waarom dik draad bij karper vissen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pieter Stam
    -
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

Een karper moet niet helemaal uitgeput zijn als je hem landt.
    Hij moet echter ook niet al te veel energie overhebben. Dan gaat hij zo klapperen op de kant. Hiermee beschadig je hem erger dan dat je hem moedrilt.
    Vooral bij graskarpers is dat klappen met de staart een crime.

Groeten,
    Pierre

Reageer

• jos
      Frequent aanwezig
      • 23-08-2003
      • 123

de meeste belees ik hier vissen t liefste met 28/100 draad !@#$ maar dat zijn meestal afstand of statische vissers die de bodem niet aftasten om een plat te zoeken waar je de karper kan voorvoeren.
      de vaste stok en de penvissers die gebruiken heel vaak lichter draad, soms zie ik zelfs figuren die vissen 30/100 of ze verdorie een haai willen vangen.
      hoe fijner het draad hoe meer je echt ook moet drillen wil je lijn niet breken maar dat zie je niet veel meer trouwens het is aanslaan en de karper met een noodgang binnen halen of is dat niet HEREN?.
      ik gebruik bij schoonwater of tewel zonder obstakels een 18/100 en bij wat meer obstakels in het water 22/100 echter ik moet gewoon goed drillen wil mijn lijn niet breken en ik gebruik bij het penvissen geen onderlijn.
      het is maar wat je geleerd is, de meeste karpervissers leren gewoon uit boeken en vanuit de hengelsportzakk krijgt men de adviezen en bij pas beginnende karpervissers wordt de 28/100 gebruikt en naar mate men vordert zal men lichter draad gaan gebruiken.
      maar je kunt zelfs met 14/100 vissen maar de kans dat je lijn het begeeft is zo groot dat je eigelijk geen kans maakt tegen een karper die behoorlijk wild is.
      probeer steeds lichter te gaan vissen dit om je het vak eigen te maken van het karperdrillen, let wel het is dan geen 5 minuten werk meer maar al gauw een kwartier tot twintig minuten.

Reageer

• Erik Romp
        Newbie
        • 27-09-2003
        • 4

kantvissen met pen doe ik met 08.00. Weliswaar dyneema lekker dun houden,slip los(kun je ook met je wijsvinger sturen,wijsvinger op de spoel. hoe harder je drukt hoe strakker hij loopt) Als de vis moe is slip dicht en halen maar.
        xxx

Reageer

• Mc.Queen
          Sportvisser
          • 19-09-2003
          • 577

Oorspronkelijk geplaatst door kantvisser

Er zijn verschillende merken met een hoge trekkracht zoals Gorrila van Tubbertini (0.14 trekkracht 3.000kg) en Trabucco (0.14 trekracht 3.900kg) kijk eens rond bij je hengelsportzaak en vraag wat informatie.
          Die trekkrachten mag je niet echt geloven hoor die erop gedrukt staan,het ene merk bij het andere is soms overdreven,ik denk zelfs dat al die nylon in de hengelsport gemaakt is in dezelfde fabriek,je moet eigenlijk zelf ondervinden wat goed is,de ene wilt van dit merk de andere van dat,en er kan altijd iets gebeuren,soms een zwakke plek in de nylon,maar over het algemeen is de hedendaagse nylon van ieder merk van goede kwaliteit!!!
          P.S. Vist ook niet te zwaar van diameter,er moet nog een beetje sportief gevist worden ook,en bij te hoge diameter wordt dat ook opgemerkt bij de vis,dus minder beet en het aas gedraagt zich ook onnatuurlijker!!!
          Greetings Mc.Queen!!!
          Tot volgende Maandag!!!

Reageer

• warhead
            Specimen Hunter
            • 27-09-2003
            • 1498
            • haacht

30/00 hoofdlijn is ideaal voor mij. Het is toch de bedoeling van de vis te vangen. De vis een "kans" geven betekent ook dat hij met een haak en in het slechtste geval met lood en al achter blijft. Zeker in obstakelrijk water is 30/00 niet overdreven.
            om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
            trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

Working...