De drill

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Niels94
    Newbie

• 26-03-2009
    • 12
    • Esch

De drill

Ik, als beginnende karpervisser vroeg me af hoe de drill nou precies werkt.
    Zou iemand dit mij uit kunnen leggen, voordat ik het vreselijk fout doe, en vissen/materiaal beschadig.
  • Pieter Stam
    -
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

Het werkt net zoals bij alle vissoorten. De lijn strak houden totdat de vis moe wordt. Je kunt natuurlijk wel de vis een beetje sturen. Ik ben zo vrij om Douwe even te quoten uit een ander topic:

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
    Jou verhaaltje over de dril maakt mij nieuwsgierig en ik zal je een paar tips geven.
    Karper wil altijd tegen de druk in weg, trek je naar links gaat hij naar rechts en omgekeerd.
    Dat gebeurd ook bij naar boven en naar onderen.
    Laat je de lijn plotseling slap vallen zal de vis stoppen.

Op die manier kan de vis nooit de dril van je overnemen jij bent de baas.

Uiteraard verspeel je nog wel vis daar ontkom je niet aan maar als je dit spel gaat leren wordt het steeds beter.

Wil je de vis naar boven hebben, daar trek je de vis gemakkelijker uit het evenwicht, steek dan je top onder water.
    Zo ik je verhaal lees dril jij de vis gewoon net als iedereen hengel omhoog en je wacht af wat de vis doet.

Zodra een vis naar een obstakel toe gaat trek hem er dan naartoe, daar is durf voor nodig dat is waar maar als je het verhaal goed leest weet je dat de vis er dan vandaan wil.

Probeer het maar eens, het is geen wet maar werkt in de meeste gevallen perfect, jij bent de baas de vis niet.
    Dit zijn nuttige tips die heel vaak werken. Ik denk dat je er wel wat mee kan.

Vriendelijke groet, Pieter

Reageer

• hopjesvla
      Met enige kennis...

• 26-03-2009
      • 353
      • hazerswoude

ja niels het is goed dat je dat al vraagt want ik ben ook sinds kort met karper vissen begonnen en wist het bovenstaande dus niet en ik had een dikke vis verspeeld :P toen kwam douwe met deze handige tips die zeker zullen werken^^.
      gewoon zorgen dat de vis niet in de lelie's komt of in takken onder water en al die dingen want als dat wel gebeurd dan ben je hem zo kwijt.

Reageer

• Niels94
        Newbie

• 26-03-2009
        • 12
        • Esch

Bedankt, ik heb over 3 weken vakantie, en zal waarschijnlijk nog iets posten over hou dat verloopt.

Reageer

• hopjesvla
          Met enige kennis...

• 26-03-2009
          • 353
          • hazerswoude

oh en niels ik zou vooral niet vergeten een topic te maken om jezelf even voor te stellen dan weet iedereen wat over je en kunnen we goed rekening met elkaar houden .

Reageer

• Niels94
            Newbie

• 26-03-2009
            • 12
            • Esch

Waar doe ik dit? Ik mag dit forum wel, intressant om te lezen, en ik leer er ook nog wat van.

Reageer

• Pieter Stam
              -
              • 11-10-2002
              • 2882
              • NL

Bij "Voorstellen" of klik op deze link: http://www.visserslatijn.nl/forum/forumdisplay.php?f=61

Groet, Pieter

Reageer

• Niels94
                Newbie

• 26-03-2009
                • 12
                • Esch

Ik vroeg me af hoeveel lood er ongeveer aan moet, op stilstaand water. En of dit aan je wartel moet, of op een speciale plek. Zou fijn zijn om dat te weten te komen.

Reageer

• hopjesvla
                  Met enige kennis...

• 26-03-2009
                  • 353
                  • hazerswoude

als ik op karper/zeelt vis doe ik het altijd met de pen dus ik weet het niet zeker maar ik dacht dat het iets van 50 gram was maar ik denk ook dat het per water waar je vist kan verschillen.

Reageer

• Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

griezelig om antwoordt te geven ik heb het idee dat er dan rare dingen gebeuren met verkeerd rig gebruik.
                    50 gram om de vis te laten haken is te weinig, 80 gram komt eerst.
                    Wil je zelf aanslaan dan kan 10 gram genoeg zijn dan is het maar net hoever je wilt werpen.
                    Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Pieter Stam
                      -
                      • 11-10-2002
                      • 2882
                      • NL

Douwe, ik ben van plan om dit jaar mijn vis-ervaring wat te gaan uitbreiden tot feeder- en vastloodvissen op zeelt. Aan wat voor loodgewichten zit je dan te denken? Feeder kan tot zo licht mogelijk (schuivend systeem) maar vastlood? Ik zat wat betreft zeelt namelijk ook aan een grammetje of 50 of zelfs iets minder (1.5 OZ) te denken. Zou dit voor die vissoort te licht zijn? Ik ken overigens genoeg karpervissers die met 2 OZ (56 gram) loden vissen...

Groet, Pieter

Reageer

• Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

Pieter zo je weet zal ik geen adviezen geven als ik het vissen zelf niet voldoende ken.
                        En het het vissen op zeelt ken ik onvoldoende om een eerlijk antwoord te geven op jou vraag.

56 gram lood is te weinig om een goede inhaking te krijgen bij de karper, het kan maar dan moeten de karpers een zachte bekken hebben dus afhankelijk van het water waar je vist.
                        Om met een boltrig goed succes te hebben moet je wel naar 80 gram gaan.

Wat ik zou doen op zeelt is in ieder geval met licht lood te werken, gewoon om de afstand te halen en actief vissen.
                        Gewicht waar ik dan aan denk? Freelinen met maximaal 25 gram.

Reageer

• Pieter Stam
                          -
                          • 11-10-2002
                          • 2882
                          • NL

Op de feeder met 10-25 gram inderdaad, ik heb de loden al in huis Eventueel met korven in de zelfde gewichtsklassen. Vastlood dacht ik zoals gezegd aan 1.5-2 OZ. De bekken van zeelt zijn redelijk taai maar ik vis natuurlijk wel met kleinere haken (size 10, Fox 2 Series), dat zal de inhaking wel beter maken. Er wordt her en der op internet overigens wel over geschreven, ik zal me nog eens verder verdiepen.
                          Actief vissen vind ikzelf ook het mooiste. Ik heb al wat kilometers gemaakt tijdens het pennen. Daarom zal ik ook tijdens statisch vissen zeker niet aan een stek vastgeplakt raken. Mijn keuze voor statisch is dat ik niet meer beperkt ben tot waters waar de stekken tegen de kant aanliggen. En dat ik ook wel eens een keertje rustig op de stoel of strechter langs het water wil zitten. Vandaar dat ik ook het vastloodvissen erbij wil doen. Het materiaal heb ik allemaal al, ik wacht nu op actieve vissen

Groet, Pieter

Reageer

• Niels94
                            Newbie

• 26-03-2009
                            • 12
                            • Esch

Trouwens voordat ik t vergeet, de slip, hoe zet je die tijdens de drill? Ik heb ergens gelezen dat te ver dicht de vis verspeeld, en te ver open ook.

Reageer

• Douwe
                              NHSF lid van verdienste
                              • 01-07-2006
                              • 3136
                              • Leeuwarden

Pieter mijn ervaring met zeelt is dat de bekken juist aardig zacht zijn ik zal dus niet snel naar zwaar lood grijpen, maar iedereen zijn eigen ervaring de zeelten zijn bij jou misschien anders omdat het water anders is.

Slip instellen, je zet de lijn ergens vast je loopt de lijn een tiental meters uit en zet de lijn onder spanning.
                              Je trekt de hengel zo krom dat je veel kracht kunt zetten.
                              Je stelt de slip zo in dat hij pas begint te werken als de hengel bijna de maximale kracht levert.

Onder de kant moet je soms bij zware vis de slip wat losser zetten.

Reageer

Working...