Karper met de pen.. Weer mis!

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Muis1982
    Newbie

• 15-05-2008
    • 7
    • Rotterdam

Karper met de pen.. Weer mis!

Beste vissers,

Ben nieuw op het forum en heb wat advies nodig:

Ik vis dus met een dobber op de bodem met als aas mais op de haak.
    Het plasje is +/- 60-70 cm diep en er zit zat karper. Tegen de avond beginnen ze te vreten als varkentjes. Nu heb ik redelijk gevangen in een week tijd (10 karpers) maar ik had minstens het dubbele kunnen binnnenhalen. Het zijn schuwwe beestjes die karpers.

De karper slurpt namelijk het aas op zwemt een klein (5 cm) stukje en spuwt het aas weer uit. Als ik langer wacht met aanslaan is de beet over.
    Ik vermoed dat de karper het tuigje voelt en daarvan schrikt.

Was kan ik doen om dit te voorkomen? Zelf denk ik aan de volgende opties:

- een lichter tuigje. Zit nu een standaard karper dobber op met aardig wat knijploodjes.
    - een schuifloodje dat stopt op mijn warteltje en wat knijploodjes dicht bij de dobber.
    - Een hair maken zodat bij het uitspuwen van het aas de haak in de bek aangrijpt.

Kan iemand mij advies geven hierover..
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

Lengte van de lijn onder het laatste loodje??
    Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Tizzo
      karpervisser
      • 18-06-2006
      • 77
      • Winterswijk

Je zou kunnen proberen om je lijn een aantal centimeters over de bodem te kunnen laten lopen, als de karper het van de bodem oppakt haakt de haak zichzelf al snel.
      Het maakt niet uit, groot of klein, als het maar een karper mag zijn.

Reageer

• Muis1982
        Newbie

• 15-05-2008
        • 7
        • Rotterdam

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
        Lengte van de lijn onder het laatste loodje??
        Douwe, Tizzo 10-15 cm en dan de haak.
        De lijn ligt dus al op de bodem en de dobber zinkt als het laatste loodje niet op de bodem ligt.

Reageer

• Tizzo
          karpervisser
          • 18-06-2006
          • 77
          • Winterswijk

Misschien toch het gewicht van het lood meer naar de bodem brengen. Het gewicht zorgt er al gauw voor dat de haak zich sneller prikt in de bek van de karper. En misschien moet je een kleinere haakmaat nemen. ik weet niet met welke je nu zit, maar als ik zo jouw bericht lees, denk ik dat je met een haakmaat 14-16 wel goed zit.

Reageer

• Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

Bij het penvissen kan de karper zich onmogelijk zelf haken dat lukt echt niet je hebt daar veel te weinig lood voor onder de pen.
            Goede zelfhaking heb je pas vanaf een gram of 80 90.

Bij het penvissen op karper is missen en misslaan aan de orde van de dag tot je spelletje door krijgt en steeds minder gaat missen.
            Met andere woorden het hoort erbij ook ik mis nog regelmatig.
            Haakmaat 14 16 is veel te klein het is afhankelijk van het aas; deegsoorten op de haak vragen al snel een 2 of een 4 anders draagt de haak de deegbal niet goed.
            Zelf vis ik met een 6 met maís op de haak en bij hoge uitzondering met een 8.
            Uitloden zou ik niet doen met een zinkende pen zet de pen vast tussen 2 loodjes en laat met de rest van het lood de pen stuiten tegen het oppervlak van het water.
            Ik gebruik een connector en zet het bulklood op 40 cm van de haak en op 15 / 20 cm van de haak een loodje en tussen de bulk en dat loodje nog wat lood indien nodig.

ik denk dat je te veel lood gebruikt en dat de vis dat op een een of andere manier doorheeft een goed uitgelode pen zal hij dan niet voelen.

Reageer

• Tizzo
              karpervisser
              • 18-06-2006
              • 77
              • Winterswijk

Ik vis meestal met maden aan de pen douwe, en ik vind haakmaat 14/16 daar zeer geschikt voor. En ik benoem niet het "zelfhaken", maar de kans erop maakt het wél groter.

mzzl

Reageer

• Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

Vergeet dat inprikken van een haak maar met penvissen.
                Maden en karper is inderdaad een leuke bezigheid en je zou dan een kleinere haak kunnen kiezen.

Reageer

• Pieter Stam
                  -
                  • 11-10-2002
                  • 2882
                  • NL

Zelhaken doet een karper absoluut niet met het pennen. Haak 14-16 vind ik ook veel te klein. Ik gebruik het liefst een 6. Met de hair (betere inhaking bij het aanslaan) en in zeeltrijk water (minder beschadiging van de zeelt) ga ik graag naar een 10 maar dat is wel het minimum.

Het zou ook een optie kunnen zijn om heel scherp te vissen. Het is een vak apart maar het kan goed werken. Licht pennetje gebruiken. Zorg dat het bulkloodgewicht niet te ver van de haak komt. Max. een halve meter. Lood de pen zinkend uit met het laatste loodje op ongeveer 5 cm van de haak. Laat het puntje van de pen net het water aantikken. Zodra een karper ook maar 1 cm het aas beweegt beweegt de pen. Naar onderen of naar boven of naar opzij... iig zie je wat.

Al doende leert men.

Edit: Owja... zorg er iig ook voor dat je bulklood niet nét boven de bodem (op ooghoogte) van de karper hangt. Dat levert gegarandeerd boeggolven op

Groet Pieter

Reageer

• Muis1982
                    Newbie

• 15-05-2008
                    • 7
                    • Rotterdam

Bedankt voor de tips ik ga het uit proberen.
                    Scherper vissen is waarschijnlijk de sleutel.

Groeten

Reageer

Working...