karpervissen met de vaste stok

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Slafes
    Sportvisser
    • 31-01-2003
    • 844
    • Leuven

Mja, soms kan je een karper vangen van ettelijke kilo's aan een dun lijntje zelfs, maar je top onder water houden is toch steeds een gevaar? Mijn vriendin is zo al een topje kwijt geraakt en is niet de eerste keer dat iemand een volledig topdeel in het water ziet gaan,...
    http://www.wandelendetakken.be

Reageer

• Janneman

Slafes,

Dacht je echt dat ik het risico zou nemen door de hengeltop kaarsrecht naar de karper te wijzen?????
      Nee hoor, ik zorg er altijd voor dat er een hoek is tussen de top en het elastiek zodat ik zeker weet dat de topdelen niet zomaar van de rest van de hengel af floept.

Het is vooral om ervoor te zorgen dat mijn tuig niet in de war raakt nadat de karper losgeschoten is en 10 meter elastiek terugschiet in de hengel.
      Onder water schiet de dobber immers niet door naar de top. Zo hoef ik dan alleen maar 'n nieuwe onderlijn te monteren i.p.v. de verneukte montage uit de hengeltop halen en dan optuigen met een nieuwe tuig.

Reageer

• warhead
        Specimen Hunter
        • 27-09-2003
        • 1498
        • haacht

Hoe dik is de karper die je kan verwachten? Ik vis bij ons op de club met een oude lerc van 8 meter met 25/00 zonder elastiek.
        Karpers onder 5 kilo komen op de vijver niet voor. Meestal zijn ze een kilo of 7. Ideale haak is de drennan superspade maatje 8. Plooit niet open.
        Zie je je pen onder schieten is het pompen of verzuipen. Blijft de karper onder je top heb je geluk. Schiet hij in 1 keer naar het midden kan je hem zelfs niet met een 40/00 houden. Belangrijk is volle lengte van de stok en evenveel draad en dan zien dat je een hoek kunt houden.
        om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
        trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

• swa
          Theoreticus
          • 09-05-2003
          • 718
          • Tienen

Dag Janneman
          Als er niemand kort naast je zit kun je best met de hengel naar de vis wijzen (geen druk uitoefenen) en inderdaad je topeind in het water steken. Des te minder hard jij trekt, des te minder hard zal de karper trekken.
          Vaak kun je ze zo zonder veel moeite naar de kant krijgen. Dan steek je plots je hengeltop omhoog zodat er geweldig veel druk op de karper komt en hij door de rek in de elastiek naar boven gedwongen wordt. Dan moet je hem onmiddellijk scheppen (als je mist heb je een probleem!) Dit systeem gebruiken de meeste internationale karpervissers (met zacht opgespannen elastiek)
          Als je weinig plaats hebt moet je hem natuurlijk onmiddellijk proberen te stoppen voor hij op snelheid komt (hier gebruik je strak opgespannen elastiek). Voor beide systemen heb je natuurlijk best ofwel een grote vishengel ofwel een wedstrijdhengel met powertop.

[Gewijzigd door swa op 11-23-03 at 01:22 PM]

Reageer

• jos
            Frequent aanwezig
            • 23-08-2003
            • 123

ik vis niet meer zoveel met een vaste stok op karper, maar met een goede arca bamboehengel en lijn 22/100 kun je een aardige karper vangen.
            als grondvoer gebruik ik schepje koffie vermengd met stroop, gekookte hennep/kemp (dus 20 minuten koken en in het kookvocht verder laten ontkiemen), mais en tijgernoten (1 week weken en dan een half uur koken en wederom een week laten staan) het binden doe ik met maismeel (50 gram) en vispellets (2 kilo weken).
            dit geheel in bollen kneden ten grootte van een tennis bal en uitwerpen in een driehoek of te wel in een piramidevorm.
            dan maar wachten op de karper en met enkele slagen zitten ze zo aan jouw gefabriceerde stekkie.
            let wel................hou je stek bij met kleinere balletjes om de voernijd aan te blijven wakkeren en ook goed te blijven vangen.

Reageer

• Slafes
              Sportvisser
              • 31-01-2003
              • 844
              • Leuven

Jos, welk effect heeft koffie op vis? Dit is een lokmiddel dat ik nog nooit gehoord heb!
              http://www.wandelendetakken.be

Reageer

• warhead
                Specimen Hunter
                • 27-09-2003
                • 1498
                • haacht

Oorspronkelijk geplaatst door jos

gekookte hennep/kemp (dus 20 minuten koken en in het kookvocht verder laten ontkiemen),
                Moet je wel zien dat je de kemp onmiddellijk gebruikt, anders rotten de zaadjes in het warme water.
                Ik giet er direct na het koken koud water over en bewaar het vocht apart. Als je verse kemp hebt is die al na 5 minuutjes allemaal gekiemd.
                om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

Working...