Penvissen op karper

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Swingtip
    Frequent aanwezig
    • 18-02-2004
    • 142

wat wil je weten over de doorsnee van de ogen.

Nooit met een onderlijn vissen met de pen verliest de lijn kracht
    Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.

Reageer

• eelke
      Frequent aanwezig
      • 24-11-2002
      • 163
      • Nederland

Ik lees dat er mensen zijn die met een match-hengel aan het karperen zijn (of met een lichte karperhengel matchen). Heeft iemand een goede tip welke hengels voor dit doel geschikt zijn ?
      groeten,
      Eelke

Reageer

• Pieter Stam
        -
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

Ik raad het vissen met een matchhengel af. Kan best leuk zijn in een water waar geen begroeiing, vuil, enz. is maar zodra een karper op een bos takken afstuift kun je hem met de matchhengel moeilijk tegenhouden.
        De meeste matchhengels zijn in principe geschikt voor lijnen met een niet al te hoge trekkracht. Ik heb ook een jaartje met de match op karer gevist maar omdat ik te veel vis verspeelde ben ik overgestapt op een pengengel. Ik vis altijd met EXAGE 22/100 (perfecte lijn) op een lichte karperhengel (1,25 lb). Het verschil in power/body tussen de matchhengel en de karperhengel is nog behoorlijk groot. En een dril met een karper van een half uur lijkt leuk, maar is het meestal niet, zeker niet als je op je stek de volgende al weer ziet azen. Of als je de vis na 25 minuten tijdens zijn laatste vluchtpoging verspeelt...

Reageer

• Lex van den Ende
          Met enige kennis...
          • 23-01-2003
          • 402
          • Tilburg

Hoi Pierre,

Een match is inderdaad niet geschikt om op wateren te vissen met begroeiing. Als je daarintegen water met weinig tot geen begroeiing hebt is het wel supersport moet ik zeggen. Maar je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je de vis niet kunt remmen of sturen. Met een karpertje van 5 kilo kun je op de match al een half uur mee bezig zijn. Ook de lijndikte kan je vissen gaan kosten. Het is wel duidelijk dat je op de match geen 22/00 kunt hangen.

Ik denk dat een penhengel idd de beste optie is. Maar die hengel is dan eigenlijk weer te zwaar voor het matchvissen, dus kijk eerst naar hetgeen je eigenlijk wil doen met die stok voordat je tot aankoop overgaat.
          Groeten,

Lex.

Reageer

• Pieter Stam
            -
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

Da hoef ik niet meer te doen,

Ik heb namelijk een match én een penhengel. Wel zo makkelijk als je ook graag op zeelt en winde (ook met de korst) vist.

Reageer

• eelke
              Frequent aanwezig
              • 24-11-2002
              • 163
              • Nederland

Bedankt voor jullie reacties, ik heb inmiddels besloten om een match- en een pen hengel te kopen.
              groeten,
              Eelke

Reageer

• edje
                Newbie
                • 04-07-2004
                • 39
                • veerlestraat 34 3201 langdorp

hallo,
                hoe bevissen jullie de karper met de pen????
                daarmee bedoel ik op de bodem of af de bodem!!!!!!!
                groeten edje

Reageer

• lars-saxo
                  Newbie
                  • 07-08-2004
                  • 14

ik vis met een arca bifa 2,70m snoekbaars hengel op karper (in een vijver)
                  de karpers van ik dan met kattebrokken
                  ik vis bij lelybladen op ongeveer 2 m van de kant (ik sta zelf 5 meter verderop)
                  en voer dan met kattebrokken ook

maar je ziet ze dan vlak voor je voeten zwemmen enzo
                  heel gaaf om te zien (en te horen), een stuk of 6 à 7 karpers van rond de 60 à 70 cm te "slurpen"
                  met hun bek aan de oppervlakte (dat is als ik daar met een drijvende korst vis)
                  en anders zie je ze zwemmen

maar heb er al best wel wat gevangen met kattebrokken aan de snoekbaarshengel.....
                  Forza Carp

Reageer

• witvisserfrank
                    Newbie
                    • 19-04-2004
                    • 39

FF een klein vraagje, welke kattebrokken of hondebrokken kan je het best gebruiken. Svp een drijvend en een zinkende.

alvast bedankt. :worm:
                    je kan altijd meer vangen

Reageer

• Pieter Stam
                      -
                      • 11-10-2002
                      • 2882
                      • NL

Maakt niet zoveel uit.
                      Wat betreft drijvend: Als de brokken maar niet te klein en te bros zijn om mee te vissen. Anders vallen ze snel uit elkaar. Ik neem altijd hondenbrokken. Nog een tip. Neem de goedkoopste. (3 tot 4 euro per 5 kilo) Kwaliteit verschilt niet zoveel van elkaar en je gebruikt al snel veel brokken.
                      Wat betreft zinkend: Ik neem (bijna) altijd blikvoer voor het vissen met de pen.

Groeten,
                      Pierre

Reageer

• heivalido
                        Newbie
                        • 05-10-2004
                        • 2

Hallo iedereen,

Ik vis sinds een paar jaar samen met mijn schoonvader op karper. We hebben samen besloten om het zo eenvoudig mogelijk te houden, dus niet met 4 hengels, meerdere steunen en luxe tenten of stoelen.
                        Wij vissen gewoon eenvoudig met een Shakespear excursion medium duty werphengel uit een kant en klaar setje die we voor $30 gekocht hebben in Florida. We gebruiken de standaart lijn die op de molen gelevert werd en zitten op een klapstoel van de Praxis, als viskoffer gebruik ik een gereedsschap koffertje van de Blokker van 7 euro. Alleen ons landingsnet was een iets duurdere inves****** (14 euro) en sinds kort hebben we wel een parrasol om ook in de regen te kunnen vissen (ook 14 euro). Onze vaste manier van vissen is met een pennetje, zonder onderlijnen of wartels of wat dan ook, gewoon een klein loodje als stuitje en bb loodjes voor het afwegen. een lus onderaan de lijn maken en daar een forse Eagle Claw haak aan met een bevestigings oog (de weerhaak verwijderen we). Mais, brood, aardappel of een pierworm aan de haak en ingooien maar, meestal een meter of 2 van de kant en daarna voeren met Mondial Carp Master, soms bijvoeren met mais of zo.
                        Ons rekord staat op 17 karpers in een dagje van 6 uur, ik geef toe, geen "biggen", maar groot genoeg om er toch even flink voor te moeten drillen. verder vangen we met regelmaat aardige flinke jongens. De "biggen" blijven tot nu toe nog weg maar het formaat neemt langzamerhand wel toe. Het allerbelangrijkste is dat we samen voor een minimaal budget toch heel veel plezier hebben.

[Gewijzigd door heivalido op 10-05-04 at 08:52 PM]
                        Ik ben een fan van shakespear

Reageer

• heivalido
                          Newbie
                          • 05-10-2004
                          • 2

Tevens merken wij dat karpers zich niet zo snel laten afschrikken zoals ik hier teruglees. Mijn schoonvader kreeg een geweldige beet op het moment dat ik met voerballen aan het gooien was, die dag dat we er 17 vingen zaten we heel dicht bij de kant zonder enige beschutting of zo, en om nou te zeggen dat we stil zijn, wij praten altijd tijdens het vissen over vanalles en nog wat. Tot nu toe heeft dit geen nadelige gevolgen gehad
                          Ik ben een fan van shakespear

Reageer

• warhead
                            Specimen Hunter
                            • 27-09-2003
                            • 1498
                            • haacht

Hangt allemaal van het water af. Openbare kanalen in Vlaanderen zijn toch helemaal iets anders . Ik moet men lijnen zeker 30 meter verder in de kant leggen anders ist niks. ( en das niet eens zo ver ) Zou ik op jouw manier vissen zie ik geen beet van de karper. Heeft niks met duur materiaal te maken hoor, maar 1 plons van zo'n voerbal is al genoeg om ze weg te jagen. Kheb genoeg geprobeerd met de pen. Brasems genoeg gevangen maar karper? klein tikje, kolk en weg zijn ze.
                            om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                            trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

• Pieter Stam
                              -
                              • 11-10-2002
                              • 2882
                              • NL

Een plons van een voerbal???
                              Bij mij schieten ze vaak al weg als ik alleen al ga opstaan (bij helder water). Als ik aan het pennen/ drijvend vissen ben moet ik echt zorgen dat ik me verschuil achter het riet, of dat ik me diep gebukt houd.
                              Ook kan het dan handig zijn om over een lelie- of wierbed heen te vissen. Dit ligt dan tussen de vis en de visser in, wat als gevolg heeft dat de karper de visser niet meer kan zien (andersom trouwens ook niet.... helaas )

Reageer

Working...