dyneema

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • niels aben
    Newbie

    • 20-04-2008
    • 44
    • montfort

    dyneema

    hoi,

    mijn vader werkt bij dyneema. dus was mijn ideen om de tweede spoel van mijn spro busshmaseter 440.

    maar dyneema word op heel veel dingen toegepast. ook voor mensen te hechten.(dit is de stertste variant ervan) dit wil ik er dus opdoen. is dit slim? en aan welke dikte moet ik denken.

    Niels
  • Ivo-69
    Noob

    • 12-04-2008
    • 166
    • Zuidland

    #2
    Als je de Karel Doorman wil vastleggen zou ik zeker die dyneema nemen weet je 100% zeker dat je lijn niet knapt en de vis zijn bek uitscheurt... en zelfs kans op hengelbreuk.

    Mijn advies: ga eerst eens naar de hengelsportwinkelier welke lijn geschikt is voor jouw hengel/molen, je kan niet klakkeloos zomaar willekeurig elke lijn opspoelen.
    Kijk ik om me heen, sta ik midden in het leven

    Reageer

    • niels aben
      Newbie

      • 20-04-2008
      • 44
      • montfort

      #3
      ik weet zeker dat de lijn minder snel scheurt dan de anderen soorten dyneema.

      de bek van de vis, nog niet over nagedacht. dyneema rekt namelijk heel weinig dus de kans is wel stukke groter dat de bek van de vis openscheurt.

      en de hengel kan ook nog eens gaan breken.

      dus ik denk dat ik dit achter wegen laat. gewoon met nylon blijven vissen.

      Reageer

      • Pieter Stam
        -
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #4
        Dat voor medsiche doeleinden is volgens mij Dyneema Purity. Ik denk niet dat je er makkelijk aan kan komen als particulier maar zoals je schrijft heb je connecties in die hoek. Ik denk niet dat het beter is dan gewoon dyneema, het verschil zal te verwaarlozen zijn.

        P.S. je vader en ik zijn collega ergens in de verte :P

        Reageer

        • niels aben
          Newbie

          • 20-04-2008
          • 44
          • montfort

          #5
          ja,

          maar vakker worden de spoelen helemaal gevuld met dyneema. maar op dyneema zit weinig rek. zijn er metodes om er meer rek op te krijgen.

          maar ik ga geen dyneema kopen. als mijn vader er ook aan kan komen.
          heb nu dyneema erop zitten, mijn vader zei haal je maar een BEETJE van de rol af. achteraf had ik de hele spoel vol mogen doen.

          maar als ik nu ingooi kom ik niet ver. (en ik vind het een beetje dik te dik 0.5MM) dat moet ongeveer 60 killo aankunnen)

          Reageer

          • Pieter Stam
            -
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

            #6
            50/100 is veel te dik. Een nylonlijn van 50/100 is dat al, laat staan als je dyneema gebruikt.

            Ik zou bijvoorbeeld voor 30/100 nylon gaan, of anders een veel dunnere dyneema lijn.

            Zoals je al zegt heeft nylon rek. Meestal kan dat geen kwaad. Dyneema kan wel handig zijn als je op grote afstand vist. Let bij het gebruik van dyneema wel goed op hoe je drilt. Niet te hard i.v.m. het ontbreken van rek. Gebruik ook altijd tubing of een nylon voorslag om de vist te beschermen tegen insnijden. Dyneema (en andere gevlochten lijnen) brengen namelijk snel schade aan aan vinnen en schubben. Spiegels zijn voor het laatste nog gevoeliger dan schubs omdat hun schubben groeter zijn en voor een groter gedeelte op het lijf liggen en bovendien nog los over de flank verspreid zijn. Let dus goed op en neem je voorzorgsmaatregelen !!!

            MVG, Pieter

            Reageer

            • niels aben
              Newbie

              • 20-04-2008
              • 44
              • montfort

              #7
              hoi,

              ik laat die dyneema maar achterwegen. want ik zou het ook niet leuken vinden als ik werd gevangen en ze brachten mij verwondingen toe.

              Reageer

              • warhead
                Specimen Hunter
                • 27-09-2003
                • 1498
                • haacht

                #8
                Mits verantwoord gebruik is vissen met gevlochten draad, in combinatie met lichte stokjes anders wel veel leuker.
                om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                Reageer

                • niels aben
                  Newbie

                  • 20-04-2008
                  • 44
                  • montfort

                  #9
                  wat is een ligteren hengel.

                  heb nu 2.5 lbs en 3 lbs

                  Reageer

                  • Machinehead
                    Zeelt en Karper visser

                    • 07-07-2007
                    • 146
                    • Houten

                    #10
                    2.5 lbs is "ligter" hij buigt dus meer door

                    Reageer

                    • niels aben
                      Newbie

                      • 20-04-2008
                      • 44
                      • montfort

                      #11
                      wat versta je onder verandwoordelijk gebruik,

                      ik heb onderlijntjes van een soort rubber hier zit wel rek op.
                      niet de stevig drillen (de slip losser zetten)
                      niet te hard aanslaan.

                      zijn er nog anderen dingen waar ik op moet letten?

                      Niels

                      Reageer

                      • Wolf
                        Barbeelspecialist

                        • 08-09-2007
                        • 1355
                        • Betuwe

                        #12
                        Neem een dunnere versie dyneema, 15/100mm is eigenlijk al voldoende ,zet een powergum van 30cm tussen je hoofdlijn en onderlijn en je hebt een ideale voorslag die de klappen op vangt.

                        Elke week de nieuwste updates

                        Reageer

                        Working...