uitdagen van de vis.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • marco23
    Newbie
    • 28-04-2006
    • 28
    • rijen

    uitdagen van de vis.

    hallo allemaal.

    ik zou graag eens willen weten hoe iedereen de vis uitdaagd tot bijten als je met de feeder vist.
    ik zie vaak dat andere vissers aan de lijn trekken of de lijn even slap leggen.
    en moet je dat ook doen als het hard stroomd.

    gr marco
    als ze me missen dan ben ik vissen!!!!!
  • janb
    jan b
    • 21-11-2005
    • 1982
    • 't Nieuweland

    #2
    als het hard stroomd zou ik niet aan de lijn trekken ,alle kans dat je korf los komt ,en dat willen we niet hebben 3 a 4min laten liggen ,en dan weer verversen gr Jan de visser
    Groeten van Jan de visser

    Reageer

    • thomas1
      Komt net kijken
      • 29-01-2006
      • 76

      #3
      ..en op licht stromend water?

      groeten,
      thomas

      Reageer

      • tester
        Maas en Waal visser
        • 06-03-2004
        • 2596
        • Son

        #4
        Hallo Marco

        als het hard stroomd pakt een gebogen lijn minder water als een strakke rechte lijn naar je korf
        minder stroomdruk dus de top minder krom dus een betere beetregistratie
        gr Gerard

        Reageer

        • Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

          #5
          Op hard stromend water trek ik mijn lijn nooit strak, dat doet de stroming zelf wel. Je lijn komt dan in een mooie boog te liggen en dan gaat het verhaal van Tester weer op... Verder zoals Janb al schreef: 3 a 4 minuten laten liggen en weer verversen: "Brengen" dat voer! Zwaar voer met wat grove elementen zoals gekiemd zaad, maïskorrels (de crispycorn uit de supermarkt) e.d. Zaak is daar om een voerspoor te maken. Kleine vis hoef je dan niet te verwachten, dus subtiel hoef je ook niet echt te zijn.

          Als je met een lange onderlijn moet vissen omdat de vis heel voorzichtig is kun je een loodje op 15 a 20 cm van je haakje doen zodat je aas wat rustiger blijft liggen (bv op stromend water). Werkt niet altijd, maar houd het gewoon in je achterhoofd als een mogelijheid.

          Het aan de lijn trekken is te vergelijken met het even omhoog tikken van je dobber: Je aas zal bewegen en van plek veranderen (van de voerplek weg) wellicht dat dat de vis verleidt. Bovendien, net als bij het dobbervissen, kan de vis net even voor, achter of naast je voerplek zitten....

          Een slappe lijn heeft tot gevolg dat de vis niet gelijk de weerstand van de korf voelt en niet meteen weer loslaat maar goed doorhapt. Op het moment dat jij ziet dat je lijn strak gaat staan of beweegt weet jij genoeg....(hangen!)

          Zo zijn er nog veel meer variaties te bedenken, maar bedenk wel dat je ook gewoon geduld moet hebben: Al dat gerommel op je voerplek kan ook averechts werken. Bij het vissen met de dobber op voorntjes moet je veel meer 'spelen'. Bij de bodemvisserij gaat om toch meestal om de grote vis en daar is geduld een goede zaak...
          groet,
          Eduard

          Reageer

          • thomas1
            Komt net kijken
            • 29-01-2006
            • 76

            #6
            Op licht stromend water hoe kan je het best je lijn zetten (ik vis met de feeder en ik zet de lijn altijd stak en het topje een beetje gebogen, is dat goed?) en hoe vaak moet je het korfje binnen halen om bij te voeren totdat je een goede voederplek gemaakt hebt en hoe onderhoudt je die het best(hoe vaak moet je daarvoor voer op de voederplek erbij doen met het korfje of met de hand)?

            M.V.G.
            Thomas

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎