hoe flavouren?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • electra
    Joeri

    • 27-11-2007
    • 99
    • boutersem

    hoe flavouren?

    Flavouren jullie je boilies nog extra voordat ze in het water gaan en zoja hoe lang leggen jullie ze in de flavour. Ik heb gehoord dat dit zeker niet te lang mag zijn want dan laat de karper hem liggen. Wat is "niet te lang"?
  • warhead
    Specimen Hunter
    • 27-09-2003
    • 1498
    • haacht

    #2
    Dippen? Doe ik vooral nu, in de winter. Steek de bol een dag of 2 op voorhand in den dip. Bol wordt steenhard op die manier.
    om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
    trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

    Reageer

    • electra
      Joeri

      • 27-11-2007
      • 99
      • boutersem

      #3
      Steenhard? Ik ben niet zo voor steenharde bollen. Karpers kunnen er wel tegen maar ze laten die sneller liggen. Zijn ze dan niet te sterk van geur, smaak?

      Reageer

      • Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

        #4
        Flavour of dip???
        Wel twee verschillen namelijk.
        Na-flavouren een beetje, paar druppels, in een plastikzakje bij de boilie doen en dan schudden kan eventueel voor gebruik.
        Om goed te verdelen kun je ook een paar druppels in wat olie doen zo verdeel je het beter.

        Dip is iets anders je kunt een dag ervoor de boilie in de dip doen of voor inwerpt.

        Eventjes los of het verstandig is om te flavouren maar daar ging de vraag niet over.
        Dippen is iets anders.
        Vissen is een hobby geen religie!

        Reageer

        • warhead
          Specimen Hunter
          • 27-09-2003
          • 1498
          • haacht

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door electra
          Steenhard? Ik ben niet zo voor steenharde bollen. Karpers kunnen er wel tegen maar ze laten die sneller liggen. Zijn ze dan niet te sterk van geur, smaak?
          Je dipt enkel je haakaas he Ge knoopt uw rig met boilie en die drop je in zo'n potjes. Dagje laten trekken en klaar is kees. En het is een beetje de bedoeling dat ze te sterk zijn van geur/smaak.
          om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
          trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

          Reageer

          • warhead
            Specimen Hunter
            • 27-09-2003
            • 1498
            • haacht

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
            Eventjes los of het verstandig is om te flavouren maar daar ging de vraag niet over.
            Hier is dus mijn punt van het hele "dressuur"-verhaal. To flavour wil volges de collins-cobuild zeggen: If you flavour food or drink, you add something to it to give it a particular taste. Als ge die definitie volgt dan horen kruiden hier ook bij. Wat ge dus niet verstaat onder flavouren, Douwe, anders zou ge nooit de vraag stellen of het verstandig is of niet.
            om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
            trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

            Reageer

            • antoinette
              Specimen Hunter
              • 13-11-2005
              • 1926
              • oudenhoorn

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door warhead
              Je dipt enkel je haakaas he Ge knoopt uw rig met boilie en die drop je in zo'n potjes. Dagje laten trekken en klaar is kees. En het is een beetje de bedoeling dat ze te sterk zijn van geur/smaak.
              Die truuc heb ik toevallig vorige week ergens gelezen in een karpermagazine, het overdippen van puur die 1ne boillie had dermate veel effect dat die visser het spul in het water gooide en nog voordat hij de rest in het water had kreegtie al een run.

              Reageer

              • Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

                #8
                Warhead dan is de vraag wat je toevoegt als smaakstof.
                Bij de flavours is dat het oplosmiddel als overtreffende smaak en dat is anders dan wat je denkt - ruikt.
                Bij aromatische stoffen komt de smaak ook om de hoek kijken.
                Het zal je dan ook niet verbazen dat de meest succesvolle "flavours" in werkelijkheid aroma's zijn.
                Maar dat verkoopt niet zo gemakkelijk.
                Ik ben het overigens met je eens dat het verstandig is om een "eigen label" aan je bol te hangen maar dat hoeft niet een dip of flavour te zijn.

                Oja voor ik het vergeet: dippen is dippen een dag laten staan is in laten trekken is ook weer iets anders.

                Antoinette ook bij de dip is het de vraag dankzij of ondanks.
                Ik gebruik die dingen niet bij het karpervissen mijn vismaat deed het wel, ik ving niks minder heel vaak integendeel.

                Snelheid van de run zegt niet veel meer dan dat de vis op de stek lag, goed gevoerd dus.
                Helaas worden dergelijke argumenten vaak gebruikt door de producenten en "testvissers" die ook iets op papier moeten zetten.
                Vissen is een hobby geen religie!

                Reageer

                • Master
                  Voerboer

                  • 26-02-2007
                  • 1148
                  • Zoetermeer

                  #9
                  Die laatste is een goeie Douwe. Ik ken testvissers die thuiskomen met het grote verhaal hoe goed de nieuwe boilie wel niet is. Ze hebben soms wel 20 runs gehad tegenover de anderen niet 1. Als je dan vraagt om de foto' s van de vis te mogen zien blijken ze die niet genomen te hebben omdat ze "toch maar aan het testen" waren. En dat terwijl ze anders alles wat los en vast zit op de gevoelige plaat vastleggen.

                  En na het ingooien gelijk vis hebben is waarschijnlijk het geluk dat je hem de boilie zowat op de kop gooide. Ik weet nog van een WK vroeger dat iemand vreselijk zat te pochen over zijn boilies omdat hij binnen 10 minuten na het startsein al een Karper had. Goed, hij had de prijs voor de eerste vis, maar de 5 dagen er op ving hij niets meer. Zijn buren echter wel. En toch bleef die kerel volhouden dat zijn merk het beste was. Na 10 maanden waren de boilies niet meer te koop en van die kerel heb ik nooit meer iets gehoord. De witvissers hebben het er altijd over dat techniek en aaspresentatie belangrijker zijn dan het "geheime voertje". Daar kwam hij dus te kort want hij had immers de beste boilie?
                  Theo de Kreij.
                  www.natuurzorg.eu

                  Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

                  Reageer

                  • Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

                    #10
                    Ik ken nog een verhaal waarbij de vis wel op de foto is gekomen en ook op de verpakking.
                    De vis is niet gevangen op het aas en ook niet door de testvisser.
                    Maar oke dat is lang geleden.
                    Vissen is een hobby geen religie!

                    Reageer

                    • electra
                      Joeri

                      • 27-11-2007
                      • 99
                      • boutersem

                      #11
                      [QUOTE=Douwe;86516]Antoinette ook bij de dip is het de vraag dankzij of ondanks.
                      Ik gebruik die dingen niet bij het karpervissen mijn vismaat deed het wel, ik ving niks minder heel vaak integendeel.

                      Ik heb dit dus pas gehoord van een karpervisser hier bij ons. Hij dipt wel maar het is ook dippen en niet in de flavour leggen voor 1 nacht. Hij geeft aan dat de boilies niet snel genomen worden als ze te sterk ruiken. Later toen ik thuis kwam besefte ik dat ik vergeten te vragen was hoe lang hij dit nu doet.

                      Reageer

                      • Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

                        #12
                        Een dip is een dip, dus potje open boilie er in en er weer uithalen.
                        Anders is het een soak.
                        Maar nogmaals een dip of soak is geen flavour.
                        Vissen is een hobby geen religie!

                        Reageer

                        • warhead
                          Specimen Hunter
                          • 27-09-2003
                          • 1498
                          • haacht

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                          Maar nogmaals een dip of soak is geen flavour.
                          Als ge het letterlijk gaat interpreteren zoals dressuur dan is een dip flavour, net als kruiden. Als ge het woord dresuur zo afkraakt vind ik wel dat je consequent mag zijn.
                          om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                          trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                          Reageer

                          • spuiliefhebber
                            Verificatie gaande...
                            • 22-04-2006
                            • 4156
                            • onbekend

                            #14
                            @douwe maak er eens een lijstje van wat is wat sla ik het in ieder geval ff op

                            Reageer

                            Working...