hengeldruk op betaalwater

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • polenvisser
    Frequent aanwezig

• 28-01-2011
    • 241
    • wichmond

hengeldruk op betaalwater

Onlangs was ik een week in Frankrijk, op een leuk betaalwater. Heb er 3 steuren en een mooie karper gevangen. Ook mijn maat deed mooie vangsten, waarvan 21 en 22 kilo. Veel karpervissers doen ontzettend hun best, om zo visvriendelijk mogelijk te vissen, wat natuurlijk toe te juichen is. Toch rees mij deze week de vraag, of een betaalwater met hoge hengeldruk niet juist slecht is voor de vis?
    De karpers die we vingen zagen er overigens heel goed uit hoor, maar de steur... Elke steur had wel iets kapot. Of de vinnen, of de bek... De bek, daar zou ik nog kunnen bedenken, dat dit kan komen van de kreeften die ze eten... maar die vinnen??
    Wat zijn de meningen over de betaalwateren? en/of de ervaringen? Ben ik te bang voor schade aan vis?
    Verneem graag reacie van de karpervissers.
  • lolo
    Geniet maar niet met mate
    • 01-05-2003
    • 3873
    • Weesp

Ik ben dan geen karper visser,maar ik durf wel te zeggen dat als de vangst in openbaar water geowon was geweest.
    Dat er geen betaal wateren gekomen waren . We gaan vissen omdat we vis willen vangen .
    En logies de hele week werken dan een godsvermogen aan aas en rommel wat je het water in gooit ..dus moet je vis vangen die druk ligt (bij mij dan wel) erg hoog.
    Als je dan niks vangt dan ga je naar een comercieel water toe .Want de vrije wateren zijn aardig leeg aan het worden.
    En ja ik geloof dat het niet goed is voor de vis of de vis 1 of 2 keer in ze leven een haak in ze bek krijgt of 20 keer .
    Groetjes
    Johnny

Match
    Feeder
    Stok

Reageer

• Master
      Voerboer

• 26-02-2007
      • 1148
      • Zoetermeer

Een Steur kan zich flink beschadigen tijdens het paaien. Niets vreemd en ook niet erg. Op een betrouwbaar betaalwater is de eigenaar altijd bezig met de gezondheid van de vis. Per slot hangt zijn inkomen er van af. Het belangrijkste voor hem is dat er goede vis word gevangen, men dat doorverteld, zodat zijn water vaak bezet is.
      Theo de Kreij.
      www.natuurzorg.eu

Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

Reageer

• polenvisser
        Frequent aanwezig

• 28-01-2011
        • 241
        • wichmond

Oke, dan ga ik er van uit dat het overgrote deel van de beschadigingen van de steur door paai komt. Tja Theo, je begint nu over het goed bijhouden van het water. Er zijn mij daar zoveel vragen gerezen... 1 daarvan is, hoe onderhoud een goed beheerder zijn water. Ik zag lijnen in bomen hangen, aan de kant haalde ik nog lijn weg, er hing ineens een grote snoek lepel in het schepnet EN... de (neem ik aan) vader van de eigenaar, viste er op meerval, terwijl hij helemaal niet bij zijn hengels zat. Die legde hij voor een hele nacht in het water en kwam 's ochtend de hengels pas weer ophalen. Enne, die groene tent verplichting, snap ik ook niets meer van.....
        Misschien ben ik wel een teveel vaste stok cq kanaal visser, om het karpervissen echt te begrijpen....

Reageer

• hans vis
          Specimen Hunter

• 26-08-2009
          • 1026
          • Eelde-Paterswolde

Vergeet het maar, betaalwaters zijn er slechts ten gerieve van de hengelsporter met alle gevolgen van dien. Alleen die ene klasbak is wellicht belangrijjk, de rest is slechts haakvee. Mij zal je er dus niet zien, alle pr 's ten spijt. Nep dus.
          groet,
          Hans

https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

Reageer

• henkus
            Met enige kennis...

• 23-12-2008
            • 457
            • hoogmade

er zullen best hele goede betaalwateren zijn, daar twijfel ik echt niet aan.

maar een logish gevolg hiervan is dat eidere boer of campinghouder er ook een centje aan wil verdienen. vooral als je ziet voor hoeveel geld de gemiddelde karpervisser aan spul mee schouwd, moet er bij iedereen met een beetje handelsgeest en een vijver of plas in zijn bezit toch wel een lichtje gaan branden.

een paar advertenties en reclame als karpervijver, een paar karpers/steurtjes/meervalletjes kopen bij de lokale beroepsvisser (als ze marzel hebben zat er al karper) en voila een betaalwater.

en ik heb het vermoeden dat het laatste soort betaalwater veel meer voorkomt dan de eerste.

Reageer

• Master
              Voerboer

• 26-02-2007
              • 1148
              • Zoetermeer

Tja Polenvisser. Die lijnen in bomen en zo zeggen mij meer over de visser dan over de beheerder. Hebben we allemaal niet als eerste te horen gekregen: neem je nylon mee en laat het niet liggen ivm watervogels enz? De grote mannen onder de vissers ruimen altijd hun troep op, ook al vissen ze een 0. De pikkies laten alles liggen en gaan gefrustreerd naar huis omdat ze niet die grote jongen op de foto hebben.

Probleem van betaalwateren is dat er in Frankrijk wel 1000 of meer zijn waarvan niet veel bekend is. Je kan dus wel eens bij een verkeerde boeken. Heb je dat liever niet, boek dan eens een water via een bureau zoals Carp Connections. Dan zit je altijd op goed water.
              Theo de Kreij.
              www.natuurzorg.eu

Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

Reageer

• polenvisser
                Frequent aanwezig

• 28-01-2011
                • 241
                • wichmond

Ja Theo, tuurlijk ligt het in eerste instantie aan de visser. Troep meenemen en niet laten slingeren! Deze plas is geboekt via een Nederlandse organisatie karpervissers. Ik ga nu ook niet zeggen dat het er slecht geregeld was hoor, maar ik begin me soms ineens heel veel af te vragen. dat was nu ook weer het geval. Maar ja, krijgen we de juiste antwoorden? Het ligt toch ook gewoon aan wat ik prettig vind natuurlijk.
                Ik zal die organisatie eens mailen, hoe zij bepalen welke stekken ze aanbieden en welke niet. Is best interessant. Want ik vraag me toch nog steeds af, hoe visvriendelijk vissen (wat bij karpervissers heel sterk lijkt) valt te rijmen met de hengeldruk op de betaalwateren en dan met name de bekende wateren. Ik hou jullie op de hoogte.

Reageer

Working...