Wondverzorging Karper

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Serrano
    GMS MAAKT VIS ZICHTBAAR
    • 05-07-2004
    • 294
    • GELDROP

Wondverzorging Karper

Hier wordt kennelijk alleen over gesproken als de mensen naar Frankrijk gaan. Vrij onduidelijk welke producten ter beschikking zijn. Aangelopen tegen producten van Nash en Kryston.
    Nagenoeg zegt men dezelfde producten.
    Ben hierin ff verder gegaan. Beide producten zijn tincturen en dat hoort ook zo. Helende werking. Er zouden helende bacterien in zitten. Daar vertrouwen dus op.
    Maar in de Koi wereld reageert men daar toch anders op. Die maken gebruik van een tinctuur en een soort pleister.
    De bewerking van wonden klein en groot gebeurt door een tictuur aan te brengen en nadien een poeder te strooien die gunstige elementen bevat en die een gel vormt. Tinctuur aanbrengen met de spraymethode.
    De pleister zorgt voor het langzaam afgeven van wondhelende stoffen en blijft vele uren op de wond. De methode voor optimaal resultaat:
    sprayen, poeder en weer sprayen......and release.
  • Pieter Stam
    -
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

Ik hou het nog wat simpeler. Catch en zonder behandelin release. Ik denk dat vergelijking tussen een natuurlijk water en een koi-vijver wat mank gaat. Die zijn veel sterieler dan de meeste wateren waar karpers zwemmen. Bovendien worden zieke / beschadigde koi's bijna altijd apart gehouden in een schone omgeving totdat ze volledig hersteld zijn. En dan kan ik me voorstellen dat verzorging dmv ontsmettingsmiddel nuttig kan zijn.

Hoe beschadigd een wilde karper ook is, het verzorgen van een (haak)wond(je) is volgens mij niet nuttig. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat spul lang genoeg blijft zitten om effect te hebben. Een kleine haakwond is heel snel genezen. Soms zie ik alleen bekken waar 2 liter jodium nog niet zou hebben geholpen.

Bovendien denk ik dat de al dat gespray en gesmeer rond de bek (EN ademhalingsorganen !!!!!!!!) zeker niet bevorderlijk is voor de vis. Alles wat je op zijn bek smeert en daarna oplost, komt langs de kieuwen.

Maargoed, ik laat een ieder vrij om te doen waar hij zich goed bij voelt. Slecht zal het in de meeste gevallen misschien niet zijn, maar of de vis er daadwerkelijk mee geholpen is is vraag 2.

MVG,
    Pieter

Reageer

Working...