Onlangs bij de Slegte het Groot Sportvissersboek van de onvolprezen Jan Schreiner uit de jaren 60 op de kop getikt. Alleen al leuk om te zien met welke materialen er toen gewerkt werd, en om te lezen hoe Schreiner - die nog niet zo lang geleden vanuit een rusthuis in Purmerend naar de eeuwige visgronden is vertrokken - zeer enthousiasmerend over sportvisserij schrijft.
Hij beschrijft in voornoemd boek ondermeer een dagje penvissen op de karper aan de oevers van een vaart in de Haarlemmermeer in de jaren 60, toen aalscholvers en oost-europese sport(?)vissers nog ver weg en achter ijzeren gordijnen zaten.
Schreiner beweert doodleuk dat je moet aanslaan op het moment dat er 2-3 cm beweging in de pen zit, en met name op het moment van oprichten van de pen. Vislegende Schreiner viste met piepers (voor de kids: piepers = geen beetverklikker, maar gekookte aardappels).
Nu heb ik groot respect voor de oudere sportvisser in het algemeen, en Jan Schreiner in het bijzonder. Ik ben blij dat er nog iets van hun kennis door Schreiner op papier is vastgelegd, maar ik zal vast wel iets fout doen. Wat is er namelijk aan de hand ?
Zelf vis ik ook met de pen op karper. In de maanden mei-juni heb ik goed gevangen, soms zelfs met 1 maaitje aan de haak van mijn vaste stok. De karper was gretig en vertrok met het aas. Sinds een week of 2 echter komen de vissen niet verder dan wat gesabbel.
Mijn aas bestaat uit het binnenste van zachte witte bolletjes (6 voor € 0,59 bij de eveneens onvolprezen Aldi) dat ik tot deegballetjes kneed. Ze zijn er dol op. Ook nu sabbelen ze er enthousiast aan, maar doorbijten en vertrekken: ho maar....
Met mijn vers opgedane kennis van Jan Schreiner echter ben ik tot nu toe niet verder gekomen dan het slaan van gaten in de lucht. En dat met gevaar voor eigen leven soms, want mijn voorgelode engelse waggler dreigde zich zowel qua snelheid als precisie gelijk een geleid projectiel tussen mijn ogen te planten. Eenmaal heb ik hem uit de stam van een boom moeten peuteren, en ook mijn achter mij geparkeerde auto is sinds afgelopen week een forse deuk rijker.
Voorzichtigheidshalve parkeer ik mijn auto nu enkele tientallen meters verderop, en hou argeloze voorbijgangers op afstand. Ik overweeg vissen met een integraalhelm op.
Welnu visbroeders: red mijn auto, de argeloze voorbijgangerts en mijn leven, en voorkom dat mijn echtgenote vroegtijdig weduwe- en mijn twee zonen voortijdig wees worden.
Wanneer moet ik aanslaan op het moment dat de karper aan het sabbelen is ?? Wat doet Jan Schreiner goed dat ik fout doe?
Ik heb - als eigen oplossing - al zitten denken aan de combinatie pen/rig, met een haarscherp haakje, maar sta open voor iedere suggestie.
Vang ze !!
Hij beschrijft in voornoemd boek ondermeer een dagje penvissen op de karper aan de oevers van een vaart in de Haarlemmermeer in de jaren 60, toen aalscholvers en oost-europese sport(?)vissers nog ver weg en achter ijzeren gordijnen zaten.
Schreiner beweert doodleuk dat je moet aanslaan op het moment dat er 2-3 cm beweging in de pen zit, en met name op het moment van oprichten van de pen. Vislegende Schreiner viste met piepers (voor de kids: piepers = geen beetverklikker, maar gekookte aardappels).
Nu heb ik groot respect voor de oudere sportvisser in het algemeen, en Jan Schreiner in het bijzonder. Ik ben blij dat er nog iets van hun kennis door Schreiner op papier is vastgelegd, maar ik zal vast wel iets fout doen. Wat is er namelijk aan de hand ?
Zelf vis ik ook met de pen op karper. In de maanden mei-juni heb ik goed gevangen, soms zelfs met 1 maaitje aan de haak van mijn vaste stok. De karper was gretig en vertrok met het aas. Sinds een week of 2 echter komen de vissen niet verder dan wat gesabbel.

Mijn aas bestaat uit het binnenste van zachte witte bolletjes (6 voor € 0,59 bij de eveneens onvolprezen Aldi) dat ik tot deegballetjes kneed. Ze zijn er dol op. Ook nu sabbelen ze er enthousiast aan, maar doorbijten en vertrekken: ho maar....

Met mijn vers opgedane kennis van Jan Schreiner echter ben ik tot nu toe niet verder gekomen dan het slaan van gaten in de lucht. En dat met gevaar voor eigen leven soms, want mijn voorgelode engelse waggler dreigde zich zowel qua snelheid als precisie gelijk een geleid projectiel tussen mijn ogen te planten. Eenmaal heb ik hem uit de stam van een boom moeten peuteren, en ook mijn achter mij geparkeerde auto is sinds afgelopen week een forse deuk rijker.
Voorzichtigheidshalve parkeer ik mijn auto nu enkele tientallen meters verderop, en hou argeloze voorbijgangers op afstand. Ik overweeg vissen met een integraalhelm op.Welnu visbroeders: red mijn auto, de argeloze voorbijgangerts en mijn leven, en voorkom dat mijn echtgenote vroegtijdig weduwe- en mijn twee zonen voortijdig wees worden.
Wanneer moet ik aanslaan op het moment dat de karper aan het sabbelen is ?? Wat doet Jan Schreiner goed dat ik fout doe?
Ik heb - als eigen oplossing - al zitten denken aan de combinatie pen/rig, met een haarscherp haakje, maar sta open voor iedere suggestie.
Vang ze !!



.



Reageer