ervaart.
                Ik ben biologie-student en weet wel dat het ervaren van pijn ge-evolueerd is om een dier te waarschuwen en te behoeden voor pijn en de gevolgen daarvan. Wanneer zij geen pijn zouden ervaren (in de vorm van pijnprikkels, dus niet de menselijke manier van pijn lijden, i.e. leed van het pijn) het met hun overlevingskansen slecht gesteld staat doordat ze zichzelf zouden verwonden en gewoon doodbloeden oid.

                Maar buiten het feit dat een enigzins pijn kan lijden, ben ik ook gestopt met vissen omdat je de vissen verwondt. Dus een gat in zijn lippen, gehemelte of als het niet meezit slikt de vis het in. Dat kan wel degelijk schadelijke gevolgen voor de vis hebben, waar bij het inslikken bv de dood op kan volgen. Waar het op neerkomt is dat ik niet vond dat ik een dier kon verminken, in het geval van sportvissen waarbij je de vis niet opeet, om er alleen maar plezier aan te beleven. Hoe zie jij dit?



                [Gewijzigd door Max op donderdag, februari 28, 2002 @ 19:50]



                [Gewijzigd door Max op donderdag, februari 28, 2002 @ 19:52]
                Do not fear, it\'s only Woody here !

                Reageer

                • Henri van der wal
                  Komt net kijken
                  • 19-02-2002
                  • 97

                  #9
                  Max,

                  een echte sportvisser haakt een vis altijd voor in de bek & zal er alles aan doen om een vis in een zo'n goed mogelijke conditie terug te zetten. Altijd onthaken met een onthaker, vis beetpakken met natte handen & in het water terug leggen.

                  Karpervissers ( en ook steeds vaker roofvissers) hebben zelf zachte matten om de karpers op te onthaken, zodat ze niet beschadigen.

                  Met natte handen beetpakken zie ik trouwens wel te weinig in wedstrijden.

                  Sportvissen is ontspannen in de natuur & elke keer weer wachten op een onbekende schoonheid uit de fascinerende onderwaterwereld.
                  www.hsvheerenveen.nl Vissen fotograferen, niet consumeren.

                  Reageer

                  • Jan Grijpstra
                    Sportvisser
                    • 09-10-2002
                    • 646
                    • Aalzum

                    #10
                    een vis leeft naar de drie v's

                    voedsel
                    veiligheid
                    voortplanting

                    het fenomeen pijn is van toepassing op de veiligheid. Je zou denken een vis die eens gevangen is vang nooit weer, integendeel.
                    Een vis ervaart geen pijn in de bek.
                    Een vis eet de driehoeksmosseltjes die aan de kade groeien, haal jij daar je voet langs dan ligt die helemaal open.
                    Heb karpers gevangen, met een haak en boilie in z'n bek, snoeken met twisters, en naast mij tijdens een wedstrijd is er eens een brasem gevangen met een haak en de nog levende wormen eraan.
                    Mijn mening is dat de vis enkel stress ervaart, en hoe vaker hij ermee in aanraking komt des te moeilijker de vis de volgende keer is te strikken.... dé uitdaging dus

                    met vr. gr.
                    -------------------------------------
                    Groeten van Jan

                    Reageer

                    • pami

                      #11
                      hey,

                      je wilt weten of vissen pijn ervaren?
                      Wel: ten eerste is bij brasem het gedeelte waar ze het aas mee zoeken dood vlees, wat wilt zeggen dat ze er geen gevoel in hebben...ze schuren er trouwens ook mee over de bodem...

                      Ten tweede en een van de belangrijkste zaken is dat de visser voorzichtig omgaat met de vis. Onthaken met uitsteker, niet zelf zitten prullen met de vingers...vis altijd onthaken in een emmer met water gevuld die zich naast de visser bevind, vis is dan rustig en kan proper onthaakt worden, zonder beschadiging. Dan de vis in het leefnet zetten...ALTIJD met de kop eerst!!! Zoniet kan het zijn dat de staart van de vis gebroken wordt door de kracht van het neerkomen op het water.

                      Eindconclusie: de vis heeft weinig last van gevangen te worden, zolang de visser zich een beetje behoorlijk gedraagd.

                      groetjes
                      pami

                      Reageer

                      • Jan Grijpstra
                        Sportvisser
                        • 09-10-2002
                        • 646
                        • Aalzum

                        #12
                        Hoi Pami

                        het gedeelte van de bek waar de brasem zijn voedsel mee zoekt, is allesbijhalve dood vlees.
                        Dat gedeelte van de bek barst namelijk van de smaakpapillen/zintuigen, net als de rest van zijn lichaam. Ook zit er in dat gedeelte van de bek allerlei tastorgaantjes om de bodem mee te betasten, daardoor weet hij of hij over een bed muggelarven zwemt of juist over mosselbanken.

                        Wat er echter ontbreekt in dat deel van de bek, daarom noem jij het waarschijnlijk dood vlees, zijn pijnzintuigen. Die hebben ze niet omdat de vis van nature al in scherpe dingen hebt, zoals driehoeksmosseltjes. Mocht er een klein stukje schelp in de bek blijven hangen, dan duwt de brasem die er met allerlei spiertjes er weer uit.

                        Wat ik wel met je eens ben Pami, is dat de visser een heel groot deel van de stress van de vis kan voorkomen dmv een juiste behandeling.

                        met vr gr
                        -------------------------------------
                        Groeten van Jan

                        Reageer

                        • pami

                          #13
                          Hey jan,

                          Sorry van het misverstand van mijn kant. Het is inderdaad zoals jij het verteld. Heb me misschien verkeerd uitgedrukt.

                          Groetjes
                          pami

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎