toevoegingen mix

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • warhead
    Specimen Hunter
    • 27-09-2003
    • 1498
    • haacht

toevoegingen mix

Wat gebruiken jullie zo al om je bol wat aantrekkelijker te maken? Bedoel dan geen flavour, das puur smaak. Ik zou wat willen experimenteren met amino's, betaine en dat soort toevoegingen.
    om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
    trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

Inderdaad geen flavours, maar WEL SMAAK dat is namelijk het enige wat het dier kan herkennen, ruiken zo wij ruiken kan het dier niet.
    Geuren opgelost in lucht zo wij ruiken bestaat onder water niet namelijk.
    Je moet je ook nog afvragen of het dier wel over de juiste receptoren beschikt om de atomen te herkennen of waar te nemen.
    Smaken opgelost in het water kan het dier wel degelijk herkennen, de vis beschikt daarvoor over goede receptoren over het gehele lichaam.

Aantrekkelijker:
    LT - Low Temperature - vismeel.
    VLT - Verry Low Temterature - vismeel.
    Die melen bevatten meer smaak en meer vrije amonizuren die beter oplosbaar zijn in het water.
    Aminol, ingedikt kookvocht van witvissen met toegevoegd Enzymen die de vrije Aminozuren beter oplosbaar maken in het water.
    Salminol, hetzelfde maar dan van de zalm.
    L- zero 30, poeder van het kookvocht.
    PD - pre digested - vismeel, dat zegt het al voorverteerd dus beter oplosbaar en beter herkenbaar omdat de diverse aminozuren gesplitst/voorverteerd zijn.
    Olieën bij voorkeur zalmolie, meer smaak.
    Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

Hallo Douwe die gaat in de map
      gr Gerard

Reageer

• warhead
        Specimen Hunter
        • 27-09-2003
        • 1498
        • haacht

En wie brengt die produkten op de markt en onder welke naam?
        IK was van plan zalmolie, betaine, zout, viskruiden en iets aminoachtigs te gebruiken. Gaan de vangsten er niet op vooruit schakel ek terug over op men oud recept zonder dure extra's.

Reageer

• Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

Betaïne heeft voor mij geen extra toevoeging het wordt met name gebruikt in medicijnen bij een tekort aan maagzuur en in de krachtsport vetafdrijvend zodat de sporter scherper tussen de spieren wordt.
          Een karper heeft geen maag dus de zin ontgaat mij, het heeft mij ook geen extra vissen opgebracht.

Aminoachtig staat er genoeg bij, mijn bedrijfje waar ik het bestel omdat de kwaliteit goed is; hier

Reageer

• warhead
            Specimen Hunter
            • 27-09-2003
            • 1498
            • haacht

Betaine zou oplossen in water en een lage ph verspreiden zoals mosseltjes en kreeftjes doen. Karper zou dit moeten kunnen opsporen. Het zou dus vooral instant moeten werken. Verder is het een soort eetlustopwekker. Ik ga mij zo een potje aanschaffen, helpt het niet ja dan zal het bij dat ene potje blijven.
            Dus ik vraag gewoon achter die produkten bij mijn hengelsportwinkel? Wsl zullen ze mij daar wel kunnen verder helpen.

Reageer

• Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

Ik geloof niet in dat PH waarde verhaal, er is teveel water om de bolletjes heen om het hele kleine verschil in PH waar te kunnen nemen.
              Bovendien is de PH sterk afhankelijk op één water is dat constant anders, zelfs per stek!
              Waar jij de denkfout maakt is het volgende: dierlijk voedsel laat een proteïneachtige stof in het water los wat de karper kan herkennen.
              Ook laten de dieren bij de afvalstoffen proteïneachtige stoffen los.
              Hier staat de PH los van.

Je mag het uiteraard proberen toch zou ik het niet in de PH zoeken.
              Je mag de betaïne ook niet in het deeg verwerken bij het koken van de bolletjes zou het oplossen in het kookwater zo gooi je het geld letterlijk in het water weg.
              Verwerk het dan in een soak of in een dip evnetueel samen met de aminol of salminol.

Eetlustopwekkers heeft een karper ook niets aan, ook hier gaat het opwekken van de eetlust via de reuk en in de maag, beiden kan het dier niets mee.
              Je moet je steeds afvragen of de vis wel de receptoren bezit om iets waar te nemen.

Reageer

• warhead
                Specimen Hunter
                • 27-09-2003
                • 1498
                • haacht

Ja das gokken he, als ek het niet probeer zal ek het nooit zeker weten.
                Die afvalstoffen zoals bv ureum hebben wel een lage ph-waarde. Of de karper dit kan waarnemen, ik weet het allemaal niet, maar wat ik wel weet is dat de meer ervaren vissers met zo'n dingen bezig zijn dus er moet ergens toch iets van waarheid in zitten.

Die betaine zou je direct na het koken op de boilies moeten strooien. De pel is dan nog vochtig en neemt die op en geeft ze ook weer gemakkelijk terug af. Er bestaat ook kookvaste betaine maar denk dat die op chemische basis is, de andere komt van suikerbieten.

Reageer

• Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

Kookvaste betaine heb je niets aan die lost niet op en is dus niet herkenbaar in de omgeving.

Je mag je ook afvragen of een natte bol nog wel in staat is om iets op te nemen.
                  Wil je plezier hebben van dergelijke toevoegingen moet je de bol goed laten drogen en dan de droge bol soaken.
                  De bol is dan weer in staat om iets op te nemen en weer af te geven.
                  Dus laten drogen en voor het invriezen de bol bevochtigen.
                  Voor het vissen kun je de bol ook dippen dan geeft de mantel het wel af aan de omgeving.

Je hebt gelijk dat je iets moet proberen, het argument dat veel ervaren vissers er mee bezig zijn zegt niet veel over de waarde.
                  Zoek het liever in de smaak dan in de PH waarde is mijn advies.

PH is de waarde van in het water opgeloste ionen, je kunt je dus afvragen wat de waarde is rond je boilie en in hoeverre die afwijkt van de omgeving.
                  Er zit nogal wat water rond je bolletjes de ionen worden dus snel verspreid.

De PH waarde van het water schommeld de hele dag en is niet te meten hoe wil je dan het verschil met de omgeving maken?

Zou het verschil van de PH waarde in de bol zitten neemt de karper dit niet eerder waar dan in de bek de vraag is dan hoe heeft hij de bol gevonden?

Wees in ieder geval voorzichtig met dergelijke toevoegingen het is en blijft een zuur die de darmen van het dier kunnen beschadigen.
                  Hij heeft geen maag waar dat zuur wordt vermengt.

Reageer

• warhead
                    Specimen Hunter
                    • 27-09-2003
                    • 1498
                    • haacht

Ja kweet et, das ook zo een beetje het probleem met die dingen. Experimenteren met hoeveelheden kan nefast zijn. Maar het punt is dus als ik u kan volgen om die bol iets te laten afgeven waardoor de karper die sneller zal uitkiezen dan de andere en dat in combinatie met een goeie smaak. Dus ik hou het bij iets voorverteerd ( die tip had ik nog al gekregen ) in combinatie met aminol en zalmolie. En dan gewoon om de smaak wat te versterken zout en kruiden uit de supermarkt.
                    Kan over een week beginnen rollen

Reageer

• Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

Look, trassie, en een beetje Ve Tsjin doen het ook goed als smaakversterkers.
                      Maak niet direct teveel bij het proberen.
                      Succes met je doelen.

Reageer

• Pieter Stam
                        -
                        • 11-10-2002
                        • 2882
                        • NL

De pH van het water is duidelijk wel te meten. Dit kan dmv pH-meters of verschillende zuur-indicatoren. Die zijn denk ik wel voor 'jan met de pet' verkrijgbaar. De pH waarde van het water zegt iets over de concentratie opgeloste waterstof-ionen (H+). In Nederland heeft het water doorgaans pH-waarden van 6.5 - 7.5 dus neutraal. Schommelingen zullen normaalgesproken binnen deze 'range' blijven. Zo niet dan hebben we een probleem. Zure regen kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de pH-sterk daalt.

Water uit bronnen, bijv. in beken, kan een hogere pH-waarde hebben (dus minder zuur) door de opgeloste kalk en andere 'basische' ionen.

Een boilie zuur maken kan chemisch gezien zeker zin hebben. Een boilie met een pH-waarde van 3-4 (vergelijkbaar met cola) zal duidelijk afwijken van de omgeving. Veel eiwitten lossen matig tot slecht op in water. Daarom zullen deze eiwitten ook vrijkomen over een langere periode (tijdens de 'afbraak' van boilie). Als een van deze eiwitten een zuur karakter heeft zal er gedurende langer tijd een 'zuur' signaal uitgaan van een boilie.

Gr. Pieter

Reageer

• Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

Pieter je kunt het meten dat is waar, maar wat wil je dan meten en waar??
                          Zodra je de PH waarde van je stek wilt weten moet je het water ook van de plaats halen waar je aas LIGT anders heeft het totaal geen zin.
                          Ik garandeer je dat je het verschil wat je eerst meet en meet zodra je aas er ligt niet kunt meten!!
                          Je kunt de PH waarde van je boilie niet meten tenzij je allerlij dure en bewerkzame handelingen gaat doen.
                          Net wat je zegt PH waarde is de waarde van ionen OPGELOST in water niet in deeg!
                          Enig idee hoeveel de PH kan varieren per plaats en per dagdeel, afhankelijk van regen, wind, zon, schaduw, begroeiing, ochtend, middag, avond, nacht, diepte enz.?
                          Je moet van je visstek daar waar het aas LIGT het water halen om te meten en dan moet je bepalen wat de zuurgraad van je boilie is en dat kun je niet meten met een eenvoudige PH meting.
                          Je lost een boilie op in een emmer water en dat water meet je, enig idee hoeveel emmers water er rond je aas stromen en wat is dan de PH??????
                          Om dat te meten moet je weer water pakken wat rond je aas stroomd en dat verschil is niet te meten omdat het er niet is.

Iedereen doet maar.
                          Wees aub voorzichtig met zuren toe te voegen in je aas.

Reageer

• Pieter Stam
                            -
                            • 11-10-2002
                            • 2882
                            • NL

De pH waarde schommelt de hele dag?... ik ben bang dat dat wel meevalt. Het zal best kunnen schommelen, maar wel binnen een heel klein gebied. De natuur (het water) heeft namelijk van zichzelf een behoorlijke capaciteit om veranderingen in zuurgraad op te vangen. De pH-waarde zal nooit van 7 naar 5 gaan in één dag, tenzij er heel bizarre dingen gebeuren. Langdurige zure regen of lozingen bijv. Ook geloof ik er niet in dat er grote verschillen zijn tussen het verschil in pH-in de verschillende waterlagen. Omdat opgeloste ionen van zichzelf altijd zullen verspreiden over het volume aan water zodat de concentratie overal gelijk is (diffusie).

Je hebt zeker gelijk waar je zegt dat je het verschil niet kan meten tussen water met 'zure' boilies en water zonder zure boilies in natuurlijke omstandigheden. Inderdaad door de grote hoeveelheid water rondom de boilies. Maar daarmee blijft de boilie nog wel een 'zure smaak' uitwasemen (diffusie), die de karper zeker zal waarnemen als hij maar dicht genoeg in de buurt is. Vraag is alleen of de vis wordt aangetrokken door het zuur, of door de voedingsdeeltjes die hij misschien al van een veel grotere afstand heeft waargenomen.

BTW. De pH van de boilie kun je meten door hem zo fijn mogelijk te stampen in een minimale hoeveelheid water. 1 ml ofzo. Daarna een indicatorpapiertje (sorry ben de naam kwijt, 't is geen lakmoespapiertje ) erin en je hebt een schatting van de pH.

Gr. Pieter

Reageer

• warhead
                              Specimen Hunter
                              • 27-09-2003
                              • 1498
                              • haacht

Je moet die PH niet kunnen meten. Die betaine zou zuur zijn ( waarde rond de 3 ) Als je zo nen bol dipt zou dat dus iets zuur afgeven aan het water dat de karper zou kunnen opmerken aangezien hij op dezelfde manier die schaaldiertjes opspoort. Mooie therie maar werkt het? Ik dacht eerst van niet, dan dacht ik dat er mss wel wat van waarheid zou inzitten maar nu denk ik weer van niet. Kga het ook niet meer testen, de karpers vinden men bollen sowieso, das al genoeg bewezen. Nu is het gewoon de bedoeling om de vis er gewoon verzot op te maken door die kleine toevoegingen om nog betere resulataten te boeken.

Reageer

Working...