dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jeroenk
    zolang er geen ijs ligt..
    • 27-12-2005
    • 1490
    • Oldebroek

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door jpter
    neem eens een brazeer bagget en krab er de witte poeder coating van af er blijft dan een mooi koperen staafje van 3 mm over perfekt om in de waggler te zetten.
    groetjes jean pierre
    mooie pennen jean pierre,
    maar de braag is al eerder gesteld dacht ik: wat is een brazeer bagget?

    Reageer

    • Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

      #17
      Brazeer is een BH, typ in google maar bagget in en dan afbeeldingen.
      Vissen is een hobby geen religie!

      Reageer

      • jpter
        Komt net kijken
        • 28-12-2004
        • 87
        • sint truiden

        #18
        hallo vissers
        dit is een brazeer-bg het dient eigenlijk om te hardsolderen met gas/zuurstof om dunwandige buis of fietsen of uitlaten en dergelijke te herstellen
        ik heb hier een stukje afgekrabt nu zie je het koper er onderuit komen nu weten jullie wel wat ik wil zeggen toch
        feedergek

        Reageer

        • jpter
          Komt net kijken
          • 28-12-2004
          • 87
          • sint truiden

          #19
          deze strait-wagglers dragen allen hetzelfde lood op de lijn door het varieëren met de lengte van het koperen staafje een beetje lijm en een stukje krimpkous en het zit muurvast probeer maar eens
          groetjes jean pierre
          feedergek

          Reageer

          • jeroenk
            zolang er geen ijs ligt..
            • 27-12-2005
            • 1490
            • Oldebroek

            #20
            heb vandaag mn eerste dobber klaar, moet alleen nog afgelakt worden.
            eigenlijk best simpel, althans deze dobber.
            gewoon een straight wagler (insert). stukje pauwenveer met een dunner stukje erin. ff een oogje eraan gemaakt van een oude onderantenne. nu alleen nog aflakken en uitloden.

            een straight-waggler (dus zonder balsa) kan toch gewoon in een keer jachtlak overheen? zonder verdere onderlagen te gebruiken (behalve de kleur natuurlijk)?

            Reageer

            • Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

              #21
              Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
              heb vandaag mn eerste dobber klaar, moet alleen nog afgelakt worden.
              een straight-waggler (dus zonder balsa) kan toch gewoon in een keer jachtlak overheen? zonder verdere onderlagen te gebruiken (behalve de kleur natuurlijk)?
              Voordat je de veer aflakt, ff opruwen en ontvetten met terpentine. Daarna kun je de pen aflakken. Twee laagjes onverdund geven een prima resultaat.
              Groet'n,

              Ronald


              ><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

              Reageer

              • jeroenk
                zolang er geen ijs ligt..
                • 27-12-2005
                • 1490
                • Oldebroek

                #22
                net nog even het eea. geprobeert. ik denk dat ik de pauwenveren net iets te dun heb. maar als ik een insert wil maken, dan scheurt constant de schacht. ook als ik het met de hand iets inboor.

                Reageer

                • Roha
                  pennenbouwer
                  • 18-04-2005
                  • 1175
                  • Nijverdal

                  #23
                  Geduld blijft een schone zaak. Rome is tenslotte ook niet in een dag gebouwd.

                  Als je eenmaal de (on)mogelijkheden van het materiaal hebt leren kennen, komen er vast prima pennen uit je handen.

                  Zaterdag heb je kunnen zien dat ik geen messing stift onder in de pauwenveer inbouw maar dat ik hiervoor een dik olivetteloodje vanaf 4 gram gebruik. Met een gebogen RVS draad dat meteen het oogje vormt, lijm ik dit loodje muurvast onder in de pauwenveer.
                  Eventueel verstevig ik de onderkant met wikkelgaren of krimpkous. Daarna de pauwenveer in volle lengte uitloden in een lange vaas. Nu kan ik mooi bepalen hoeveel extra drijfvermogen ik wens door het deel dat boven water uitsteekt op lengte te maken. Een mooie antenne erop en aflakken maar.

                  Resultaat; een uitstekende straight waggler die je vrijwel niets kost en prima vis vangt.
                  Groet'n,

                  Ronald


                  ><((('<><((('<><((('>
                  www.dobberbouw.nl

                  Reageer

                  • rickie
                    hoe kouder hoe beter
                    • 18-11-2005
                    • 2377
                    • Oldebroek

                    #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                    Geduld blijft een schone zaak. Rome is tenslotte ook niet in een dag gebouwd.

                    Als je eenmaal de (on)mogelijkheden van het materiaal hebt leren kennen, komen er vast prima pennen uit je handen.

                    Zaterdag heb je kunnen zien dat ik geen messing stift onder in de pauwenveer inbouw maar dat ik hiervoor een dik olivetteloodje vanaf 4 gram gebruik. Met een gebogen RVS draad dat meteen het oogje vormt, lijm ik dit loodje muurvast onder in de pauwenveer.
                    Eventueel verstevig ik de onderkant met wikkelgaren of krimpkous. Daarna de pauwenveer in volle lengte uitloden in een lange vaas. Nu kan ik mooi bepalen hoeveel extra drijfvermogen ik wens door het deel dat boven water uitsteekt op lengte te maken. Een mooie antenne erop en aflakken maar.

                    Resultaat; een uitstekende straight waggler die je vrijwel niets kost en prima vis vangt.
                    Zo'n straight waggler stelt dan volgens mij ook niet zoveel voor!! Tuurlijk je moet even wat ervaring opdoen, maar in vergelijking tot het andere werk (insert, bodied, ed.) is dit een eitje, dus denk dat dat ook het eerste zal zijn wat ik probeer.

                    Waarom gebruik je voor straight wagglers pauwenveren en voor bodied wagglers riet? En hoe maak je zo'n soort van 'vleugeltje' aan het uiteinde van de antenne....(zo'n soort van stabilisator)

                    Ik kijk eerst even de kat (van jeroen) uit de boom. Denk dat ik eerst maar wat pauwen op het mesthok zet!

                    Reageer

                    • Roha
                      pennenbouwer
                      • 18-04-2005
                      • 1175
                      • Nijverdal

                      #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door rickie
                      Waarom gebruik je voor straight wagglers pauwenveren en voor bodied wagglers riet? En hoe maak je zo'n soort van 'vleugeltje' aan het uiteinde van de antenne....(zo'n soort van stabilisator)

                      Ik kijk eerst even de kat (van jeroen) uit de boom. Denk dat ik eerst maar wat pauwen op het mesthok zet!
                      Voor bodied wagglers gebruik ik naast riet ook pauwenveer. (Kijk maar eens naar die pen van Jeroen)
                      Pauwenveer is robuuster, uit zichzelf waterdicht en iets lichter qua soortelijk gewicht. Het voordeel van riet zit 'em in kaarsrecht zijn, de strakheid en perfecte ronde diameter. Hierdoor werpt zo'n pen secuurder en hangt hij rustiger in de lucht.
                      Wanneer ik op een kanaal vis waar mijn aanbeetzone zeer klein is, of waar ik strak tegen de balk moet werpen, vis ik dus 't liefst met riet.

                      Met vleugeltje maken/vissen heb ik nog geen ervaring. (Ik vis alleen met pennen die dit niet hebben). Ik hoop dat ik dat op die cursus sliderbouwen van WT kan leren.
                      Groet'n,

                      Ronald


                      ><((('<><((('<><((('>
                      www.dobberbouw.nl

                      Reageer

                      • jeroenk
                        zolang er geen ijs ligt..
                        • 27-12-2005
                        • 1490
                        • Oldebroek

                        #26
                        heb gelezen dat hier gewoon simpel plastic voor word gebruikt, bv. van een boterkuipje.
                        overigens zijn de vleugels zinloos bij korte afstanden, alleen bij 40+ maakt het uit. ik heb er geen ervaring mee, maar Erik Wind zei zaterdag dat het zinloze dingen zijn, bovendien konden ze de lijn doorsnijden. Hij haalde ze er gelijk van af.

                        owja rick, een straight wagler lukt me alleen goed, omdat ik bij een bodied het drijflichaam niet goed kan centreren op de kolomboor

                        Reageer

                        • rickie
                          hoe kouder hoe beter
                          • 18-11-2005
                          • 2377
                          • Oldebroek

                          #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                          Het voordeel van riet zit 'em in kaarsrecht zijn, de strakheid en perfecte ronde diameter. Hierdoor werpt zo'n pen secuurder en hangt hij rustiger in de lucht.
                          bij mijn roha-dobbers is dit exact tegenovergesteld


                          vanmiddag ook heeeeeerlijk gematchd

                          Reageer

                          • Roha
                            pennenbouwer
                            • 18-04-2005
                            • 1175
                            • Nijverdal

                            #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door rickie
                            bij mijn roha-dobbers is dit exact tegenovergesteld
                            Dus jouw pauwenveerpen is beter dan die van riet qua werpcomfort??

                            Als dat zo is, bevestig je de uitzondering op de regel. Ik heb teamgenoten die alleen nog maar met riet willen vissen vanwege de genoemde eigenschappen.

                            Enfin; het gaat erom wat jij als positief ervaart!!
                            Groet'n,

                            Ronald


                            ><((('<><((('<><((('>
                            www.dobberbouw.nl

                            Reageer

                            • jeroenk
                              zolang er geen ijs ligt..
                              • 27-12-2005
                              • 1490
                              • Oldebroek

                              #29
                              een ander voordeel: riet is sterker, je kunt dus dunner riet gebruiken. misschien is het minimaal maar minder luchtweerstand = verder werpen.

                              Reageer

                              • jeroenk
                                zolang er geen ijs ligt..
                                • 27-12-2005
                                • 1490
                                • Oldebroek

                                #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                                bij die witvis totaal kon je jezelf toch opgeven voor een cursus dobberbouwen misschien komt daar in 1 van de komende nummers wat meer over.
                                en ik doe er aan mee had al eerder een mailtje gestuurd om me ervoor op te geven, door een foutje in hotmail niet aangekomen.
                                maar de 2e wel

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎