Mag je Karper bij de Kieuwgreep pakken?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • DanGeSSS
    Newbie
    • 16-06-2009
    • 43
    • Arnhem

    Mag je Karper bij de Kieuwgreep pakken?

    Hallo..

    Vis nou al 3 jaar op karper. Maar weet nog steeds niet of het wel/niet mag Alleen voor als je geen schepnet bij je hebt. Graag reactie's


    Gr DanGeSSS
    Met Vriendelijke Groet, Viktor
  • hopjesvla
    Met enige kennis...
    • 26-03-2009
    • 353
    • hazerswoude

    #2
    Ik weet niet echt zeker of het wel of niet mag, maar het lijkt mij niet dat de karper er voor gebouwd is om aan de kieuw te worden op gepakt. ik denk zelf eerlijk gezegd dat je dan de vis beschadigt.

    gewoon je schepnet niet vergeten dus!

    gr,
    martijn

    Reageer

    • Trick
      Newbie
      • 31-01-2009
      • 22
      • B

      #3
      Het is niet echt een peilloodje dat je vergeet. Je schepnet altijd mee nemen! En anders gewoon zelf het water in... denk ik dan...
      Bij de kieuw nemen lijkt me niet zo'n goed idee...

      Reageer

      • Driehoek
        Sportvisser
        • 17-06-2007
        • 787
        • Rijssen

        #4
        is mij ook eens overkomen karper aan de lijn terwijl ik op brasem viste
        dus m'n pannet kon ik wel vergeten
        ...uitgedrild, duim in de mond en uit het water tillen, op de mat (had ik ook niet !!!)
        maar zeker niet met de kieuwgreep, het idee alleen al

        geen mat? dan mooi in het water laten en onthaken!
        eventueel fotowtje en terugzetten!
        karperen doe je niet zonder deugdelijk materiaal!
        .
        Happy fishing.
        ----------------------------------------

        Reageer

        • Randy Breukel
          Wedstrijdvisser
          • 10-04-2007
          • 244
          • Rozenburg (zh)

          #5
          Nou, waar is douwe, die weet hier wel een mooie reactie op,

          niet met de kieuwgreep, lijkt me duidelijk,

          en dat gedoe met die foto´s, jammer, dan ff geen foto´s
          vandaag, alleen als het goed mogelijk is, zonder te tobben
          De groeten

          Reageer

          • kakkerlak
            Komt net kijken
            • 18-08-2007
            • 71
            • Wijchen

            #6
            Alleen een snoek,kan bij de kieuw worden gegrepen de kieuwspieren laten dat toe,bij elke andere soort vis niet doen en vooral niet de wat zwaardere vis,deze hebben de kieuwspieren zo strak staan dat deze onmiddelijk gaan uitscheuren en kan leiden tot de dood. Kaakklem bij een mens idem hanteer een kaakklem bij een mens til hem haar van de grond,je gaat gillen als een speenvarken. Komt ongeveer overeen.

            Reageer

            • preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen
              • 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

              #7
              De kieuwen en de gehele kop staan bij een karper niet in verhouding tot zijn lichaamsgewicht. Een grote en zware snoek moet je naast de kieuwgreep trouwens ook nog ondersteunen. Daarnaast is er bij een karper veel minder ruimte onder de kieuwdeksels.
              Als ik een karper zonder net moet landen, dan probeer ik ´m op het ondiepe te stranden en als er geen oplopende oever dan strijd ik ´m eerst heel moe zodat ik vervolgens met mijn gehele onderarm de vis optil uit het water.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

              Reageer

              • Pieter Stam
                Tinca Tinca
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

                #8
                Een karper nooit met de kieuwgreep! Dat is inmiddels wel duidelijk na alle reacties.

                Reageer

                • Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

                  #9
                  Ook een snoek pak je niet bij de kieuwen!!!!!!!!!!!!
                  Het is natuurlijk onzin dat een snoek er voor gebouwd is, de spieren zijn er niet voor geschikt.
                  Kijk maar eens hoe de kieuwgreep werkelijk is.
                  Zodra een foutje maakt en de snoek wel bij de kieuwdeksels optilt mag je aan de pleisters.

                  Verder niets toe te voegen.
                  Vissen is een hobby geen religie!

                  Reageer

                  • preston-freak
                    wedstrijd, specimenvissen
                    • 12-04-2008
                    • 1834
                    • Oss

                    #10
                    Zoals je een brasem onder zijn borstvinnen pakt, pak je een snoek onder de kieuwen (bij kleintjes kan dat niet, dus vanaf zo'n 50 cm). Dat heeft niks met spieren te maken, maar met het feit dat bij een vis de kop het stevigste deel (lees: meeste kraakbeen) van de vis is, dat meestal makkelijk het overige lijf aan gewicht kan dragen. Je moet het natuurlijk wel goed uitvoeren, maar dan heeft de kieuwgreep alleen maar voordelen. Allereerst blijven de schubben en slijmlaag net als bij brasem ongemoeid. De vis heb je onder controle, je laat hem niet vallen of op de grond klapperen. Een schepnet is bij snoek af te raden, omdat de tanden en haken van bijv. kunstaas er in verstrikt raken. En last but not least krijg je met de kieuwgreep de bek open en heb je een goede controle bij het onthaken. Op een andere wijze de bek openkrijgen, bijv. met zo'n stomme bekspanner levert meer bloed op, zowel voor de vis als voor de handen van de visser op. Daarom leveren de kleintjes, van zo'n 40 cm me meer bloed op, dan grote die je wel met behulp van de kieuwgreep kunt onthaken. Vaak kun je bij diep slikken zelfs via de kieuwen onthaken.
                    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                    Reageer

                    • hopjesvla
                      Met enige kennis...
                      • 26-03-2009
                      • 353
                      • hazerswoude

                      #11
                      Veel snoekvissers pakken inderdaad de snoek bij de kieuwen maar ik gebruik de kieuwgreep eigenlijk maar zelden.
                      ik pak de snoek altijd op zijn rug waar de kieuwen van de snoek beginnen. daar eindigt de schedel van de vis en heb je een goede houvast en zodra het kan pak ik hem natuurlijk met 2 handen dat blijft het beste voor de vis. het nadeel wat ik vind van de kieuwgreep is dat het hele gewicht van de vis dan op 1 kieuw komt te hangen en dat lijkt me tog niet prettig voor een snoek.

                      en nu we tog bezig zijn over vissen uit het water halen. hoe kan je het beste een baars eruit halen? veel vissers pakken hem aan zen bek vast maar dat lijkt me ook niet zo ideaal voor de vis. dus hoe doen jullie het en wat is het beste voor de vis?

                      Reageer

                      • preston-freak
                        wedstrijd, specimenvissen
                        • 12-04-2008
                        • 1834
                        • Oss

                        #12
                        Ze noemen het de kieuwgreep, maar je pakt hem niet bij de kieuwdeksel, maar meer vooraan zodat het eigenlijk meer een kaakgreep is. Een baars pak ik gewoon van onderen met mijn gehele hand in de lengterichting, zodat je ook de stekels ontloopt.
                        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                        Reageer

                        • snoeken
                          Newbie
                          • 23-06-2009
                          • 2
                          • bodegraven

                          #13
                          karper met de kieuwgreep,niet doen kan het einde van de karper worden ,baars onder de buik landen of nog beter met een schepnet als het een grote is. Een kleine snoek achter de nek pakken,maar een grote snoek met de zogenaamde kieuwgreep en ondersteun hem met de andere hand je kan hem op de kant makkelijk onthaken want de bek gaat altijd open met de kieuwgreep maar zorg dat je beslist de kieuwen niet beschadigd,ik heb toch liever bloedende vingers dan een bloedende snoek,want die heeft er niet om gevraagd om gevangen te worden,hoewel ik ze graag aan de hengel heb,ga ik altijd voorzichtig met ze om. GERARD

                          Reageer

                          • Douwe
                            NHSF lid van verdienste
                            • 01-07-2006
                            • 3136
                            • Leeuwarden

                            #14
                            Voor de snoek en de kieuwgreep nog het volgende, de kieuwen zijn de longen van de vis via heel kleine plaatjes haalt de vis de zuurstof uit het water.
                            Je kunt je voorstellen dat bij beschadiging van deze kieuwplaatjes de vis in ademnood kan komen en zeer snel kan sterven.

                            Persoonlijk heb ik al een paar voorbeelden gezien bij een "verkeert" gehaakte en ook verkeert onthaakte vis.

                            Ook bij het onthaken via de kieuwdeksels is het oppassen dat je de plaatjes niet beschadigd of nog erger kapot maakt.
                            Ondersteun een snoek ook altijd zodra je de kieuwgreep toepast.

                            IN ALLE GEVALLEN is het beter om een ruim ( rubber ) schepnet te gebruiken, rubber omdat de dreggen wel eens vast willen komen te zitten - lees vrijwel altijd - in een gewoon landingsnet - of SCHEPZAK zo onze vrienden in België het noemt, krijg je de dreggen slecht los.

                            KARPER NOOIT op de kant brengen met de kieuwgreep.
                            Bij deze een DRINGENDE oproep aan de vissers om ALTIJD een landingsnet mee te nemen.
                            Vissen is een hobby geen religie!

                            Reageer

                            • lolo
                              Geniet maar niet met mate
                              • 01-05-2003
                              • 3873
                              • Weesp

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                              Voor de snoek en de kieuwgreep nog het volgende, de kieuwen zijn de longen van de vis via heel kleine plaatjes haalt de vis de zuurstof uit het water.
                              Je kunt je voorstellen dat bij beschadiging van deze kieuwplaatjes de vis in ademnood kan komen en zeer snel kan sterven.

                              Persoonlijk heb ik al een paar voorbeelden gezien bij een "verkeert" gehaakte en ook verkeert onthaakte vis.

                              Ook bij het onthaken via de kieuwdeksels is het oppassen dat je de plaatjes niet beschadigd of nog erger kapot maakt.
                              Ondersteun een snoek ook altijd zodra je de kieuwgreep toepast.

                              IN ALLE GEVALLEN is het beter om een ruim ( rubber ) schepnet te gebruiken, rubber omdat de dreggen wel eens vast willen komen te zitten - lees vrijwel altijd - in een gewoon landingsnet - of SCHEPZAK zo onze vrienden in België het noemt, krijg je de dreggen slecht los.

                              KARPER NOOIT op de kant brengen met de kieuwgreep.
                              Bij deze een DRINGENDE oproep aan de vissers om ALTIJD een landingsnet mee te nemen.

                              Mooi Douwe goed antwoord en uitleg
                              Groetjes
                              Johnny

                              Match
                              Feeder
                              Stok

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎