Mais

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • pollerita
    Newbie
    • 12-07-2002
    • 5
    • schaffen

Mais

Hoi,

Hoe kan je het beste iets toevoegen aan mais? Bedoel daarmee, een smaakje dat erin trekt.
    Heb alles al geprobeerd, laten uitdrogen,,,in de diepvries gestoken enz.... Maar niks lukt.
    Misschien hebben jullie hier meer ervaring. Ik zelf vis al een jaartje of tien.

Groetjes.
    Cliff Ophalvens aka Clifforius
    www.kuitschieters.tk
    www.clifforius.webb.be
  • glensas
    Komt net kijken
    • 02-04-2004
    • 65

Gewoon als je je mais aan het koken bent, iets tovoegen zoals bijvoorbeeld suiker, een flesje bier enz
    groetjes, Glen.

Reageer

• Vissport
      Sportvisser
      • 07-01-2004
      • 756
      • Maasbracht

Mais kan je het beste breken, of doorsnijden.
      Rond de korrel van mais zit een hard schaaltje waar niets doorgaat.
      Als je nu de maiskorrel doorsnijd dan zal de vloeistof er gemakkelijker indringen.
      De kant en klare mais in potjes of blikjes zijn hiervoor het beste, reeds gekookt
      en zacht. Uiteraard een tijdrovend werkje om iedere maiskorrel te breken of te snijden.
      Zo kan je ook de gebroken mais met de ingetrokken vloeistof aan de haak doen.
      www.pa3gju.nl
      Beste groeten.

Reageer

• Pieter Stam
        -
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

Uiteraard een tijdrovend werkje om iedere maiskorrel te breken of te snijden.
        Mais die je zelf kookt kun je laten ploffen. Dit doe je door gewoon iets te lang te laten koken. De korrels klappen dan open.

Reageer

• Vissport
          Sportvisser
          • 07-01-2004
          • 756
          • Maasbracht

mais koken ??? ik heb verleden jaar geprobeert om mais te koken, na 3 uur op volle gasvlam nog
          keihard.
          Dus ik vraag me af hoe lang het duurd voor de mais zacht is. Mischien weet iemand dat ???
          En eerlijk gezegt ik koop hem in een blikje bij de aldi, veel goedkoper en direct te gebruiken.
          Reken maar eens uit, 3 uren gas zelfs nog veel meer, kost meer aan gas dan kant en klaar.
          Trouwens niet alleen de karper is er gek op, ook de brasem is er niet vies van.
          www.pa3gju.nl
          Beste groeten.

Reageer

• Pieter Stam
            -
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

Als je 48 uur weekt en ongeveer een half uur kookt is de maïs wel zacht hoor. Dit deed ik in ieder geval met duivenvoer wat voor een groot gedeelte uit maïs bestaat.

Reageer

• Henso
              Met enige kennis...
              • 14-12-2002
              • 499
              • Hoogezand

Moi pollerita,

Ik zelf week de mais 24 uur, daarna kook ik ze 30 min. en dan is de mais zoals ik ze belief.
              Niet hard maar toch nog hard genoeg om een paar uur op de hair te blijven zitten.
              Een enkele keer vis ik met mais uit blik, maar dan heb je vaak van die boter gare mais welke vooral op afstand niet is te gebruiken omdat ze bij het inwerpen van de hair afvalt.
              En een smaakje toevoegen doe ik nooit
              Maar met het koken een sweetner toevoegen??? ik weet het niet maar volgens mij verkookt het aroma, ik zou het na het koken toevoegen en dan nog een paar uur in het kookvocht laten staan., eventueel zou je misschien een smaakmiddel toe kunnen voegen uit de super markt. b.v. van dr. Oetker welke ze gebruiken bij het taart bakken enz.
              Ik hoor het graag als het lukt.

Groetjes Henk

KANJER KAMPIOEN 2013
              2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

Reageer

• karperkoning
                Karpervisser!
                • 13-12-2005
                • 878
                • AELSE

om aan mais een smaakje toe te voegen doe ik altijd een blik mais in een emmertje giet er wat siroop
                (voor aan te lengen en te drinken) doorheen en vries dit in...
                volgende dag voor het vissen uit de diepvries en koud houden..
                je hebt dan mooie harde mais met een smaakje en als hij aan de hair hangt word het zachter...
                je hebt dus wat tijd om in te gooien zonder dat de mais eraf vliegt...
                ik vis zo altijd en vang er goed mee..
                hopelijk jij ook!

Ralph
                http://www.carpteamelsloo.tk

http://www.hsv-juliana.tk

Helemaal Karpervisser !!!
                Karp Fishing 4 live!

De groeten
                Ralph

Reageer

• peterke
                  Newbie
                  • 11-02-2006
                  • 30

Voorweken is idd aan te raden en je kan tijdens t koken vanalles bij kappen , paprika poeder,suiker, look ,.........
                  Enne mais met wat hardere schaal , is ook minder voor brasems ,omdat ze het moeilijk kapot krijgen met hunne mond.

Reageer

• marvinp
                    Newbie

• 18-08-2006
                    • 35

ik ken nog een goed recept bij mais.
                    ingredienten: 3 kg mais 1kg bruine suiker 1 pot zoetstof 1 fles bruin bier.
                    je begint als volgt. je pakt een grote pan en vul die ongeveer tot de helft met water. gooi dan als je mais erin en wacht een paar minuten tot ze hard worden. dan gooi je de ingredienten bij eerst bruine suiker dan zoetstof en tot slot het bruine bier. en het werkt best goed vind ik zelf. je vangt er veel karper en brasem mee. succes

Reageer

• marvinp
                      Newbie

• 18-08-2006
                      • 35

ik bedoel mais uit het veld en niet uit blik

Reageer

• Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

Maïs uit blik is niet meer in staat om iets op te nemen, wat je ruikt is de geur die er aan kleeft.
                        Waarom kan blikmaïs niets meer opnemen? heel simpel omdat de korrel vol zit.
                        Bij het weken neemt de harde maïs vocht op, dat is enige moment om een partikel iets op te laten nemen dus ook een eventueel smaakje of geurtje.

Laat de maïs 24 uur weken, kook de maïs dan een half uurtje en gebruik de maïs niet op een hair je kunt er beter mee gaan voeren en met blikmaïs gaan vissen, er is een blikmaïssoort die beter op de hair of op de haak houdt, crispy.

Weken en koken heeft voor de vis als voordeel, een betere verte-ring en voor de visser een veel groter voordeel, de koolhydraten - zetmelen en suikers - worden omgezet in duidelijk herkenbare suikers - glucose, lactose - enz.

Dat is voor de visser de meest belangrijke reden om altijd partikels te weken en te koken.
                        Voor de vis is het voordeel, beter te herkennen en beter te verteren.
                        Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Ramon Ansing
                          tsjah?
                          • 27-06-2006
                          • 760
                          • Tolbert

als je kippenmais (harde mais) kookt en dan zonder het warmme wter in en bak met ijskopud water gooit gaat ie knappen en dan krijgt de mais een hele zoete geur

Reageer

• marvinp
                            Newbie

• 18-08-2006
                            • 35

en als je kippen mais niet kookt en gewoon als lok voer gooit werkt het dan ook?

Reageer

• antoinette
                              Specimen Hunter
                              • 13-11-2005
                              • 1926
                              • oudenhoorn

Oorspronkelijk geplaatst door marvinp
                              en als je kippen mais niet kookt en gewoon als lok voer gooit werkt het dan ook?
                              weet jij wel hoe slecht dat voor een vis is ongekookte mais ?

Reageer

Working...