dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jeroenk
    zolang er geen ijs ligt..
    • 27-12-2005
    • 1490
    • Oldebroek

    Oorspronkelijk geplaatst door tester
    De watermeting

    doet me zo erg terrugdenken aan school

    Reageer

    • spuiliefhebber
      Verificatie gaande...
      • 22-04-2006
      • 4156
      • onbekend

      ik heb gewoon een lood weger onder mijn dobber hangen,daar lood ik hem precies mee uit vervolgens weeg ik mijn loodjes in een lab weger met 4 cijfers achter de komma.

      het ging me meer om zaken zoals esperto meld zo van bij de zelfde mal zal hij het dubbele aan lood dragen ,de wetten van Archimedes heb ik ver achter me gelaten.

      gaat maar om een handigheidje hoor we gaan geen raket afvuren

      Reageer

      • Cor Jagt
        Sportvisser
        • 02-03-2003
        • 600
        • Emmen

        zomaar een hersenspinsel.
        Als je nu het gewicht van de lichste dobber (eerst dus twee maken met dezelfde mal) deelt op het gewicht van de zwaarste dobber en die uitkomst steeds weer gebruikt .Door eerst de lichtste te maken bij een volgende serie en dat gewicht te vermenigvuldigen met de uitkomst die je hebt gekregen uit de deling .
        Een visgroet "Opa" Cor Jagt

        Reageer

        • Dennis Benton
          Komt net kijken
          • 28-11-2007
          • 69
          • Sittard (Limburg)

          sarkanda riet???

          beste mensen ik ben onlangs begonnen met matchpennen te bouwen en menig site afgezocht naar sarkanda riet, helaas zonder succes kan mij hier iemand misschien bij helpen
          Fishermen never die, they just smell that way

          Reageer

          • spuiliefhebber
            Verificatie gaande...
            • 22-04-2006
            • 4156
            • onbekend

            Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Benton
            beste mensen ik ben onlangs begonnen met matchpennen te bouwen en menig site afgezocht naar sarkanda riet, helaas zonder succes kan mij hier iemand misschien bij helpen

            mail eens naar roha

            Reageer

            • Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

              Oorspronkelijk geplaatst door esperto
              balsa heeft een massadichtheid van ongeveer 100kg/m³ dacht ik.(dit is al vrij goede balsa). Ik dacht dat er 3verschillende rohacells waren, 30kg/m²(denk ik?), 50kg/m³(zeker) en ik dacht ook 70kg/m³. Wat ik wel weet is dat de meestgebruikte de middelste is van 50kg/m³. Kortom, een exacte pen van rohaceel zou dus dubbel zoveel lood kunnen verdragen in theorie als een pen uit balsa, tenzij je balsa hebt van uitzonderlijke kwaliteit, ik geloof dat de beste balsa 65kg/m³
              De lichtste Balsa die ik ooit heb gehad was van 39 kg/m3 Dit was een zijdezacht papierachtig hout dat je makkelijk tussen duim en wijsvinger kon plat drukken. Voor kwalitatief sterke dobbers was dit spul eigenlijk te zacht.( net als vliermerg.)
              Balsa heeft volgens bijgevoegde link uitersten van 40 kg en 300 kg per kuub.


              Voor zover ik het kan merken aan twee identieke dobbers (met dezelfde boven- en onderantennes) ligt het verschil tussen goeie balsa en Rohacell HF 51 op zo'n 25% meer draagvermogen in het voordeel van de kunststof.
              Toch maak ik nog graag pennen uit balsa omdat deze een nerf bevat die de pen sterker maakt in de lengterichting. Rohacell heeft een holle cellen structuur waardoor een slank en langer drijflichaam in de lengte niet zo sterk is.
              Voor slanke " Tesse" modellen blijf je dus aangewezen op balsa, tenzij je de antenne in z'n geheel laat doorsteken uit het drijflichaam en dit zodoende versterkt.

              Verder heeft de Rohacell nog twee grote voordelen;

              Het is uit zichzelf waterdicht en homogeen van samenstelling.
              Als je dus eenmaal hiervan een aantal identieke drijflichaampjes hebt gemaakt en hier dezelfde lengtes en materialen aan antennes in verlijmt, hoef je maar één dobber uit te wegen en kun je van de rest gewoon uitgaan dat die hetzelfde draagvermogen hebben.
              Dit durf ik bij balsa niet te doen!
              Groet'n,

              Ronald


              ><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

              Reageer

              • spuiliefhebber
                Verificatie gaande...
                • 22-04-2006
                • 4156
                • onbekend

                Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                De lichtste Balsa die ik ooit heb gehad was van 39 kg/m3 Dit was een zijdezacht papierachtig hout dat je makkelijk tussen duim en wijsvinger kon plat drukken. Voor kwalitatief sterke dobbers was dit spul eigenlijk te zacht.( net als vliermerg.)
                Balsa heeft volgens bijgevoegde link uitersten van 40 kg en 300 kg per kuub.


                Voor zover ik het kan merken aan twee identieke dobbers (met dezelfde boven- en onderantennes) ligt het verschil tussen goeie balsa en Rohacell HF 51 op zo'n 25% meer draagvermogen in het voordeel van de kunststof.
                Toch maak ik nog graag pennen uit balsa omdat deze een nerf bevat die de pen sterker maakt in de lengterichting. Rohacell heeft een holle cellen structuur waardoor een slank en langer drijflichaam in de lengte niet zo sterk is.
                Voor slanke " Tesse" modellen blijf je dus aangewezen op balsa, tenzij je de antenne in z'n geheel laat doorsteken uit het drijflichaam en dit zodoende versterkt.

                Verder heeft de Rohacell nog twee grote voordelen;

                Het is uit zichzelf waterdicht en homogeen van samenstelling.
                Als je dus eenmaal hiervan een aantal identieke drijflichaampjes hebt gemaakt en hier dezelfde lengtes en materialen aan antennes in verlijmt, hoef je maar één dobber uit te wegen en kun je van de rest gewoon uitgaan dat die hetzelfde draagvermogen hebben.
                Dit durf ik bij balsa niet te doen!


                dus:globaal zou je kunnen uitgaan van een kwart meer lood aan een rohacel uit dezelfde mal.

                dat dacht ik ook zo'n beetje ,nu had ik de dobber in balsa op 1 gram uitgewogen ,dan zou de rohacel uit de zelfde mal dus iets van 1,25 moeten zijn.

                dit is een mooie richtlijn,kijk ik zet ze toch wel in het lood wegertje hoor,maar ze blijken allemaal identiek eruit te komen dus ik kan niet anders zeggen dat mijn copieër inrichting formidabel werkt.

                nog een vraag over de g8 lak,hoeveel lagen gebruiken jullie hiervan ,want het is echt dun als water,ben er erg gelukkig mee .

                Reageer

                • odul
                  pennenbouwer
                  • 11-05-2005
                  • 196
                  • Zedelgem

                  G8

                  " nog een vraag over de g8 lak,hoeveel lagen gebruiken jullie hiervan ,want het is echt dun als water,ben er erg gelukkig mee"




                  Je vult een schroefdop van bv: melk af met G8 en zet dit één uur weg, daarna vernis je een serie pennen van bv: 50st. Na de laatste pen geef je terug de éérste pen een 2de laag, zodoende bekomt je pen de ideale glans.

                  G8 in een nieuwe fles is inderdaad redelijk vloeibaar...... vandaar.

                  Odul
                  Handgemaakte wedstrijdpennen: www.pennenrosseel.be

                  Reageer

                  • Dennis Benton
                    Komt net kijken
                    • 28-11-2007
                    • 69
                    • Sittard (Limburg)

                    thanx spuiliefhebber

                    komend weekend is er in Kortijk toch een hengelsportbeurs?
                    weet iemand er meer over te vertellen
                    Fishermen never die, they just smell that way

                    Reageer

                    • esperto
                      Sportvisser
                      • 16-09-2006
                      • 654
                      • Oostkamp (Brugge)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Roha

                      Voor zover ik het kan merken aan twee identieke dobbers (met dezelfde boven- en onderantennes) ligt het verschil tussen goeie balsa en Rohacell HF 51 op zo'n 25% meer draagvermogen in het voordeel van de kunststof.
                      Toch maak ik nog graag pennen uit balsa omdat deze een nerf bevat die de pen sterker maakt in de lengterichting. Rohacell heeft een holle cellen structuur waardoor een slank en langer drijflichaam in de lengte niet zo sterk is.
                      hieruit leidt ik dus af dat jij balsa hebt van ongeveer 62,5kg/m³... wat behoorlijk goed is natuurlijk. Volgens mij hangt het ook af van hoe nat je balsa is; nuja iedere balsa is droog (die uit de winkel toch) maar hoe lager de vochtigheid hoe lager het soortelijk gewicht. Het lijkt me dus geschikt om te maken dat balsa echt droog is, zo krijg je een optimale verhouding stevigheid-drijvermogen; maar hoe droger; hoe groter het absorbtievermogen.
                      mijn geheugen is dus nog steeds juist daar ik denk dat de rohacell hf 51
                      op het soortelijk gewicht wijst

                      Reageer

                      • Roha
                        pennenbouwer
                        • 18-04-2005
                        • 1175
                        • Nijverdal

                        Oorspronkelijk geplaatst door esperto
                        mijn geheugen is dus nog steeds juist daar ik denk dat de rohacell hf 51
                        op het soortelijk gewicht wijst
                        Dat klopt. Het nummer dat is opgenomen in het type wijst op het soortlijk gewicht in kilogrammen per kubieke meter.

                        Van de HF (High Frequency) heb je een drietal types; de 31, 51, en 71.

                        Van de Rima heb je ook nog een 110. Dit is echt keihard materiaal dat je alleen kunt bewerken met sleutelvijltjes. Het schuurpapier zou er snel op stuk slijten. Hiervan heb ik ooit pennen gemaakt waarmee je rustig een jaar of 10 mee kunt vissen. Die verslijt je echt niet! Nadeel is inderdaad het hogere soortelijk gewicht. Voor forel, karper of snoekdobbers is het echter heel geschikt.
                        Groet'n,

                        Ronald


                        ><((('<><((('<><((('>
                        www.dobberbouw.nl

                        Reageer

                        • Roha
                          pennenbouwer
                          • 18-04-2005
                          • 1175
                          • Nijverdal

                          Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                          mail eens naar roha
                          Sarkanda riet??? Ik lees 't wel!
                          Groet'n,

                          Ronald


                          ><((('<><((('<><((('>
                          www.dobberbouw.nl

                          Reageer

                          • Roha
                            pennenbouwer
                            • 18-04-2005
                            • 1175
                            • Nijverdal

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Benton
                            thanx spuiliefhebber

                            komend weekend is er in Kortijk toch een hengelsportbeurs?
                            weet iemand er meer over te vertellen

                            Mooie en gezellige beurs! Kijk maar eens op;

                            Als je eens kijkt naar de lijst met exposanten merk je al snel dat dit ook een grote is.

                            On topic;
                            Odul en ik hebben daar al een aantal keren een druk bezochte dobberbouw demonstratie gegeven.
                            Als je geïnteresseerd bent in de dobberbouw zou ik, als ik jou was, zeker de VVHV stand aldaar bezoeken. We delen daar 'live' onze dobberbouw geheimen met iedere bezoeker. Natuurlijk hopen we ook van hen goeie tips te krijgen.
                            (En ja; ook matchpennen met sarkanda riet zijn daar te zien. Als je langs komt, vertel ik je wel het geheimpje hoe je hier aan kunt komen.)
                            Groet'n,

                            Ronald


                            ><((('<><((('<><((('>
                            www.dobberbouw.nl

                            Reageer

                            • tester
                              Maas en Waal visser
                              • 06-03-2004
                              • 2596
                              • Son

                              Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                              gewogen ,gewicht erop gezet 1keer in de g8(man wat een superlak nog bedankt hoor Ludo)
                              en de antennes in de grondverf.



                              Hallo Spuiliefhebber

                              een vraagje hoe dik zijn de bovenantennes die je hier gebruikt hebt

                              ik vraag dat om te vergelijken ik heb nu glasfiber van 1,1 mm en dat is al wit van zich zelf
                              en dat lijkt me wel iets voor een doorlopende onder/boven antenne
                              gr Gerard

                              Reageer

                              • brielsemaasliefhebber
                                vis gek
                                • 06-06-2006
                                • 1231
                                • Brielle

                                Deze antenes zijn 1 mm,deze hebben we zelf in de witte grondverf gezet.Daarna hebben we ze geel en oranje gemaakt.
                                GROETEN VAN EEN VIS GEK

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎