Pop-up aas bij penvissen??

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Hubba
    herintreder! matchhengel

• 19-07-2007
    • 31
    • Zeist

Pop-up aas bij penvissen??

Hallo penvissers,

Is er iemand die ook wel eens pop-up aas gebruikt bij het penvissen? Ikzelf
    vis sindskort ook met de penhengel, waaronder op wateren met veel bodembegroeiing (ook 's winters). Ik vis dan voornamelijk met mais, pellets of kattenbrokjes op de haak. Tot nu toe met weinig succes (ben ook nog maar net begonnen en het weer heeft niet meegewerkt..

Bij statisch vissen wordt er veel gebruik gemaakt van pop-up boilies op de hair.
    Hebben er mensen ervaring met het gebruik van boilie/hair rig onderlijnen bij het penvissen? Ik heb bijvoorbeeld zelf geprobeerd om met een aantal korrels mais met een klein stukje piepschuim erbij op een hair te vissen omdat ik denk dat het aas moeilijk zichtbaar is op de bodem waar ik vis. Misschien moet ik het thuis eens proberen in een oud aquarium, want ik heb geen idee of dat piepschuim echt werkt..

Heeft iemand nog tips?

Alvast bedankt!!!
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

Je kunt in een ondiep stukje water precies zien wat de pop-up doet zo doe ik het ook altijd.
    Je kunt heel goed met een pop-up vissen, persoonlijk zie ik er geen voordeel van.
    Soms zorg ik er voor dat de haak met het aas heel langzaam zinkt en dat het aas heel losjes op de bodem blijft liggen.
    Dat kan met een hair maar ook direct op haak.
    Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Pieter Stam
      -
      • 11-10-2002
      • 2882
      • NL

Je moet alleen wel goed rekening houden met het feit dat je pop-up een aantal centimeters bij de hoofdlijn vandaan ligt. Anders staat de pop-up rechtstreeks onder de hoofdlijn omhoog vanaf de grond en kun je net zo goed met zwevend aas vissen. Conclusie je hebt minimaal 2 loodjes nodig om de pop-up te vast tegen de grond te houden.

MVG,
      Pieter

Reageer

• Ramon Ansing
        tsjah?
        • 27-06-2006
        • 760
        • Tolbert

3 editie`s van `het visblad`terug ofzo staat een stuk over het penvissen met pop up mais op graskarper. Op deze manier moet het ook kunnen. Het ging volgens mij zo 3 korrels mais 5 cm verderop 1 grams loodje 1,5 meter verderop weer een 1 grams loodje en dan een pennetje. zo voorkom je dat de karper tegen de lijn aanzwemt en kan je pop up vissen.

Reageer

• Pieter Stam
          -
          • 11-10-2002
          • 2882
          • NL

Jup dat is precies wat ik bedoelde. Alleen kun je die halve meter ook gerust inkorten tot 30 cm ofzo. Dat geeft net iets meer gevoeligheid op de pen. Kan zeker bij graskarper wel handig zijn.

MVG,
          Pieter

Reageer

• Hubba
            herintreder! matchhengel

• 19-07-2007
            • 31
            • Zeist

Collega-vissers,

bedankt voor de tips! Ik had inderdaad al kleine loodhageltjes op de onderlijn
            zitten om deze over de bodem te houden, van de hoofdlijn af. Ik heb gisteravond eens een bak met water gevuld en met wat diverse montages geexperimenteerd.

Ik heb bijv. m'n haak rechtstreeks op de hoofdlijn geknoopt, en van het overtollige stukje nylon een hair gemaakt. Ik heb ook een standaard lichte boilie/hair rig met wartel aan de hoofdlijn geknoopt.
            Bij beide montages 2 nr.6 loodhageltjes op de onderlijn. Een paar korrels mais op de hair met daartussen een klein bolletje piepschuim...
            En waarachtig: beide montages liggen prachtig over de bodem, en de hair steekt mooi omhoog (haak komt net iets van de bodem).

Als het weer iets beter wordt , ga ik het dit weekend maar eens in het wild uitproberen! En als het zo'n slecht weer blijft, dan blijf ik thuis met een

Reageer

Working...