Nieuwe stek.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • hopjesvla
    Met enige kennis...

• 26-03-2009
    • 353
    • hazerswoude

Nieuwe stek.

Hallo medeforum gebruikers ik had even een vraagje over het uitkiezen van je stek.

Ik fietste gister naar huis van school en ik fietste via een andere route van school en ik kwam via deze route dus langs een paar sloten en meertjes en in deze sloten zag ik wel wat plekjes waarvan ik dacht: daar zou best wel eens wat vandaan te vissen zijn.
    op de stek zag ik veel riet en ook al een paar leliebladeren en dat lijkt mij wel een mooi plekje om te gaan penvissen. ook had ik daar al een kleine dode karper gezien dus er zit karper in die sloot.

als jullie een plek tegen komen die er wel leuk uitziet en waarvan je denkt dat er wel wat te vangen valt gaan jullie dan gewoon gelijk daar voeren en een uur later vissen of gaan jullie eerst wat vaker daar in de buurt voeren zodat de vis er aan kan wennenof zo iets?
    want ik weet niet zeker of er vaker gevist word dus weet ik ook niet of ze al aan voer gewend zijn.

ik had wel al even gekeken hoe diep het op de stek was en het was zo ongeveer 2,8 meter diep.
    denken jullie dat dit een goede diepte is om in te vissen of niet?

dus wat zouden jullie doen als jullie op zon soort stek kwamen?

gr
    martijn
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

Veel riet dan is het tegen de rietkraag vast geen 2,8 meter diep.

Hoe zou ik een stek verkennen, eerst eens rustig plaats nemen en zien of er inderdaad beweging van vis te zien is.
    Dan eens peilen op diverse plaatsen, en dan ook voelen of de bodem zacht of had is.
    Lijkt het allemaal goed dan een paar dagen voeren en dan eens vissen.
    Als je een paar weken - voeren en vissen niets vangt is het waarschijnlijk niet de karperstek die je voor ogen had.
    Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• hopjesvla
      Met enige kennis...

• 26-03-2009
      • 353
      • hazerswoude

bedankt douwe maar nu heb ik er weer 2 nieuwe vragen bij.
      1. wanneer is het een goede bodem? want de bodem bij de stek waar ik ga vissen is redelijk zacht maar ook weer niet zo zagt dat je haak/voer er helemaal in verdwijnt dus zou dit goed of slecht zijn.

en de 2e vraag.
      als je gaat voeren moet je dat dan elke dag doen of gewoon een paar keer in de week?

bedankt alvast

Reageer

• henkus
        Met enige kennis...

• 23-12-2008
        • 457
        • hoogmade

Mijn ervaring is dat er eigenlijk altijd wel vis zit, wat voor vis en hoe groot is altijd even afwachten.

maar wees niet verbaast als er verbazingwekkend grote vis zit, ik ben wel eens weggegaan bij een plasje langs de snelweg 5 meter breed 15 meter lang en nog geen have meter diep omdat deze vol zat met karpers van meer dan een halve meter en ik een vast hengeltje van 4 meter bij me had met een 10/100 tuigje

ze waren gezellig allemaal door een duiker heen gezwommen om er mijn voerstekje leeg te eten, ik heb zeker 3 kwartier zitten kijken naar enorme staarten en ruggen die over mijn stek heen zwommen, prachtig gezicht.

hoe dan ook er zit altijd vis, de truc is ze te vangen

Reageer

• Pieter Stam
          -
          • 11-10-2002
          • 2882
          • NL

Het is niet zo dat de ene bodem goed is en de andere slecht. Maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Ik heb ook een aantal stekken waar ik op 2.5-3 meter diep aan het pennen ben. Dit kan nog net. Veel dieper is niet echt makkelijk vissen met de pen. Zoals Douwe al zegt lijkt het me niet logisch dat het bij het riet en de lelies/plompen dieper is dan een meter of 2. Op de stekken die ik ken groeien alleen plompen bij minder dan 2 meter. Daarna niet meer. Riet nog ondieper zelfs.

Ik zou persoonlijk een stek maken en direct gaan vissen. Kan nooit kwaad. Misschien weet je namelijk al na 1 middag of er karper zit. Je moet dan een beetje geluk hebben natuurlijk dat ie net bijt... Tijdens het vissen kun je zo een beetje kennis maken met het water en je stek. Beetje rondkijken, proberen wat karpers te ontdekken, enz. Voorvoeren kan overigens ook nooit kwaad, maar het zou niet míjn eerste keus zijn.

Groet, Pieter

Reageer

• visfreak
            Komt net kijken

• 07-04-2009
            • 54
            • Groningen

Als ik een mooie spot tegenkom en heb de tijd probeer ik die dan ook vaak direct uit (na het halen van mijn spullen natuurlijk) en helaas lijkt het vaak mooier dan dat het is. Vaak vis ik dan met mijn feeder, juist omdat het simpel en snel werkt en snel kunt zien of er iets zit of juist niet.
            http://www.visfreaks.nl
            Delen van kennis = meer vangen = meer plezier = meer fotos = nog meer kennis

Reageer

• Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

Mijne heren met alle respect maar de vraag staat bij karpervissen en dat is een totaal andere aanpak dan met de stok of feeder.

Dan de vraag, eerst peilen en de bodem verkennen, kan met de peilhengel je komt er dan achter of de bodem zacht of hard is.
              Nog beter is natuurlijk dat je er bij kunt komen, bv met een bootje.
              Is de bodem over het algemeen hard is een zachte plek een leuke keuze en andersom.
              Vind je grind of mossels op een min of meer zachte bodem is dat de juiste plek om te beginnen.

Dan voeren, bij voorkeur een dag of drie vier achtereen en dan vissen.

Om er met een feeder achter te komen of er karper zit is niet de juiste benadering.
              Zo je ziet ben ik van de ouderwetse benadering en het is geen toeval dat juist die benadering het meest succesvol is.

Reageer

• hopjesvla
                Met enige kennis...

• 26-03-2009
                • 353
                • hazerswoude

bedankt weer voor de informatie allemaal.
                en dan vooral douwe want dat over de bodem had ik nog nergens gelezen en aan die informatie kan ik zeker wel gebruiken.

en ik heb nog 1 vraag (dat gaat over een andere stek die ik op het oog had)
                ik weet een stek en daarvan weet ik dat er ook karper zit maar 1 meter naast die plek waar ik wil gaan vissen is een loop/fietsbrug waar af en toe wel mensen over heen fietsen of lopen.

is er kans dat de karper soms van die mensen geschrokken raakt en niet meer wil azen?
                want als dat het geval is heeft het niet al te veel moeite om daar te zitten omdat er om de paar minuten wel mensen lopen die hun hond aan het uitlaten zijn enz...

Reageer

• Pieter Stam
                  -
                  • 11-10-2002
                  • 2882
                  • NL

Douwe, Een stek met riet en lelies/plompen is in 99 van de 100 gevallen per definitie een stek met een zachte bodem. Bovendien maakt het in het geval van riet of lelies mijns inziens niets uit of die bodem daar nu zachter of harder is dan de omgeving. Riet en lelies zijn per definitie een aantrekkelijke stek! Door de aanwezigheid van schaduw, beschutting en voedsel.

Let goed op dat de vraagsteller het heeft over penvissen. Dat is ook de reden dat ik direct zou gaan vissen. Tijdens het vissen kom je automatisch aan peilen toe. En tijdens het vissen kun je observeren. Je hoeft niet je beste vangsten te verwachten in je eerste sessie. Wel kun je op die manier een indruk krijgen van bijvoorbeeld de bijvangsten. Dat vind ik zeer belangrijk. Ook met betrekking tot het voorvoeren dat je eventueel zal gaan doen. Als ik in die eerste sessie 8 brasems vang bedenk ik me wel 10x om er elke dag een kilootje maïs neer te leggen bijvoorbeeld...!

Met de feeder starten lijkt me overigens inderdaad geen handige benadering.

MVG, Pieter

Reageer

• visfreak
                    Komt net kijken

• 07-04-2009
                    • 54
                    • Groningen

Karper vissen kan toch ook goed met de feeder? of mis ik nou wat? maar goed, met de pen is inderdaad een heel ander verhaal. Als ik met pen vis weet ik al dat er vis zit
                    http://www.visfreaks.nl
                    Delen van kennis = meer vangen = meer plezier = meer fotos = nog meer kennis

Reageer

• hopjesvla
                      Met enige kennis...

• 26-03-2009
                      • 353
                      • hazerswoude

En als je in de eerste sessie op je stek bv helemaal niets vangt? ook geen brasem of voorn? moet je dan gewoon denken: gewoon een pech dag en wat dagen achter elkaar voeren en weer vissen om te zien of het wel of niet een visstek is die de moeite waard is om te bevissen of gelijk denken van: ik ga wel opzoek naar een andere stek?

Reageer

• Pieter Stam
                        -
                        • 11-10-2002
                        • 2882
                        • NL

Je kunt een stek altijd meerdere kansen geven natuurlijk. Dat zou ik in ieder geval wel doen. Het is gewoon zaak om zo snel mogelijk er achter te komen of er karper zit. Dat doe je door veel aan het water te zijn. Vissen of een rondje lopen of varen, enz. Zodra je weet dat er karper zit, weet je dat je kans maakt. Als er geen karper zit ga je ze niet vangen ook. En als ze er zitten weet je ook dat je niet voor niets aan het voorvoeren bent. In niet te grote afgesloten wateren met een beetje een redelijk karperbestand moet het normaalgesproken mogelijk zijn om binnen 5 'sessies' te weten of er karper zit.

Als je voorvoert en echt niet weet of er karper zit, dan zou ik voorvoeren met aas wat in ieder geval ook weggegeten wordt door andere vissen. Dus dan misschien toch overstappen naar die maïs. In tegenstelling tot wat ik suggereer in mijn vorige bericht. Als je namelijk elke dag een kilo 25 mm boilies voert en er zit geen karper dan lijkt me dat ook niet zo'n succes.

Groet, Pieter

Reageer

• hopjesvla
                          Met enige kennis...

• 26-03-2009
                          • 353
                          • hazerswoude

oke bedankt weer
                          en pieter ik ga tog niet met bollie's vissen ik ben van plan met mais en frolic te vissen^^.
                          eerst zal ik gaan vissen mat mais maar als ik alleen maar brasem tegenkom op me stek zal ik dan wel overstappen op frolic.

gr,
                          martijn

Reageer

• Pieter Stam
                            -
                            • 11-10-2002
                            • 2882
                            • NL

Brasems lusten ook graag Frolic, maar ik zou ook zoiets doen inderdaad

Reageer

• Douwe
                              NHSF lid van verdienste
                              • 01-07-2006
                              • 3136
                              • Leeuwarden

Pieter ik ga NOOIT ergens zo maar vissen ik ga ook NOOIT zonder te voeren met de pen ergens zitten.
                              Ik heb in het verleden zo veel geprobeerd wat dat betreft, maar een vissessie kun je niet over doen en de keuze kun je maar 1 keer maken dan liever met zo veel mogelijk kansen.
                              Alles begint met observeren en je leert vanzelf de dingen te herkennen.

Combinatie riet en pompeblad is inderdaad altijd zacht. op de grens van riet en water zonder pompeblad is het altijd harder, probeer het maar eens uit.

Op een onbekende stek ook nooit beginnen met boilies, Pieter geeft al een goede reden aan.
                              Partikelmix en dan later bij succes iets anders proberen.

Het is uiteraard wel van belang dat het een onbekende stek is of niet maar zelfs dan is dat geen verkeerd begin zeker niet in het boilietijdperk en steriotiep vissen van tegenwoordig.

Reageer

Working...