Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
Ik vind het ook overdreven om bij een gevangen karper de haakwonde te gaan ontsmetten, ten eerste als er echt een grote haakwonde is ben je totaal verkeerd bezig en moet je dringend uitkijken naar andere haken, er zijn momenteel genoeg haken in de handel zonder weerhaak en die laten geen wonde achter.
En het is trouwens zoals Jan zegt totaal zinloos want zodra de kerper terug in het water gezet word zal het onsmettingsmiddel snel weg zijn.
met vriendelijke groet van Kantvisser
[Gewijzigd door kantvisser op dinsdag 4 maart 2003 @ 19:18]
Groeten van Kantvisser
Bart Van Peborgh
Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
Koning 2004
De gezonde vis heeft alles in huis om zulke kleine wondjes meteen te herstellen.
Ik vraag me zelfs af of je van wond mag spreken. het zou ook kleine opening kunnen zijn.
Een zieke vis sterft toch ook zonder angelwond.
Kijk is naar sommige vissen die wel eens een opening in hun rug hebben van een schroef van wel 1 cm breed en 10 cm lang.
In heel veel gevallen geneest het. De opening blijft maar de vis leeft jaren door.
Jos.
Trouwens voelen ze het wel???
(ik heb er nog nooit een auw horen zeggen)
grapje
Waarom halen alleen karpervissers het idee in hun hoofd om ontsmettingsmiddel te gebruiken. Een brasem wordt toch ook niet met zoveel (overdreven) respect behandeld. Soms is het zelfs het tegenovergestelde. De brasems worden na de vangst in een leefnet geflikkerd. Op een gegeven moment raakt het leefnet veel te vol. De brasems raken beschadigd. Er is bloed onder de schubben te zien, enz. enz.
Ik heb nog nooit een feedervisser gezien met onthaakmat en ontsmettingsmiddel.
Toch overleven ze het altijd.
Misschien is het bovenstaande verhaaltje een klein beetje overdreven, maar het laat wel zien dat vissen veel kunnen hebben, en dat al die 'weldaden' voor een vis overbodig zijn.
Een vis verdient natuurlijk wel respect en een goede behandeling
ik had dat gevoel ook, van de zomer, eerste karper van 8,5 kilo gevangen,... ging er als een haas vandoor, alle andere vissers op de vijver hebben plezier gehad om opzij te springen,... Ik schep die met een gewoon schepnet, heel voorzichtig, want mijn schepnetje is daar niet voor gemaakt, ik leg die vis met schepnet op de grond, onthaak die, weeg die, neem foto, en na de foto leg ik die voorzichtig in het water, of leg ik hem in mijn schepnet, en laat ik dat terug zakken...
Kapervisser, die heeft een natte onthaakmat, een natte weegzak (ok, dit is wel handig) en die ontsmet men, foto nemen, en dan met een ultieme precizie legt met die terug in het water, desnoods met de weegzak,...
Vangt diezelfde karpervisser een brasem van een paar kilo, die sleurt die op de kant, vloekt eens, rukt de haak uit de brasem zijn lip, legt die niet op zijn onthaakmat, maar op de grond (anders alles vies)en gooit letterlijk de brasem in het water, en valt die plat op zijn kant, dan heeft die veel kans om het niet te overleven,... (Niet alle karpervissers zijn zo, maar heb het al gezien) Ik vind dat je als visser respect moet opbrengen voor elk soort vis dat je vangt. Ook al is het niet de soort die je hoopte te vangen,...
Misschien een tip,
Ik heb tijdens het vissen altijd een verband trommel bij me, nadat ik de wond heb onsmet met sterilon plak ik er meestal een pleister op, ik heb ontdekt dat die van hansaplast het best blijft zitten...
Ik probeer elke vis altijd een nieuwe salto met schroef te leren.
grapje grapje grapje grapje grapje grapje grapje grapje
Ik denk dat het voor alle vissen geld dat als je ze naar behoren in het water gooit dus niet een paar meter vliegles geeft ze verder niks geleden hebben.
Reageer