Naar mijn weten is Pieter de 1e die ik ken die geen recordvis achter zijn naam zou willen hebben. Iedere karpervisser en roofvisser zou een moord doen voor een recordvis en iedere witvisser zou zo goed willen zijn als Alan Scotthorne. Voor barbeel geldt niet anders. Als je ergens kans mee wil maken op een Nederlands Record dan is het wel met barbeel, omdat de visserij nog in de kinderschoenen staat en 85 cm zeker te doen is. Als wedstrijdvisser kan mijn vitrinikast niet vol genoeg komen te staan en nu ik dit jaar serieus op barbeel ga vissen droom ik van die recordvis, maar op z'n minst een WT Golden Specimen Badge verdienen. Dat van die vangplaats is onzin, iedereen die serieus met zijn type visserij bezig is weet waar de grootste snoek, karper of wat dan ook gevangen is. En een afgesloten water vind ik wat anders dan de Waal, waar in principe iedere krib een recordvis kan herbergen. En als het goed is, is Rinko's barbeel weer op zijn minst een cm gegroeid, dus allemaal naar de IJssel tussen Zwolle en Wijhe zou ik zeggen!
90+ club
Collapse
X
-
-
Ik geloof niet in "de recordvis". Hhoe groot je vangst ook is, je zult nooit 100% zeker weten of er niet ergens anders al een niet geregistreerde grotere is gevangen. De lijst zegt niets over de recordvis die in Nederland gevangen is. Het is een lijst van geregistreerde grote vissen. Als je daar toevallig eerste staat dat ben je dus degene die zich officieel NL-recordhouder mag noemen. In het geval van Rinko geldt dat ook. Hij staat eerste op die lijst maar er zijn natuurlijk al lang grotere vissen gevangen. Er wordt niet voor niets in de Beet een 90-er getoond! Wat overigens niets wegneemt van het feit dat Rinko's vis een fantastische bak is. Maar het is een illusie om te denken dat de nr. 1 van de lijst daadwerkelijk de grootste vis in zijn soort heeft gevangen in NL. Althans... in de meeste gevallen. Omdat er absoluut meer mensen zijn zoals ik. Sterker nog... ik denk het merendeel van de vissers. En wat te denken van karpervissers die bijvangsten (windes en brasems bijv.) vaak letterlijk te water onthaken. Als ze al gemeten of gewogen worden gaat er bij de meesten zéker geen claim ingediend worden. Ik ben dolblij met elk PR dat ik vang laat dat duidelijk zijn. Alleen houdt het voor mij op met een PR. Al zou ik een vis vangen groter dan het huidige geregistreerde record dan heeft het voor mij geen toegevoegde waarde als heel Nederland weet dat ik die vis gevangen heb.
Edit: bewijzen doen het altijd goed:
BNRZ record zeelt = 61 cm
http://flitsendnylon.nl/category/verslagen/ (4x 61+)
www.vispomp.nl = 62 cm met foto van Pieter Beelen
Conclusie: "De recordzeelt van NL" is een vis die sowieso niet in de top 5 staat.
BNZR record graskarper = 103 cm (lachertje)
Het www.visserslatijn.nl record is in ieder geval al 111 cm.
Ik gok dat die nog niet eens in de top 100 hoort te staan.
Enz. enz. enz.
MVG, Pieter
Reageer
-
Pieter je zult best gelijk hebben maar,ga nou niet proberen vissers op een lijn te krijgen ,dit gaat je niet lukken .Ik loop al een paar jaar mee in het wereldje dat zich wedstrijd vissers noemt,en als je met die mannen praat over het vissen in de meest algemene zin kom je er niet achter wat zich in hun hooft afspeelt ,ze praten wel maar zeggen niets .Het zijn allemaal mannen die hun eigen plan trekken ,daar om heb ik mijn mening wat betreft de visserij wat bij gesteld Laat een visser die zijn manier van vissen en alles wat er om heen hangt als helemaal geweldig ervaart in die waan ,als de man of vrouw deze manier van doen nou het optimale geluk geeft in hun sport waarom zou ik die gedachten dan verstoren ,want is mijn benadering van de visport wel normaal ,en ben ik aan het vervreemde in het vis wereldje weet je veel , als die record vissers nou hun plezier in die tak van vissen beleven wie zijn wij dan om ons daar een mening over aan te meten, leven en laten leven ,ik zou willen zeggen ik heb het niet zo op die wereld verbeteraars ,maar dan meet ik mij weer een mening aan ,en dat wil ik ook weer niet . dus als er mensen zijn die menen zich een mening te geven over mijn manier van vissen ,ga er dan maar gerust van uit dat ik daar niet van houd ,als een visser of iemand anders mij een mening vraagt over bepaalde dingen vind ik het geen probleem op daar op te reageren, maar verder laat me met rust.Groeten van Jan de visserReageer
-
Das waar je hebt officiele en officieuzere records. Het is hoe dan ook leuk om eens keer met je kop in de Beet te komen of een site als deze. Met zo'n vis ben je toch wel een soort bn-er onder de 2 miljoen Nederlandse sportvissers.Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.Reageer
-
Ik weet niet of ik de foto zo goed plaats maar hier een vis van 91cm. Dit is geen nederlandse vis maar gevangen in frankrijk op de Seine. We hebben ze daar nog veel massiever en groter gevangen als deze.Helaas door een crash van mijn pc ben ik alle foto's kwijt geraakt. We vingen daar deze barbelen op tutti frutti boillies. Ook mege grote kopvoorns vingen we aan de lopende band.
2011 47 barbelen en grootste 62cmReageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer