Mijn seizoen 2025; op jacht naar een 40+ pond rivierkarper.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Elsenburg
    Frequent aanwezig

• 24-01-2016
    • 213
    • Duindorp Den Haag

Hallo Hans,

Jouw cardinal 44 is ook een mooie molen maar ouder, rond 1970 dacht ik.

M'n cardinal's 55 zijn 10 jaar jonger. 1979 en 1980.
    De dag van productie staat op de molenvoet, zie foto van mijn kapotte cardinal 55, die geproduceerd is op 4 juni 1980.
    Helaas wil de molen niet meer in zijn anti retour.
    Dus ik moet hem even open maken en repareren, gelukkig zijn er volop onderdelen voor te koop.
    Omdat ik de molen helemaal te gek vind ben ik sowieso van plan er nog enkele bij te kopen voor reserve (onderdelen).
    Het enige wat jammer is aan de molen is het (te)kleine handvat.
    Maar daar zijn weer custom hendels voor te koop, nadeel is dat die de molen dan niet meer origineel is.

Ik heb afgelopen week 2 avonden gevist, helaas niets gevangen behalve redelijk wat brasems en de tijd doorgebracht met lezen en het knoppen van onderlijnen.
    De Gamakatsu Snagger maat 4 gebruik ik niet meer, ik vind die haak bij nader inzien toch te groot.
    En heb de baitloop onderlijnen nu geknoopt met Twister maat 5.
    Jammer is dat voor maat 5 dikker materiaal gebruikt is dan voor maat 6, wat de haak ook weer wat zwaarder maakt. Maar ja.

Ik hoop dat de vakantieperiode snel voorbij is want ik word helemaal gek van de groepen met schreeuwende suppende (Duitse) toeristen en de vele sloepen en speedboten.

Ik voer nu niet meer 2 kilo boilies om de 2 dagen, maar 500 gram per dag om de kosten te drukken.

Marco

Reageer

• Elsenburg
      Frequent aanwezig

• 24-01-2016
      • 213
      • Duindorp Den Haag

Ik was vanochtend om kwart over 5 al op mijn rivierstekje zodat ik nog even rustig kon vissen, voordat alle plezierboten het vissen weer bederven.
      Na een kwartiertje opbouwen, zat ik om half 6 te vissen.
      Het weer was super, bewolkt maar 20 graden, ook om half 6 kon ik gewoon lekker in m'n T shirtje zitten. Heerlijk !

Rond half 8 ging de beetmelder af van de hengel met de Cardinal 55 molen.
      In de dril pakte de vis helaas wel het toplood van mijn andere hengel op zodat de boel lekker in de klit raakte, maar dat mocht de pret niet drukken.

Ik ben weer super blij dat mijn stekje weer een mooie rivierschub opleverde.

Om 9 uur begon de drukte van de boten alweer en om 10 uur ben ik naar huis gegaan.

Bijgaand weer de foto's.

Marco

Reageer

• bart125
        van alles wat

• 03-11-2020
        • 209
        • A

Mooi dat de missie weer is geslaagd.
        zelf vis ik veel simpeler op karper hier in de polder rondom mijn woonplaats.
        maar wij zijn in Noord-Holland zonder meer verwend met ontzettend veel karper water.

bij aankomst een paar handjes mais op verschillende plekjes en pennetje er bij een in zijn algemeenheid heb je met een kwartiertje de eerste bellensporen op je stek.
        of als ze hoog zitten een paar handen kattenbrokjes of brood korsten.
        het is prachtig als je korst naar binnen wordt geslurpt door een mooie polderschub

Reageer

• Elsenburg
          Frequent aanwezig

• 24-01-2016
          • 213
          • Duindorp Den Haag

Bart bedankt voor je reactie.

Vanochtend om half 6 zat ik weer op m'n rivier stek.
          Helaas niets gevangen. Om half 9 kwamen de eerste boten al weer voorbij, en werd het van lieverlee steeds drukker met de boten.
          Daarom om half 11 weer naar huis gegaan.

Ik ga voor de volgende sessie mijn onderlijnen aanpassen.

Bijgaand wat foto's van vanochtend.

Marco

Aangepast door Elsenburg; 21-08-2025, 22:14.

Reageer

• hans vis
            Specimen Hunter

• 26-08-2009
            • 1026
            • Eelde-Paterswolde

Toch wel een wat teleurstellende visserij na zo een lange prebait campagne..
            Had onlangs eenzelfde ervaring , totaal geen vis op een 6 dagen lang aangevoerde plek. Echter hiervan was mij bekend dat derbetreffend water een uitstekende karperbezetting kent. Voor mij een raadsel.
            groet,
            Hans

https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

Reageer

• Elsenburg
              Frequent aanwezig

• 24-01-2016
              • 213
              • Duindorp Den Haag

Nee geen teleurstelling Hans.
              Vissen op een rivier blijft ik machtig mooi vinden, ook als ik een keertje blank.

Het probleem is dat karpers 10 of 20 keer je boilie kunnen oppakken, en deze weer uit spugen zonder dat je dit merkt en zonder dat je ze haakt.
              De Korda reeks Underwater laat dat goed zien.
              De bester karpervissers zetten daar hun beste onderlijnen in, en toch wordt het aas tig keer uitgespuugd.
              Ook zie je goed in die films hoe karpers de montage wantrouwen en het lood herkennen en niet toehappen.

Marco

Aangepast door Elsenburg; 22-08-2025, 21:12.

Reageer

• bart125
                van alles wat

• 03-11-2020
                • 209
                • A

Het water is best warm op het moment.
                Dat betekend dat de stofwisseling van de karpers op topsnelheid gaat en ze dus veel moeten blijven eten.
                in de zomer is 1 keer per dag aanvoeren onvoldoende om ze op een stek te laten rondhangen.
                mischien werkt het als je voert op de tijd dat je ook wilt gaan vissen.

Als de temperatuur weer wat gaat zakken blijven de vissen beter plakken op een voerstek.
                omdat ze dan veel langer verzadigd zijn.

ik woon aan een poldersloot.
                in zijn algemeenheid meld de vis zich al na 15 minuten en zijn ze afhankelijk van de hoeveelheid voer een halfuurtje later al weer weg.
                karpers zijn echte schrokken als ze zich eenmaal veilig voelen vreten een stuk af 5 zo een kilo weg.

Het komt ergens door dat er in druk bevist water van die enorme zware vissen rond zwemen terwijl hier in deze omgeving waar werkelijk enorm veel karper zit ook vissen van ruim in de 80 vaak maar 6/7 kilo wegen (zijn wel enorm sterk zeker in deze tijd van het jaar)

De onderstaande is ruim 70 heeft ca. 100 meter poldersloot in een modderbad veranderd.

Attached Files

Reageer

• hans vis
                  Specimen Hunter

• 26-08-2009
                  • 1026
                  • Eelde-Paterswolde

Oorspronkelijk geplaatst door bart125
                  Het water is best warm op het moment.
                  Dat betekend dat de stofwisseling van de karpers op topsnelheid gaat en ze dus veel moeten blijven eten.
                  in de zomer is 1 keer per dag aanvoeren onvoldoende om ze op een stek te laten rondhangen.
                  mischien werkt het als je voert op de tijd dat je ook wilt gaan vissen.

Als de temperatuur weer wat gaat zakken blijven de vissen beter plakken op een voerstek.
                  omdat ze dan veel langer verzadigd zijn.

ik woon aan een poldersloot.
                  in zijn algemeenheid meld de vis zich al na 15 minuten en zijn ze afhankelijk van de hoeveelheid voer een halfuurtje later al weer weg.
                  karpers zijn echte schrokken als ze zich eenmaal veilig voelen vreten een stuk af 5 zo een kilo weg.

Het komt ergens door dat er in druk bevist water van die enorme zware vissen rond zwemen terwijl hier in deze omgeving waar werkelijk enorm veel karper zit ook vissen van ruim in de 80 vaak maar 6/7 kilo wegen (zijn wel enorm sterk zeker in deze tijd van het jaar)

De onderstaande is ruim 70 heeft ca. 100 meter poldersloot in een modderbad veranderd.

Alles gedaan precies zoals je vermeldt. Een uur voor aanvang van het voeren op de plek, echter vrijwel geen spoor van aktiviteit. Ook in dit water wildbroed en ook hier enorm sterk. daardoor genoodzaakt om te wisselen naar zwaardere hengel.
                  groet,
                  Hans

https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

Reageer

Working...