WAAROM EET EEN VIS IETS

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • hbtje
    Sportvisser
    • 02-02-2005
    • 773
    • heerde

    #16
    maar die komt dus ook niet als die een loopse tegen komt
    vriendelijke groet hbtje
    wordt geen crimineel de overheid duldt geen concurrentie

    Reageer

    • Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

      #17
      Ha! Om even te relateren aan het onderwerp: Hier komt weer het 'heilige moeten' van de dieren om de hoek kijken.... want dankzij die Love of my life heb ik nu dus een teckel thuis (en volgend jaar zelfs twee).... ikzelf ben opgegroeid met Boxers... Zij met Teckels en je weet het uit ervaring, Theo, we verliezen het uiteindelijk altijd. Daarom zijn we ook gaan vissen, niettan?
      Maar om eerlijk te zijn, als je eenmaal een Teckel hebt gehad, wil je nooit meer een hond. :soppy:'t Is maar net wat je onder 'love of my life' verstaat...

      [Gewijzigd door Eduard op 07-03-05 at 12:21 AM]
      groet,
      Eduard

      Reageer

      • visseninpolen
        Met enige kennis...
        • 01-01-2005
        • 301
        • wichmond

        #18
        Mooi gesproken Eduard, maar ik vraag mij dan af hoe het met roofvis zit. Hoe vaak gebeurd het wel niet dat je een snoek achter je aas aan ziet zwemmen en dan...... draait ie ineens om en is ie niet meer geinteresseerd. Waarom is zijn impuls danineens weg, of zou die toch meer vermoeden?

        Ik verwacht nu natuurlijk ook een wijs antwoord, want wat je hiervoor hebt geschreven heeft mij wel een heeeeeeel grote indruk op je gegeven, haha
        ryby ryby ryby i duzo ryb

        Reageer

        • Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

          #19
          Als je even doordenkt is dat inderdaad niet zo moeilijk te verklaren. Let wel: Ik beweer hier niet dat ik waarheid verkondig, het is een theorie die is onderbouwd met bijv. de eerder genoemde onderzoeken van Pawlov.

          Er van uitgaande dat de dieren leven volgens instincten en de dingen doen door het krijgen van impulsen, dan geeft jou aas op dat moment een impuls aan die snoek. De snoek geeft gehoor aan deze impuls door achter je aas aan te gaan. Ik kan drieoorzaken bedenken om die snoek ervan te weerhouden om je aas te pakken:
          1: De impuls die het aas geeft verzwakt of valt helemaal weg.
          2: De impuls die het aas geeft wordt overstemd door een andere, sterkere impuls.
          3: Je aas gaat te snel....

          In het eerste geval kan het zijn dat of je levend aas maakt een laatste stuiptrekking en gaat dood, of je beweegt je kunstaas zodanig (slecht) dat het niet meer wordt geassociëerd met 'eten' en daarmee verliest de snoek zijn interesse, immers jagen op iets oneetbaars is verspillen van kostbare energie.

          In het tweede geval is er een impuls van buitenaf, wellicht onzichtbaar voor ons als mensen, maar duidelijk waarneembaar voor de snoek (bv een grotere snoek cq. kaper op de kust) die de snoek ervan weerhoud.
          Ter verduidelijking weer terug naar de honden:
          Als een hond bijvoorbeeld bij het spelen zijn poot verstuikt, gaat ie in z'n mand liggen en blijft liggen. De impuls van de pijn in zijn poot dwingt hem ertoe zich rustig te houden. Hij eet ook niet, totdat een andere impuls gaat overheersen, namelijk, de impuls van de honger. Zodra deze impuls groter wordt dan de impuls van de pijn in zijn poot strompeld hij wel naar z'n voerbak en gaat eten. Andersom net zo: Hij heeft honger, moet dus opstaan en lopen, maar voelt de pijn en dat weerhoudt hem ervan om naar zijn voerbak te gaan, oftewel, de pijnimpuls is groter en overheerst de hongerimpuls.

          Het derde geval is ook terug te voeren op het impulsenverhaal. Natuurlijk kunnen dieren dingen aanleren, een hond kun je ook leren opzitten en pootjes geven. "Zit!" (hond gaat zitten) "Brave Bello", en Bello krijgt een koekje en een aai over zijn kop....
          Een bepaalde actie leidt tot een reactie in de vorm van een beloning of straf. Zo gaat dat bij honden. Kijken we eens naar roofdieren dan zien we het volgende: Ze pakken altijd de oude, zieke en/of zwakke dieren. Zo zit de natuur in elkaar: Met zo min mogelijk energie (actie) zo veel mogelijk rendement (reactie/beloning=eten). Een leeuw pakt geen gezonde volwassen gazelle. Deze zijn te snel voor hem. Jonge leeuwen moeten dat allemaal ondervinden en leren door ervaring. Vooral in het begin verspillen ze bergen energie. 9 van de 10 pogingen mislukken. Er gaan zelfs leeuwen dood van de honger, maar zo overleefd alleen de sterkste. Langzaam aan leren ze de zwakke, zieke dieren eruit te pikken en worden ze succesvol. Hierbij is een heel scala van impulsen van toepassing. Pas als alle impulsen aanwezig zijn zal een leeuw overgaan tot een daadwerkelijke aanval. Als blijkt dat de prooi te snel is zullen er aan de ene kant een aantal impulsen wegvallen, bv de geur van het prooidier wordt zwakker, en een aantal remmende impulsen (bv vermoeidheid) bij komen. Door deze negatieve impulsen zal de leeuw zijn poging staken en op zoek te gaan naar een andere prooi. Jouw snoekbaars reageert volgens mij niet anders, waarom zou hij, de natuur zit wat dat betreft perfect in elkaar....
          groet,
          Eduard

          Reageer

          • tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

            #20
            Hallo
            da,s een wijs antwoord
            vissen blijft moeilijk en leerzaam
            gr Gerard

            Reageer

            • hbtje
              Sportvisser
              • 02-02-2005
              • 773
              • heerde

              #21
              Eduard ik vind het allemaal mooie verhalen en het klopt allemaal ook nog.
              als je een boek ga schrijven wil ik graag eerste exemplaar met handtekening

              vriendelijke groet hbtje
              wordt geen crimineel de overheid duldt geen concurrentie

              Reageer

              • Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

                #22
                Bedankt voor die lovende reacties, maar dit zijn niet mijn ideëen, hoor! Ik heb gewoon aardig wat boeken gelezen over het opvoeden en trainen van honden en in een boek werd een heleboel uitleg gegeven over de relatie tussen wolven en honden en hun psychologie. Voor de geïnteresseerden wil ik wel even opzoeken welk boek dat precies was...In dit boek werd ook aan het onderzoek van Pawlov gerefereerd (die ik overigens al wel kende...)
                Met deze theorie kun je het gedrag van je eigen hond beter begrijpen/incalculeren en het enige wat ik gedaan heb is even doordenken en ben tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk allemaal ook geldt voor de rest van de dieren, inclusief der Mensch... Wij worden immers ook vaak genoeg geleid door impulsen.

                groet,
                Eduard

                Reageer

                • visseninpolen
                  Met enige kennis...
                  • 01-01-2005
                  • 301
                  • wichmond

                  #23
                  Als ik dit weer terug lees, denk ik, ja eigenlijk wist ik dit al, maar door jou goede uitleg wordt ik er weer aan herinnerd. Zou dat dan iets typisch menselijks zijn: vergeten?
                  Wat ik wist wist ik van tv documontaires en biologie. Maar Pawlov, daar heb ik alleen vam gehoord, nooit van gelezen. Zou ik toch eens moeten doen.......
                  Nogmaals dank voor de prachtige vergelijkingen en uitleg.......
                  ryby ryby ryby i duzo ryb

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎