Wat dacht je van de waterdruk dan? Die is vele malen groter dan zijn eigen gewicht.
90+ club
Collapse
X
-
Voor mij is het belangrijk dat de Barbeel niet beschadigd raakt door hem op de basaltkeien of in het harde gras te leggen.
De meetplank is glad van structuur zodat hier geen scherpe delen aan zitten die de vis kunnen beschadigen.
Je maakt mij niet wijs dat een vis die op een meetplank ligt meer last heeft van de door jou toegedichte problemen dan wanneer hij op een onthaakmat ligt.
Dank u
Groet Harold"The greatness of a nation, and its moral progress is measured by the way its
animals are treated" - GhandiReageer
-
Juist Harold! Goed gesproken.
Ik denk (weet het zeker) dat de meeste barbeel vissers op dit forum hun vis juist behandelen. Als er iemand een foto plaatst van een barbeel in het gras of op de keien dan wordt daar wat van gezegd. Dat is niet om die persoon af te branden maar om hem er op te wijzen dat de vis schade kan oplopen. De persoon in kwestie heeft waarschijnlijk de vis uit onwetendheid op de het gras of de bassalt blokken gelegd. Als zo iemand de volgende keer een matje gebruikt is de betreffende opmerking goed geweest.
Maar je kan altijd wel door blijven discussieren over wat wel of niet goed is voor de vis. Dan kom je vanzelf bij het punt of vissen wel verantwoord is? En laat dat nou net een discussie zijn waar ik geen zin aan heb om te voeren. Die is namelijk eindeloos...
Maar goed, we dwalen af! Dit topic gaat over de 90+ barbelen.
AndréReageer
-
Duh, de meetplank is gemaakt van trespa en daarop wordt een sticker geplakt, die is superglad en maak ik altijd eerst nat, de vis glijd zo over de sticker heen, daarom leg ik de plank zo veel mogelijk tegen de onthakingsmat aan of er bovenop als de plank door de ongelijke stenen niet vlak ligt.Zo'n meetplank is erg practisch maar of het visvriendelijk is? Je vangt de vis krijgt het hele forum over je heen als je hem in het net op het gras legt, nee dat kan niet want de vis moet met respect behandeld worden en dus koop je een onthaakmat. Maar zo'n houten meetlat (die dus totaal niet meegeeft) dat is iets wat gewoon geaccepteerd wordt.
de hele gedachtengang achter een onthaakmat is dat de vis zijn ingewanden niet ingedrukt worden onder zijn eigen gewicht, dat anderen er iets anders aan toedichten is hun onwetendheid. Maar een vis op een plank kan dus wel? hoe krom is die gedachtengang dan?
Een onthakingsmat wordt gebruikt om te voorkomen dat de vis zich niet kan beschadigen aan de scherpe basaltkeien of grassprieten, niet omdat de ingewanden van de vis ingedrukt worden !!!!!
Het gebruik van een meetplank is dus volledig veilig, mits dat je er voor zorgt dat de plank vlak ligt en de vis er niet af glijd op de keien.
Voorbeeld, plank tegen de onthakingsmat zorgt er voor dat de vis niet naar beneden glijd
Aangepast door Wolf; 11-09-2008, 16:07.Reageer
-
Onder water is de druk op het vissenlichaam gelijkmatig verdeelt.
Het ontstaan van de haakmat, is wel degelijk om die redenen die ik eerder aanhaalde gedaan, dat vervolgens allerlei mensen hem andere dingen toedichten is hun tekortkoming.Kijk ik om me heen, sta ik midden in het levenReageer
-
Reageer
-
hoe zien jullie dit?
...............en net zoals een recordvis je niet tot een expert maakt, denk ik dat het ook niet zo is dat mensen die zo'n recordvis niet gevangen hebben, maar wel aantallen vangen wel experts zijn...... er bestaan vissers die meerdere malen per week aan het water te vinden zijn er er bija wonen...en dus simpelweg meer kans hebben om veel vissen te vangen....er zijn er ook( en helaas behooor ik zelf tot die laatste categorie) die het moeten hebben van een ***lige dag of vaak zelfs maar een halve dag per week....dan ben je al afhankelijk van een aantal factoren die je niet zelf in de hand hebt. Waterstanden, weersomstandigheden, andere vissers op jouw( wellicht aangevoerde) stek. kortom, er spelen veel meer factoren bij succesvol vissen in het algemeen. Hoe ga je met je ervaringen om, wat doe je met de vergaarde kennis en vooral ...voel je de situatie aan en weet je op de juiste manier te anticiperen op de omstandigheden.....dat is fucking moeilijk en dat is ook niet een twee drie in een artikel of boekje op te schrijven.
IK reageer niet vaak op dit forum, maar dit wilde ik wel ff kwijt.
Hoe zien jullie dit....
Groetjes
Leon HaenenReageer
-
Kan ik me helemaal in vinden Leon. Sterk stukje tekst!...............en net zoals een recordvis je niet tot een expert maakt, denk ik dat het ook niet zo is dat mensen die zo'n recordvis niet gevangen hebben, maar wel aantallen vangen wel experts zijn...... er bestaan vissers die meerdere malen per week aan het water te vinden zijn er er bija wonen...en dus simpelweg meer kans hebben om veel vissen te vangen....er zijn er ook( en helaas behooor ik zelf tot die laatste categorie) die het moeten hebben van een ***lige dag of vaak zelfs maar een halve dag per week....dan ben je al afhankelijk van een aantal factoren die je niet zelf in de hand hebt. Waterstanden, weersomstandigheden, andere vissers op jouw( wellicht aangevoerde) stek. kortom, er spelen veel meer factoren bij succesvol vissen in het algemeen. Hoe ga je met je ervaringen om, wat doe je met de vergaarde kennis en vooral ...voel je de situatie aan en weet je op de juiste manier te anticiperen op de omstandigheden.....dat is fucking moeilijk en dat is ook niet een twee drie in een artikel of boekje op te schrijven.
IK reageer niet vaak op dit forum, maar dit wilde ik wel ff kwijt.
Hoe zien jullie dit....
Groetjes
Leon HaenenReageer
-
@ Leofish :
Tja, maar er zijn mensen die er blijkbaar anders over denken.
Ik ben van mening dat als iemand het gehele jaar door op de Barbeel vist meer ervaring heeft met technieken en tactieken en stekinformatie waardoor de vangstgarantie over het gemiddelde heen hoger ligt, immers je maakt veel meer mee.
Laat het dan een ervaren persoon noemen en geen expert, want niemand is een expert.
Komt er dan iemand die net een blauwe maandag op Barbeel vist en toevallig op een goede krib op de juiste tijd zit en meteen denkt het wiel te hebben uitgevonden is aan het verkeerde adres, want ook deze zal ervaren dat Barbeelvissen meer is dan alleen maar op de punt van een krib gaan zitten en een bonk kaas in de stroming te flikkeren en vangen maar.
Het Barbeelvissen begint aardig op Karpervissen te lijken, de uitrusting wordt steeds uitgebreider met ander haakaas, voer e.d. omdat de Barbeel ook door heeft dat een blokje kaas een nare ervaring is.
Expert, .....laat me niet lachen.
een ervaren Barbeelvisser, dat klink al een stuk beter.
Wat wel een beetje wrang is, er komt iemand die net op Barbeel vist aan de waterkant en vangt een kapitale vis en zich meteen een koning waant, ....en ook zo aanbeden wordt (niet door mij i.i.g.) terwijl deze persoon amper aan de waterkant te vinden is.
Iemand die jaren, urenlang aan de waterkant doorbrengt steevast door blijft vissen op aantallen en blij zijn met hetgeen wat hij/zij vangt zijn voor mij de mensen die mijn respect verdienen.
Zeker als de aanbeten en/of vangstmeldingen tegenvallen is elke Barbeel er één, hoe klein of groot deze ook is.
Ja het is mooi om een dikke 80+ vis te vangen, er wordt dan veel ophef over gemaakt, maar waan je niet te rijk, roem is maar betrekkelijk.
Groet
RonaldReageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

. Lekker bijdehand. Maar laat Ivo maar lekker praten.. Eerste keer dat ik hem in het barbeelforum zie, laat hem maar lekker spuien.

Reageer