WAAROM EET EEN VIS IETS

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • hbtje
    Sportvisser
    • 02-02-2005
    • 773
    • heerde

    WAAROM EET EEN VIS IETS

    WAAROM EET EEN VIS EEN MADE IS HET DE GEUR OF IS HET DE BEWEGING.
    BROOD BEWEEGT NIET DUS DAT ZAL WEL DE GEUR WEZEN?
    OF ETEN ZE VEEL WAT IN HET WATER ZIT OP DAT MOMENT??
    WIE KAN MIJ ZOIETS UITLEGGEN

    VRIENDELIJKE GROET HBTJE
    wordt geen crimineel de overheid duldt geen concurrentie
  • visseninpolen
    Met enige kennis...
    • 01-01-2005
    • 301
    • wichmond

    #2
    Een vis eet om te overleven, maar da's logisch.....
    Een voorn is een zicht jager. Heb je al eens visjes gevoerd? Ik deed dit onlangs weer eens in het heldere water in Polen. De voorn moest eerst door krijgen dat er iets te eten in het water viel, toen ze het door hadden tasten ze eerst af, de eerste stukjes brood zakten dus gewoon naar de bodem. Toen ze door hadden dat het eten was wat er in viel, door het eerst met het bekkie te voelen, aten ze heel snel het brood op. Ook als het daarna op de bodem kwam. Dus voorn reageert op voedsel wat op het water valt en naar beneden dwarrelt. Voor voorn dus actief voer. De brasem is een bodem zoeker. Je ziet het dus ook weer aan zijn bek, de stofzuiger. Zij tasten de bodem af en nemen daarbij ook happen grond in de bek. Dit spugen ze weer uit en zo filteren ze het eetbare uit de grond wat ze weer opeten. Voor beide vissen is geur ook van belang, maar iets wat niet ruikt, hoeft niet per definitie slecht te zijn om mee te vangen. Geur in voer en smaak aan voer is volgens mij om vis van verder aan te trekken en er op te huoden. Snoek en snoekbaars schijnen ook geur te gebruiken om vis te zoeken, maar ook de trillingen in het water wordt door hen gevoeld en dat zal hen weer nieuwsgierig maken, want ja, eten is het meest belangrijke in de overleving.
    Als er iemand anders over denkt??......
    ryby ryby ryby i duzo ryb

    Reageer

    • hbtje
      Sportvisser
      • 02-02-2005
      • 773
      • heerde

      #3
      bedank voor reactie
      brasem eet ook stukje twister(mais)daar zit geen geur of smaak aan is dat dan weer de kleur

      vriendelijke groet hbtje
      wordt geen crimineel de overheid duldt geen concurrentie

      Reageer

      • tester
        Maas en Waal visser
        • 06-03-2004
        • 2596
        • Son

        #4
        Hallo Hbtje

        om te overleven
        de vis gaat naar plaatsen waar voedsel is (indien mogelijk )
        hij eet wat ie kent en past zich aan indien nodig (overleven )
        wat wel eens word vergeten wat een mens niet ruikt is voor de vis geen probleem
        de vis ruikt iets van 100 maal beter ?????

        met testen aangetoond alleen mijn handen insmeren met geur is al voldoende om verschil te hebben met beet ( b. v. vitamo )
        gr Gerard

        Reageer

        • hbtje
          Sportvisser
          • 02-02-2005
          • 773
          • heerde

          #5
          dank voor reactie
          maar denk eigelijk toch niet dat ze een stukje twister lekker vinden
          vriendelijke groet hbtje
          wordt geen crimineel de overheid duldt geen concurrentie

          Reageer

          • tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

            #6
            Hallo
            de geur kan genoeg zijn denk maar aan kunstaas
            gr Gerard

            Reageer

            • hbtje
              Sportvisser
              • 02-02-2005
              • 773
              • heerde

              #7
              ja in die imitatie maden,casters,pieren nog maar op daar zit wel een flavour in maar in een stukje twister toch niet.
              vriendelijke groet hbtje
              wordt geen crimineel de overheid duldt geen concurrentie

              Reageer

              • visseninpolen
                Met enige kennis...
                • 01-01-2005
                • 301
                • wichmond

                #8
                Zover ik weet zit er in een twister ook geen geur, maar die rubber dingen zitten wel vol met oliën, dus het zou best kunnen dat er wat geur aan zit. Kijk maar eens wat er met zo'n ding gebeurd als je hem lang in een plastic bakkie laat liggen...
                Maar jij noemt twister mais. Ik weet niet wat je daar precies mee bedoeld. Als er kunst mais is, dan zitten daar ook geurstoffen in, net als in die potjes nep maden, nep bloodworms etc Hoewel ik aan die nep dingen niks vang hoor... Zowel in Polen als in Nederland die dingen geprobeerd, maar nee... Kzal die dingen nog eens in stromend water proberen, want daar grijpt de vis sneller, misschien dat het werkt. :~ (@) #)
                ryby ryby ryby i duzo ryb

                Reageer

                • hbtje
                  Sportvisser
                  • 02-02-2005
                  • 773
                  • heerde

                  #9
                  bedank voor reactie
                  Ik bedoel met een stukje twister dat de vis misschien denkt dat het mais is.
                  vriendelijke groet hbtje
                  wordt geen crimineel de overheid duldt geen concurrentie

                  Reageer

                  • Eduard
                    Moderator
                    • 11-08-2004
                    • 3278
                    • Sappemeer

                    #10
                    Een vis denkt niet! Een vis handeld naar instincten, oerdriften of hoe je het maar noemen wilt, en associaties. Een dier leeft volgens het principe: 'Het Heilige Moeten'. Hij moet dat aas pakken.

                    Voorbeeld:
                    Als wij 's ochtends vroeg langs de warme bakker lopen en ruiken het versgebakken brood loopt het water ons in de mond. Daar denken we niet bij na, dat gaat automatisch, dat moeten we. Wij kunnen dat ook niet tegenhouden, hoe wij dat ook proberen. Het enige wat we wel eerst moeten leren is de associatie dat die lucht "vers brood" betekent en lekker is. Eenmaal aangeleerd is het een automatisme. Dieren kennen geen wroeging, schuldgevoel of calculerend gedrag. Evenmin diplomatie, liefde en medelijden. Dat soort eigenschappen heeft alleen de mens, Bambi en die andere creaties van Walt Disney..... Dieren hebben maar één doel in het leven: de soort moet voortbestaan. Zaken zoals medelijden, genegenheid etc. zouden alleen maar in de weg staan. Een vis denkt niet dat dat stukje twister een korrel maïs is, hij associëert dat met een korrel maïs. En daarom pakt hij het.

                    Waarom pakt hij het dan de ene dag wel en de volgende dag niet? Omdat vandaag die impuls het sterkst is, morgen is er een andere impuls die de impuls van het "twistertje pakken" overstemd.

                    Voorbeeld:
                    Mijn hondje (een reutje) luisterd perfect, komt als ik hem roep, loopt nooit weg.... Wij lopen op het veldje en in de verte komt een andere hond. Ik fluit hem en hij komt. Brave hond, nietwaar? De impuls van mijn fluitje is het sterker dan de drang/impuls om naar die andere hond te gaan, hij moet daar gehoor aan geven. Even later komt er een volgend hondje, alleen... dit is een loops teefje... Ikke fluiten....Noppes, hij komt niet. Ik kan fluiten wat ik wil, maar meneer vertikt het gewoon, want de lucht van het loopse teefje is een sterkere impuls dan mijn fluiten.
                    Hij moet naar die teef, want haar 'lokroep' is het sterkst. (In het kort even 'de Psychologie van hond')

                    Volgens mij geldt dit evenzogoed voor meneer en mevrouw vis.....

                    Als visserman is het eigenlijk in theorie allemaal heel simpel: Wij moeten gewoon proberen om met ons aas de sterkste impulsen te geven. Simpel als wat, nietwaar? Nu alleen nog maar even in praktijk brengen..... !@#$ %) !@#$
                    groet,
                    Eduard

                    Reageer

                    • tester
                      Maas en Waal visser
                      • 06-03-2004
                      • 2596
                      • Son

                      #11
                      Hallo Eduard

                      een mooi verhaal
                      als ik mijn hond een paar keer niet beloon met een lekker brokje komt hij niet meer
                      als je niet met de regelmaat van een klok bijvoerd verterkt de vis
                      als de vis je aas aantrekklijk vind zal hij blijven
                      en dan zijn we weer terug bij af ( WELKE SMAAK GEUR VORM )

                      vraagje zou er ook loopse visgeur zijn
                      gr Gerard

                      Reageer

                      • Eduard
                        Moderator
                        • 11-08-2004
                        • 3278
                        • Sappemeer

                        #12
                        Ik ben niet zo op de hoogte van loopse teefjes geuren....ik zou mijn hond moeten vragen...

                        De vraag was: Waarom eet een vis iets? Welnu, omdat hij moet

                        Als jij je hond geen brokje meer geeft komt hij niet meer... Dat is dus heel logisch. Met het niet geven van het brokje haal je de impuls weg, dus komt hij niet. Andersom kan ook: Pak de hondenriem en doe je jas aan, zodanig dat de hond het ziet/hoort. Daarna doe je je jas weer uit, bergt de riem op en gaat weer verder met computeren, TV kijken of iets dergelijks. Het zal zeer waarschijnlijk zijn dat je hond zielig op de mat voor de deur blijft zitten, immers, je hebt de impulsen gegeven van "we gaan uit" (riem pakken, jas aan), maar verder wordt de handeling afgebroken. Ook wanneer je een hond hebt die niet van uitgaan houdt zie je dergelijk gedrag: Als jij de riem pakt kruipt de hond in zijn mand en maakt zich klein... (dat doet mijn hond als het regent )
                        Wat hier gebeurt is allemaal al eens onderzocht door ene meneer Pawlov overigens...

                        De vis vertrekt inderdaad als je niet met de regelmaat van de klok voert. Ik durf zelfs te beweren dat vissen na verloop van tijd de 'plof' van de voerbal/korf op het water associëert met "eten".
                        Op de vraag welke geur of smaak kan denk ik geen klaar antwoord worden gegeven, want dat hangt van de dag af, het weer, waar de vis aan gewend is (onbekend maakt niet onbemind, maar wordt gewoon niet geassociëerd met "eten" ) en welke impuls overheerst. Als er ergens een snoek of snoekbaars rondstruint zal er weinig vis in je aas geïnteresseerd zijn....
                        groet,
                        Eduard

                        Reageer

                        • hbtje
                          Sportvisser
                          • 02-02-2005
                          • 773
                          • heerde

                          #13
                          Ik vindt het luid en duidelijk Eduard bedank voor de moeite en jouw hond snap ik ook als jij fluit wist ik het ook wel als jouw hondje zijnde dan
                          vriendelijke groet hbtje
                          wordt geen crimineel de overheid duldt geen concurrentie

                          Reageer

                          • Eduard
                            Moderator
                            • 11-08-2004
                            • 3278
                            • Sappemeer

                            #14
                            Even ter verduidelijking: Ik heb geen hond, ik heb een ruwharige Teckel.... da's wat anders
                            groet,
                            Eduard

                            Reageer

                            • Theo de Kreij
                              VOERBOER
                              • 03-06-2003
                              • 2345
                              • Zoetermeer

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Eduard

                              Even ter verduidelijking: Ik heb geen hond, ik heb een ruwharige Teckel.... da's wat anders
                              Zo zou ik mijn love of my life nooit durven noemen (@)
                              Mvrgr,

                              Theo de Kreij.

                              ********************************
                              Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
                              ********************************

                              www.peche-tackle-europe.com

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎