Wintervissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • brielsemaasliefhebber
    vis gek
    • 06-06-2006
    • 1231
    • Brielle

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
    Ik zie de lol ook wel in van een smilie, zolang het maar leuk bedoeld is.
    No hard feelings.

    Jou mening is uiteraard van groot belang, aantal uren zon is belangrijk, wat nog belangrijker is het aantal uren dat het licht is!
    Zon is erg belangrijk omdat het water dan sneller opwarmt in het voorjaar.
    Soms kun je leuke dingen beleven op een mooie zonnige winterdag, als je de verblijfplaatsen maar weet.

    Groetsels, Douwe
    Nou dat bedoelde ik ook het aantal uren zon cq licht.Dat is denk ik wel de meest belangerijke factor
    GROETEN VAN EEN VIS GEK

    Reageer

    • Ramon Ansing
      tsjah?
      • 27-06-2006
      • 760
      • Tolbert

      #17
      op een mooie ondiepe zandplaat die die de hele dag in de zon licht de kleine insectjes gaan naar voedsel zoeken en de kaper ook je hoeft maar heel licht te voeren wat je liggen er toch wel op de diepte van 30-50 cm goed zoeken

      Reageer

      • Pieter Stam
        -
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #18
        (...)
        Je kunt je voorstellen dat een karper die in verwarmd water leeft en verblijft veel meer voedsel nodig heeft, veel actiever aan het zoeken is en daardoor ook beter vangbaar is.

        Daar liggen de verschillen, vissen in verwarmd water in de winter kun je geen wintervissen noemen omdat de behoeften en de vangbaarheid totaal verschillend zijn.
        (...)
        We discussiëren nu eigenlijk over iets wat niet eens écht relevant maar wel interessant is. Namelijk over de definitie van wintervissen. Het (gequote) stukje over watertemperatuur i.c.m. voedselopname klopt als een bus. Het enige verschil is de definitie van wintervissen die we gebruiken. Waar jij (Douwe) de definitie 'wintervissen' laat afhangen van de watertemperatuur, doe ik dat voornamelijk aan het jaargetijde. De (meteorologische) 'winter' is een periode van december tot maart.
        Alle manieren om vis aan de schubben te krijgen binnen deze periode valt voor mij onder wintervissen.
        Jij kijkt door de thermometer van de vis, ik door de thermometer van de visser.
        Ieder zijn opvattingen hé dat houdt het afwisselend

        MVG,
        Pieter

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #19
          Mee eens Pieter, helaas voor jou zijn de meeste wintervissers het ook niet met jou eens.
          De thermometer ligt altijd bij de vis nooit bij de visser.
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • Pieter Stam
            -
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

            #20
            Ik heb wel vaker een afwijking t.o.v. de rest van de vissers

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #21
              Vreemd zeggen ze ook van mij. Verschillen in mening en beiden dwars en anders. is er toch een overéénkomst.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • brielsemaasliefhebber
                vis gek
                • 06-06-2006
                • 1231
                • Brielle

                #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                Mee eens Pieter, helaas voor jou zijn de meeste wintervissers het ook niet met jou eens.
                De thermometer ligt altijd bij de vis nooit bij de visser.
                Ik heb altijd een termometer in mijn tas,dus dat gaat niet helemaal op wat je zegd.
                GROETEN VAN EEN VIS GEK

                Reageer

                • janb
                  jan b
                  • 21-11-2005
                  • 1982
                  • 't Nieuweland

                  #23
                  Pieter wij houden bij de watergeus in den Briel in de zomer een zomer competitie ,en je raad het al in de winter een winter competitie In de zomer neem ik een gekoeld drankje mee ,en in de winter een kan met koffie Daar wijk ik niet van af hoe een ander het ook noemt en wat de temperatuur betreft ik heb een thermometer aan de muur Als die onder de 10 graden komt doe ik en trui aan En ja hoe de vis zich voelt onder die wisselende omstandig heden Ik probeer het te begrijpen Maar de natuur laat zich moeilijk raden
                  Groeten van Jan de visser

                  Reageer

                  • warhead
                    Specimen Hunter
                    • 27-09-2003
                    • 1498
                    • haacht

                    #24
                    Ik doe mee: dus als de watertemperatuur 's winters nergens daalt onder 10° dan moet dit topic herfstvissen worden...in de winter nota bene.
                    om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                    trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #25
                      Ja hoor je mag meedoen, alleen geef ik je dan het advies verdiep je eens in de karper.
                      Als de watertemperatuur in de winter nergens onder de 20 graden daalt is het zomervissen om ook eens een onzinnetje neer te zetten.

                      Bezoek eens de site van Evert Aalten, niet dat hij de wijsheid in pacht heeft maar het geeft je een mooie gelegenheid om iets meer van de karper te leren.
                      Het hele, niet meer te verkrijgen, boek: Succesvol vissen op grote karper, staat op de site.
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

                        #26
                        Jan de natuur laat zich wel raden, de koudbloedige vissen passen zich aan aan de watertemperatuur niet aan de luchttemperatuur.
                        De luchttemperatuur heeft uiteraard wel weer invloed op de watertemperatuur, voordat iemand een snedige opmerking daar over wil maken.

                        Dat is een gegeven, daar moet je het mee doen.
                        Daar heb je je dus maar aan aan te passen.
                        Nee ik stotter nu niet :-))))))
                        Vissen is een hobby geen religie!

                        Reageer

                        • janb
                          jan b
                          • 21-11-2005
                          • 1982
                          • 't Nieuweland

                          #27
                          En de lucht druk zou dat nog van invloed zijn?
                          Groeten van Jan de visser

                          Reageer

                          • Douwe
                            NHSF lid van verdienste
                            • 01-07-2006
                            • 3136
                            • Leeuwarden

                            #28
                            PPPPFFFFFFFFFFFFFTTTTTTTT daar vraag je wat.
                            Jarenlang heb ik de dingen bijgehouden tot ik tot de conclusie kwam dat de invloed van de luchtdruk heel tijdelijk was.
                            De vraag is meer of het de luchtdruk is of de weersomslag die een invloed heeft, verslechte-ring van weer betekend meer wind regen enz dus meer zuurstof in het water.
                            Een daling in de luchtdruk van zeg maar 10 Hpa staat gelijk aan een drukdaling van 10 cm waterdruk.
                            De vissen overwinnen dat drukverschil honderden keren per dag.
                            Ze zijn dus aan drukverschillen gewend.

                            Gemiddeld staat er op een laaglandwater een luchtdruk van 1024 Hpa.
                            Komt ongeveer neer op iets meer dan 1 bar per cm2.
                            Per 10 meter waterkolom stijgt de druk met 1 bar, op 10 meter diepte staat er dus 2 bar absolute druk op iets.

                            Ik geloof wel in een tijdelijke invloed, niet in de langdurige invloed die er aan gegeven wordt.
                            Meerdere vissers heb ik daarover benaderd en tientallen gegevens zijn naast elkaar gelegd, invloed ja maar dan tijdelijk, met de vraag is de omslag in het weer van invloed of de luchtdruk.
                            Van hoog naar laag verslechte-ring van het weer verbete-ring van de vangsten en omgekeert.

                            Ik vind het dus erg lastig om een antwoord te geven op jou vraag.
                            Beredenerend met het verstand zeg je, ja maar heel tijdelijk zeg een paar uur omdat de vis aan drukverschillen gewend is.

                            Douwe
                            Vissen is een hobby geen religie!

                            Reageer

                            • brielsemaasliefhebber
                              vis gek
                              • 06-06-2006
                              • 1231
                              • Brielle

                              #29
                              Ik vind het dus erg lastig om een antwoord te geven op jou vraag.
                              Beredenerend met het verstand zeg je, ja maar heel tijdelijk zeg een paar uur omdat de vis aan drukverschillen gewend is.

                              Douwe[/quote]

                              kan net genoeg zijn om een wedstrijd te verkloote
                              GROETEN VAN EEN VIS GEK

                              Reageer

                              Working...