Monstererlijke Karper met de Pen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • NickD89
    Newbie

• 08-07-2025
    • 4
    • Maarssen

Monstererlijke Karper met de Pen

Hey allemaal,

Meestal als ik ga vissen dan is het roofvissen maar zo nu en dan pak ik ook weleens een licht specimen hengeltje om met de dobber of korst op jacht te gaan naar karper.
    Eerlijk is eerlijk, ik vis soms maanden zonder een karper te vangen (ik zit ook geen hele dagen, meestal een uur of 2 hier en daar) en de karpers die ik gevangen heb waren leuk, niet klein maar zeker ook geen bakbeesten. Dus meestal ga ik wel naar de waterkant met hoop op wat te vangen alleen ik reken er eigenlijk nooit op haha.

Gisterenavond dacht ik; ik ga even een paar uurtjes de polder in bij ons, even lekker relaxt vissen met de dobber. Ik had een mooie stek gezien waar ik veel activiteit zag. Dus ik dacht hier moet het wel gaan lukken, ik hang een boilie aan de hair en leg mijn dobbertje vlak voor de kant neer en gooi nog 3 boilies d'r bovenop die ik in meerdere stukken had gebroken. 3 uur later, ik zit nog steeds op dezelfde plek en er is nog steeds veel activiteit alleen nog geen enkele aanbeet en het begon al aardig donker te worden. Mentaal zat ik alweer in de fase van; nou dat was weer een avondje leuk blanken! Maar ik zag nog steeds veel activiteit op mijn stek en het laatste half uur toen het echt flink donker begon te worden merkte ik dat ik steeds meer activiteit begon te zien, ik zag nu ook constant staarten uit het water komen rond mijn dobber dus ik dacht ik wacht nog even 5 minuten maar ik moet zo wel echt inpakken want ik had geen licht bij me of telefoon en dan zou het wel erg lastig worden als ik straks toch beet krijg.

Lang verhaal kort, na een x aantal keren tegen mijzelf zeggen nog 5 minuutjes en dan moet ik echt gaan zag ik opeens mijn dobber langzaam onderwater vertrekken.
    Ik sla aan... en yes! Een enorme run volgt en ik had vrij snel wel in de gaten dat het een flinke karper met een flink uithoudingsvermogen was. Elke keer als ik dacht nu is het klaar, dan ging die weer! Uiteindelijk ben ik ruim 25 minuten bezig geweest om hem aan de kant te krijgen en toen zag ik wat een enorme vis het was haha. Het polderslootje was hooguit 1.5 mtr diep en dit was een joekel van een vis die je normaal alleen op KWO videos ziet, ik schat dat hij ongeveer rond de 15 kilo woog maar als ik fotos bekijk van karpers rond hetzelfde gewicht dan denk ik dat hij nog wel een maatje groter was.

Nu 24 uur later kan ik nog steeds bijna niet geloven hoe enorm die vis was en hoe bijzonder het misschien wel is dat ik hem gevangen heb. Is het normaal dat je de dagen na zo'n vangst nog vol adrenaline zit en nergens anders aan kan denken? Haha. Het was de eerste keer dat ik op die plek ging vissen en ik wil deze week weer terug gaan om te kijken of ik nog een karper kan vangen daar, of misschien wel dezelfde karper nog een keer te vangen en om deze keer wel spullen mee te nemen om hem goed te kunnen fotograferen en opmeten en dergelijke.

Hebben jullie misschien nog tips over hoe ik ze aan het bijten houdt, bijvoorbeeld door ze 1 of meerdere dagen rust te geven, voorvoeren of juist niet (deze was gewoon instant), of andere dingen waar ik rekening mee kan houden. Alvast bedankt.
  • Rolla
    Allroundvisser

• 03-05-2009
    • 2423
    • Ter Apel

Jouw verhaal is heel herkenbaar en zo'n grote karper moet een leuk 'gevecht' op geleverd hebben.

Als de vissen 's avonds actief blijven op de stek, dan heeft voorvoeren naar mijn idee niet veel toegevoegde waarde, omdat de vissen er toch wel zijn.
    Ik zou dan gewoon een handje voeren, en je haakaas er tussen leggen.

Activiteit op je stek hoeft niet altijd karper te betekenen. Een brasem is ook niet vies van een 20 mm boillie.

Reuben Heaton heeft staafwegers die je gemakkelijk mee kunt nemen tijdens het penvissen. Heb er zelf ook een..

Ik heb zelf de Purist Weigh mat van Shimano. Een tas, weegzak en onthaakmat in een. Deze hang ik zo aan de staafweger (unster) als ik een vis wil wegen.
    Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• NickD89
      Newbie

• 08-07-2025
      • 4
      • Maarssen

Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
      Jouw verhaal is heel herkenbaar en zo'n grote karper moet een leuk 'gevecht' op geleverd hebben.

Als de vissen 's avonds actief blijven op de stek, dan heeft voorvoeren naar mijn idee niet veel toegevoegde waarde, omdat de vissen er toch wel zijn.
      Ik zou dan gewoon een handje voeren, en je haakaas er tussen leggen.

Activiteit op je stek hoeft niet altijd karper te betekenen. Een brasem is ook niet vies van een 20 mm boillie.

Reuben Heaton heeft staafwegers die je gemakkelijk mee kunt nemen tijdens het penvissen. Heb er zelf ook een..

Ik heb zelf de Purist Weigh mat van Shimano. Een tas, weegzak en onthaakmat in een. Deze hang ik zo aan de staafweger (unster) als ik een vis wil wegen.
      Thanks! Ik neem wel altijd een groot net + onthaakmat mee, just in case. Zo'n staafweger zou wel een leuke aanvulling zijn idd.

Reageer

• NickD89
        Newbie

• 08-07-2025
        • 4
        • Maarssen

Vandaag weer terug geweest naar dezelfde stek.
        Stuk of 5 boilies het water in en mijn haak ertussen, nog geen 5 minuten later was het raak:

zeelt.jpg

Een Zeelt, ook de eerste keer dat ik die aan de haak heb! Voor zijn formaat ook best een pittig visje.
        De rest van de avond was het vrij rustig. Ik stond op het punt te vertrekken omdat het ook alweer aardig donker begon te worden en toen kwam er ineens heel veel activiteit op de stek, precies zoals de vorige keer eigenlijk, constant staarten boven het water. Heb nog 1 keer misgeslagen en toen afgedropen naar huis omdat het alweer donker was.

Denken jullie dat het de moeite waard is om door te blijven vissen (met Karper als doel) op zo'n stek als je b.v. een Zeelt hebt gevangen, of kan je dan beter verkassen naar een andere plek? Ik ga dit water zeker uitgebreid verder verkennen met de hoop om die monster Karper er nog een keer uit te halen! Ik hoorde van een wandelaar dat hij nooit mensen ziet vissen daar en op internet kan ik weinig informatie over het water vinden. De laatste berichten zijn ruim 15 jaar oud en hebben het wel over een aantal hele grote Karpers die daar gezwommen zouden hebben maar daar intussen niet meer zijn. Al met al dus een mooie missie om te ontdekken wat er nu nog allemaal te vangen is! Ik weet nu iig dat er nog een joekel rondzwemt daar ergens haha.

Reageer

• NickD89
          Newbie

• 08-07-2025
          • 4
          • Maarssen

Gisteren weer geweest, hele avond Amerikaanse rivierkreeften aan de lijn

Reageer

Working...