Longrange feeder molen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rw
    Newbie
    • 16-03-2002
    • 1

    Longrange feeder molen

    Welke type molen gebruiken jullie voor lange-afstandfeederen?

    Ik heb nu een Ultegra van Shimano maar daar zit geen lijnclip op.( & het is eigenlijk 1 van mijn karpermolens voor in Frankrijk) :upsidown:

    Henri van der Wal (ik ben nu bij mijn neefje Rw)
  • Deputy
    Sportvisser
    • 04-02-2002
    • 606
    • Lille

    #2
    Eigenlijk heeft die volgens mij geen echt belang..die molen..groot, klein, lang, dik, dun,..enz...
    Belangirjker is de inhaalsnelheid. Je moet hiermee rekening houden met de dikte van je gebruikte lijnen.
    Misschien kennen jullie de serie II van Shimano nog. Kleine molentje met ongeveer 65 cm inhaal.
    Wel ik gebruik deze op het A'dam - Rijnknaal en haal ook de overkant.
    Op de Maas gebruik ik het stevigere model 4000, daar mijn onderlijnen er 18 à 20 hondersten zijn en dus niet makkelijk torsen.
    groetjes van Deputy Dog

    ---------------------------
    http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
    http://www.marcelvandeneynde.be

    Reageer

    • henry
      Newbie
      • 04-04-2002
      • 1

      #3
      Voor het zwaardere werk kun je ook kleine baitrunners uit de karperwereld gebruiken. Deze hebben een zwaardere binnenwerk. Ook de centeras is dikker. Deze kan bij te kleine molens krom raken door de klappen van het werpen op de lijnclip

      Reageer

      • Henri van der wal
        Komt net kijken
        • 19-02-2002
        • 97

        #4
        Ik ben wezen kijken naar molens & de biomaster(Shimano), een zeesurfmolen van Aquatum & de Tomahawkmolen van Alijn Danau heb ik in handen gehad.......ik heb nog ff de tijd, dus zal nog wat verdere kijken......Mitchell & Penn schijnen ook mooie Bigfeeder-molens te hebben.....
        www.hsvheerenveen.nl Vissen fotograferen, niet consumeren.

        Reageer

        • Christ

          #5
          Als je nou een stiekje onder de lijnclip haakt en dan de stiek over de spoel trekt, dan heb je de beste lijnstopper op de molen die er is. Ik gebruik zelf altijd een O ring van 30 of 40 mm met een dikte van 1mm.
          De gevlogten lijn komt dus niet meer onder de clip te ziitten. De lijn word afgestop door het stiekje. Geen lijn beschadeging meer en de klap op de hengel bij ingooien wordt opgevangen door het stiekje. Dus ook geen kromme spoelassen meer.
          Tot weder horen
          Groetjes
          Christ.

          Reageer

          • leoj
            Wordt moeilijk !!!!
            • 10-04-2002
            • 53
            • Leidschendam

            #6
            Om vere worpen te maken, heb je echt een grote spoel nodig. Een grotere spoel zorgt er voor dat lijk een grotere cirkel maakt, en zo doende minder wrijving heeft. Je start oog moet wel groot zijn, en ver van de molen af zitten, anders werkt het alleen maar tegen.
            Dus die mijnheer die naar de overkant gooit van het AR kanaal, kan met een molen met een grote spoel nog verder gooien.
            Beter één hengel in je hand dan tien in de schuur van je buurman.

            Reageer

            • Henri van der wal
              Komt net kijken
              • 19-02-2002
              • 97

              #7
              Christ, ik heb een Ultegra van Shimano die ik ook wel voor dit doeleinde gebruikte, maar daar zit niet zo'n "normale lineclip" op, dus misschien wil dat met dat elastiekje wel.......

              Die Ultegra's zijn mijn Frankrijk-karper-molens, maar ik draad dan de karpervoorslag eraf & 100 meter 8/00 gevlochten erbij op.....

              www.hsvheerenveen.nl Vissen fotograferen, niet consumeren.

              Reageer

              • Christ

                #8
                Beste Henri.
                Op elke spoel zouden twee cips moeten zitten. Een voor de gewone lijn en een voor het stiekje. Misschien komt dat nog wel eens. Het stiekje moet wel ergens achter gehaakt worden, anders werkt het niet.
                Ik zou twee gaatjes boren van 1,5 mm kort op de rand van de spoel. Ongeveer op de plaats waar een clip zit. Nou maak je van draad een soort nietje en dat steek je door die gaatjes. Aan de binnenkant van de spoel buig je de pootjes om en dan heb je een soort clip Ik hoop dat je iets met mijn uitleg kunt doen.
                Tot weder horen
                Groetjes
                Christ.

                Reageer

                • Henri van der wal
                  Komt net kijken
                  • 19-02-2002
                  • 97

                  #9
                  De lineclip die erop zit zijn twee gaatjes die in de spoel verbonden zijn, zodat je daar je draad door kan halen.....ik doe daar het elastiekje doorheen......ik moet het nog uittesten.....

                  www.hsvheerenveen.nl Vissen fotograferen, niet consumeren.

                  Reageer

                  • Arnout
                    Newbie
                    • 27-05-2002
                    • 1

                    #10
                    Beste Henri

                    Als ik jou advies zou mogen geven, zou ik de daiwa emblem x 5000 a aanraden. Vanwege het feit dat deze molen snel binnendraait (115 cm),mooi opspoeld (lijn gelijkmatig op spoel)en ver gooit vanwege de grote spoel.

                    Reageer

                    • Jan Grijpstra
                      Sportvisser
                      • 09-10-2002
                      • 646
                      • Aalzum

                      #11
                      Ik vis zelf ook met die molen en bevalt mij prima.
                      Op een andere feeder heb ik een DAM, het type is me even ontschoten en met dunner onderlijn/kleiner water bevalt me dat beter dan de Emblem.

                      Dus Henri, het is een Dolphin geworden

                      met vr. gr.
                      -------------------------------------
                      Groeten van Jan

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎