match

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kosmozz
    Match en Feeder
    • 25-07-2005
    • 1959
    • Hannut

    Ik zou hiervoor een slidermontage gebruiken, waarbij het bulklood het draagvermogen van de dobber vrijwel volledig compenseert. Het bulklood komt dan enkele cm's boven de bodem en je legt 75-100 cm onderlijn op de bodem. Ik gebruik zelf meestal sliders van een gram of 12-15 met 5 gram voorverzwaring.

    Succes!
    Carpe Diem

    Reageer

    • Ramon Ansing
      tsjah?
      • 27-06-2006
      • 760
      • Tolbert

      ok dus je gooit in en schuift net zolang omhoog totdat het bulk op de grond licht. schuif je het stuitje iets naar benden. paar cam onder het bulk lood een wartel en daaraan een lange onderlijn. zal het eens proberen
      bendankt

      Reageer

      • Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

        Veel leuker dan met de feeder op stilstaand water, vind ik
        Carpe Diem

        Reageer

        • Ramon Ansing
          tsjah?
          • 27-06-2006
          • 760
          • Tolbert

          dus kosmozz,
          ik koop bijv een slider van 6 gram die niet voorgelood is. gewoon bulk van 6
          gr eraan en die zo uitpeilen dat het bulk niet boven de bodem hangt en dan onderlijn eraan die zon 75 cm over de bodem sleept. zal dat werken

          Reageer

          • Kosmozz
            Match en Feeder
            • 25-07-2005
            • 1959
            • Hannut

            Hoi Ramarte,

            Zelf vind ik onverzwaarde sliders niet fijn werpen. Ze klimmen namelijk heel snel omhoog tijdens de vlucht. Ik heb goede ervaring met sliders die 5 gram zijn voorverzwaard. De lichtste slider die ik heb is 5+5 gram, 5 voorverzwaard en 5 op de lijn. Het bulklood moet zich op 1.5 keer de dobberlengte onder het drijflichaam bevinden. Doe je dit niet, dan gaat de pen alsnog klimmen tijdens het werpen.

            Om terug te komen op je vraag, ik vind 6 gram aan de lichte kant. Ik denk ook dat deze pen niet fijn zal werpen vanwege het hierboven genoemde.
            Wat betreft het kopen van sliders, er zijn geen goede sliders op de markt. Ik heb het eerst met de Colmic Derby geprobeerd. Dit is een pen met verwisselbare schijfjes. Als je alle schijfjes eraf haalt, dan moet er nog ~4.5 gram op de lijn. Op zich kun je hier mee slideren, maar ik vind het peilen een ramp met deze pennen.

            Mail Jeroenk eens van dit forum. Hij maakt sliders en ik weet dat hij er nog wat over heeft.

            Groeten
            Dennis
            Carpe Diem

            Reageer

            • Ramon Ansing
              tsjah?
              • 27-06-2006
              • 760
              • Tolbert

              ok zal jeroen eens even mailen. En als ik nou eens een vaste pen gebruik van 4 gram en daar moet nog 2 gr bij. want ik vis eigelijk niet dieper dan 2 meter ui maxi 20 a 25 mter weg.

              Reageer

              • jeroenk
                zolang er geen ijs ligt..
                • 27-12-2005
                • 1490
                • Oldebroek

                mailtje ontvangen (ik las dit topic later pas)

                zoals ik in het mailtje al aangaf; volgens mij kun je in deze omstandigheden prima met een vaste pen uit de voeten. 2 gram op de lijn vind ik dan nog redelijk zwaar. ik gebruik ze hier in de polder vaak met 0.3 gram op de lijn. deze zinkt dan wel iets langzamer, maar ik kan hier dan wel voorntjes van <10cm aan vangen.
                voor brasem kun je misschien wel beter iets meer lood op de lijn gebruiken, maar bij water van max. 2 meter diep zou ik mits er geen stroming staat niet zwaarder gaan dan 1.5 gram op de lijn.
                maar dit is persoonlijk, ik ken namenlijk vissers die hier helemaal niet zo nauwkeurig op letten en zei vangen ook goed

                Reageer

                • Kosmozz
                  Match en Feeder
                  • 25-07-2005
                  • 1959
                  • Hannut

                  Op een water met veel grove vis maakt het niet uit als je heel zwaar je aan de grond vist. De antenne is wel heel belangrijk is mijn ervaring. Een te dikke antenne kan ervoor zorgen dat de vis het aas laat liggen.

                  Nog een tip, bij wat stroming zou je nog een 0.4 of 0.6 1 cm onder het bulk kunnen doen, deze sleept dan over de bodem en vertraagt het driften van de pen.
                  Carpe Diem

                  Reageer

                  • Ramon Ansing
                    tsjah?
                    • 27-06-2006
                    • 760
                    • Tolbert

                    ok zal hier eens op letten bedankt

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎