Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
Waarom heet ie dan geen walzoogdier. Wat ook niet klopt omdat ie dan zeezoogdier zou moeten heten.
Moraal van het verhaal. Dressuur heeft er een betekenis bij gekregen alleen staat deze nog niet in het woordenboek. Iedereen begrijpt het en iedereen gebruikt het, hoewel het eigenlijk niet klopt. Net zoiets als een stoplicht. Bestaat ook niet, maar iedereen gebruikt dat woord.
Kwist dat je het wist maar ik dacht laat mij ook eens fatsoenlijk zijn en antwoord geven.
Met het moraal van het verhaal ben ik het ook niet helemaal eens er zijn nog veel te veel die wel het woord gebruiken en niet weten dat de betekenis iets totaal anders is.
Bas ik zal je duidelijke info geven over het soort aas maar dat heeft te maken met veel factoren..heb je water waar veel dressuur op zit..ja dan is een aas waar niemand mee aan de waterkant zit een must..zo heb ik een jaar op een karperput waar de Bollies werden genegeerd gevist met knabbernatties..(Bierworstjes) heb daar geweldig succes meer geboekt. het begon met 12 pond Karpers en eindigde dit met een 22 pond en 25 pond schubkarper..probeer zeker ook oude recepten zoals..Kaas..super aas..je moet er wel wat mee doen zoals een geurtje aanbrengen..even een avond van te voren..zette het in limonadesiroop...zoals aarbeien en ga maar door...
Ja Bas je moet blijven expirimenteren..zo kan ik nog wel meer op noemen..
om weer on-topic te gaan zal ik een tip geven aan bas.
als er bij jou in de buurt wateren zijn waar de meesten alleen maar met boilies vissen, dan zou ik zeker eens een poging wagen met duivenvoer of tijgernootjes.
dat is heel simpel en goedkoop.
je koopt een zak tijgernoten bij de viswinkel, of duivenvoer bij de dierspeciaalzaak.
dan gooi je het zooitje in een pan dit breng je aan de kook.
als het kookt laat je het een half uur staan, af en toe zul je er nieuw water bij moeten doen omdat het redelijk gauw verdampt.
gooi je het hele zooitje in een zeef zodat het kookwater wegloopt nu vul je een emmer met water hier gooi je dan je particles in. dit laat je 24 uur staan en ze zijn klaar voor gebruik.
(bij tijgernoten wilt men ze weleens langer laten staan omdat er dan slijm op komt dan zijn ze aantrekkelijker voor de vis).
ik heb hier zelf wel goede successen mee geboekt
het zal mij aan m'n reet roesten wie je broer is! er wordt hier niet meer over het water gelopen
Stuf je geeft totaal verkeert advies bij de bereiding van partikels.
Je laat ze EERST 24 uur weken dan pas ga je ze koken NIET andersom.
Je gooit het kookwater ook NIET weg daar zitten nu juist de stoffen in die aantrekkelijk zijn en bij tijgernoten zijn die opgeloste stoffen nodig om goed te kunnen slijmen.
douwe, ik denk niet dat het veel uitmaakt of je eerst weekt of eerst kookt, maar als jij met goede argumenten komt ben ik bereid je te geloven
en ik heb geleerd dat je het water waar je de partikels eerst in doet of dat nu week of kookwater is maakt niet uit, dat je dat dient weg te gooien omdat hier blauwzuren inzitten die schadelijk zijn voor de vis
het zal mij aan m'n reet roesten wie je broer is! er wordt hier niet meer over het water gelopen
Bij tijgernoten is dat niet het geval. Bij sommige andere soorten partikels (ik dacht bonen) is koken nodig om bepaalde gifstoffen eruit te koken (of kapot te koken). Of deze nog het kookwater achterblijven weet ik eerlijk gezegd niet. In ieder geval kan het bij tijgernoten weinig kwaad.
Mijne heren het maakt wel degelijk uit.
Door te weken zwellen de partikels op ze zuigen zich vol met water, hierdoor komt een proces opgang wat later bij het koken van groot belang is voor de visser namelijk het omzetten van koolhydraten in verteerbare koolhydraten - sachariden (suikers!!!!)
Monosachariden: glucose, fructose, galactose.
Disachariden: lactose, maltose.
Polysachariden: als zetmelen.
suikeralcoholen.
Dit is de reden waarom men bij bereiding van wijnen enz. eerst de zaden weekt voor ze worden gekookt.
Zonder het "klaarzetten" = weken, komt het proces niet goed op gang.
Blauwzuur kan voorkomen bij bonen noten is een ander verhaal.
Pinda is een noot en de tijgers zijn ook noten.
Bij het weken en koken van bv duivenvoer zou je voorzichtig kunnen zijn aan de andere kant geeft de wedstrijdvlieger - postduiven - zijn dieren ook dit voer en ik denk niet dat die risico,s wil nemen.
Bij tijgernoten is het belangrijk dat je het water NIET weggooit het waarom kun je uit mijn verhaal halen dan denk je er tenminste over na.
Ikzelf gebruik duivenvoer als lokmiddel en mais daarvan aan de haak en ik zet dat altijd eerst 24 uur in de week met 1/3 pak suiker, vervolgens kook ik het een uur (minimale kooktijd is dat anders blijven ze te hard) en daarna laat ik het spul 6 uur rusten in het eigen kookvocht, na die 6 uur hebben de particles al het vocht opgezogen en dus ook de suiker en is het klaar voor gebruik.
Dat je tijdens het koken water bij moet voegen is eigen schuld, ik gebruik een 5-literpan daarvan doe ik 1,5 liter particles en 3 liter water incluis de suiker, deksel erop houden en hoppa een kind kan de was doen.
Antoinette na het weken en koken zit de partikel vol met vocht daarna nemen ze niets meer op.
Je zult wel een voordeel krijgen omdat het begint te gisten dat is weer een ander proces.
Antoinette natuurkundig kan het niet anders, het heeft niets met andere ervaringen te maken.
Zodra de partikel volgezogen zit met vocht kan er niets meer bij.
Er komt echter een ander proces op gang - gisting - die de opgenomen vocht omzet maar niet omdat er nog meer bij in trekt.
Ik zou dan zeggen dat de partikels niet lang genoeg in de week hebben gestaan om zich vol met vocht te zuigen. En dat is juist zo belangrijk om een goed voorverteerd product te krijgen. Immers is dat hetgene dat een vis waarneemt waardoor je ze eerder aan de praat krijgt.
Het vocht dat na het koken overblijft is erg waardevol. In het water verspreid het zich waardoor vis eerder word gewezen op de aanwezigheid van nuttig voedsel. Wat ik er ook wel mee doe is hennepboilies (redelijk neutraal van geur en smaak) in het warme vocht gooien zodat ze zich er mee vol zuigen. En dan met de partikels op de voerplek werpen. Het vocht komt dan langzaam vrij en vormt een geurspoor. Heeft vaak een verrassend effect, zeker op stromend water als een rivier.
Reageer