Mijn 1e korte sessie van 2023 in Rijswijk

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Elsenburg
    Frequent aanwezig

• 24-01-2016
    • 193
    • Duindorp Den Haag

Mijn 1e korte sessie van 2023 in Rijswijk

Hallo,

Ik heb mijn oude viswater in Rijswijk weer opgezocht.
    Omdat ik er 5 jaar niet gevist heb, ben ik eerst zonder hengel(s) op voorverkenning geweest.
    En een mooie stek gevonden, waar je lekker prive zit, en niet onbelangrijk ... waar het water ramvol grote karper ligt.

Vanaf het voetpad is het ongeveer 30 meter door het gras om bij het water te komen.
    Ik ben er dan afgelopen zondag 10 september voor het eerst weer gaan vissen.

Het water ligt op 13 kilometer fietsen van mijn huis.
    Best ver dus, en daarom wil ik maar weinig uitrusting meenemen.
    Ik heb daarom speciaal voor dit water een 4-delige lichtgewicht 11 ft / 2,75 LB karper reishengel gekocht met bijbehorend foudraal.
    Het foudraaltje is maar 95cm lang en perfect om mee te nemen op de fiets.
    Ik vis dus maar met 1 hengel.

Mijn setup is verder een klassieke Penn Slammer 560 molen, dit is een zeemolen zonder baitrunner.
    En een Fox mini Micron beetmelder met een Fox black label mini swingertje en JRC banksticks.

6 jaar terug maakte ik hier op het forum al top 5 lijstjes van mijn best vangende boilies, en daar stond de Magic Mango (van Proline) en de TG Active van Nash op de gedeelde 1e plaats.
    De TG Active boilie is helaas al jaren uit productie maar de Magic Mango boilie bestaat nog steeds, dus de boilie keuze was snel gemaakt: 20 mm Magic Mango ! Deze opvallende oranje boilies hebben een sterke zoete mango geur en in verleden hebben ik en mijn zoon er tientallen karpers mee gevangen.
    Met € 10 voor een kilozak zijn ze ook niet duur, als je in aamerking neemt dat Mainline of Nash of CC Moore boilies allemaal € 15 voor een kilozak kosten.

Verder geloof ik heilig in het COG lood systeem van Korda, dus vis met een 70 grams COG loodje met een zelf geknoopt blow back onderlijntje met een maat 6 Curve shank haak.

Ik was zondag om half 7 's-ochtens op mijn stek.
    En heb meteen iets minder dan een halve kilo boilies gevoerd.

Om kwart over 9 hoorde ik het mooiste geluid wat er is, namelijk dat van een piepende beetmelder. Na een niet al te lastige dril kon ik een mooie schubkarper landen.
    Om half 11 ben ik weer naar huis gegaan, omdat het 34 graden zou worden, te heet voor mij en de vis.
    Al met al een geslaagde sessie. Ik was zo blij als een kind dat ik op mijn 1e vistripje na jaren, gelijk weer een mooie schub ving.

Groet,
    Marco
  • Rolla
    Allroundvisser

• 03-05-2009
    • 2381
    • Ter Apel

Leuk verslag en mooi dat de eerste vis binnen is.
    Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• Elsenburg
      Frequent aanwezig

• 24-01-2016
      • 193
      • Duindorp Den Haag

Dank je wel Jeroen. Die 1e vis gaf inderdaad wel weer vertrouwen.
      En het was de eerste keer dat ik met dit reishengeltje en deze pieper enzo ging vissen, en dat is ook dan wel leuk als je daar gelijk mee vangt.
      Het is wel wennen om slechts met 1 hengel te vissen, als je dat altijd met 2 hengels hebt gedaan ...

In de zomer van 2018 had ik ook op dit water, voor het laatst op karper gevist met een super leuk klassiek setje.
      Ik had 3 grote Daiwa 7700 molens uit 1974 een beetje opgeknapt, schoongemaakt en nieuw vet. (Ik wilde ze ook opnieuw spuiten, maar dat was er niet van gekomen).
      Die molens waren in 1974 het beste van het beste wat er te krijgen was voor het zeevissen.
      Super degelijke molens, alleen de inhaalsnelheid had wat hoger mogen zijn want je stond je wel bewusteloos te draaien.
      En het harde klik-klik-klik geluid bij het binnen draaien zal ook best wel wat vis weggejaagd hebben.
      En ik had ook een doosje originele Gardner monkey climbers uit de jaren 80 op de kop getikt.
      En daarmee zat ik dan te vissen met 2 hengels strak naast elkaar, zie foto's, en ook goed gevangen ermee.

Groet,
      Marco

Aangepast door Elsenburg; 16-09-2023, 17:54.

Reageer

• Elsenburg
        Frequent aanwezig

• 24-01-2016
        • 193
        • Duindorp Den Haag

Ondanks het bouwjaar van de molens (1974) was de slip zeer goed.
        Hier is nog een youtube filmpje van een liefhebber die de molens zwart heeft gespoten.
        De origine kleur van deze 7700 was eigenlijk bruin, maar zwart staat de molen wel mooier.
        In de video is ook het geinige geluid van de molen te horen.

Groet,
        Marco

Reageer

• Elsenburg
          Frequent aanwezig

• 24-01-2016
          • 193
          • Duindorp Den Haag

En hier nog wat foto's van karpers die ik in 2018 met deze oude Daiwa en monkey climbers ving.

De meeste karper in dit water zijn tussen de 20 en 30 pond, met enkele verrassingen van 32 - 38 pond, al worden deze 30+ vissen zelden gevangen.
          Het zijn er misschien ook maar 3,4 of 5. Zeker niet meer.
          Maar ik klaag zeker niet, het is gewoon een openbaar water waar nooit geen vis is uitgezet.

Ikzelf ben (gelukkig) inmiddels ruim 15 kilo lichter als op deze 5 jaar oude foto's...

Groet,
          Marco

Aangepast door Elsenburg; 16-09-2023, 18:02.

Reageer

• Elsenburg
            Frequent aanwezig

• 24-01-2016
            • 193
            • Duindorp Den Haag

Mijn grootste karper van 2018 met de monkey climbers set-up en vintage Daiwa 7700 molens.
            Ik kijk niet blij omdat ik zo'n moeite had om in mijn uppie de vis op de foto te krijgen.

Reageer

• Rolla
              Allroundvisser

• 03-05-2009
              • 2381
              • Ter Apel

Altijd leuk om je vangsten terug te kijken.

Die klassieke set-up is leuk om te zien. Alleen zou ik komende winter de molens een goed onderhanden nemen en voorzien van een likje verf. Denk dat ze dat wel verdienen.
              Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

Working...