powergum contra voorslag

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Henri van der wal
    Komt net kijken
    • 19-02-2002
    • 97

    #16
    Alex,

    de knoop die op de site staat is de "normale voorslagknoop.

    De knoop die ik bedoel is als volgt:

    1) Je legt een knoop in je nylon voorslag.

    2) Steek de Dyneema door de knoop. (knoop openhouden & niet aantrekken!)

    3) Wind het dyneema 10 maal om de voorslag van de knoop af.

    4) Wind dan het dyneema 6 maal om de voorslag naar de knnop toe(over de andere heen dus).

    5) Het uiteinde doe je door de knoop.

    6) Bevochtig de knoop & trek beide uiteinden aan. De uiteinden wijzen in dezelfde richting & geven geen problemen met het inwerpen.

    P.s. ik zal de plaatjes binnenkort scannen voor op onze site(HSV Heerenveen http://home.hetnet.nl/~l7hone of binnenkort www.hsvheerenveen.nl), want het betreft de oude STARBAITS-catalogus van 1999.

    In de nieuwe catalogus staat ie niet.........
    www.hsvheerenveen.nl Vissen fotograferen, niet consumeren.

    Reageer

    • Deputy
      Sportvisser
      • 04-02-2002
      • 606
      • Lille

      #17
      Wel wel.. het loopt hier zoals een trein. TOF.
      Eerst ff reageren op die "knoop" : de knoop die bedoeld wordt is de albrightknoop. Op mijn site kun je hem vinden (op foto en in animatie) http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be)
      De albrightknoop is eigenlijk een soort strop, zodanig dat het niet echt een verdikking is van de lijn.

      Ik ga wel eens een kijkje nemen naar die Mahinknoop.

      En christ : ik vindt je uitleg verhelderend. Totaal andere ideeën dan diegene die ik normaal ken.
      Nochtans toch enkele bedenkingen en zaken waar ik niet helemaal mee akkoord ga : 1° de beetregistratie : geen betere registratie dan rechtdoor. Ik bedoel : haak op één lijn met de top. Telkens je in een lus vist, krijg je maar 50% van de registratie. Probederen dit maar eens i de praktijk, thuis. JE zal die dat bij een lus en je trekt de haak 20 cm weg, bv naar rechts, de top slechts 10 cm zal doorbuigen.

      2° en dan het aan"knopen" van de lijn aan de powergum : welke knoop gebruik je

      3° 0,8 mm = hoeveel honderdsten en hoeveel trekkracht
      groetjes van Deputy Dog

      ---------------------------
      http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
      http://www.marcelvandeneynde.be

      Reageer

      • Henri van der wal
        Komt net kijken
        • 19-02-2002
        • 97

        #18
        Ik gebruikte eerst altijd die tweede uni-knoop op jou site(Deputy)voor voorslagen.

        www.hsvheerenveen.nl Vissen fotograferen, niet consumeren.

        Reageer

        • Christ

          #19
          Hoi Deputy

          Eerst een klein verhaaltje:
          Men vist op een stromend water 100 meter breed, 10 meter uit de kant, met de vaste hengel.
          De hengel is opgetuicht met het dunste snoer, kleinste dobber, kleinste loodjes, kleinste haakje, dunste topje in de hengel. De dobber beweegt al als de brasem in de buurt van het aas komt.

          Nu gaat men vissen naar de andre kant. Feeder wordt uitgepakt, top 5 geplaatst, 100 grams voerkorf gemonteert, de lijn op 90 meter afgesteld, en visse maar. De hengel staat krom van de druk op de lijn en de vis moet met twee handen aan het aas trekken om de hengeltop ook maar een beetje te bewegen. Voel je waar ik naar toe wil. Maar ja, je moet naar de andere kant, want ieder een gaat zo ver. Daar ligt het voer, dus daar komt de vis. Vissen die je dan vangt plegen naar mijn inziens kompleet zelfmoord. Die vissen vangen wij niet maar die vangen zich zelf.

          Ik ga er dus van uit dat de meeste vis zich zelf vast bijt en als dat gebeurd is wil ik dat gewaar worden middels mijn top van mijn hegel. Bij de vaste hengel met dobber moet je de vis wel aanslaan omdat ie geen weerstand ondervindt.

          Beetregistatie bij rechtdoor vissen:
          Elke montage die meer druk op lijn brengt moet zoveel mogelijk vermede worden (te dikke lijn, voorslag, ruwe lijn, enz.)De hengeltop wordt krom getrokken door de druk van het stromend water. Maar zo hard als er aan de top getrokken wordt, wordt er ook aan het lood getrokken. Dat is een zeer belangrijk gegeven. Laten we is aannemen dat de hengel zo krom staat als of er 40 gram lood aanhangt en dat is echt niet overdreven.Bij een aanbeet waar bij de vis recht van de hengel af zemt moet hij eerst die 40 gram oplossen en dan noch harder trekken om de top te laten bewegen zodat wij kunnen zien dat er beet is. Als ik dan aan dat dobbertje denk. Als de vis naar links of rechts weg zwemd is dat probleem minder groot, omdat dan de voederkorf mee helpt de top krom te trekken.
          Met powergum rechtdoor visen geeft veel meer weerstand dan bij nijlondraad rechtdoor vissen. Als je thuis een op getuigde hengel neer lecht met de voerkorf op een omgekeerde grote emmer, de top op spanging draaid en een 50 gram aan de verkorte onderlijn hangt, kun je dat mooi uit proberen. Je kunt dan het loodje langs de emmer hangen, naar links of rechts naar voor of naar achter, om te zien wanner de top het meeste krom gaat.
          Dus ook rechtvooruit visen is niet optimaal en voor verbe****** vatbaar.
          Volgen de keer de rest van mijn antwoord.

          Tot wederder horen.
          De groetjes Christ.

          Reageer

          • Henri van der wal
            Komt net kijken
            • 19-02-2002
            • 97

            #20
            Hier kun je de Mahin-knoop vinden:
            http://home.hetnet.nl/~l7hone/feeder_voorslagknoop.html

            Enjoy

            :moo: :moo:
            www.hsvheerenveen.nl Vissen fotograferen, niet consumeren.

            Reageer

            • Christ

              #21
              Hoi Deputy.

              Als je met vaste lus vist op stilstaand water , zal na dat de voerkorf op de bodem gevallen is, het aas met haak tussen begin lus en voerkorf neer dalen. De onderlijn met haak ligt dan op de hoofdlijn en somms zelfs op de voerkorf. Als je dan je voerkorf noch verlegt, heb je al grote kans dat alles in de war geraakt.
              Bij het rechtdoorvissen ligt het aas vlak achter de voerkorf. Dus gemaklijk voor de vis om het op te nemen. Als de onderlijn 100cm lang is, kan de vis minsten 100cm weg zwemmen voordat de onderlijn strak loopt. Omdat de vis 100cm de tijd heeft het aas te slikken zonder ook maar de minste weerstand, krijg je natuurlijk altijd een goede aanbeet. Vis je nu op stromend water,dan is de situatie zoveel anders, dat rechtdoor vissen met een schuif manier zeker niet altijd het beste is.

              Bij het vissen met vaste lus krijg niet automatisch 50% van de beetregistratie. Als de vis recht van de hengel weg zemt heb je een, een op een registratie die steets minder wordt totdat de vis haaks op hoofdlijn weg zemt. Als de vis recht op je af komt krijg je zelfs geen doorbuiging van je hengel, maar springt de top zelfs terug. Dus ook de vaste lus is voor mij niet de beste beetregistatie. Ik wil dus een manier, hoe de vis ook weg zemt, er altijd een zelfde beetregistatie is, dat te gebruiken is op stromend en stilstaand water, niet in de war raakt en zonder toeters en bellen.

              Nu komt de powergum aan de orde.De powergum die ik gebruik is geen 0,8mm dik maar o,6mm Dat is 60 honderste, met een trekkracht van 11 lbs. Omdat mijn voerkorf altijd aan twee van die lijnen hangt is de inwerpkracht 22 lbs De powergum wordt niet gebruikt als vaste lus of schuif lus zo als we die kennen, maar op een andere manier die ik noch uit moet leggen. Ik hoop, dat het mij gaat lukken, maar dan een volgende keer.

              Het aanknopen: De powergum wordt niet aan de hoofdnijn geknoopt maar komt schuivend aan de hoofdlijn door middel van een kraal met daar aan een klein oogje waar de hoofdlijn aan gelust is. Meestal neem ik een gewone glaskraal, die is harder en het gat is aan de randen ronder en geeft daar door minder weerstand bij het schuiven. Alle beetjes helpen.

              Tot weder horen.
              De groetjes Christ.

              Reageer

              • Deputy
                Sportvisser
                • 04-02-2002
                • 606
                • Lille

                #22
                Wauw, eer ik alles gelezen had....
                Goede lopende discussie, vinden jullie niet.
                Waar moet ik starten...
                Henry : de knoop. Zowel de 2de uniknoop als die MAhinknoop zijn degelijk, MAAR... je voelt het al...toch huiver ik.
                En waarom : gevlochten lijn is X-maal dunner dan nylon...met als gevolg dat deze vele malen sterker is op dezelfde opppervlakte. Wat als gevolg geeft dat de gevlocxhten draad in nylon in snijdt.
                Door je beide draden in elkaar trekt, zal de nylon steeds beschadigd worden.
                Ik gebruik zowel de uniknoop als de mahin voor het aanknopen van nylon aan nylon en nylon aan powergum, maar nooit voor gevlochten.

                Dan Christ : zware uitleg....je zal toch eens met een tekening voor de dag moeten komen.
                In je vorige antwoord had je het over het VER vissen, maar als ik de keuze heb, geef ik steeds de voorkeur aan kort. Nu bv. A'dam-Rijnknaal : ofwel is het kort te doen, ofwel aan de overkant..zodoende.

                Betreffende het vissen met de doorgeknipte lus op stilstaand water. Ik heb nog nooit een verwarmde lijn gehad, nog nooit. En wat je uitleg over het neerkomen van het aas betreft ??
                We beginnen met het inwerpen...je korf blokkeerd op je lijnklip..mat je aas vliegt nog iets verde= lengte van je onderlijn. Het afzinken van de korf gebeurd in een boog (gestrekte lijn), dus komt de korf bij het afzinken, terug dichter naar de kant. Je aas doet hetzelfde, doch altijd is verder, gezien de lengte van de onderlijn.

                Nu wat de beetregistratie betreft : iets wat vele feedervissers onderschatten is de lengte van de onderlijn. Afhankelijk van de beet(lust) zal deze korter of langer moeten zijn. Er zijn momenten dat mijn onderlijn bijna even lang is als het stuk tussen knoop en korf.
                Nu elke systeem heeft vor- en nadelen.
                Daarom zou ik graag een grafische voorstelling van het powergum systeem willen zien, zodat ik het kan uitproberen.

                Je spreekt ook over zware korven, enz... maar ik vis op water waar elke verzwaring van de korf, gelijkgesteld is aan zelfmoord : gewoon kleine korf, zonder lood....en hier moet je wel aanslaan, want de vis heeft geen tegengewicht waarbij hij zichzef haakt.
                En wat met kleine vis : hier is onvoldoende gewicht om zichzelf te haken ?
                Daarom Christ...wij wachten allemaal vol ongeduld op de tekening van je motage :notsure:
                groetjes van Deputy Dog

                ---------------------------
                http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                http://www.marcelvandeneynde.be

                Reageer

                • Christ

                  #23
                  Hoi Deputy.

                  De vraag was: wanneer gebruik je powergum,voorslag,waar,wanneer en waarom.
                  Ik denk dat deze montage alleen gebruikt word bij zwaarder vissen en daarom heb ik voor die uitleg gekozen. Voor ultra ligt vissen gebriuk je dunnen lijnen en zeker geen voorslagen of andere zware toestanden. Dit komt mischien later nog eens aan de orde.

                  Ik wilde nu eigelijk alleen maar zeggen dat de montagetekening er aan komt. De tekening komt op een of andere manier op deze site. Ik moet die tekening nog maken en versturen. Wat het mij aan hoofdbrekens kost omdat door deze computer te krijgen dat wil je niet weten. Nog even geduld s.v.p.

                  Tot weder horen.
                  Groetjes Christ.

                  Reageer

                  • Deputy
                    Sportvisser
                    • 04-02-2002
                    • 606
                    • Lille

                    #24
                    Christ,

                    ik wil natuurlijk jouw systeem niet afbreken EN zeker niet als ik het niet heb kunnen uitproberen. Als het niet lukt om de tekening hier te brengen, kan je ze misschien naar mij mailen (zie profiel)

                    Ik kan me dus nog altijd niet vinden in de systemen met powergum die ik al gezien heb, daarom :fish:

                    Nu heb ik nog een vraag : heb je dan geen lijnbreuk op je gevlochten draad, want alle kracht zit steeds op het stuk dat door het topoog gaat, zodat ik vermoed dat de slijtage van je gevlochten lijn toch enigzins verrapt moet gaan op die plek.
                    Na enkele wedstrijd met voorslag, voelt je bv. duidelijk dat je voorslag harpert, daar waar deze gewoonlijk rust op het topoog.

                    groetjes van Deputy Dog

                    ---------------------------
                    http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                    http://www.marcelvandeneynde.be

                    Reageer

                    • Christ

                      #25
                      Beste Deputy.

                      Het heeft even geduurd, maar de tekeningen met teks zijn bij het forum via e-mailen. Ik heb daar in van alles getekend en uit gelegt en hoop dat veel vissers er iets mee kunnen doen. Ook de dubbel op nijlon en de dubbel op powergum komen daar aan de orde. Ik hoop dat er veel vragen over komen door de vissers. Dan krijgen we een mooi open discussie waar van alles weer te leren is.En daar gaat het toch om.
                      Nou nog even over beschadeging van de gevlochten hoofdlijn in de topogen. Ik gebruik eigelijk altijd lijn van 0,08 mm dik. Daar leg ik een lus in van 100 cm. Die lus heeft dus maar de helft van de lijndruk van de topogen, en daarom gaat ie toch heel lang mee.
                      Tot weder horen als de tekeningen ergens te zien zijn.
                      De groetjes
                      Christ.

                      Reageer

                      • Alex
                        Komt net kijken
                        • 06-02-2002
                        • 77

                        #26
                        Beste Christ en Deputy,

                        Ik moet eerlijk zeggen dat ik jullie conversatie met enorme belangstelling en waardering volg. Jullie halen zeer interessante onderwerpen aan. Ik wilde dan bij deze vragen of Christ die tekeningen zou willen toezenden naar mijn emailadres, gezien ik sta te popelen om ze te kunnen zien! Ik weet namelijk niet hoelang het hengelsportforum er over doet om deze te kunnen gaan publiceren.
                        Mijn emailadres is alex@hoogenhuizen.nl
                        Bij voorbaat enorme dank.

                        Met vriendeleijke groet Alex
                        Ik sport 3x in de week, maar val helaas niet af! Lang leve de hengelsport!

                        Reageer

                        • Deputy
                          Sportvisser
                          • 04-02-2002
                          • 606
                          • Lille

                          #27
                          Christ, zoals te verwachten, heb ik, nu zeker, toch enkele vragen bij je systeem : 1° je bevestigd de powergum aan de korf dmw kleine connectors. Maar bestaat de kans dan niet dat deze onder de korf liggen en je de beet dus niet ziet totdat de vis de korf weg trekt --> mis je dan niet te veel beten ?? 2° hoe ver werpt je met deze montage en welk (vol)gewicht van korf.
                          Andere vragen volgen nog wel
                          groetjes van Deputy Dog

                          ---------------------------
                          http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                          http://www.marcelvandeneynde.be

                          Reageer

                          • Christ

                            #28
                            Beste Deputy
                            Begin volgende week heeft het hengelsportForum de tekeningen en tekst op de site staan, zodat iedereen mee kan doen met de discussie over powergum en montage van onderlijnen en voerkorven. Om die 77 forumgebruikers niet in verlegenheid te brengen stel ik voor om ook op dat moment verder te gaan met vraag en antwoord. Geduld is een schone zaak en dat geld zeker voor een visser.
                            Tot weder horen.
                            Groetjes
                            Christ.

                            Reageer

                            • Alex
                              Komt net kijken
                              • 06-02-2002
                              • 77

                              #29
                              Hey Christ,

                              Zeer bedankt voor het sturen van je getekende montage! Ook ik zal even afwachten tot de publicatie van deze tekening heeft plaatsgevonden!
                              Kunnen we weer gezellig verder gaan discusseren op dit medium! :upsidown: Ik vind het zeker een zeer interessante montage!
                              Maar ook ik zal mijn geduld even moeten bewaren....eerst de Visma dan maar!

                              Groetjes!
                              Ik sport 3x in de week, maar val helaas niet af! Lang leve de hengelsport!

                              Reageer

                              • Forummanager
                                Visserslatijn Nederland
                                • 30-12-2001
                                • 12131
                                • Albrandswaard

                                #30
                                Hallo allemaal,

                                De tekeningen van de montages en de daarbij behorende teksten zijn inmiddels op Visserslatijn Nederland geplaatst. U vindt deze onderwerpen via het navolgende URL: http://www.visserslatijn.nl/techniek/tn_montages.shtml(nieuw scherm).

                                Het gaat om de navolgende montages:
                                Montages:
                                * Vaste montage (stilstaand water)
                                * Vaste montage (stromend water)
                                * Schuiflusmontage
                                * Dubbelop montage (nylon)
                                * Dubbelop montage (powergum)

                                Uiteraard Christ hartelijk dank voor deze bijzondere bijdrage.

                                Met vriendelijke groet,
                                Forummanager


                                [Gewijzigd door Forummanager op zondag, maart 17, 2002 @ 10:33]
                                Visserslatijn Nederland
                                http://www.visserslatijn.nl
                                Sinds 1997...

                                Nationaal HengelSportForum
                                http://www.hengelsportforum.nl
                                Sinds 2001...

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎