Actuele Barbeelvangsten
Collapse
X
-
-
Helemaal mee eens, en vorig jaar ving je bij elke sessie gewoon Barbeel,.....
Nu mag je blij zijn als je er 1 vangt in een sessie van een paar uren,.....
Ik had een mail gestuurd naar Sportvisserij NL en kreeg dit als antwoord:
De visrechten zijn in Nederland enorm versnipperd. Met name op de rivieren en grotere wateren hebben diverse beroepsvissers op diverse stukken visrechten, al dan niet samen met hengelsportverenigingen. Vaak is sprake van een onderscheid tussen verhuur van het aal- en het schubvisrecht waarbij het aalvisrecht is verhuurd aan de beroepsvisser en het schubvisrecht aan een hengelsportvereniging of -federatie. Maar een huurder van het visrecht kan ook het volledige visrecht hebben.
Als je ergens het visrecht hebt, mag je daar vissen en de gevangen vis meenemen als de vis die je meeneemt maar de minimum maat heeft (niet elke vissoort heeft een minimum maat) en er geen gesloten tijd geldt voor die vissoort. Er gelden voor het Nederlandse binnenwater geen quota en de visserijwetgeving stelt ook geen limiet aan het aantal mee te nemen vissen. Als een hengelsportvereniging het visrecht huurt, stelt die hengelsportvereniging vaak wel voorwaarden aan haar leden ten aanzien van het vissen, bijvoorbeeld een meeneem verbod of meeneem limiet om een goede visstand te waarborgen.
Een beroepsvisser die het volledige visrecht heeft mag dus onbeperkt alle bovenmaatse vissen meenemen, maar zal hier als hij verstandig is, goed mee omgaan want hij heeft er niets aan om zijn broodwinning kapot te vissen. Heeft een beroepsvisser alleen het aalvisrecht, dan mag hij uiteraard alleen paling meenemen.Reageer
-
Dat is toch van de gekken,geen quota!!.Er moet maar eens een keer flink naar de visserij wet worden gekeken die regels zijn nog van voor de oorlog.De Noordzee is al overbevist.Zijn nu dan de riviern aan de beurt?Reageer
-
Visserij is hetzelfde als landbouw..., dat verander je niet in een paar jaar tijd! Er zit zon giga grote lobby achter, dat wil je niet weten. Vergeet niet dat die palingvisserij vaak familiebedrijven zijn, waar de traditie erg hoog in het vaandel staat! Neemt niet weg dat ik ook absoluut tegen palingvisserij ben. En reken er maar op dat er ook lobbies zijn tegen visserij! Het heeft alleen zijn tijd nodig.
BTW, hier kun je wel een compleet topic over openen... dat hoeft niet in het forum Actuele barbeelvangsten lijkt mij..
Groet2x Shimano Catana Barbel Power + Shimano 6000D-EUReageer
-
Ik kan er geen verklaring voor vinden,en durf niet te zeggen of dit verband houd met elektrovissen.
Ik vis regelmatig in de Mosel(Duitsland) en ken daar ook perioden dat er bijna niks word gevangen,terwijl het daar stikt van de barbeel.
Zo vang je soms weken niks maar kan dit een maand later weer totaal anders zijn.
Daar wordt in ieder geval niet met stroom gevist.
Als iemand dit kan kan verklaren ' graag .
Er word tegenwoordig toch aardig barbeel gevangen in Nederland(naar mijn idee dan)
' 3 jaar terug konden we hier alleen van dromen. Slechte periodes heb je nu eenmaal.Reageer
-
nu zou dat ook niet te maken kunnen hebben met 'voortplantings tijd' van de barbus?
ik bedoel als wij gaan paren denken wij toch ook niet aan boterham pindakaas?
Alhoewel in deze tijd (zomer) lijkt me dat ook niet...
euh watertemperatuur? tja noem maar op....
Happy fishing.
----------------------------------------Reageer
-
Vanmorgen nog naar de Waal geweest.
Was er rond 7 uur, meteen een mooie beet, helaas schoot hij los.
Hierna was het zeker 2 uur rustig, afentoe een klein tikje waar je niks mee kan.
Op een gegeven moment kreeg ik na elkaar wat kleine tikjes, niks overtuigend, toch maar aangeslagen.
Ik verwachtte een windetje of kolblei, maar kreeg flinke weerstand.
Duidelijk een flinke Barbeel, toen ik hem boven zag komen zag ik dat het een mooie was.
Elke keer als ie mijn schepnet zag dook hij weer de diepte in.
Op een gegeven moment kon ik hem toch landen, een mooie dikkerd.
Het meetlint ernaast gelegd en ja hoor, precies een evenaring van mij record, 74cm, de tweede zeventiger van het jaar!
Na deze mooie vis werd het weer een hele tijd rustig.
Rond kwart voor twaalf zat ik er over te denken om mijn spullen in te gaan pakken, niet veel vissen gevangen maar wel 1 hele fijne.
Toen kwam er toch nog leven in de brouwerij.
Eerst ving ik een miniatuur-barbeel, 25 cm, mijn nieuwe record qua kleinte.
Daarna volgde er snel 1 van 45 cm en daarna nog 1 van 58.
Rond kwart over 12 heb ik er een eind aan gebreid, toch wel tevreden.
Zie hieronder de vis van 74 en van 25cm.
Nu ga ik vakantie houden, tot over ruim een week!
Groet Harold

"The greatness of a nation, and its moral progress is measured by the way its
animals are treated" - GhandiReageer
-
mooie vangst weer.
Hoe is het op de ijssel de laatste weken want wat ik hier lees is bijna alleen maar van de waal. of word er op de ijssel niet meer op barbeel gevist???? wil het binnenkort weer eens proberen, maar als er zo weinig tot niets gevangen wordt...?Reageer
-
persoonlijk record
Afgelopen zondagmiddag 3 uur in de Waal gevist
1 x beet gehad en gevangen.
80 cm en 10 pond, jammergenoeg geen fototoestel bij meReageer
-
Oei, dat is jammer van dat Fototoestel Theo
Het speldje lag al klaar
Maar gefeliciteerd met je nieuwe PR zeg!!!!
Had je ook geen mobiele telefoon bij je?? Tegenwoordig heeft toch ieder mobieltje een camera? Maar goed, is altijd achteraf praten he
Met vriendelijke groet,
MarcelMet vriendelijke groet,
Marcel (Vis)PompReageer
-
Gisteren weer aan de ijssel gevist met Mike-ad, 1 Barbeel rond de 30cm, en 1 winde!!
2 aanbeten gemist...Reageer
-
De hennep staat al weer in de week, ik zal deze week ook eens een (paar) poging(en) wagen.
Heb nu vakantie, dus de komende 3 weken zal ik regelmatig aan de waterkant zitten.
Zeker nu het mooier weer gaat worden, ze geven voor het weekend al 27 tot 30 graden op, ha ha ha,....
GreetZ
RonReageer
-
In Dieren heb je nu een hele mooie aanleg boot liggen!! die ligt tussen 2 kribben in precies op de naad van de stroming... je zit zelden vast, en de eerste barbelen zijn er gevangen... Boot ligt er tot September!!De hennep staat al weer in de week, ik zal deze week ook eens een (paar) poging(en) wagen.
Heb nu vakantie, dus de komende 3 weken zal ik regelmatig aan de waterkant zitten.
Zeker nu het mooier weer gaat worden, ze geven voor het weekend al 27 tot 30 graden op, ha ha ha,....
GreetZ
RonReageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer