Mijn seizoen 2025; op jacht naar een 40+ pond rivierkarper.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Elsenburg
    Frequent aanwezig

• 24-01-2016
    • 213
    • Duindorp Den Haag

Mijn seizoen 2025; op jacht naar een 40+ pond rivierkarper.

Vorig jaar ben ik mij gaan focussen op de enige rivier hier in de regio Haaglanden.
    Dit omdat ik in de vele vijvers wel uitgevist ben, want karper boven de 30 pond zit er nauwelijks en ze zijn ook allemaal al 100x gevangen.
    Nee, dan liever en echte rivier karper !

Vorig jaar had ik weinig succes op de rivier en alleen kroeskarpertjes en kleine schubkarpertjes gevangen.
    Ik ben maand terug weer op zoek gegaan naar een paar goede stekken en heb er 3 gevonden die er veel belovend uitzien en heb alle 3 de stekken afgelopen 14 dagen om de dag aangevoerd. Daarbij gingen er ongeloofelijk veel bollies doorgeen en is een duur geintje gebleken.

De 2 weken van voor voeren heb ik besteed aan het doen van inkopen en onderlijnen knoppen.
    Ik heb geen vertrouwen meer in de kant en klare Nash onderlijnen waarmee ik vorig jaar gevist heb, oa omdat het rubbertje steeds maar inscheurde.
    En heb nu besloten om het zo simpel mogelijk te houden, geen rubbertjes, geen kickertjes, geen shot on the hook.
    Ik kwam uit bij de super simpele bait loop rig, zonder rubber onzin gedoe.
    Geknoopt met 25lb Nash Armourlink en een Nash Twister haak maatje 6.
    Dit type rig heeft eigenlijk geen hair, maar een lusje, een zogenaamde baitloop, waar je met flossdraad ieder soort aas aan kan binden, zoals boilies tijgernoten et cetera.

Om ze eens uit te proberen heb ik er 4 geknoopt, wat best snel gaat, ongeveer 5 minuten per onderlijntje.

Verder heb ik nog een Nash Scope 9 ft 3lb hengel (model 2/versie 2020) erbij gekocht omdat Nash deze maand de nieuwe versie Scope hengels heeft uitgebracht die totaal anders zijn en gestopt is met het oude Scope model. Gelijk ook maar een Nash Scope OPS 9ft foudraal gekocht. Ik had mijn hengels in een JRC 10ft foudraal, die dus 30cm te groot was.

Ook nog een heleboel klein materiaal gekocht zoals diverse inline lood systemen, de laatste versie (V3) Fox toplood, reserve Fox beetmelder en nog wel meer.

Eerst maar wat foto's voor het verhaal verder gaat .....

Marco

M'n nieuwe Scope, Fox Mini Swinger, Fox beetmelder en Solar back rest steuntje.

Eindelijk de juiste maat foudraal, deze was lang niet te krijgen.

De Scope foudraal is 30cm korter dan mijn te grote JRC 10ft foudraal was. 30cm korter scheelt best veel.

Materiaal om mijn baitloop onderlijnen te knoppen.

Mijn 4 geknoopte bait loop rigs (onderlijnen) om uit te proberen.

Aangepast door Elsenburg; 09-07-2025, 18:40.
  • Elsenburg
    Frequent aanwezig

• 24-01-2016
    • 213
    • Duindorp Den Haag

Eergister ben ik dan vol spanning naar mijn 1e aangevoerde stek gegaan om deze te bevissen.
    Dit is de zelfde stek als vorig jaar, alleen nu heeft 'iemand' met een benzine bosmaaier een stuk riet weggehaald zodat je er nu wel met 2 hengels kan vissen.
    Vorig jaar kon ik nog hier nauwelijks met 1 hengel zitten.

Ondanks dat het een maandag was, werd ik gek van de pleziervaart boten.
    Maar na Na 3 uutjes kreeg ik een kei en keiharde run op mijn linker hengel en kon ik na een zware dril van ruim 10 minuten mijn 1e 40+ pond rivier spiegel karper landen.

De euforie was zo groot ! Ik schreeuwde het uit !
    De vis was zo mooi, zo groot, zo zwaar, ze paste nog maar net in mijn cradle.

Ook was het de ultieme test van mijn 9ft 3lb scope hengel(s), deze stond zo krom als wat.
    Maar omdat Nash steeds maar aangeeft dat het top kwaliteit hengels zijn, die iedere karper, hoe groot ook, aan kan, heb ik de hengel zonder angst op breuk tot het uiterste belast om de karper in de dril te kunnen stoppen, want deze bleef er maar vandoor gaan. De hengel gaf geen krimp en gaf mij alleen maar vertrouwen.

Bijgaand wat foto's van de rivier en mijn stek en mijn vangst.

Marco

Hollandser kan het bijna niet !

De baitloop rig die het werk deed, na een zware dril van 10 minuten nog volledig intact.
    De boilie ook nog intact.
    Aangepast door Elsenburg; 09-07-2025, 18:26.

Reageer

• Rolla
      Allroundvisser

• 03-05-2009
      • 2429
      • Ter Apel

Het is altijd mooi als de tijd die in het klaar maken van je materialen en het voorvoeren steekt beloont wordt met zo'n mooie karper.

Overigens ook leuk dat je weer actief op het forum bent en je vangst met ons deelt in de vorm van een verslag.
      Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• hans vis
        Specimen Hunter

• 26-08-2009
        • 1026
        • Eelde-Paterswolde

mooi verhaal en vette mazzel met gelijk zo´n grote vis!
        groet,
        Hans

https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

Reageer

• Elsenburg
          Frequent aanwezig

• 24-01-2016
          • 213
          • Duindorp Den Haag

Hallo Jeroen en hallo Hans,

Bedankt voor jullie reactie !!

Ik blijf deze stek voorlopig aanvoeren iedere 2 dagen, en wil er dan 1 of 2x per week gaan vissen.
          En hoop snel nog meer rivier karpers te vangen, want ik vind het wel heel speciale sport.

De kosten zijn wel een dingetje.
          Ik wil geen goedkope aggenebbisj schrale boilies voeren, ook omdat het een lange voercampagne is.
          En ook geen te dure boilies, als je ziet wat Nash of CC Moore voor een kilo boilies vraagt ... niet normaal. (€ 15 per kilo).
          Ik voer nu Martin SB boilies die ik in zakken van 2,5 kilo koop voor € 22,-, dat zijn goede en nog enigszins betaalbare bollen, maar dan zit ik alsnog voor € 50 in de week voor te voeren.
          Dus ik wil ook weer gaan beginnen met thuisdraaien.
          Dan kan ik denk ik redelijk goede boilies maken voor € 3 of € 4 per kilo, het is alleen zo enorm veel werk ...

Marco

Reageer

• Elsenburg
            Frequent aanwezig

• 24-01-2016
            • 213
            • Duindorp Den Haag

Uurtje geleden weer 2 kilo 'Martin SB' gevoerd, 14 kilometer heen fietsen en weer 14 kilometer terug, alleen om te voeren.

Ik denk dat als je zo'n rivierstek maar eeuwig blijft aanvoeren, de vangsten best wel eens redelijk goed kunnen zijn.
            De komende weken/maanden zal blijken of dat zo is.

Aangepast door Elsenburg; 11-07-2025, 22:07.

Reageer

• Rolla
              Allroundvisser

• 03-05-2009
              • 2429
              • Ter Apel

Toen ik nog weleens (statisch) op karper viste, kocht ik altijd een 20 kg zak gemengd duivenvoer. Voor relatief weinig geld kon je veel voeren. Over de duivenvoer gingen 2 handen met 20 mm boillies.

Zelf draaien heb ik ook geprobeerd, ik kocht de ingrediënten per kg, maar had niet het idee dat ik goedkoper uit was. Daarnaast was het ook lastig om goede bolllies te maken. Op een gegeven moment er mee gestopt en gewoon weer kant en klare boilles gehaald. Die van MSB zijn goed, maar de bollies van Dynamite Baits bevielen ook wel.

Reageer

• Elsenburg
                Frequent aanwezig

• 24-01-2016
                • 213
                • Duindorp Den Haag

Goede tip over het duivenvoer !!
                In het verleden heb ik ook een paar keer thuis boilies gedraaid en ik was ook niet zo tevreden over het resultaat.
                En ik heb een hekel aan die worst pistolen, want je staat je bewusteloos te knijpen.
                Ik wil eenvoudig beginnen met thuis draaien, en als ik goed recept in de vingers heb, dan misschien wat gaan opschalen.
                Thuis boilies draaien, kan ook weer een hobby binnen een hobby zijn.

Zojuist weer gevoerd, omdat de Martin SB boilies bijna op waren, heb ik een kilo Sweet Scopes en een kilo TRG (Triple R Garlic) gevoerd, beiden van MTC baits.
                Deze boilies leken super vers, en toen ik op de zak keek zag ik dat ze eind juni waren gedraaid.
                De TRG is een pre-digested vismeel boilie met Robin Red, knoflook, chillie- en ui poeder, de geur is absurd sterk en kruidig, maar niet onaangenaam.
                En de Sweet Scopex ruikt zoals je verwacht, romig zoek met de geur van de echte ouderwetse Scopex.

Dus de karper heeft vanavond en morgen iets anders op het menu dan de gebruikelijke Martin SB.
                Ik was om 20:30 op mijn stek en de karper activiteit was enorm, ik had zo'n spijt dat ik geen hengels mee had.
                Ik wil een Scope 6ft 3 of 3,5lb sawn-off kopen voor dit soort gelegenheden dat ik 's-avonds even snel met 1 hengeltje ..., maar deze hengels zijn al een poos nergens meer te koop.

Ik voer nu ruim 3 weken en dit heeft over duidelijk effect. Ik kan niet wachten om aankomende week weer een dag te gaan vissen.
                Ik droom er zelfs van dat ik weer een rivier joekel sta te drillen.
                Wat hebben we toch een mooie hobby.

Marco

Reageer

• Rolla
                  Allroundvisser

• 03-05-2009
                  • 2429
                  • Ter Apel

Hier vond ik nog 6 ft Nash Scope hengels in 3 en 3,5 lb.

Ik heb van afgelopen zondag een beetje mais en hennep over gehouden. IK heb dit aangevuld met een restant halibut en red krill pellets, welke ik nog had. Gisteren begonnen met voeren, met de bedoeling komend weekend eens met vast lood aan de feederhengel te vissen. Eens zien of ik een grote brasem, zeelt of zelfs een karper kan haken.

Hopelijk levert jouw voercampagne ook nog een of meerdere grote karpers op.

Reageer

• Elsenburg
                    Frequent aanwezig

• 24-01-2016
                    • 213
                    • Duindorp Den Haag

Hoi Jeroen,

Jouw link toont de 6 footer uit de nieuwe (budget) range 2025 scope hengels, die afgelopen maandag 14 juli zijn uitgekomen.
                    Bedankt, maar niet wat ik zoek.

Nash heeft de hele Scope range totaal omgegooid.
                    De budget Nash Dwars hengels uit het verleden, heten nu (met wat aanpassingen) vanaf 2025 Scope, met het argument dat Scope voor iedereen betaalbaar moet zijn.

En de oude duurdere' high end" Scope hengels, heten nu Scope OPS en nog de nog luxere versie de Scope Black OPS.
                    Daarom heb ik op het allerlaatste moment nog een oud model Scope erbij gekocht (de 2e versie uit 2020 van € 200,-).
                    De nieuwe Scope OPS hengels en de de Scope Black OPS komen volgens mij september as uit. .
                    Als Scope liefhebber verheug ik mij daarop.
                    Ik ga sowieso alleen maar voor een kurk handvat voor mijn (toekomstige) sawn off 6 footer.

Nash heeft een enorme campagne opgetuigd om de nieuwe 2025 Scope range op de kaart te zetten, met 8 verschillende commercials, ze kunnen dit als geen ander.

Vandaag was ik vol vertrouwen op mijn inmiddels al ruim 3 weken aangevoerde rivierstek gaan vissen.
                    Ik had eigenlijk wel verwacht dat ik nog wel een 40+ pond karper zou vangen...
                    Maar na een paar uurtjes ben ik weer naar huis gegaan, want om de 3 minuten kwam er een boot langs, beroepsvaart, sloepjes, kajuitbootjes, heel veel speedboten, groepen toeristen op supplanken. Toen er een grote herdershond van een sloep afsprong en bij mij tussen mijn hengels dwars door mijn lijnen en toplood op de kant klom was het genoeg.
                    Dit was wel een deceptie.

Ik ga mijn mooie stek niet opgegeven, dus de nieuwe tactiek wordt nachtvissen.

Bijgaand wat foto's van vandaag.

Marco

Aangepast door Elsenburg; 17-07-2025, 22:12.

Reageer

• Elsenburg
                      Frequent aanwezig

• 24-01-2016
                      • 213
                      • Duindorp Den Haag

Vandaag in de middag de zone voor m'n rivierstek weer stevig aangevoerd met ruim 2 kilo boilies.

Daarna heb ik de rivier kilometers lang afgefietst, langs de dorpjes Den Hoorn, 't Woudt, Schipluiden, en wat foto's gemaakt, ook omdat ik enorm van deze omgeving kan genieten.
                      Ik woon ik in Duindorp Scheveningen, op 200 meter van het strand, ook mooi, maar ik vind het langs de rivier nog fijner en mooier.
                      ik besefte door langs het water te fietsen dat de karpers zich overal op het kilometers lange riviertje kunnen ophouden, en ook met een lange voer campagne, de vangsten niet gegarandeerd zijn.
                      Wel geloof ik nog steeds dat lang voeren de vangkans maximaal maakt en de karpers weten dat er op mijn stek wat te halen valt en ze er hopelijk eens per 24 uur (???) komen kijken.

Ik heb onderdelen besteld om de dissel van mijn fietsaanhanger om te bouwen naar een Weber koppeling.
                      Zodra ik die ombouw klaar heb kan ik gaan nachtvissen. Ik zie daar zo naar uit.

Marco

Reageer

• Rolla
                        Allroundvisser

• 03-05-2009
                        • 2429
                        • Ter Apel

Oorspronkelijk geplaatst door Elsenburg
                        Hoi Jeroen,

Jouw link toont de 6 footer uit de nieuwe (budget) range 2025 scope hengels, die afgelopen maandag 14 juli zijn uitgekomen.
                        Bedankt, maar niet wat ik zoek.

Nash heeft de hele Scope range totaal omgegooid.
                        De budget Nash Dwars hengels uit het verleden, heten nu (met wat aanpassingen) vanaf 2025 Scope, met het argument dat Scope voor iedereen betaalbaar moet zijn.

En de oude duurdere' high end" Scope hengels, heten nu Scope OPS en nog de nog luxere versie de Scope Black OPS.
                        Daarom heb ik op het allerlaatste moment nog een oud model Scope erbij gekocht (de 2e versie uit 2020 van € 200,-).
                        De nieuwe Scope OPS hengels en de de Scope Black OPS komen volgens mij september as uit. .
                        Als Scope liefhebber verheug ik mij daarop.
                        Ik ga sowieso alleen maar voor een kurk handvat voor mijn (toekomstige) sawn off 6 footer.

Nash heeft een enorme campagne opgetuigd om de nieuwe 2025 Scope range op de kaart te zetten, met 8 verschillende commercials, ze kunnen dit als geen ander.

Marco
                        Dat wist ik niet, dat de hengel in mijn link de nieuwe budget hengels zijn. Weer wat geleerd.

Die rivier ziet er uit als een mooi viswater. Hopelijk vang je nog een paar vissen. Zou mooi zijn, als al je inspanningen beloond worden.

Reageer

• Elsenburg
                          Frequent aanwezig

• 24-01-2016
                          • 213
                          • Duindorp Den Haag

Ik heb de dissel van de fietsaanhanger die ik vorig jaar gekocht heb, eindelijk omgebouwd naar een Weber koppeling, die bevestigd is aan de standaard van mijn fiets.
                          Dit omdat de koppeling die bij de aanhanger geleverd werd, echt totaal niet voldeed, bij de 1e trip vorig jaar ging dat al mis.

Een fietsaanhanger lijkt allemaal niet zo spannend, maar in Duitsland zijn meerdere fietsaanhanger forums, ook van zelfbouw en ombouw projecten en dat vind ik leuk om te lezen en te volgen. Ook zijn in Duitsland zelfbouw "FaWoWa's" populair, Fahrad WohnWagen, oftewel caravan's voor achter de fiets. Daarvoor worden kampeerdagen georganiseerd waarbij de ene fiets caravan nog mooier en luxer en innovatiever is dan de ander.
                          Ik probeer dat ook allemaal een beetje te volgen, en voor de FaWoFa's zijn de Weber koppelingen een must, omdat ze super solide zijn.
                          Dus daarom heb ik ook voor een Weber koppeling gekozen zodat ik me onderweg geen zorgen hoef te maken dat er weer iets afbreekt.
                          En nu kan ik ook wat meer visgerei meenemen naar m'n rivierstek, zoals m'n tent en stretcher.

Ik heb eergister mijn aanhanger getest, en deze ligt als een streep achter mijn fiets en ik voel het nauwelijks.
                          Helaas was het op het riviertje met de scheepsvaart weer niet te doen, geen 5 minuten rust door de vele grote en kleine boten die continue voorbij komen. Ik heb dan ook niets gevangen en ben na een halve dag naar huis gegaan.
                          Ik wacht nu op de bezorging van m'n nieuwe slaapzak en dan kan ik gaan nachtvissen.

Bijgaand weer wat foto's.

Marco

Reageer

• Elsenburg
                            Frequent aanwezig

• 24-01-2016
                            • 213
                            • Duindorp Den Haag

Ik vind ik het ook leuk om met klassiek/vintage materiaal te vissen, vooral de jaren 80 spreken me aan.
                            In 1981 bracht Kevin Maddocks zijn iconische boek "Carp Fever" uit, wat het karpervissen naar een totaal ander niveau bracht, met oa de introductie van de hair rig. Kevin Maddocks in zijn eeuwige legertrui met schouderstukken en zijn methodische en precieze benadering van het karpervissen in de late jaren zeventig en vroege jaren tachtig beneemt mij nog steeds de adem. Zo tof vind ik het om over Kevin Maddocks te lezen en alle foto's te bekijken.

Kevin Maddocks viste in de late jaren zeventig en vroege jaren tachtig met Abu Cardinal 55 molens, die ook in het boek "Carp Fever"beschreven en te zien zijn. Deze iconische cult molen werd voor zover ik kan achterhalen, van 1978 tot 1982 door het Zweedse ABU geproduceerd en was het beste van het beste wat er destijds voor de karpervisser te koop was. Alle top karpervissers in die tijd, viste allemaal met de Cardinal 55.
                            De heerschappij van de Cardinal 55 was echter helaas maar van korte duur toen Shimano begin jaren 80 de eerste baitrunners uitbracht.
                            Hoewel toen nog de kwaliteit van de Shimano's aanzienlijk slechter was dan van de Cardinal 55, was het het gemak van het vrijloop systeem die de Shimano van de ene op de andere dag tot een sensatie maakte. Kevin Maddocks gebruikte zijn Cardinal 55's nog jaren na de introductie van de baitrunner, maar ging uiteindelijk ook om en gaf ook toe dat de vrijloop een te groot voordeel was om te negeren.

Een goede vriend van mij is plotseling overleden, veel te jong, want hij had nog zoveel plannen en dromen.
                            Maar dit heeft mij doen besluiten om gelijk een paar Cardinal 55-ers te kopen, want ik wil deze molens al zo lang hebben.
                            Als ik ze nu niet koop, komt het er misschien ook nooit meer van.

En wat zijn ze ontiegelijk mooi en goed !!
                            Misschien wel de mooiste molens die ooit gezien heb. Ja ik weet dat eigenlijk wel zeker.
                            En de Cardinal's staan ook super mooi op de Scope hengels. Vind ik.

Afgelopen zaterdagavond ben ik er een paar uur mee gaan vissen op m'n rivier stek (die ik inmiddels al 6 weken aanvoer).
                            Ondanks de vele boten kreeg ik om 9 uur 's-avonds een harde run op een Martin SB Roasted Nut boilie, die me een mooie rivierschub opleverde.
                            Deze avond en eerste vangst op mijn Cardinal 55's staat echt voor eeuwig in mijn geheugen gegrift.

Omdat haakmaat 6 aan de kleine kant is voor de 40-50 pond karper die ik op de rivier hoop te vangen, viste ik deze sessie met Gamakatsu maat 4 Snagger haken.
                            Doordat deze haak vrij groot is, vereist deze wel wat meer wikkelingen om de hair goed te laten uitkomen.
                            Maat 4 vind ik nu toch eigenlijk een iets te grote haak, dus mijn volgende serie baitloop onderlijnen ga ik knopen met een Twister maat 5.

Bijgaand weer wat foto's.
                            De eerste 4 foto's zijn van het boek Carp Feeling, de rest zijn uiteraard mijn eigen foto's.
                            De laatste foto is van m'n baitloop onderlijn met haak 4 na de dril, zowel de onderlijn als de boilie zijn nog goed.

Marco

Aangepast door Elsenburg; 05-08-2025, 22:12.

Reageer

• hans vis
                              Specimen Hunter

• 26-08-2009
                              • 1026
                              • Eelde-Paterswolde

Grappig Marco, ik maar denken dat je een vergissng maakte, geen 55 maar 44, totdat ik de afbeelding zag. zelf heb ik altijd met de 44 gevist. Mooie vis overigens, 20 pond?
                              groet,
                              Hans

https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

Reageer

Working...