Karper pen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • kevinbolks
    Komt net kijken

• 21-11-2007
    • 88
    • Marienberg

Karper pen

IK heb gisteren op vis tv gezien dat ed en marco met een pen vissen waarmee alleen de onderkant vast zit aan de lijn.
    Weten jullie hoe je daar mee moet vissen?
  • hopjesvla
    Met enige kennis...

• 26-03-2009
    • 353
    • hazerswoude

kevin als je kijkt in het topic dat maarten is begonen genaamd: veel lossers wat doe ik fout? zul je zien dat Douwe en Pieter Stam allebei een vrij duidelijke uitleg geven van hoe je daarmee moet vissen.
    ik weet niet hoe je die citaten doet in een ander topic anders had ik het wel hier neer gezet :P

gr,
    martijn

Reageer

• kevinbolks
      Komt net kijken

• 21-11-2007
      • 88
      • Marienberg

oke bedankt

Reageer

• Ramon Ansing
        tsjah?
        • 27-06-2006
        • 760
        • Tolbert

gewoon tussen 2 loodjes: voorbeeld pennetje(pauweer) is 1,5 gram: vastzetten tussen 2 bbtjes (samen 0,8gr) dan plaats je nog 3 nr 3 loodjes waar je mee kan spelen. Zo zag de loodzettin van ed er ongeveer uit...

Reageer

• edje51
          Komt net kijken

• 20-11-2007
          • 67
          • Clinge

Oorspronkelijk geplaatst door kevinbolks
          IK heb gisteren op vis tv gezien dat ed en marco met een pen vissen waarmee alleen de onderkant vast zit aan de lijn.
          Weten jullie hoe je daar mee moet vissen?
          Ik ken het programma niet, maar ik vermoed dat zij een zogenaamde Engelse montage gebruiken.

Zet een stuitje of stoppertje op je lijn. Daarna je pennetje, wat voorzien is van een oogje onderaan. Door het stuitje of stoppertje te verschuiven, bepaal je zelf diepte waarop je wilt vissen.

btw Al mijn dobbertjes die ik maak, zijn voorzien van een oogje onderaan. Persoonlijk vind ik, dat je hiermee heel scherp kunt vissen.

Succes

Reageer

• Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

Geen stuitje of stoppertje gebruiken net wat Ramarte zegt de pen opsluiten tussen twee loodjes wat 90 % van het gewicht is en dan 1 of hooguit twee loodjes om de pen op scherp te zetten de pen zo uitloden dat je nog voldoende kunt zien echt scherp is niet nodig 1 cm is voldoende.
            Laat minimaal 20 cm vrij tussen het laatste loodje en de haak.
            Dat is echt belangrijk!
            Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• visfreak
              Komt net kijken

• 07-04-2009
              • 54
              • Groningen

Waarom is die ruimte zo belangrijk als ik vragen mag? (20 cm tussen haak en lood)
              http://www.visfreaks.nl
              Delen van kennis = meer vangen = meer plezier = meer fotos = nog meer kennis

Reageer

• Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

Omdat de karper ruimte nodig heeft om te voorkomen dat hij de lijn oppakt.

Maar wat meer van belang is, de ervaring die ik heb opgedaan met penvissen over de vele jaren.
                die 20 cm is een afstand die minimaal moet worden aangehouden om effectief te kunnen vissen en om lijnzwemmers zoveel mogelijk te voorkomen.
                Dit is ook de ervaring van vele penvissers dus niet uitsluitend die van mij.

Feitelijk zou je je een beetje moeten verdiepen op de manier van azen dan begrijp je beter.

Douwe
                Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Pieter Stam
                  -
                  • 11-10-2002
                  • 2882
                  • NL

Wat een lekkere topics tegenwoordig

Ik gebruik meestal iets minder dan 20 cm (10-15 cm) maar daar hebben we het al eerder over gehad.
                  Ik zet ook al het lood bij elkaar. Op ondiep water vlak onder de pen. Op dieper water op ongeveer 50-70 cm van de haak) Ramarte en Douwe hebben het over de pen vastzetten tussen 2 loodhagels. Ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Sterker nog ik zie er geen enkel voordeel van in, alleen maar nadelen. Ik maak altijd gebruik van een zelfgemaakt stuitje. 3 redenen:

1. Bij het verstellen van de pen (en dat is heel vaak is dat nodig omdat je meerdere stekken hebt) hoef je niet met loodjes te gaan schuiven. Bij mij gaan dan de loodjes vaak loszitten, of de lijn raakt beschadigd. Met een stoppertje / stuitje is dat niet het geval. Ik maak ze van een stukje coctailprikker met daaroverheen een stukje siliconen tube.

2. Bij diep water (meer dan 2 meter) werkt het niet lekker met een opgesloten pen. In dat geval laat ik de pen lekker naar beneden zakken tot op het lood dat zoals ik al schreef op 50-70 cm van de haak hangt. Tussen de pen en het loodje monteer ik nog wel eens een cm siliconen tube zodat de pen niet tegen het loodje aan klettert (bijv. bij misslaan )

3. Tijdens het drillen heb je geen gezanik met het schuivende en schurende loodje als een vis een obstakel opzoekt. Vaak blijft de pen achter een obstakel of bos planten hangen. Dan ben je uberhaupt al blij dat de pen alleen aan de onderkant vast zit). Een stuitje schuift dan veel gemakkelijker naar boven. Ik heb situaties meegemaakt dat het stuitje tijdens de dril meer dan 10 meter boven de haak was geschoven. Dat zie ik met een loodje nog niet gebeuren! Als je geluk hebt vliegt ie eraf, anders breekt je lijn. Bovendien is het met een stuitje evt. mogelijk om de lijn binnen te draaien en het stuitje op te spoelen.

MVG, Pieter

Reageer

• hopjesvla
                    Met enige kennis...

• 26-03-2009
                    • 353
                    • hazerswoude

Pieter nu zet je allemaal de nadelen neer van het lood maar kent jou stuitje ook nadelen of is het volgens jou gewoon het perfecte systeem met zon stuitje?

gr,
                    martijn

Reageer

• Pieter Stam
                      -
                      • 11-10-2002
                      • 2882
                      • NL

Kijk dat is een scherpe, kritische vraag!
                      Ik vind het systeem vrijwel perfect. Maar omdat jij nadelen wilt zien :

1. Heel soms blijft de pen hangen op loodje waar het op rust. Of de lijn slaat een keer om de pen heen. Dan schuift de pen niet naar boven en zinkt dus als een baksteen. Maar dat heb je snel genoeg in de gaten.

2. Als je het door mij zelfgemaakte stuitje (coctailprikker + siliconenslang) heel lang gebruikt scheurt soms het siliconenslangetje. Het is me in mijn hele 'penvis-carriere' een keer of 5 gebeurd. Dus ongeveer 1x per jaar :P Dan moet je je hele penmontage inclusief haak, loodjes, enz. opnieuw monteren.

Groet, Pieter

Reageer

• hopjesvla
                        Met enige kennis...

• 26-03-2009
                        • 353
                        • hazerswoude

oke bedankt weer voor een goed/duidelijk antwoord pieter!
                        deze informatie kan ik zeker goed gebruiken! (wat ik ook wel zal doen)

gr,
                        martijn

Reageer

• kevinbolks
                          Komt net kijken

• 21-11-2007
                          • 88
                          • Marienberg

Bedankt voor de tips!

Ik ben morgen vrij dus ik ga het zeker nog prioberen voor de 1e keer
                          Ik hoop dat ik wat vang ik vis een een sloot van 10 mter breed met wat waterplanten.
                          Er komen 3 sloten samen 2 van 10 meter breed en 1 van 5 meter waar zou je het het best kunnen proberen ?

Reageer

• Pieter Stam
                            -
                            • 11-10-2002
                            • 2882
                            • NL

Oorspronkelijk geplaatst door hopjesvla
                            (...) deze informatie kan ik zeker goed gebruiken! (wat ik ook wel zal doen)
                            Het is heel belangrijk om zelf aan het experimenteren te gaan. Zelf uitzoeken wat je het fijnst vindt. Je leert namelijk het meest van dingen die je zelf hebt ontdekt. Iedereen leert zo vanzelf zijn eigen favoriete manier van vissen, van montages maken, enz. Het is niet voor niets dat iedereen weer nét verschillen zijn montage maakt. Of het een zoveel beter of slechter is dan het ander vraag ik me wel eens af. Als je er vertrouwen in hebt en je vangt leuk doe je het goed toch...? In ieder geval is het leuk om over verschillen en voor- en nadelen te discussieren en open te staan voor eventuele nieuwe inzichten. Daar wordt je alleen maar slimmer van!

Oorspronkelijk geplaatst door Kevin
                            Ik ben morgen vrij dus ik ga het zeker nog prioberen voor de 1e keer
                            Ik hoop dat ik wat vang ik vis een een sloot van 10 mter breed met wat waterplanten.
                            Er komen 3 sloten samen 2 van 10 meter breed en 1 van 5 meter waar zou je het het best kunnen proberen ?
                            Nauwelijks mogelijk om hier iets van te zeggen. Splitsingen zijn over het algemeen wel goede stekken. Stukken met waterplanten ook. Dus wat dat betreft zou je al goed moeten zitten. Meestal zijn stekken dicht bij de kant erg goed. Maarja... zolang ik het water niet ken is het bijna onmogelijk om iets zinnigs over de stekkeuze te zeggen. In ieder geval succes!

MVG, PIeter

Reageer

• hopjesvla
                              Met enige kennis...

• 26-03-2009
                              • 353
                              • hazerswoude

Natuurlijk is het belangerijk om zelf te experimenteren maar het is ook niet verkeerd om iemand anders zijn ideen te gebruiken om te zien of het goed werkt en of je het prettig vind vissen ^^.
                              ik vis nu gewoon met 2 loodjes maar ik zal binnekort wel jouw idee uit testen pieter en dan zie ik vanzelf wel wat ik prettiger vind.

gr,
                              martijn

Reageer

Working...