behulpzame personen...

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • hopjesvla
    Met enige kennis...
    • 26-03-2009
    • 353
    • hazerswoude

    behulpzame personen...

    hey medevissers,
    Ik had gister met iets te maken gehad en ik weet zeker dat een paar van jullie dat ook wel eens mee hebben gemaakt. Ik was gister avond namelijk aan het vissen en men vader had een verjaardag dus die was er niet bij. na ongeveer 30 minuutjes vissen had ik beet en sloeg aan, ik had een zeelt aan de haak geslagen. tijdens de dril kwamen voorbijgangers kijken en een voorbijganger bood zich aan om de vis te scheppen. dat kwam mij wel goed uit want als iemand je helpt is dat toch makkelijk dan het in je 1tje te doen.
    Maar de vis was nog niet moe dus wou nog niet geschept worden, toen dacht de behulpzame man ik help je wel even! de man pakte men draad en voordat ik kon zeggen dat die dat beter niet kon doen klapte de vis weg en daardoor heb ik dus een mooie vis verspeeld. de man had ongeveer 10 keer zijn excuses aangeboden dus dat was wel grappig/aardig van die man
    maar ik denk dat ik het in vervolg toch liever alleen ga doen.

    laten jullie je altijd helpen als ze dat aanbieden of hebben jullie ook dezelfde ervaring als mij en doe je het gewoon lekker zelf?
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #2
    Ik laat mij NOOIT helpen door iemand of het moet een HEEEEEELLLLLLLLLLLLLLLLLL goede visvriend zijn.
    En zelfs dan nog doe ik het liever zelf.
    Je kunt jezelf aanleren om ZELF de vis te landen, lukt ook bij een groot karpernet.
    Je legt je net klaar zodra de vis aan de kant komt, ik leg het net dan op de bodem voor mij neer of laat het net drijven d.m.v. een drijver aan het landingsnet.
    SCHEP ook NOOIT naar de vis maar trek de vis zelf in het net en haal het net dan pas op.
    Door naar de vis te scheppen maak je het alleen maar moeilijker voor jezelf.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • hopjesvla
      Met enige kennis...
      • 26-03-2009
      • 353
      • hazerswoude

      #3
      bedankt voor je reactie douwe,
      zelf weet ik ook wel dat je niet naar een vis moet scheppen, dan verhoog je alleen maar de risico dat de vis los raakt en dat is natuurlijk niet de bedoeling

      Reageer

      • Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

        #4
        Was ook meer bedoeld als algemene reactie naar minder ervaren vissers.
        Vissen is een hobby geen religie!

        Reageer

        • lolo
          Geniet maar niet met mate
          • 01-05-2003
          • 3873
          • Weesp

          #5
          Eem ervaren visser mag mij best helpen soms in een koppelwedstrijd gebeurt dat wel eens .Maar een onbekende laat ik ook nooit aan mijn materiaal zitten .Echt niet
          Groetjes
          Johnny

          Match
          Feeder
          Stok

          Reageer

          • yannik
            De kasteelvissers Viane
            • 27-07-2006
            • 694
            • Geraardsbergen

            #6
            Ik heb een paar jaar geleden exact hetzelfde meegemaakt, met een karper op de vaste stok, hij is nooit bovengekomen... Als er nu nog iemand voorbijloopt die wil helpen, of "zeggen hoe het moet", dan hang ik nu wel de eigenwijze visser uit!
            Wie vist, die vangt!

            Reageer

            • hopjesvla
              Met enige kennis...
              • 26-03-2009
              • 353
              • hazerswoude

              #7
              Als ik met mijn vader vis dan mag hij altijd de vis scheppen (dan heeft die man ook nog wat te doen ) maar voor de rest zal ik het van af nu aan altijd zelf gaan doen. ten eerste je weet zelf het beste hoe het moet dus het zal altijd goed gaan en ten tweede als de vis dan nog op een of andere stomme manier los raakt is het je eigen schuld en niet die van iemand anders.

              Reageer

              • The Frisian Viking
                NHSF Erelid
                • 27-06-2006
                • 5439
                • Feânwalden

                #8
                alles wil ik zelf doen, als het dan mis gaat kan ik niemand de schauld geven.
                Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

                ik knibbelje foar gjin ien

                The Frisian Viking

                Reageer

                • Driehoek
                  Sportvisser
                  • 17-06-2007
                  • 787
                  • Rijssen

                  #9
                  zelf doen!
                  ik heb een maat die mij vorig jaar 'ff wilde helpen' met een flinke zeelt landen...
                  Ik zeg nog NIET SCHEPPEN maar zoals douwe al beschreef LANDEN en naar je toe halen dat net...
                  ja oost indisch doof dus *knap* m'n net knapte af vooraan bij de steel
                  gelukkig kon ik hem als nog landen aan de kant maar voor mij hoeft het ook niet meer... dat helpen...
                  later heb ik m'n net kunnen terug vissen met een lange hark...
                  .
                  Happy fishing.
                  ----------------------------------------

                  Reageer

                  • Pieter Stam
                    Tinca Tinca
                    • 11-10-2002
                    • 2882
                    • NL

                    #10
                    Een vismaat mag van mij de karpers scheppen cq. landen als hij er bij is. Passanten nooit, en die laat ik ook nooit meer foto's maken. Dat is namelijk ook standaard een ramp.

                    Groet, Pieter

                    Reageer

                    • maarten197
                      Allround prutser
                      • 21-01-2009
                      • 98
                      • assen

                      #11
                      Ik heb het ook gehad in t voorjaar men eerste karper van 18 pond de wal loopt daar een behoorlijk end schuin en stijl. Nu kwam er een jongen die zelf ook vaak op karper zat te vissen aan. Ik dacht dat zit wel snor die kan me wel helpen met landen. De vis was eindelijk moe en kwam naar de kant wat hij wel goed deed was dat hij niet ging scheppen maar de vis er in liet glijen. Maar tot over maat van ramp pakt hij de net niet bij het net en tilt hem schuins omhoog maar pakt hij de net halver wege de steel en tilt het net horizontaal op. Nog voor ik kon kon zeggen naar beneden dat ding brak me net van 40 euro door midden. En nog erger was dat de vis vanaf 1,5 tot 2 meter naar beneden viel. het viel gelukkig allemaal mee. Had nog een ander net in de wagen liggen dus ik kon vrolijk verder vissen. Ik heb die jongen heel vriendelijk gevraagd om te vertrekken voor ik hem een oplawaaier verkocht. Ik mag hopen dat die jongen nu niet meer vist of bij iemand in dienst is gegaan
                      Als jullie me missen, ben ik vissen:

                      Reageer

                      • eitcbv
                        Doe wat je goed dunkt!
                        • 24-12-2005
                        • 192
                        • nabij Steenwijk

                        #12
                        Het is een beetje off-topic maar wilde ook een verhaaltje kwijt..... Omdat ik al jaren vis op witvis en daardoor met steeds meer dingen vis zoals ze zeggen: een vis-eiland met alles erop en eraan ben ik inmiddels inderdaad een half uur bezig om alles op te zetten maar je hebt dan ook alles bij de hand en en je zit er heerlijk bij dat kost dus geld als je het goed wilt hebben en je andere vismaterialen.

                        Ok......

                        Als je eenmaal met je hele hebben en houden aan het vissen bent dan heb je altijd van die mensen: zo jij zit er goed bij of: jjj hebt het goed voor elkaar als ik dat hoor en ze lopen mijn kant op dan wordt ik altijd erg zenuwachtig.

                        - sommigen weten echter niet dan een vaste stok van 13.00 meter zomaar al gauw een paar honderd euro kosten of meer een paar duizend het kan inderdaad nog erger....

                        - Ze kijken altijd vooruit en zien niet je spullen staan of liggen en krrkkkkk dat bedoel ik dus uit te leggen met dit verhaal of ze verstappen zich en donderen tegen je vaste stok aan o.i.d. of ander materiaal krijg een paar tikken. Nee ik wordt er zenuwachtig van je mist beten en tenslotte hebben ze geen benul van het feit dat het gewoon echt geld kost! En dan direct stijf naast je gaan staan of zitten hé? Dan zeg ik nog kijk uit hoor dat je er niet tegenaan komt of.... op stapt maargoed een praatje ok maar n iet met mensen die er helemaal niks vanaf weten... Ik zit mij dan echt op te vreten. Laatst ook donderd iemand tegen mijn hengel aan een afgestoken gedeelte van de vaste stok. Leek eerst niks aan de hand te zijn heb hem ook vriendelijk verzocht om maar te gaan dan kon ik mij weer concentreren de volgende keer dat ik die hengel gebruikte juist je raad het al: een gebroken 4e deel schade: € 115,- kijk daar baal ik nou van ze doen het niet express maar die man kan ik er niet meer op aanspreken en heb mijzelf ook beloofd als er weer zoiets gebeurd dan toch de adresgegevens en idkaart te laten zien voor het geval dat er wel iets kapot blijkt te zijn de volgende keer.....
                        Fishing is a way of life!!!

                        Reageer

                        • hopjesvla
                          Met enige kennis...
                          • 26-03-2009
                          • 353
                          • hazerswoude

                          #13
                          Ja als je spullen kapot gaan door personen omdat ze even niet opletten of prongelijk ergens op staan en dan daar 115 euro schade aan overhoud is helemaal klote. en om hun gegevens te vragen is geen slecht idee als er dan wat is hoef jij het in ieder geval niet te betalen.

                          Reageer

                          • preston-freak
                            wedstrijd, specimenvissen
                            • 12-04-2008
                            • 1834
                            • Oss

                            #14
                            Mensen die niet vissen zijn vooral ongeduldig. Tijdens het vissen vervelen ze zich en als ze beet hebben willen ze iedere vis, hoe groot ook, als een lier snel binnen takelen, zonder besef van breeksterkte van de lijn of werking van een slip. Landen van vis doe ik zelf, want alleen de visser weet wanneer de tijd rijp is. Alleen vismaten die er verstand van hebben mogen het van mij doen. Gouden regel is dat de vis door de visser naar het net gedirigeerd moet worden en niet het net achter de vis aan gaat. Grote vis landt je dan ook en dus niet scheppen. Een net leg je gewoon in het water en de vis leidt je er over heen, als het echter voor de kant diep is dan is het makkelijk als iemand het net vast ofwel stil houdt.
                            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                            Reageer

                            • Jan Broess
                              Specimen Hunter
                              • 21-09-2003
                              • 1131
                              • Nieuwegein

                              #15
                              Helemaal mee eens, ik laat me ook nooit helpen met scheppen, zelfs bij een karper. Ik zeg altijd: ik schep het zelf, geef het net maar terug. Dat uit angst om een vis te verspelen dankzij een onvakkundige handeling.

                              Een koppelwedstrijd met jeugd: ik sla aan, de enige platte beukt onder de top. De jeugdkoppelmaat pakt meteen net en legt hem (boven water) klaar. Ik pakte mijn steel een beetje brutaal over en zei: ik doe het zelf.
                              De platte is veilig geland (daarmee is de winst veiliggesteld), maar de haak zat net in de voorlip. Een schepfoutje zou hem zeker gekost hebben.

                              Als er (onbekende) mensen bij mij komen, word ik er ook niet gerust op of mijn spullen heel blijven. Gelukkig is er nog nooit iets gebeurd met mijn peperdure spullen.
                              Wel kwam er ooit een man met 2 kinderen kijken toen ik tijdens het graskarperen een enorme brasem ving. Tijdens het onthaken van die brasem (op gras) liep deze man tegen de lijn en de werphengel klapte dubbel.... Tuurlijk ging ik als een witheet boze kikker tekeer en hem voor vanalles uitmaken.... Zo kwaad was ik (ik was pas 9)
                              Zo moet het eigenlijk niet.

                              Wees altijd vriendelijk, is mijn advies bij bezoek van onbekende mensen die al dan niet verstand hebben van vissen.
                              Wijs ook vriendelijk hun aanbod om te helpen af.
                              Greetz,
                              Jan Broess

                              www.devaartposcar.nl

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎