Mijn karper seizoen 2024

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Elsenburg
    Frequent aanwezig

• 24-01-2016
    • 213
    • Duindorp Den Haag

Mijn karper seizoen 2024

Hallo,

Vanaf deze week wil ik de rest van het seizoen zo veel als mogelijk is vissen en ben in het voorjaar al op zoek gegaan naar nieuwe stekken.
    Niet dat er iets mis is met mijn oude stek in Rijswijk, maar ik zou ook graag eens kans maken op 40+ pond karper.
    Mijn vis avonturen in 2024 wil ik dan in deze thread delen.

Ik heb mijn hengels afgelopen weken verkocht op marktplaats, en nieuwe gekocht.
    De 11 ft 4-delige reishengel waarmee ik vorig jaar viste beviel niet, ik vond hem lelijk en het handvat te dun wat ik vooral tijdens de dril vervelend vond.
    En mijn 12 ft hengels vond ik niet prettig transporteren op de fiets.

Ik heb nu een schitterende kleine rivier gevonden op 12 kilometer fietsen van huis, en zo'n lange zware foudraal om je nek op de fiets is dan niet prettig.

Dus ik kocht kleinere hengels. te weten 3 Ulimate Bionic 10ft 2,75lb kurk hengels.
    Ultimate staat natuurlijk te boek als een budget merk, maar deze 10 footers hebben een goede blank van 24T carbon en kwalitatief goede onderdelen zoals Seaguide geleidogen
    En de hengels zien er mooi uit en het zijn extenders, wat wil zeggen dat je de hengel een klein stukje kan terugschuiven in het handdeel.
    De transportlengte is hiermee beperkt tot slechts 125cm wat goed te doen is op de fiets.

Maar toen ik ze ontving had ik al spijt en dacht waarom ben ik eigenlijk niet nog korter gegaan, naar 9 ft (= 270cm).
    Zodoende kocht ik een Nash Scope 9ft 3lb cork, wat met € 200 een wat duurdere hengel is, 4x zo duur als de Ultimate bionics (!).
    Dit is echt een schitterende hengel, een inconische hengel ook met cult status, zeker in de UK.
    Met een 1K carbon blank en omgekeerd gemonteerde American Tackle Vortex Air guides.
    Er gaan nogal wat verhalen de ronde waarom deze ogen ondersteboven gemonteerd zijn, volgens de ene theorie is het een montage fout maar was het voor Nash te duur om duizenden hengels te vernietigen. Maar volgens een andere theorie was het zo bedoeld als knipoog naar de ondersteboven gemonteerde startogen op hengels voor het tournament casting
    En tot slot dan nog de laatste theorie dat dit inderdaad als knipoog naar de tournament casting hengels is, maar dat per ongeluk alle ogen ondersteboven gemonteerd zijn , in plaats van alleen het startoog. Nash zelf doet er het zwijgen toe waarom de ogen ondersteboven staan.
    Verder zijn de scopes ook berucht vanwege de vele topbreuken, zo erg dat veel vissers al reserve toppen op voorraad in huis of in de auto hebben liggen.
    Nash heeft dit al verbeterd in nieuwere versies van de Scopes, maar op Facebook zie je nog steeds wel wat topbreuken voorbij komen.

Hoe dan ook, ik ben happy met mijn Scope. Als hij bevalt koop ik er 2 bij.

Eerst maar wat foto's ...

Groet,
    Marco
  • Elsenburg
    Frequent aanwezig

• 24-01-2016
    • 213
    • Duindorp Den Haag

Het riviertje op 12 kilometer fietsen van huis

Reageer

• Elsenburg
      Frequent aanwezig

• 24-01-2016
      • 213
      • Duindorp Den Haag

Je hebt geen permissie om deze fotogallery te bekijken.
      Deze fotogallery heeft 3 foto's.

Reageer

• Elsenburg
        Frequent aanwezig

• 24-01-2016
        • 213
        • Duindorp Den Haag

47857953ka.jpg 47857956el.jpg
        Boven de Ultimate, onder de Nash Scope
        47857961qb.jpg
        Links de Nash Scope, rechts de Ultimate

Reageer

• Rolla
          Allroundvisser

• 03-05-2009
          • 2423
          • Ter Apel

Veel plezier met je nieuwe hengels en ik zie de vangstverslagen wel verschijnen.
          Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• Elsenburg
            Frequent aanwezig

• 24-01-2016
            • 213
            • Duindorp Den Haag

Dank je wel Jeroen ! Jammer genoeg lukt het mij niet goed om normaal foto's te plaatsen.
            Ik krijg continue foutmelding 406, of ik kan er maximaal 3 plaatsen. En ze moeten eerst goedgekeurd worden door .. ???
            Voorgaande jaren ging het posten van foto's en youtube video nog super makkelijk.

Groet,
            Marco

Reageer

• Elsenburg
              Frequent aanwezig

• 24-01-2016
              • 213
              • Duindorp Den Haag

Ik schreef al dat ik het dit jaar wil proberen op een kleine rivier, de Zweth, die oa door Rijswijk, Den Hoorn en Naaldwijk stroomt.

In mijn regio vind ik dit één van de mooiste natuurgebieden. Met uitgestrekte velden, polders, idylische boerderijen en die prachtige rivier. Hollandser kan het bijna niet.

Ruim 4 weken geleden ben ik de rivier meerdere keren helemaal afgefietst op zoek naar goede stekken.
              En die zijn er maar weinig.
              Vaak staat er teveel riet en struiken waardoor je niet goed bij het water kan komen of je zit pontificaal op een druk gebruikt fietspad of te dicht bij een huis.
              Ik heb uiteindelijk 4 plekken gevonden die mij bevallen en ik ga beginnen op de stek die mij het beste lijkt.
              Deze is super afgelegen, met de auto kan je er al helemaal niet komen en zelfs met de fiets maar moeilijk, je moet dan over een hobbelig graspad willen fietsen.
              Ik heb het idee dat er niemand komt en ik er straks zit te vissen als god in Frankrijk.

Op die plek ben ik al ruim 3 weken aan het voorvoeren.
              Omdat het zo ver fietsen is (12 kilometer heen, 12 kilometer terug) voer ik niet dagelijks, maar om de dag.
              Ik weet dat dagelijks voeren veel beter is, maar ik kan het gewoon niet opbrengen om dat stuk dagelijks te fietsen puur alleen om te voeren.
              Dus voer ik om de dag 2 kilo boilies, een kilo Magic Mango en om de kosten te drukken een kilo Monster Crab van de Decathlon.

Het was niet de bedoeling om zo lang voor te voeren, ik zou vorige week al gaan vissen maar kreeg 's-ochtend om 4 uur halverwege pech met mijn fietsaanhanger, waardoor ik mij door mijn ex-vrouw moest laten ophalen.
              Sindsdien wacht ik op reparatie onderdelen uit Duitsland, waardoor ik de stek nog steeds niet bevist heb.

Eerst maar even wat foto's plaatsen.

Sorry, foto's plaatsen vanaf mijn telefoon lukt niet, ik probeer dit later thuis vanaf mijn laptop.

Groet,
              Marco

Reageer

• Elsenburg
                Frequent aanwezig

• 24-01-2016
                • 213
                • Duindorp Den Haag

Bijgaand weer een poging om foto's te plaatsen die ik gemaakt heb langs de Zweth.
                De Zweth is deels een natuurlijk riviertje en deels een gegraven riviertje dat van Rijswijk door de dorpen Kwintsheul, Honselersdijk, Den Hoorn, 't Woudt en De Lier stroomt.

Voor zover ik weet wordt er nauwelijks op de Zweth gevist, behalve door een enkele witvisser met de vaste hengel.
                Reden hiervoor is dat het in het weekend nauweliks mogelijk is om in de Zweth te vissen vanwege de vele pleziervaart bootjes en ook omdat er in de directe omgeving veel ander goed viswater is.
                Reden dat ik er wil vissen is dat de Zweth een idylische plek is en een oude vismaat van mij in een instant sessie 8 jaar geleden een schitterde schubkarper van 38 pond ving en ik er recent karpers gespot heb die mi ver boven de 40 pond waren, in ieder geval de grootste karpers die ik ooit met mijn eigen ogen zag zwemmen.

Groet,
                Marco

Aangepast door Elsenburg; 10-06-2024, 13:52.

Reageer

• Elsenburg
                  Frequent aanwezig

• 24-01-2016
                  • 213
                  • Duindorp Den Haag

Sorry dat ik het zeg, maar het is niet te doen om foto's te plaatsen.
                  Ik ben er meer dan een uur mee bezig geweest en het eind resultaat is dat de getoonde foto's enorm zijn afgenomen in kwaliteit/pixels.
                  Ik snap echt niet waarom het allemaal zo moeilijk moet en het gebruik van een fotohost als PicR niet wordt toegestaan want dan ben ik in 2 seconden klaar om foto's van een normale kwaliteit te plaatsen, dus zoals het vorig jaar nog was.
                  Voor mij bederft het grotendeels het plezier om iets op het forum te plaatsen.

Groet,
                  Marco

EDIT: Ik merk dat het toestaan van BB code is aangezet, het lukt nu wel weer om foto's via PicR met BB code te plaatsen.
                  Geweldig ! Bedankt hiervoor.
                  Ik ga de slechte kwaliteit foto's vervangen voor betere foto's met een grotere bestandsgrootte.
                  Aangepast door Elsenburg; 10-06-2024, 13:48.

Reageer

• Elsenburg
                    Frequent aanwezig

• 24-01-2016
                    • 213
                    • Duindorp Den Haag

Nieuwe poging om een foto te posten.

Reageer

• Elsenburg
                      Frequent aanwezig

• 24-01-2016
                      • 213
                      • Duindorp Den Haag

En dan nog de foto's van mijn stek waar ik al 3 weken om de dag 2 kilo boilies aan het voorvoeren ben.

Om de dag voeren is niet ideaal, maar ik heb toch de hoop dat na 3 weken de karpers door hebben dat er toch geregeld wat lekkers te vinden is, en de stek bezoeken als ik zit te vissen.

De stek is echt geweldig, met voor me wat waterlelie veldjes en grazende paarden en achter mij een soort braakliggende weide.

Groet,
                      Marco

Reageer

• Rolla
                        Allroundvisser

• 03-05-2009
                        • 2423
                        • Ter Apel

Ziet er uit als een leuk viswater. Ik hoop voor je dat het gaat lukken een van die groter karpers te vangen, die je gespot hebt.

Wat voeren betreft, als je de kosten wilt drukken, dan zou je i.p.v. die goedkope Decathlon bollen ook een 20 of 25 kg zak duivenvoer kunnen halen.
                        Duivenvoer is relatief goedkoop, wat betekent dat je er veel van kunt voeren. Wel van te voren even weken en koken.

Nadeel is wel dat het witvis gevoelig is, maar als je er boillies boven op gooit, dan blijft er voor karper wel wat liggen. Overigens zien eten is doen eten
                        Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• hans vis
                          Specimen Hunter

• 26-08-2009
                          • 1026
                          • Eelde-Paterswolde

Geen fijn moment om een sessie te starten, dat koude weer en al die regen...
                          groet,
                          Hans

https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

Reageer

• zeebaarsfreak
                            Newbie
                            • 04-08-2005
                            • 2

Ik zou me over het voeren niet al te druk maken op dat water. Ik voer daar doodsimpel geweekte/gekookte tarwe/boekweit/duivenvoer of een mix van dat alles, wat je wil. En niet te vergeten gekiemde hennep. Gooi er een flavour bij, bloodworm extract of je gaat zoet met bruine suiker. Het trekt ook witvis aan, maar dat is geen enkel probleem. Waar vis actief is komen ook de beren langs. Goedkoop hennep kan je in Schipluiden kopen. Dat water is echt mooi en er zwemt zeker grove karper. Verbaas je niet als er zomaar 40 pond passeert.

Willem

PS: ik vis daar al heel lang, korte sessies in de vroege morgen met de penhengel.

Reageer

• Elsenburg
                              Frequent aanwezig

• 24-01-2016
                              • 213
                              • Duindorp Den Haag

Willem, bedankt voor de tip maar ik ben niet zo van de particles. Ik vis bovendien in de vaargeul, daar kan ik wel in 2 minuten 2 of 3 kilo boilies naar toe gooien, maar geen particles.

Ik heb inmiddels 3x op mijn voerstek gevist, oa gister en vandaag. Als ik dan op de Zweth aankom om 5 uur in de ochtend zie ik al vissers met de pen in de weer. Misschien jij wel ?

Ik heb al grote karpers verspeeld. Omdat de meerkoeten mijn onderlijnen manipuleren en slopen en de boilies half van de hair trekken, haak ik ze niet goed en schieten ze los.
                              Wel al kleinere gevangen. Ik zit nu ook te vissen, zal vanavond of morgen foto's posten.

Groet,
                              ​​​​Marco

Reageer

Working...