Winterzeelt

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Lubbe176
    Platte deurmatte visser!

• 22-08-2007
    • 193
    • Erica

Winterzeelt

Omdat ik even niet wist waar te posten toch maar ff hier. ...
    Wat denken jullie, in de winter op Zeelt, mogelijk of onmogelijk?
    Wie het voorntje niet eert, is de karper niet weert.
  • Pieter Stam
    -
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

Praktisch onmogelijk. Ik heb heel wat uren gevist op zoek naar winterzeelt op gemakkelijk water, maar nooit met denderend succes. Als je een goeie dag treft én een leuke stek hebt gevonden heb je wel kans overigens.

Het probleem is dat ze bij lage watertemperaturen erg passief zijn. Bij een koud voorjaar kan dit wel tot in maart duren. Ik heb in helder water (ondiepe slootjes) verschillende zeelten gevangen die ik bijna compleet passief tegen de bodem zag hangen. Een wormpje op een centimeter of 20 bij zn bek vandaan deed wonderen. Zodra ik het aas verder weg aanbood, namen ze niet de moeite om hun vinnen te bewegen. Althans niet in de tijd die ik mezelf er voor gunde .

Als je het echt serieus aan wilt pakken (en ik vermoed dat dat kan) valt of staat je resultaat met de stek die je kiest. Als je zeker weet dat er zeelt rondhangt heb je kans. Anders heb ik er een hard hoofd in. Of de (water)temperaturen moeten vrij hoog liggen.

MVG,
    Pieter

Reageer

• Lubbe176
      Platte deurmatte visser!

• 22-08-2007
      • 193
      • Erica

Pieter,
      Er zijn hier een paar stukken water die erom bekend staan dat er enorm veel zeelt zit, maarrr... het water is ondiep met een beste laag modder.. dus ik schat dan mn kansen op 0 in..
      Bedankt voor je reactie man!!
      Wie het voorntje niet eert, is de karper niet weert.

Reageer

• Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

Mogelijk maar praktisch geen kans om ze te vangen.
        De vis kruipt weg laat zich desnoods invriezen maar aast niet.
        Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• karper king
          Komt net kijken

• 18-08-2006
          • 90
          • limburg,sittard

ik heb daar eens over gelezen over een zeelt die in de winster wel aast of niet aast. een zeelt laat zich niet snel azen met voer,het zijn slimme beesten die snel in de gaten hebben of het deugt of niet.

maar het is bijna onmogelijk dat je een zeelt in de winter vangt, die vissen doen zig heel goed invoeren en voer op slaan op een goeie overnacht plaats, en daar gaan ze dan de winter door brengen.
          de kat pakt de hond en niet de hond de kat

Reageer

• electra
            Joeri

• 27-11-2007
            • 99
            • boutersem

is inderdaad moeilijk, alhoewel ik er al enkele heb gevangen in de winter. 1 op boilie en 1 op maden. Toeval denk ik, maar op dat water zit erg veel zeelt.

Reageer

• karper king
              Komt net kijken

• 18-08-2006
              • 90
              • limburg,sittard

ik zeg niet dat alle zeelde niet actief zijn, er wullen er wel een paar aan het rond zwemmen zijn.
              de kat pakt de hond en niet de hond de kat

Reageer

• electra
                Joeri

• 27-11-2007
                • 99
                • boutersem

als je het probeert, vis dan zeker op plaatsen waar je ook roofvis mag verwachten (riet, overhangende takken, bruggen, taluds,...). Ik ken veel roofvissers die af en toe een zeeltje fout haken.

Reageer

• Pieter Stam
                  -
                  • 11-10-2002
                  • 2882
                  • NL

Maar als je ze fout haakt hoeft dan nog niet te betekenen dat ze azen... Inderdaad, er zijn er altijd wel een of meer iets actiever dan de rest. Zeker als de watertemperatuur niet al te laag is.

Jaren geleden heb ik tijdens een warme januari ook een stuk of 10 zeelten in januari gevangen. De eerste zelfs op 6 januari (uit mn hoofd, ik kan het nakijken ) Maar om nou te zeggen dat gericht vissen echt een succes is... NEE.

MVG,
                  Pieter

Reageer

• ,,Bas,,!
                    Newbie

• 21-01-2008
                    • 37
                    • /

ik heb een vraagje, ik wil graag in de zomer in de visvijver en graag proberen op zeelt, maar met wat voor aas kan ik dan het beste op zeelt vissen?

gr bas
                    Beter achter het net gevist, dan helemaal niet gevist

Reageer

• electra
                      Joeri

• 27-11-2007
                      • 99
                      • boutersem

pieren, maden en boilies, de kleine 10 mm. Pieren zijn het goedkoopst en misschien het beste aas voor zeelt.
                      succes

Reageer

• Pieter Stam
                        -
                        • 11-10-2002
                        • 2882
                        • NL

Maïs, hondevoer (Frolic), kattenvoer, pellets, granen, broodvlok, wormen, maden, deeg (van lokvoer), en verder bijna alles wat eetbaar is.

MVG,
                        Pieter

Reageer

• ,,Bas,,!
                          Newbie

• 21-01-2008
                          • 37
                          • /

Oke dankjewel, maar kan ik dan ook gewoon een buldo (dobber) en dan gewoon aant het haakje de pieren hangen?

en is het dan verstandig om beetje verder in te gooien of dichterbij?
                          Beter achter het net gevist, dan helemaal niet gevist

Reageer

• Pieter Stam
                            -
                            • 11-10-2002
                            • 2882
                            • NL

Nou ik zou geen buldo gebruiken, da's niet zo'n succes. Die zijn alleen om met drijvend aas te vissen. Gewoon een dobbertje net als bij het vissen op voorntjes. Aas op de bodem.

Reageer

• electra
                              Joeri

• 27-11-2007
                              • 99
                              • boutersem

inderdaad een buldo zou ik zeker niet gebruiken! kort of ver gooien hangt af van het water waarop je vist. Eerst verloop van de bodem kennen, stroming?, oeverbegroeiing? en je kan ook eens vragen aan de mensen die er ook op zeelt vissen waar de betere plaatsen zijn.

Reageer

Working...