Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
Ja ook die zijn erg actief in de ochtend, ik heb ze ook al een aantal keren aangetroffen dat ze op jacht waren.
Toch maar proberen die te vangen ??
Heb je i.i.g. iets,......
nou ik ben een beetje op zoek gegaan naar informatie over de barbeel. Op veel sites is de informatie nog al achterhaald. Daar staat bv nog dat ze hoofdzakelijk op de maas voorkomen en dat een barbeel boven de 60 zelden wordt gevangen... Maar goed, overal staat wel dat de paaitijd in mei begint. Het zou dus kunnen dat de vangsten daarom zijn teruggelopen.
Wel vreemd, want ik ken iemand die geregeld op de waal op brasem vist en hij heeft al meerdere barbeeltjes gevangen tussen de 5 en 10 cm. Dat lijken mij vissen van dit jaar. Dus misschien paaien ze tegenwoordig eerder?? Het blijft allemaal een betje gissen, maar dat maakt het ook leuk...
Ik denk dat alle eitjes in het Gras liggen, ipv in het water... komt door dat de ijssel hoogstond tijdens paaitijd, en nu een heel eind is gezakt... Frans vertelde mij dit en kan me er wel in vinden!!
En barbeel van 5 a 10cm lijkt ook veel op een grondeltje... dus je kunt het wel eens door de war halen!!
Barbeelvissen, de laatste maanden was het niet best. Althans bij ons… Her en der lezen we wel vangstberichten maar zelf weten we ze niet te vangen. Wat ga je dan doen? De laatste weken heeft bij mij in het teken gestaan van “back to basic”. In mijn geval betekende dat afstappen van karperonderlijnen en terug op nylon onderlijnen. Dit bleek niet de oplossing te zijn, ik ving niets… Je gaat aan jezelf twijfelen maar eigenwijs als we zijn vissen we stug door. Aan de visstekken kan het niet liggen, die hebben zich al bewezen. Vorig jaar al door ons en dit jaar al door anderen.
Vandaag konden Bert en ik genieten van ons weekend en wat ga je dan doen? Juist de kribben bestijgen! Om 10 uur zitten we in de auto. Bert heeft het gisteren laat gemaakt, tot 3:30 heeft hij achter de pc gezeten om veel informatie die op verschillende sites te vinden is te vergaren. Veel nieuwe dingen is hij niet tegen gekomen maar besluiten even langs Vlemmix in Steenwijk te rijden om een rolletje Berkley Vanish te halen.
Rond 11 uur komen we aan op de stek, snel maken we de hengels klaar en we gaan ervoor zitten. Binnen een kwartier heeft Bert een paar flinke tikken op de top, helaas slaat hij mis. Dit belooft veel goeds zeggen we tegen elkaar! Even later begint ook mijn top te stuiteren, ik sla aan en voel vis! Aan het bonken voel ik al dat het barbeel is, helaas weet de vis zich lost te werken en kiest het ruime sop.
Bert heeft even later weer een aanbeet! Na een geconcentreerde dril van enkele minuten schep ik zijn barbeel. Snel schieten we wat foto’s van de barbeel en meten de vis op. 59 hele centimeters! Voor Bert is dit een nieuwe PR!
Na het terugzetten van de vis is het even gedaan met de rust aan de Ijssel. Bert schreeuwt uit volle borst C’MON!!! Zo blij is hij met deze lang verwachtte vis!! We besluiten samen een biertje te drinken op deze vis! Voor mij blijft het vandaag bij 1 biertje want ik ben de chauffeur.
Nog geen halfuur later krijg ik weer tikken op de top. Ik sla aan en voel vis. Barbeel zeg ik tegen Bert. Ik voel het aan het bonken van de vis dat het barbeel is! Na enkele minuten schept Bert de vis! Mijn eerste barbeel van 2008 is een feit. Een mooie barbeel van 52cm ligt op de onthaakmat. Snel maken we wat foto’s en brengen de vis terug in zijn of haar element. Bij mij komt er ook een ontlading, mijn vreugde kreten zijn waarschijnlijk tot in Friesland te horen.
2 vissen in korte tijd, wat zal de dag verder brengen?
Het blijft even rustig en enkele uren hebben we geen aanbeten meer. We overleggen, wat gaan we doen? Verkassen of zitten blijven. We kiezen voor het laatste en dat is maar goed ook.
Mijn hengel staat zo ineens vanuit het niets weer te stuiteren. Ik voel dat dit een kleine vis is maar wat het is kan ik niet direct voelen. Bert staat met het schepnet klaar en weet mijn barbeel te scheppen. Een barbeeltje van 35/40cm ligt op de mat. Prachtig gewoon!!!
Na deze vangst besluit ik af te stappen van de kaas en plaats een pellet aan de haak. Ik vertel aan Bert dat ik nog nooit iets gevangen heb met een pellet en dat ik er nog geen gevoel bij heb. Mijn woorden waren nog niet koud en de top begon de stuiteren. Aanslaan, yes vis! En weer weet ik een barbeeltje te landen van een ongeveer 40 cm.
Niet veel later heeft Bert weer tikken op de top. Hij draait de lijn snel binnen, de vangst blijkt een winde te zijn van 47 cm. Het lijkt wel niet op te kunnen vandaag.
Wat een dag mensen!!!
Ik vis stug door met pellets want ze hebben vertrouwen gewekt. Door de stroming geef ik zo nu en dan wat lijn mee zodat ik uiteindelijk bijna bij het volgende krib zit te vissen. En dat is de plek voor de volgende aanbeet! Na het aanslaan gaat de vis er als een speer vandoor. Dit is een grote. Zou mijn pr aan diggelen gaan spookt er door mijn hoofd?? Geconcentreerd dril ik de vis richting het landingsnet. Het is een mooie barbeel maar geen pr voor mij dat zie ik al. Ondanks dat meet deze barbeel een lengte van 66 cm! Een vis met een mooi formaat dus.
Het lijkt vandaag niet op te kunnen. We spreken af dat de volgende aanbeet voor Bert is ongeacht wiens hengel het is. Wederom zijn de woorden nog niet koud of mijn hengel staat weer te stuiteren. Ik zeg tegen Bert: Sla aan!! Na een korte ligt er een barbeel van 57cm in het net.
6 barbelen tijdens een dagje vissen is ons nog niet eerder gelukt. Bert zijn pr is gebroken en mijn pr qua aantal is gebroken! Wat een mooie dag hebben we vandaag beleeft aan de Ijssel.
Tegen 18:00 uur begint het in de verte te onweren, een mooi moment om deze dag af te sluiten. Tijdens het opruimen staat Bert zijn hengel nog een keer te stuiteren. Ik sla aan (het was mijn beurt) en weet nog een mooie Kolblei te vangen. Moe maar voldaan rijden we terug naar Friesland.
6 Barbelen en een Winde, 2x PR, .....dan is een dagje zitten het wel waard.
Hier op de Waal is het nog stilletjes en mag je blij zijn dat je er tijdens een sessie 1 of 2 vangt.
Maar de 1e Barbeel van het jaar geeft inderdaad een goed gevoel, ik liet ook een oerkreet die de gehele Betuwe kon horen, want na zo'n lange periode van oeverloos blanken en bikkelen moest toch eens een keer ophouden.
Dan was jij dat vanmiddag met die herrie...............We dachten hier echt dat er een invasie van indianen kwam.....
Maar een mooie dag Andre..mooie vangst, zo zie je maar elke dag is anders...knoop dat goed in je oren en gedachte. En vang je een paar keer niets, dan ben je gewoon op de verkeerde plaats op de verkeerde tijd...........
He Frieze barbelenbonkers,
Lekker dagje hoor, ik ben al blij met de helft
Andre, gefelciteerd met je PR aantallen en super dat de kop er eindelijk af is.
Dat het dan zo'n dag wordt is dan alleen maar extra kicken
Bert, ook gefeliciteerd met je nieuwe PR, mooi man
Wat ben je trouwens op de 1 na laatste foto aan het doen?
Fluister je em in dat ie z'n moeder moet gaan halen ofzo hahaha
Nee jongens, mooie vangsten, op een mooie locatie, helemaal top!
Gezeten op een krib tegenover de Friese barbeeljagers kan ik de vreugdekreten volmondig beamen, ik meen zelfs dat er tussen de vangsten door aan rituel dansen werd gedaan, mogelijk ligt hierin het verschil tussen vangen en niet vangen, mooi werk mannen.
Mooie vangst Bert en André!!
6 barbelen en een kolbei, niet slecht!!
En dan ook nog 2 PR's eraan, ik zou ook een vreugdedansje doen!!
Weet je trouwens zeker dat het een vreugdedansje was een geen regendans, het komt hier met bakken naar beneden, wordt morgen de paraplu meenemen!!
Groet,
Harold
"The greatness of a nation, and its moral progress is measured by the way its
animals are treated" - Ghandi
Ik weet niet wat voor een dansje jullie hebben gedaan, maar vanochtend was er alleen brasem te vangen, maar van Barbus Barbus was niks meer te bekennen.
Reageer