Vang je goed met mais?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pieter Stam
    -
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

Oorspronkelijk geplaatst door DarthCake
    Pieter, met hoeveel voer en wat voor voer begin je dan je sessie? Is dit ook maïs? Gebruik je dit dan wanneer je met de pen vist? En wanneer gooi je die 100gr op je stek? (toch bijvoeren dat je doet met die 100gr he?)

Ik denk dat ik echt veel te weinig voer , ik kom toe met een blikje van 250gram gedurende 5 uurtjs vissen ...
    Mijn aanpak is bijna hetzelfde als die van Douwe. Alleen maak ik minder gebruik van voorvoeren. Terwijl dit zéker beter werkt. Door omstandigheden op en om het water komt het er eigenlijk nooit van. Ik vis eigenlijk zelden met alleen maïs. Meestal voeg ik (gebroken) Frolics en soms ook nog hennep en/of duivenvoer toe.

Ik vis dus meestal zonder voorvoeren en meestal (altijd) met de pen. Als ik ga vissen maak ik meestal ook een een stuk of 4 stekken. Inmiddels ken ik de meeste wateren waar ik vis wel goed genoeg om te weten waar ik sowieso moet voeren om een kans op vis te hebben. Daarnaas maak ik vaak nog 1 of 2 'bonusstekken'.

Het voeren doe ik direct als ik aankom. Omdat mijn stekken meestal ver uit elkaar liggen duurt alleen het voeren vaak al een half uur ofzo. Daarna pak ik mijn foudraal uit, en zorg ik dat alles in klaar ligt. Het voer ligt dan al een tijdje in het water en ik begin één van de stekken te bevissen.

Ik ga naar de tweede stek als de eerste stek a. niet meer loopt of b. een karper heeft opgeleverd. Voor ik vertrek voer ik sowieso weer een paar handjes om de vis bezig te houden. Het kan immers wel een uurtje duren voordat ik weer bij de eerste stek aankom.

Dan de hoeveelheid voer... Dat is lastig te zeggen, maar sowieso 100 gram (= 1/3 blik) per stek om te starten. Ongeacht het water waar ik vis. Er zijn echter ook stekken waar ik begin met een heel blik: dus 300 gram. Let wel: ik heb het nog steeds over het vissen zonder voorvoeren. Tijdens het vissen voer ik nauwelijks bij, dat doe ik pas weer als ik mijn stek verlaat om naar de volgende stek te gaan. Bijvoeren vind ik namelijk altijd een beetje link i.v.m. stekverstoring en het aantrekken van kleine witvis, daarom doe ik het zo weinig mogelijk. Ik gebruik in 5 uur vissen meestal een blik of 3-4 á 300 gram.

Soms voer ik ook voor. Dit kan prima met alleen blikmaïs. Maar ook hier kun je dingen aan toevoegen. Vaak doe ik dit ook. Ik heb al vanalles geprobeerd. Alles werkt ook, zolang er maar vis in de buurt zit. Ik ben altijd wel heel erg gecharmeerd van Frolic dus dat zit er altijd wel bij.

Over de hoeveelheid die voorgevoerd moet/kan worden is echt nauwelijks iets over te zeggen. Het spreekt voorzich dat een putje van een hectare niet gedumpt moet worden met té veel voer. Als ik uitga van alleen maïs als voer gebruik ik minimaal 2 blikken per stek (600 gram) om voor te voeren. Dit kan altijd opgevoerd worden als blijkt dat dit veel te weinig is. Dat moet je per water zelf proberen in te schatten. 600 gram is zo weg, 2 karpers die trek hebben en het is verdwenen.

Pfff... dat was een stukkie tekst. Feit is gewoon dat het lastig (onmogelijk) blijft om iemand vanachter de pc precies te vertellen wat en hoeveel hij moet voeren. Maar ik hoop dat je 'r wat aan hebt.

MVG,
    Pieter

Reageer

• Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

Lekker stukkie Pieter, wat hier in doorklinkt is wat ik al heel vaak gezegd heb, kennis van je water is belangrijker dan wat dan ook.
      Het is niet WAT je voert het is WAAR je voert, maar dat heb jij heel goed door.
      Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• jeroenk
        zolang er geen ijs ligt..
        • 27-12-2005
        • 1490
        • Oldebroek

heb laatst kunnen zien hoe brasem en karper een blikje mais opslurpen.
        het was in een klein vijvertje van 20 bij 60 meter, kon er net de bodem zien.
        toen de vis een keer op de stek was, hadden ze maar een half minuutje nodig om alles op te zuigen
        en ik vond een blikje mais door mijn (witvis) voer al veel.

Reageer

Working...