penvissen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • kevinbolks
    Komt net kijken

• 21-11-2007
    • 88
    • Marienberg

penvissen

Hallo allemaal

Ik wou dit jaar eens gaan proberen een karper met de pen en wat mais te vangen hebben jullie tips voor mij ?
    En als u een goede montage heeft wilt u die er ook bij zeten

groetjes kevin
  • Master
    Voerboer

• 26-02-2007
    • 1148
    • Zoetermeer

Hou het vooral zo simpel en licht mogelijk. Allerlei montages wekken alleen maar argwaan bij de vis.
    Een pen wil je ook weleens wat verder kunnen wegzetten. Daar zorgen 3 dingen voor. A de diameter en souplesse van het nylon, B het gewicht aan lood dat je werpt C de buigzaamheid van je penhengel.
    Grofweg is bij het om een hoekje vissen een pen van 0,6-0,8 prima. Wil je wat verderop, kies dan een pen tussen de 1,00 en 3,00 gram (hangt af van de afstand en de wind). Maak je dobbermontage dus zo dat je snel ter plekke kan wisselen. Bijvoorbeeld een Engelse montage waar de onderkant van de dobber in een siliconenslangetje zit aan een wartel. De ene er uit, de andere erin, uitloden en je kunt snel weer verder vissen. Laat je niet afschrikken door een 3 gram dobber. Goed uitgelood zal een Karper daar niets van merken.

In mijn beleving moet je met een penhengel zoveel mogelijk binnen de 2lbs blijven anders verliest de hengel te veel buigzaamheid waardoor een pen lastig is uit te werpen. Mocht je op een obstakelwater (bruggen, palen enz.) zitten, dan moet je voldoende druk op de vis kunnen uitoefenen om hem daar weg te houden. Soms is een 2 lbs dan net wat te licht. Vandaar dat ik altijd een 1,75 en 2,75lbs bij me heb.

Maak de onderlijn (25-30 cm) altijd wat dunner dan de hoofdlijn. Indien er een breuk optreed is dat het meest verstandig en minst duur (vis kan zich na breuk niet vastzwemmen, verlies van pen enz)
    Wanneer je tussen waterplanten zit kan je een onderlijn van gevlochten lijn opzetten (ongeveer 40 cm). Die snijd wat beter door de planten heen, mocht de vis er tussen geraken.

De keuze om het aas op de haak (maat 8-10) te zetten of op een hair maak je het beste aan de waterkant. Veel Voorn en 2 maiskorrels op de haak geeft veel verkeerde vis. Beter dan een hair met 3 of meer korrels. Tenzij je tussendoor de Voorn en Brasem ook leuk vind om te vangen (ik wel)
    Theo de Kreij.
    www.natuurzorg.eu

Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

Reageer

• Pieter Stam
      -
      • 11-10-2002
      • 2882
      • NL

Als je even kijkt op de hoofdpagina van www.visserslatijn.nl dan zie je dat ik bezig ben met een uitgebreide artikelenserie over penvissen. De eerste 3 artikelen zijn al geplaatst de overige artikelen volgen.

(edit, ik zie dat Bas net deel 4 erop heeft gezet )

Groet,
      Pieter

Reageer

• kevinbolks
        Komt net kijken

• 21-11-2007
        • 88
        • Marienberg

bedankt maar moet je ook met een hair vissen ?

Reageer

• stuf
          Newbie

• 08-02-2007
          • 26

niks moet, maar het kan wel!
          persoonlijk vis ik met een pennetje altijd mijn aas op de haak zelf. meestal mais.
          waarom? kwestie van vertrouwen ik heb niet echt het idee dat een karper zichzelf haakt op de weerstand van het pennetje en ik ben bang dat ik te laat ben om de haak te zetten en ik heb gewoon meer vertrouwen in aas op de haak
          het zal mij aan m'n reet roesten wie je broer is! er wordt hier niet meer over het water gelopen

Reageer

• Pieter Stam
            -
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

Een karper hoeft zichzelf ook niet te haken op de weerstand van de pen. Natuurlijk doet ie dat niet een pen is veel te licht. Maar dat betekent niet dat je niet met een hair kan vissen. Bepaalde aassoorten zijn nou eenmaal gewoon te hard om direct op de haak te zetten. Bijvoorbeeld pellets, frolic, tijgernoten, boilies. Te laat met de aanslaan ben je niet snel. Eerder te vroeg. Het voordeel van het vissen met een hair is dat de haak wat vrijer beweegt, zowel buiten als binnen de karperbek. Over het algemeen zijn de karpers die ik mét hair gevangen heb mooier gehaakt dan karpers die ik ving met het aas direct op de haak.

MVG,
            Pieter

Reageer

• kevinbolks
              Komt net kijken

• 21-11-2007
              • 88
              • Marienberg

BEDANKT voor de tips ik hoop dat er meer komen

Reageer

• visser zeeuws-vlaanderen
                Newbie

• 06-04-2008
                • 3
                • oostburg

Beste kevin, wij vissen met een polaris dobber dan heb je niks meer met montage van doen.het is alleen moeilijk om ze te vinden.
                Waarschijnlijk heb ik een zaak gevonden die ze verkoopt,als dit het geval is laat ik je het weten(is internetbedrijf)en vertel ik je er alles over.

Reageer

• Pieter Stam
                  -
                  • 11-10-2002
                  • 2882
                  • NL

Wat is een polaris dobber?

Reageer

• Cor Jagt
                    Sportvisser
                    • 02-03-2003
                    • 600
                    • Emmen

Dat is een zelfstellende dobber die hier in de regio gebruikt word in combinatie met een voerkorf.
                    Een visgroet "Opa" Cor Jagt

Reageer

• Pieter Stam
                      -
                      • 11-10-2002
                      • 2882
                      • NL

Zeker een 'gebogen' dobber waar de lijn dus onder een hoek doorheen loopt, waarbij de dobber onder druk wordt 'vastgetrokken'. Ik heb er geloof ik wel eens iets van gelezen. Lijkt mij voor het penvissen onbruikbaar maargoed, misschien kan onze zeeuwse vlaming het iets verder toelichten ?

Met Vriendelijke Groet, Pieter

Reageer

• Cor Jagt
                        Sportvisser
                        • 02-03-2003
                        • 600
                        • Emmen

Die ze hier in de regio gebruiken is een dobber met op de onder antenne een verdikking een soort busje met een spiraalvormig gaatje in de lengte richting .Je zat dus niet zo ver mis Pieter ,het word inderdaad vast geklemd bij het strak trekken van de lijn .
                        De dobbers zijn er in verschillende modellen .
                        Vlakke stroomdobbers ,matchdobbers in verschillende maten ,vormen en gewichten.
                        Een visgroet "Opa" Cor Jagt

Reageer

• visser zeeuws-vlaanderen
                          Newbie

• 06-04-2008
                          • 3
                          • oostburg

Heb nog niet veel ervaring met een forum dus het zou kunnen dat ik nu 2 keer reageer maar volgens mij ging er iets verkeert.
                          Dhr Cor Jagt beantwoord je vraag eigenlijk al maar als je het precies wilt weten moet je even kijken op mijn site, www.visseninzeeuwsvlaanderen.nl daar staat een uitleg hoe je de polaris kunt gebruiken en ook heb ik een link naar een video demonstratie van het bedrijf dat ze op de Engelse markt brengt het is dus in het engels maar dat zal voor jou geen probleem zijn.
                          groet van die zeeuwse vlaming.
                          Aangepast door visser zeeuws-vlaanderen; 13-04-2008, 21:02. Reden: foutje

Reageer

• kraak
                            mooi weer visser
                            • 09-08-2005
                            • 307
                            • Kampen

Mooi artikel Pieter. Zeer leerzaam, grote klasse!!
                            vr.gr. Jeroen

Reageer

Working...