wanneer zijn eigenlijk de karpers wakker?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • karper king
    Komt net kijken

• 18-08-2006
    • 90
    • limburg,sittard

wanneer zijn eigenlijk de karpers wakker?

we hebben het hier over veel verschillende onderwerpen.over voer, onderlijntjes, recepten etc. maar heeft er ook maar iemand zich afgevraagt waneer je weer kunt vissen. en met weer kunnen vissen bedoel ik mee dat er de meeste op voer uit is.

ik bedoel niet dat er maar een paar al echt actief zijn. er moet toch een een tijd zijn waar ze weer actief worden. kan iemand hier antwoord op geven.

all antwoorden zijn welkom, zolang ze ook maar een beetje nutig zijn
    de kat pakt de hond en niet de hond de kat
  • electra
    Joeri

• 27-11-2007
    • 99
    • boutersem

als de watertemperatuur begint te stijgen. Vanaf 10 graden mag je al iets verwachten. In maanden uitgedrukt, vorige jaren vanaf maart.

Reageer

• Rutger
      Kurk op karper
      • 10-04-2005
      • 188
      • Ossendrecht

door de niet al te lage gemiddelde temperatuur is de karper nog redelijk actief naar verhouding met andere jaren. Je kunt dus ook nu karper vangen je zal er alleen wat meer je best voor moeten doen. Pas tegen de paaitijd zal de meerderheid weer een beetje los gaan. Tenminste bij mij in de omgeving is dat zo. Ze zijn dan wat reserves aan het opbouwen anders overleven ze de paai niet. Tijdens de paaiperiode kun je je hengels ver met rust laten, de karpers hebben dan alleen oog voor elkaar. Hoelang de paaiperiode duurt wil nog wel eens verschillen per soort water, wat wel een algemeen feit is is dat ze na de paai weer een gezonde honger hebben. Je zit dan ook alweer in de zomermaanden, de maanden waarin de karper in ieder geval goed los gaat.

Laters
      Rudi
      Het is vlees noch vis..

http://robmeijermodelbouw.nl

Reageer

• Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

Als je de karper in de winter weet te vinden zijn ze nu al wakker, voor zover je over slapen kunt spreken.
        Actiever worden ze naar mate de dagen weer gaan lengen dat is van meer belang dan de temperatuur van het water alhoewel je onder de 10 Graden watertemperatuur nog niet veel activiteit zult ontdekken.
        Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• warhead
          Specimen Hunter
          • 27-09-2003
          • 1498
          • haacht

Ik vis nu gewoon door, kheb een echt winterwater. Wateroppervlakte had paar weken terug 3° en ik kreeg vis gevangen. Vorig weekend nog 2 runs op een half uur. Nuja, we houden de vis er al van in het najaar actief en weten waar em zit en dan wordt het al iets gemakkelijker. Op het kanaal liggen ze volledig stil, daar moet ek nu ni uitpakken.
          om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
          trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

• ,,Bas,,!
            Newbie

• 21-01-2008
            • 37
            • /

als de temperatuur van het water beetje begint op te lopen ( vanaf ong. 10 graden) heb je al wel kans
            en oja ik weet niet of de meeste hier met boilies karperen of met brood of mais ofzo, maar als je met mais gaat karperen op gewoon met brood aan het dobbertje kan je dat het beste doen als de zon een beetje op het water schijnt.

Gr bas
            Beter achter het net gevist, dan helemaal niet gevist

Reageer

• Pieter Stam
              -
              • 11-10-2002
              • 2882
              • NL

Of als het stormt, of als het regent, of als het mistig is, of als het bewolkt is, of wanneer dan ook...

Reageer

• ,,Bas,,!
                Newbie

• 21-01-2008
                • 37
                • /

echt niet.. met broodkorst kan je beter als de zon op 't water schijn doen
                Beter achter het net gevist, dan helemaal niet gevist

Reageer

• Pieter Stam
                  -
                  • 11-10-2002
                  • 2882
                  • NL

Ik denk dat ik 90% van mn karpers die ik met een drijvende broodkorst heb gevangen, níet in de zon gevangen heb. De meeste in de avond, ook heel veel 's ochtends (heel) vroeg. En áls ik al smiddags vis zoek ik altijd een plekje in de beschutting / schaduw. Het hoeft écht niet zonnig te zijn voor goede vangsten met drijvend aas.

Wel gaat het over het algemeen het beste als de (water)temperaturen niet al te laag liggen. Liefst heb ik een graadje of 20 of warmer (luchttemp.). Maar vroeg in het jaar kunnen ze met 10-15 graden ook wel eens azen aan de oppervlakte, en voor bijv. oktober geldt het zelfde. Temperatuur is doorgaans veel belangrijker dan zonlicht.

MVG,
                  Pieter

Reageer

• electra
                    Joeri

• 27-11-2007
                    • 99
                    • boutersem

Pieter, ik kan je bijtreden. Mijn ervaring zegt dat als het zonnetje op het water schijnt en je de karper kan zien "liggen", ze minder snel bijten. Ik onderbreek mijn zonnebankje ook niet voor een hapje.

Reageer

• Rutger
                      Kurk op karper
                      • 10-04-2005
                      • 188
                      • Ossendrecht

En daarmee bedoel je dan toevallig in het zonnetje zitten tijdens het vissen?

Laters
                      Rudi
                      Het is vlees noch vis..

http://robmeijermodelbouw.nl

Reageer

• visser zeeuws-vlaanderen
                        Newbie

• 06-04-2008
                        • 3
                        • oostburg

als het water zo'n 9a10 graden wordt zal de karper activer worden.als je kan ga dan eens regelmatig kijken aan het water,want als het water er na een warme dag een paar graden is opgewarmt kan de karper spontaan gaan paaien er zijn mensen die zeggen dat je ze dan niet vangt.Maar wij houden in april een water in de gaten en als de karper aan het paaien is(wij noemen het hier rijden) dan vangen we zo 12 karpers op een middag.Met mestpieren vangen we dan de meeste.

Reageer

• Pieter Stam
                          -
                          • 11-10-2002
                          • 2882
                          • NL

Inmiddels zijn ze wel wakker hoor .

Reageer

Working...