Karper vissen in Spanje

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • JBergakker
    Newbie
    • 05-06-2006
    • 2

Karper vissen in Spanje

Sinds enige maanden woon ik in Spanje. Op zo'n 30 km ligt een groot meer van circa 10 km. Na informatie ingewonnen te hebben bij de plaatselijke viswinkel heb ik begrepen dat er karper zit, al is het niet veel. Enige jaren terug zou er veel karper hebben gezeten maar op 1 of andere manier is er snoekbaars in het meer terecht gekomen. De snoekbaars heeft het meer in beslag genomen en de andere vissoorten verdreven. Maar het lijkt me dat de grotere karpers er nog moeten rondzwemmen.
    Het meer ligt op 1100 meter hoogte en is gevormd door een damwand, een stuwmeer dus. De winter is erg lang en koud, een halve meter sneeuw en -20 is geen uitzondering.
    Ik heb het meer verkend. De bodem en oevers van het meer zijn voornamelijk rotsachtig, uitgezonderd enkele plaatsen. [IMG][/IMG] Ik heb nu enige malen gevist maar tot nu toe nog geen resultaat.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het vissen in zulke meren. Zit de karper op diep water of juist langs de kant. Ik denk dat karpers niet van rotsachtige bodems houden, is dit zo? Zou ik een plek moeten zoeken met een zand bodem?

Gr, Jasper
  • Vissport
    Sportvisser
    • 07-01-2004
    • 756
    • Maasbracht

Karpers houden van wat warmer water.Dus zoeken ze de ondiepte op, en eventueel mogelijkheden om te schuilen, riet en dergelijke.
    Maar in een stuwmeer staat meestal geen riet, maar ieder stuwmeer heeft een ingang water en uitgang water.
    De karper zal dan bij de ingang water gaan zoeken naar voedsel, dat meekomt met het bijvoorbeeld bergwater dat altijd wel iets meevoerd.
    Maar ter plaatse eens rondvragen bij plaatselijke vissers of zaken in zeker aanbevolen.

www.pa3gju.nl
    Beste groeten.

Reageer

• JBergakker
      Newbie
      • 05-06-2006
      • 2

Dank je wel voor de reaktie. Wat een goede tip! Inderdaad, in het hele meer is geen waterplant of riet te vinden, alleen maar rotspartijn. Ik heb op internet een kaart van het meer gevonden en heb ontdekt dat er op twee plaatsen een riviertje het meer instroomd. Vanmorgen vroeg, om 5.30, ben ik op pad gegaan naar 1 van de plekken waar een riviertje het meer instroomt. Toen ik daar aankwam begon het net licht te worden.
      In de zomer stroomt het meer leeg, geholpen door verdamping. In het voorjaar, wanneer de sneeuw smelt dan wordt het meer weer gevuld door de riviertjes. Het riviertje dat ik nu nog vond stelt echt niks voor, een meter breed en het water sijpelt meer dan dat het stroomd. Het riviertje stroom het meer in door een soort vallei heen, licht glooiend met een zand / kiezel / modder bodem. Een gedeelte van die vallei staat nu nog onder water, een soort ondergelopen weiland dus met ondiep water. Tijdens zonsopgang kon ik goed zien dat er zeer veel damp van het water afkwam, het ondiepe water is dus warm.
      Toen ik het water naderde hoorde ik her en der geplons.. eerst dacht ik aan ratten of vogels, maar nee: overal langs de oevers en ook in het midden waren karpers aan het paaien. Echt een schitterend schouwspel, de zonsopgang, de damp boven het water en de actie van de karpers.

Vervolgens het ik geprobeerd met mais en een loodje om een karper te strikken, maar helaas zonder resultaat.
      Stap 1 is in ieder geval geslaagd, ik weet nu dat er karper zit en waar.

De volgende keer ga ik een stukje verder de vallei in waar het water wat dieper wordt en wellicht lukt het daar wel. (Of misschien heeft iemand nog advies)

Groeten, Jasper.

[Gewijzigd door JBergakker op 06-06-06 at 04:22 PM]

Reageer

• Heine1982
        Komt net kijken
        • 26-05-2006
        • 50

Wanneer de karper aan het paaien is zal het erg moeilijk worden ze te vangen. Nog even geduld hebben dan begint het vanzelf. Wanneer je wat ondiepere plateaus vind waar je kan voeren doe dat dan. De karper vind je voer vanzelf en zal blijven terug komen. Succes en hoop voor je op een goede vangst.
        http://www.geocities.com/karperzuidhorn/home

Reageer

Working...