Actuele Barbeelvangsten
Collapse
X
-
-
Gisteren nog even naar de Waal geweest.Het was hard werken voor
een barbeel.Eerste anderhalf uur geen stootje gezien.Even later gevolgd
door losse tikjes en hangen he he de eerste.De tweede meldde zich een
uur later.Kort daarna weer beet helaas ging de vis eraf.Daarna geen beet
meer gezien.Nog van alles geprobeerd maar het mocht niet baten.Gevist
van 6 tot 11 uur.De vissen waren 53cm en 56cm.
[/IMG]
Ps mooie verslagen,vangsten,foto s van iedereen weer.
groetjes Collin.Groetjes CollinReageer
-
Strakke barbeel Collin.Ik wil ook even terug komen op het electrisch vissen.Ik heb het pas geleden ook mee gemaakt.Terwijl ik aan het vissen was vroeg in de ochtend,zag ik aan de andere kant van de kribben een bootje aanvaren.Eerst dacht ik snoekbaars vissers,maar even later zag ik dat er 2 mannen opstonden met ieder een schepnet in de hand en een aggregaat op de boot.Bij mij vermeden ze echter het kribvak om vervolgens aan de andere kant te beginnen.Ik stond met mijn armen over elkaar van een meter afstand te kijken hoe de mannen de paling tussen de stenen vandaan haalde met stroom.Op het einde van het kribvak kwam een snoekbaars boven drijven deze lieten ze echter met rust maar dat kwam denk ik omdat ik er met mijn neus bovenop stond.Anders was deze gewoon opgeladen.Ik hoop op een verbod voor beroepsvisserij op de rivieren,ik vindt het ook niet meer van deze tijd.De paling zit vol met dioxine en mag niet verkocht worden.Ik weet zeker dat de paling toch gewoon in de supermarkt komt te liggen.En wat als de paling op is,is dan de snoekbaars aan de beurt.Ik kan me nog goed herinneren dat ik als 13 jarige meeging met een man bij ons uit de straat en we met gemak per persoon meer dan 10 maatste snoekbaarzen wisten te vangen vanaf de kant die tijden zijn ook voorbij.En weet iemand toevallig of de electrovissers aleen op een bepaald gebied mogen vissen of hebben ze vrijspelReageer
-
Wat er precies an de hand is weet ik ook niet. Waar het aan licht, wie de schuldige is...maar feit is wel dat het al weken slecht is met de barbeelvangst. Ik heb het de laatste 9 weken al vaak meegemaakt dat je gewoon dagen achtereen geen stootje krijgt....
Vergelijk dat eens met vorig jaar, en begin mei toen het water net gezakt was....het kaasblokje kreeg soms de kans niet om de grond te raken. Ik ben nu net thuis, ik heb de laatste 4 dagen welgeteld 2 beten gehad. Dressuur....dat is me nog te vroeg, er wordt eigenlijk pas 1 jaar intensief op barbeel gevist. De magie van kaas is uitgewerkt....twijfel ik, de andere aassoorten worden ook niet gepakt. De beten blijven gewoon uit!!! De vis kan wel eens een off day hebben, en vooruit een hele week geen zin, maar 9 weken??? Waar je momenteel ook komt, van Lobith tot zaltbommel heb ik de laatste weken gevist, nergens tref je een stek waar je gewoon 4-5 barbelen in 2 uur tijd kunt vangen op 1 krib. De laatse 4 dagen 13 kribben bevist op 4 trajecten, er meer dan 50 uur aan besteed, en welgeteld 2 beten gehad...62 en 73 cm. Het kan toch niet anders dat het er verdacht veel op lijkt dat de vis massaal weg is. Dat er beroepsvissers op de waal bezig zijn is me al bekend, en ook dat momenteel barbeel in grote getale gevangen wordt in die netten. Als de helft (van het mijn bekend getal ) al waar is, en de vissers trekken er 5 dagen per week op uit.....dan zijn er de laatste weken alleen al vele duizenden barbelen verdwenen uit de waal...
Het woord dressuur is ook al gevallen de laatste tijd, zeker bij het groepje waar ik veel contact mee heb. Barbeel behoord tot de karperachtige en zou een intelligente vis zijn, maar om na amper 1 jaar al te kunnen spreken van dressuur met kaas....ik kan het niet geloven. Op de waal heeft een vis geen tijd om na te denken als er iets eetbaars langs komt, dan is het pakken of honger lijden....Er wordt dan wel veel op barbeel gevist, meer dan we denken. ( zie alleen maar eens de mee lezers hier op dit forum..) Ik kan het niet geloven dat er al sprake is van dressuur. Ik geloof eerder dat als er geen vis ligt, je ook geen beet krijgt.... Vorig jaar vaak brasem, kolblei en winde gevangen aan en blokje kaas. Zouden die vissoorten ook ineens het gevaar van kaas herkennen??? Dit jaar heb ik welgeteld 2 brasems en 4 winde als bijvangst gehad....
Dan zou er bij de brasem en winde ook ineens sprake moeten zijn van dressuur. Terwijl ze made, casters en pieren niet als gevaar zien......
Daarom nogmaals wat er aan de hand is weet ik ook niet, maar de beten blijven wel uit. En in mijn ogen kunnen die alleen maar uitblijven als er ook geen vis ligt.Reageer
-
Frans ik volg dit op de voet , maar een gek idee juist omdat er nu vele malen meer op barbeel gevist word .
Kan het niet zo zijn dat de barbelen overvoed zijn?
Eerst was er maar zeldzaam op deze visoort gevist nu word er hele emmers in de waal gegooid met hennep mais en pellets ,en weet ik veel wat .
Kan het niet zo zijn dat vis vol zit .
Het zal wel dom klinken maar dieren eten nu eenmaal niet verder als ze verzadigd zijn met voer .
Als je op plekken vist waar dagelijks barbelen rond zwemmen en dagelijks voor gevoerd word ,waarom zal dat dan niet kunnen.
Gr JohnnyGroetjes
Johnny
Match
Feeder
StokReageer
-
Hennep is geen verzadigend lokvoer, en een kilo kaas wat in de stroming wordt gegooid word dusdanig verspreid dat het geen overvloed kan veroorzaken.
Feedervoer met kaasflavour wordt ook door de witvis weggegeten, uit ervaring is gebleken dat als je een feedervoer gaat gebruiken je meer bijvangsten krijgt van brasem en winde.
Afgelopen sessies heb ik de vissen ook eens afgestreken, maar er was er niet één die een gele substantie uit poepte ,....
Alleen maar een groene of bruinachtige substantie,....
Bij sommigen kwam er zelfs helemaal niets uit, ...????
Voor de rest heb ik nu al weer een blanksessie er bij en verder bleef het beperkt tot 1 of 2 vissen van 40+.
Afgelopen Maandag een sessie gevist en had ik er 5 in 4 uurtjes, daar mag ik dan weer een heilig moment van maken.
dat was dan ook wel op een vaste stek, maar of ik er op een ander moment weer zo veel pak betwijfel ik, volgende week heb ik 3 weken vakantie en ga dan zeker een aantal keren vissen op mijn "vaste" stekken.
Ben benieuwd of er wat gevangen zal worden.
Dressuur ben ik het zeker niet mee eens, want anders hadden de vissen van afgelopen sessie ook niet gebeten.
En alle vissen die ik af heb gestreken poepten groen/bruine slurrie,...
Maar in zo veel sessies en uren maar ene beperkt aantal vissen vangen duidt er op dat er iets aan de hand is onder water, ....zelfs de witvissers klagen over de lage vangsten.Reageer
-
Een vis op de waal vol gegeten??? Dat nooit. De vis op deze rivier moet constant werken, het water is constant in beweging. Momenteel gaat er 1900 kub water per seconde door de waal. Dat beetje voer wat we als barbeelvissers gebruiken.....Frans ik volg dit op de voet , maar een gek idee juist omdat er nu vele malen meer op barbeel gevist word .
Kan het niet zo zijn dat de barbelen overvoed zijn?
Eerst was er maar zeldzaam op deze visoort gevist nu word er hele emmers in de waal gegooid met hennep mais en pellets ,en weet ik veel wat .
Kan het niet zo zijn dat vis vol zit .
Het zal wel dom klinken maar dieren eten nu eenmaal niet verder als ze verzadigd zijn met voer .
Als je op plekken vist waar dagelijks barbelen rond zwemmen en dagelijks voor gevoerd word ,waarom zal dat dan niet kunnen.
Gr Johnny
Daar waar geen vis is kun je er ook geen vangen..........dat lijkt er meer op.Reageer
-
Dus mensen die net beginnen met de Barbeel visserij, hier spreken een aantal "meesters" die ook hard moeten knokken voor een vis... Iedereen die hier leest... en iedereen die een Barbeel vangt... meld het hier... die informatie is zeer intressant... ook voor de gene die net beginnen... meld het, ik doe er zeker wat mee... en Jeroentje ik ben zeer benieuwd naar jouw reactie..
@ Wolf... hier is het niet de juiste plek om zulke gevechten uit tevechten.. maar aan de waterkant hebben ze zeker niet genoeg aan een 4tak moter.. of ze moeten mij er van overtuigen... en dat heeft Jeroentje nog niet gedaan...Reageer
-
Dat er uberhaupt op de Rivieren voor het beroep gevist wordt vind ik al erg, elektrisch vissen zou wat mij betreft helemaal verboden moeten worden, is complete marteling voor de vis toe toevallig daar ook zwemt maar niet goed genoeg is voor het pannetje..... als ie het al overleefd
Als je het verhaal van Frans hierboven leest, dan lijkt de lage visvangsten toch onlosmakelijk verbonden met de beroepsvisserij op de Waal.
Ik hoop dat ik het mis heb en dat de vis morgen weer lekker bijt, maar ik ben er bang voor.
En de Barbelen overvoed lijkt me ook zeker niet.
De Barbeelvissers die ik ken voeren niet veel, heeft ook niet zo veel nut in een snelstromende river als de Waal.
Groet,
Harold"The greatness of a nation, and its moral progress is measured by the way its
animals are treated" - GhandiReageer
-
Laatste reactie elektrovisserij
Hallo allemaal,
Lache man, al die reacties!!
Maar zoals ik al eerder zei, ik veroordeel niemand, ik ben er niet bij geweest en weet dus ook niet of alles in orde was..
Maar even om op de reacties terug te komen:
@IAMBARBEEL:
Ik vis voor het waterschap. Sinds de invoering van Kaderrichtlijn Water (KRW) is ieder waterschap in Nederland verplicht om visstandonderzoek uit te voeren. Dit is om doelen te kunnen stellen voor de toekomst om de waterkwaliteit te verbeteren. Een klein voorbeeld hiervan is de terugkeer van oa de barbeel, zalm en forel in de Nederlandse rivieren. Een ander doel hiervan is om migrerende vissen ook de kans te geven om te paaien door middel van bijvoorbeeld vistrappen.
Zelf zitten wij meestal op kleinere wateren en vangen dus geen barbeel.
Voor deze bemons******en vangen we alle soorten. Omdat onze onderzoeken een wetenschappelijk doel nastreeft wordt ALLE vis weer teruggezet op het bemonsterde traject.
Verder is het wel zo dat de elektrovisser (zo wordt het bij ons gehanteerd) rekening dient te houden met andere recreanten. Bijvoorbeeld zwemmende honden kunnen ook een schok oplopen, en ook vissers kunnen in lichtere mate een schok ervaren.
Verder het onbeschofte gedrag van vaak beroepsvissers blijft een lastig punt, kijk maar naar de pieren van IJmuiden waar het al jaren oorlog is tussen de beroeps-en de sportvisserij.
@WOLF:
Sorry Wolf dat ik het zeg, maar volgens mij begrijp je nog steeds niet het hoe en waarom van deze visserij. Niet iedereen vist voor de ‘pan’ of voor de centen. Zoals wij het uitvoeren is het een opgelegde verplichting vanuit Brussel waar alle landen aan dienen te voldoen. Zelf heb ik ook niet echt het idee dat je zelf ooit aanwezig bent geweest bij een dergelijke soort visserij. Je hoort alleen dat er ergens vis drijft, en gelijk is alles negatief en het zijn beroepsvissers… Als je erbij bent geweest weet je namelijk ook dat de verdoofde vis voor meer als 95% binnen 20 seconden weer volledig opgepept is. Daarbij komt nog dat alle vogels dit elektrisch veld tot op zeer laag niveau kunnen waarnemen en dit zullen vermijden, dus geen predetatie door de aalscholvers en meeuwen waar jij het over hebt. Scheepvaart ben ik wel met je eens, maar weer vergeet de tijd die de vis nodig heeft om bij te komen. Verder als je goed oplet zal ook jou opvallen dat de boten op de Waal zich nooit tussen de kribben zullen begeven. Dit is dezelfde reden waarom boten altijd proberen om niet door de kop van de krib heen te varen. En met jouw ervaring zou je moeten weten dat drijvende voorwerpen zich altijd net rond de kop van de krib bewegen.. Dus ook ‘veilig’.
Verder nog even terugkomen op je kansen van overleven. Inderdaad worden er vissen teruggevangen met markeringen van eerdere vangsten. Maar ook ik kan niet altijd wat aan doen als vis in een leefnet bekneld komt te zitten onder een grotere vis, en dan heeft zo’n voorntje van 10 centimeter toch wel eens moeite met vertrekken..
Verder zal de overheid je ongeveer dezelfde info geven als ik eerder heb gedaan. Check ff ministerie LNV en sportvisserij Nederland (geeft als enige instantie de verplichte cursus elektrovisserij)
Ik vroeg me af of jij dan een voorkeur hebt voor staand want waar de door jou geliefde barbeel ook in blijft hangen, en vervolgens overlijdt. In jouw woorden lees ik ook dat jij liever ziet dat dit soort onderzoek stopgezet wordt. Vraag ik me weer af of je dan ook graag ziet of ontwikkelingen en het geld wat hierin wordt gestoken teruggedraaid moet worden (graag een reactie).
Verder wil ik op deze plek niet veel meer uitweiden over dit onderwerp, maar ik ben zeker bereid om dit nogmaals in de groep te gooien tijdens bijvoorbeeld een meeting…
Groetjes Jeroen[B][FONT="Comic Sans MS"]Iedere gek z'n eigen gebrek!!!

Vissen voor ontspanning, door inspanning!Reageer
-
Kunnen we deze discussie niet beter voortzetten op het Algemeen Zoet forum?!
Hier is al een discussie over beroepsvisserij
Ik ga morgenochtend nog een keer naar de Waal voor ik op vakantie ga.
Hopelijk willen ze bijten.
Vanaf zaterdag ga ik met mijn vriendin een weekje naar Ierland op vakantie, het hengeltje gaat mee....
Groet
Harold"The greatness of a nation, and its moral progress is measured by the way its
animals are treated" - GhandiReageer
-
Veel succes Harold!!!!
Ondanks de verdeelde meningen hoop ik toch dat je er een paar mooie uit weet te trekken (met de hengel welteverstaan)
Groetjes Jeroen[B][FONT="Comic Sans MS"]Iedere gek z'n eigen gebrek!!!

Vissen voor ontspanning, door inspanning!Reageer
-
Jeroentje
Mooie en goede uitleg. zoals het er nu naar uit ziet hebben we zondag 7 september een barbeelforumdag op de waal. Een mooie gelegenheid om je betoog toe te lichten denk ik. Er is tijdens zo'n bijeenkomst altijd een "pauze" en het lijkt me dat jij deze tijd kunt opvullen samen met de rest om de discussie voort te zetten. Ik denk dat we er allemaal wel wijzer van zullen worden, en belangrijker ook begripvoller.
Ik zou zeggen pak de handschoen op en ben er die dag ook bij. ( Gerrit, dat wordt een balletje meer....
)
Reageer
-
In je eerdere reactie beschreef je alleen dat je ook een vergunning had om elektrisch te mogen vissen, nu verklaar je dat je dit doet t.b.v. onderzoek.Hallo allemaal,
Lache man, al die reacties!!
Maar zoals ik al eerder zei, ik veroordeel niemand, ik ben er niet bij geweest en weet dus ook niet of alles in orde was..
Maar even om op de reacties terug te komen:
@WOLF:
Sorry Wolf dat ik het zeg, maar volgens mij begrijp je nog steeds niet het hoe en waarom van deze visserij. Niet iedereen vist voor de ‘pan’ of voor de centen. Zoals wij het uitvoeren is het een opgelegde verplichting vanuit Brussel waar alle landen aan dienen te voldoen. Zelf heb ik ook niet echt het idee dat je zelf ooit aanwezig bent geweest bij een dergelijke soort visserij. Je hoort alleen dat er ergens vis drijft, en gelijk is alles negatief en het zijn beroepsvissers… Als je erbij bent geweest weet je namelijk ook dat de verdoofde vis voor meer als 95% binnen 20 seconden weer volledig opgepept is. Daarbij komt nog dat alle vogels dit elektrisch veld tot op zeer laag niveau kunnen waarnemen en dit zullen vermijden, dus geen predetatie door de aalscholvers en meeuwen waar jij het over hebt. Scheepvaart ben ik wel met je eens, maar weer vergeet de tijd die de vis nodig heeft om bij te komen. Verder als je goed oplet zal ook jou opvallen dat de boten op de Waal zich nooit tussen de kribben zullen begeven. Dit is dezelfde reden waarom boten altijd proberen om niet door de kop van de krib heen te varen. En met jouw ervaring zou je moeten weten dat drijvende voorwerpen zich altijd net rond de kop van de krib bewegen.. Dus ook ‘veilig’.
Verder nog even terugkomen op je kansen van overleven. Inderdaad worden er vissen teruggevangen met markeringen van eerdere vangsten. Maar ook ik kan niet altijd wat aan doen als vis in een leefnet bekneld komt te zitten onder een grotere vis, en dan heeft zo’n voorntje van 10 centimeter toch wel eens moeite met vertrekken..
Verder zal de overheid je ongeveer dezelfde info geven als ik eerder heb gedaan. Check ff ministerie LNV en sportvisserij Nederland (geeft als enige instantie de verplichte cursus elektrovisserij)
Ik vroeg me af of jij dan een voorkeur hebt voor staand want waar de door jou geliefde barbeel ook in blijft hangen, en vervolgens overlijdt. In jouw woorden lees ik ook dat jij liever ziet dat dit soort onderzoek stopgezet wordt. Vraag ik me weer af of je dan ook graag ziet of ontwikkelingen en het geld wat hierin wordt gestoken teruggedraaid moet worden (graag een reactie).
Verder wil ik op deze plek niet veel meer uitweiden over dit onderwerp, maar ik ben zeker bereid om dit nogmaals in de groep te gooien tijdens bijvoorbeeld een meeting…
Groetjes Jeroen
Had dat even eerder vermeld, dan had ik niet zo hard naar je uitgehaald.
En nee bij een dergelijk onderzoek ben ik niet aanwezig geweest, wel heb ik dus beroepsvissers bezig gezien tussen de kribben en ook een sliert vissen in de hoofdstroming.
Daarom veroordeel ik dit soort visserij, een onderzoeker zal zeer zeker voorzichtig zijn met de spanning op het net om zo min mogelijk andere vissen te verdoven, begrijpelijk, maar een beroepsvisser doet het wel voor geld in het laatje en vist alles op wat naar boven komt.
En een staand want vind ik helemaal uit den boze, want daar gaan alle vissen in dood,.....
En onderzoek doen naar visstand/vissoorten, www.vangstregistratie.nl, daar kunnen verenigingen en individueel vangsten worden bijgehouden.
Misschien beter om dat te gaan stimuleren en mensen te motiveren om dat daar bij te houden.
Nogmaals voor onderzoek naar visstand m.b.v. elektriciteit door speciaal aangestelde onderzoekers die weten wat ze doen een klein beetje ontzag.
Voor de rest totaal niet.
GreetZ
RonReageer
-
Ongeveer twee weken terug gevist met een maat van mij.
Hij ving er 7 a 8 en verspeelde er nog een aantal.
Dit was op 1 krib en ongeveer in een tijdsbestek van 3 uur. (Rivier de Waal)
Ik zat er naast en ving er welgeteld ' 1
Hoe verklaar je zoiets dan ?
Zo slecht zijn de vangsten dan toch niet.Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer