Dat er nog vele mogen volgen!!!!

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kosmozz
    Match en Feeder
    • 25-07-2005
    • 1959
    • Hannut

Het lijkt me goed om een monitoring te doen. Dus consistent na wedstrijden het stroomafwaartse gebied controleren op dode barbelen, foto's erbij etc. Alleen verhalen zijn niet voldoende om je argumenten te staven.
    Carpe Diem

Reageer

• preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

Waar hebben we het toch allemaal over? Deze vis heeft gewoon een wettelijk beschermde status.

De barbeel is simpelweg opgenomen in de rode lijst en aangemerkt als een kwetsbaar en bedreigde vissoort, waarvoor ook een gesloten tijd van kracht is. Verder is deze vis ook opgenomen in de Europese Habitatrichtlijn.

Direct terugzetten dus!

Dat barbeel op de IJssel doorslaggevend kan zijn is dan jammer, ik zou ook wel willen vissen met wormen in de gesloten tijd en baars in deze periode in mijn leefnet doen wat doorslaggevend kan zijn.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• The Frisian Viking
        NHSF Erelid
        • 27-06-2006
        • 5454
        • Feânwalden

Ze zijn er mee bezig om de wormen visserij vrij te geven het gehele jaar door dus ff wachten nog.
        Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
        Waar hebben we het toch allemaal over? Deze vis heeft gewoon een wettelijk beschermde status.

De barbeel is simpelweg opgenomen in de rode lijst en aangemerkt als een kwetsbaar en bedreigde vissoort, waarvoor ook een gesloten tijd van kracht is. Verder is deze vis ook opgenomen in de Europese Habitatrichtlijn.

Direct terugzetten dus!

Dat barbeel op de IJssel doorslaggevend kan zijn is dan jammer, ik zou ook wel willen vissen met wormen in de gesloten tijd en baars in deze periode in mijn leefnet doen wat doorslaggevend kan zijn.
        Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

ik knibbelje foar gjin ien

The Frisian Viking

Reageer

• Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

Henri ik vis niet op barbeel maar lees er wel over en dit soort van advies helpt niet vandaar een reactie.

Een belangenbehartiger die nog niet bestaat kan niet zoveel doen zoals je heel goed weet.
          Bovendien moet een belangenbehartiger dan ook nog eens toegelaten worden als zodanig om op een goede manier druk uit te kunnen voeren.
          Voor het zover is gaat er nog heel veel water langs de barbelen die overigens wel enige bescherming verdienen.
          En niet omdat de vissers onthaakmatten gebruiken wel omdat de vis kennelijk slecht tegen opzakken cq bewaren in een leefnet kunnen.
          Jij bent veel te voorbarig in je enthousiasme niks mis mee overigens.
          Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Kosmozz
            Match en Feeder
            • 25-07-2005
            • 1959
            • Hannut

Preston-Freak, barbeel is alleen aangemerkt als bedreigd, niet als kwetsbaar. Bedreigd is momenteel een groot woord gezien de grote aantallen die worden gevangen.
            Carpe Diem

Reageer

• preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

Als een vis bedreigd is, dan is ie ook kwetsbaar in de zin van aantallen. De barbeel komt momenteel inderdaad op diverse plaatsen veel voor, maar gezien zijn wettelijke status zouden ze uberhaupt direct terug gezet moeten worden.

Het probleem zit 'm vooral in de kracht van de barbeel. Deze vis is dusdanig sterk is dat de dril op een doorsnee feeder te lang duurt en de vis te vermoeid bewaart wordt. Tel daar bij op dat een leefnet in de stroming, vooral op basalt geen pretje is en dan is het niet verwonderlijk dat de vissterfte onder barbeel relatief hoog is.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Barbelenvanger
                Moderator
                • 11-03-2004
                • 499
                • Son

Onderstaande heb ik naar 4 Federaties gestuurd, tw, Fed Oost Nederland, Fed Randmeren, Fed midden nedrland en Fed zuid west Nederland. Hopelijk kan ik deze over een tijdje weer sturen, nu ondertekend door vele sportvissers. Hier op het forum is een klein bereik, daarom zal ik ook andere benaderen met het verzoek hier aandacht aan te besteden.

Geacht bestuur,
                Sinds een aantal jaren kan de sportvisser weer volop genieten van een vissoort die lang is weggeweest uit de grote Nederlandse rivieren, de barbeel.
                Sinds een aantal jaren vis ik nu gericht op barbeel en heb me verdiept in die vis. Eenmaal een dril van een barbeel meegemaakt, ben je helemaal verknocht aan die vis. Daar zit niet alleen de kracht van de barbeel, ook meteen zijn zwakte. Een barbeel geeft zich niet zomaar gewonnen en strijd tot het uiterste. Gericht vissen op barbeel vergt veel van je materiaal, dunner vissen dan 25/00 nylon onderlijn is ook bijna uit den boze. Een dril van een barbeel duurt gemiddeld langer dan 5 minuten. U kunt dus nagaan, dat als de barbeel een inspanning heeft moeten leveren, deze behoorlijk verzwakt is. De barbeel vergt dan ook enige nazorg, in wat wij als barbeelvissers onderling reanimeren noemen.
                Op mijn, en ook diverse andere barbeelsites benadrukken we deze nazorg, die al begint direct na het landen. Daar wordt al geadviseerd om de barbeel direct na het landen in het schepnet in het water te laten, zodat hij eerst wat bij kan komen. Vaak wordt de barbeel daarna gemeten en gewogen en teruggezet. Het terugzetten geschied zeer zorgvuldig en met beleid en vraagt enige tijd van de sportvisser. Iedereen houdt zich hieraan keurig, vaak ook uit respect voor de barbeel, die net daarvoor voor topsport heeft gezorgd!
                Daarmee wil ik komen tot de kern van deze brief. Een barbeel hoort niet thuis in een leefnet. De barbelen die tijdens wedstrijden gevangen worden, worden zonder enige nazorg in een leefnet gedeponeerd en aan hun lot over gelaten. Uitgeput blijven ze vaak op hu rug drijven, en blijven zodoende met hun onderstaande bek boven water liggen. De dril tijdens een wedstrijd zal extra lang duren omdat er normaliter met dunnere lijnen wordt gevist. Al zeker twee jaar krijg ik regelmatig meldingen van sportvissers die op maandag en dinsdag voornamelijk op de IJssel dode barbelen aantreffen. Dit zijn altijd meerdere exemplaren, en stroomafwaarts van een zaterdag of zondags wedstrijdparcours.
                De barbeel is nog nieuw als vissoort, en daardoor ook nog redelijk onbekend in zijn gedrag voor de meeste sportvissers. Op de diverse barbeelsites in Nederland en het buitenland wordt er veel aandacht besteed aan de kwetsbaarheid van deze vissoort. Daarom verzoeken we U mede namens duizenden sportvissers die wekelijks van de barbeel genieten, om in het wedstrijdreglement naast de snoek en snoekbaars, ook de barbeel te weren in de uitslag.
                Enkele HSV’s aan de Waal hebben dit initiatief zelf al genomen. Het zou fijn zijn als de andere verenigingen aan de IJssel en de Waal en Maas dit zouden navolgen.
                Met vriendelijke groeten
                ( te hopen vele namen!!)
                www.barbelen.nl

Reageer

• Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

PF waar staat het dat de barbeel een wettelijke beschermde status heeft?

De enige status die het dier heeft is de minimummaat van 30 cm en een gesloten tijd van 1 april tot en met 31 mei.

Daaruit blijkt dat er van een beschermde status geen sprake kan zijn.

De vis is helemaal niet bedreigd en hoeft boven de 30 cm helemaal niet teruggezet te worden.

Ik wens overigens de initiatiefnemers om het dier niet meer in het leefnet toe te laten succes.
                  Wil nog wel in overweging geven dat er door dit soort bescherming de hengelsport steeds meer onder druk komt te staan en dat je hiermee de dierenbeschermers steeds meer motieven geeft.

Reageer

• Barbelenvanger
                    Moderator
                    • 11-03-2004
                    • 499
                    • Son

Onderstaande is te lezen in het visboekje wat uit gegeven wordt door SVN .

Barbeel

Barbus barbus, (Linnaeus, 1758)*
                    Gesloten tijd van 1 april t/m 31 mei
                    Lengte afgebeelde vis: 40 cm.
                    V 30 cm. R
                    Lengte tot circa: 120 cm.

Toelichting

Herkenning 1 De bek is onderstandig, met dikke uitstulpbare lippen. 2 Er zijn 4 bekdraden aanwezig, waarvan 2 op de bovenlip en 1 in elke hoek van de bek. 3 De rand van de rugvin is hol ingesneden. 4 Op de zijlijn liggen 55 - 65 schubben. Verspreiding Zeldzaam. Kwam eind 20ste eeuw nog slechts plaatselijk voor in het stroomgebied van de Limburgse Maas. Wordt tegenwoordig in toenemend aantal in de grote rivieren aangetroffen. Voedsel Vooral insectenlarven, wormpjes en weekdieren. Naamgeving: BarbelBarbeBarbeau fluviatile

V Een "V" betekent dat de vissoort in de Visserijwet is opgenomen.
                    R Een "R" betekent dat de vissoort is opgenomen op de Rode lijst.
                    www.barbelen.nl

Reageer

• lolo
                      Geniet maar niet met mate
                      • 01-05-2003
                      • 3873
                      • Weesp

Klare taal zwart op wit .
                      Groetjes
                      Johnny

Match
                      Feeder
                      Stok

Reageer

• Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

Stop eventjes mijne heren, de visserijwetstatus spreekt uit de minimummaat en gesloten tijd.

Het boekje : Veldgids; De Nederlandse zoetwatervissen: heeft geen wettelijke status daarvoor moet je pagina 6 en 7 van de Landelijke Lijst van Viswateren raadplegen daarin staat precies beschreven wat de wettelijke status is.

De barbeel is in 2004 van de Rode lijst verwijderd.

Reageer

• Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

Ter aanvulling lees hier de rode lijsten en zoek bij de vissen die kom je drie keer tegen in de lijst en dus geen barbeel meer.

Reageer

• Bouli
                            Newbie

• 09-10-2009
                            • 5
                            • Apeldoorn

Blauwe lijst groene lijst of wat voor kleur de lijst ook heeft,daar gaat het niet eens om.
                            Barbeel is gewoon een vis dat een verblijf in een leefnet en de daarbij schijnbare behandeling niet erg prettig vindt.
                            Een barbeel hoort niet in een leefnet!!!.
                            Dat is toch niet zo moeilijk om te begrijpen toch?
                            Doe je het wel dan weet, dan heb je er blijkbaar lak aan, want die extra gewicht telt zwaarder.

De visserij komt juist meer onder druk te staan als er na afloop steeds vissen boven drijven.

Ben benieuwd wat het antwoord op Frans brief zal zijn.

Reageer

• Douwe
                              NHSF lid van verdienste
                              • 01-07-2006
                              • 3136
                              • Leeuwarden

Mee eens maar doe het wel op de juiste argumenten, je moet je goed inlezen voor je met argumenten als beschermde vis aankomt.
                              Dat staat niet echt professioneel en getuigd dan niet van de juiste inhoudelijke kennis.

Als de barbeel inderdaad zo gevoelig is hoort hij inderdaad niet in een leefnet.

Toch kan ik mij ook niet aan de indruk onttrekken dat er een beetje, net als bij het karpervissen, aan pampering gedaan wordt.
                              Bij wedstrijden gaat het om gewicht, bovendien worden er ook wedstrijden op de barbeel gehouden mag de vis dan wel gestrest raken?

Reageer

• lolo
                                Geniet maar niet met mate
                                • 01-05-2003
                                • 3873
                                • Weesp

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                                Bij wedstrijden gaat het om gewicht, bovendien worden er ook wedstrijden op de barbeel gehouden mag de vis dan wel gestrest raken?
                                Douwe met deze wedstijden wordt de barbeel (als het goed is ) na de dril snel gewogen en terug gezet in het water .
                                Net als bij karpervisserij .
                                En de stres geld denk ik wel voor elk vissoort .
                                Maar dat is ook weer een natuurlijk proces .
                                Kijk maar eens wat snoeken doen als hij achter de vis aan gaat ,hebt i ook stres .
                                En net als bij alle visoorten, in een net zitten geeft altijd spanning bij een vis .
                                Bekijk maar eens groter type brasems in je net ,na 6 uur wedstijd de rode vlekken zitten er op en dat is echt niet omdat hij met zijn vriend brasem een biertje zit te drinken in het leefnet.
                                Daarom ben ik zeker voor grote en lange leefnetten in een wedstijd .
                                Soms zie je de netten net 50 cm in het water ,dan denk ik ook wel eens niet goed.
                                Dat kan gewoon niet daar zouden ze nu eens wat meer op uit moeten vinden .
                                7 jaar geleden waren er leefneten die uit hun zelf doormiddel van een veersyteem op volle lengte in het water bleven .
                                Dat is veel beter voor de vis en gewoon minimaal 2 meter in het water .
                                En je kunt elk boekje er bij halen die je kan bedenken maar een beetje verstand en simpel na denken waar je mee bezig bent kan al een hoop leed voor mens en dier schelen .
                                Helaas gebeurt het tegendeel veel te vaak
                                Groetjes
                                Johnny

Match
                                Feeder
                                Stok

Reageer

Working...