vissen met de korst

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • hopjesvla
    Met enige kennis...

• 26-03-2009
    • 353
    • hazerswoude

Oh en pieter als jij met honden brokken vist doe je er dan 1 aan je elastiek of meer? want ik had ergens gelezen dat 1 brok met een haakje erbij beter was omdat de hondenbrokken door de olien van elkaar verspreik raken en als je er dan 2 aan deed viel dat op bij de karpers en lieten ze je haak aas lings leggen of ervaar jij dat heel anders?

gr,
    martijn

Reageer

• preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

Als je echt mobiel bent dan zie je voortdurend karper. Soms kruisen ze met een aardig vaartje onder de oppervlakte en door snel te handelen kan ik dan de korst in hun baan werpen, wat vaak vis opleverd. Of je hebt openingen in de begroeiing waar ze voorbij zwemmen en dan moet je ook snel zijn voordat ze uit bereik zijn. Vooral in deze tijd zijn ze wat onrustig vanwege de aankomende paaitijd en dan zijn ze een stuk minder standvast. Voor mij geen matje wat ik ben continu in de weer. Wat haken betreft heeft de gewone serie 2 mij zelden in de steek gelaten. Maat 4 en 6 vind ik aan de grote kant, zelf vis ik geregeld met een maatje 10 of 8, maar verweg de meeste karpers die ik vang aan de korst zitten tussen de 10 en 15 pond. Vaak is het beter om een klein korstje te nemen dat ze in 1 keer inslurpen. Grotere korsten vragen om grotere haken, maar die korsten nemen ze maar al te vaak niet al te resoluut waardoor je missers krijgt.

Kleine watertjes zoals slootjes zijn nu gewoon het kansrijkst. Om te voeren op uitgestrekter oppervlaktewater is het nu nog niet de tijd voor.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• hopjesvla
        Met enige kennis...

• 26-03-2009
        • 353
        • hazerswoude

oh en nog een vraag nu staat er bij mij in de polder redelijk wat wind en volgens mij is het beter als er zo weinig mogelijk wind is of zit ik daar fout? en is het nog wel te doen met de korst vissen als er wind staat of hebben jullie dan meer wat van: blijf maar thuis want met wind erbij werkt het toch niet lekker/goed.

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
          • 1834
          • Oss

Wind heeft zowel voor als nadelen. Het moet in ieder geval warm en zonnig zijn, zodat ze ook in de bovenste waterlaag zitten, maar met koeler en bewolkt heb ik ze ook gevangen.

Voordeel: je korst maakt een drift en bestrijkt meer water, wat de vangkanst vergroot.
          Nadeel: je ziet de karper een stuk minder goed op open water.

Hotspots kun je altijd afvissen en er zijn ook genoeg beschutte en kleinere wateren te vinden waar de wind minder vat op heeft.

Reageer

• Pieter Stam
            -
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

@ HV
            Het voordeel van wind is dat drijfvuil in een hoek wordt gedreven. Dat levert vaak een visje op. Hondenbrokken vis ik normaal aan een PB Long Distance maat 6, korsten aan een 4. Ik hang 1 of 2 brokjes in het elastiekje. Vis ik onder mijn eigen kant dan vaak 1, als ik een worp moet maken dan 2.

@ PF
            De haakgrootte zegt niet alles. Dat verschilt per merk, en zelfs wel eens binnen een merk. Met kleine korsten vis ik zelden, ik hang er gerust de korst van een kwart boterham aan.

Overigens denken veel mensen dat korstvissen alleen goed werkt bij zonnig weer. Dat is onzin. Met donker weer gaat het zeker net zo goed, misschien zelfs beter. Ook de ochtend en avondschemering zijn over het algemeen veel beter dan midden op de dag! Vroeg in het jaar (zoals nu) is overdag vaak nog wel beter maar zodra het echt wat warmer wordt blijf ik thuis overdag. ('s ochtends vissen, daarna slapen, smiddags Tour de France kijken en 's avonds weer vissen ofzo )

Groet, Pieter

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

Ben ik met je eens dat het geen 25 graden hoeft te zijn. Zeker als het lange tijd warm is, zijn ochtenden en avonden misschien wel beter. Toch boek ik op mooie dagen betere resultaten. Aangezien ik hoofdzakelijk witvisser ben is dit een ideale manier om te combineren. In de zomer tijdens een hittegolf liggen zelfs de platten aan de oppervlakte, witvissen heeft dan weinig zin, de bivvy-karpervissers vangen overdag dan vaak ook geen knoop, terwijl ik met met fractie van de middelen en vooral kosten (brood van 1,50 i.p.v. al die dure boilies) goed karper vang.
              Gewoon karpervissen vind ik geen bal aan, want dat heeft meer met kamperen dan met vissen te maken. Met korst vissen vang je over het algemeen kleinere vissen maar je vist meestal met lichter materiaal, dus net zoveel plezier. Niets is zo mooi om een karper richting je korst te zien zwemmen en op het moment supreme slaat je hart een keer over, daar kan geen optonicgepiep tegenop.

Reageer

• hopjesvla
                Met enige kennis...

• 26-03-2009
                • 353
                • hazerswoude

ik was vandaag even een rondje gaan maken en ik heb 1 visje aan het azen gekregen en dat was in een hoekje onder het drijfvuil dus pieter heeft idd gelijk maar de karper had me op een of andere manier door dus klapte met een grote kolk weg voordat hij bij men korst met haakje erin kwam dat was wel jammer maarja je kan niet alles hebben.
                ik heb er wel een stukje ervaring bij en weet al een beetje hoe je soms een vis aan het azen kan krijgen en de volgende keer probeer ik hem dan niet te verjagen natuurlijk^^

cya,
                martijn

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                  • 1834
                  • Oss

Voortaan dus zo rustig mogelijk benaderen, laag blijven, liever zo veel mogelijk afstand bewaren vanaf de kant en onopvallende kleding dragen. Zo tussen het drijfvuil hoef je eigenlijk niet te voeren, een beetje korst ziet ie zo. Je loopt net zo'n grote kans dat ie schrikt door de herrie en plonzen van al dat brood, dan dat ie begint te schransen. Dus als het dichtbij kun je heel voorzichtig je korst tussen het vuil laten zakken, of er een eind voor bij werpen en beetje bij beetje terugdraaien of als de wind goed staat de korst er naar toe laten drijven.

Bij korte afstanden is het meest ideale om alleen de haak aan je lijn te hebben, maar meestal moet je ook geregeld verder weg kunnen werpen met een controller. Tussen mijn hoofdlijn en onderlijn zit een tonwartel daarboven een speldwartel waarin mijn controller hangt dat afgestopt wordt door een stoppertje. In zulke situaties kan de controller de vis laten schrikken, maar om toch de wartels drijvende te houden hang ik zo'n doorzichtige waterbel in mijn speldwartel, zo'n ding dat je kunt vullen met water, maar in dit geval leeg is. Dit plonst niet en valt totaal niet op.

Reageer

• hopjesvla
                    Met enige kennis...

• 26-03-2009
                    • 353
                    • hazerswoude

Preston freak aan het begin dat ik op men stek kwam was er nog geen karper te zien vandaar dat ik wat korste in het water gooide en even weg ging om dat ook op een andere stek te doen. toen ik later terug kwam op mijn stek zag ik dat al het brood verdwenen was nu gooide ik opnieuw wat stukjes brood in het water en in een van de stokjes brood (met korst) zat mijn haak, de karper begon weer van het brood te eten hij had een paar stukjes op en toen bam klapte hij weg.

ik vis in slootjes waar ik maar korte afstanden hoef te werpen dus vissen met een controller hoeft ik niet te doen :P

ik weet niet precies waarom de vis weg klapte ik maakte voor mijn gevoel geen rare bewegingen ofzo, natuurlijk moet je voorzichtig zijn dat had ik wel begrepen :P

bedankt weer voor de informatie, ik denk niet dat het al te lang meer zal duren voordat ik me eerste karper met korst in het net zal hebben want ik weet waar de vis zit dus kan gericht op mijn hotspots vissen^^

gr,
                    martijn

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                      • 1834
                      • Oss

Oke, ik dacht dat je hem al gespot had, maar dat is wel een goede tactiek door op meerdere plaatsen te voeren als er tenminste geen eenden te zitten en dan vervolgens kijken of er iets gebeurd.

Reageer

• hopjesvla
                        Met enige kennis...

• 26-03-2009
                        • 353
                        • hazerswoude

ik kijk ook eerst of ik eenden zie is dat niet het geval dan kan ik rustig een voerplekje maken.
                        als je een voerplek maakt met brood en dat werkt niet schakelen jullie dan over op hondebrokken om mee te voeren of laten jullie het stekje dan gewoon zitten?

Reageer

• MidasMcBoomBoom
                          Rietkruiper/korstwerper

• 18-06-2009
                          • 2
                          • Dronten

Ik vis juist bij voorkeur op plekken waar mensen de eendjes veel voeren, bijna altijd garantie dat er ook karper actief aast op de korst, en vaak minder voorzichtig. Je moet alleen wat meer voeren. Mijn gouden tip voor alle meest gehoorde korst problemen, zoals drijfvermogen, geur, werpafstand enz. gebruik turks brood, half afgebakken croissantjes( bij danrol uit een blikje). als je veel last hebt van springende vissen bij je stek op het moment dat je aankomt, ook als je erg voorzichtig doet, hou ook goed rekening met de stand van de zon, als ergens veel gevist word zijn de vissen vaak ook snel geschrokken van schaduw val over het water.
                          Heel soms vang je niks, Daarom heet het Vissen en geen Vangen

Reageer

• inieminie1989
                            Komt net kijken

• 22-01-2010
                            • 74
                            • Valthermond

turks brood dat ga ik ook is proberen, ik zelf vis graag met mais brood maar de eenden vinden dat ook erg lekker helaas!
                            Wees Niet Lui Breng De Haak Aan De Vis

Reageer

• reijntjes
                              Swingt(o)(i)pper
                              • 12-12-2005
                              • 3499
                              • Asten

Ik denk dat ze Turks brood ook wel lusten ! Alle brood eigenlijk wel denk ik
                              Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                              2016 walk-over Blauforlaet !
                              2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                              2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                              2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• peterg
                                Komt net kijken

• 04-01-2010
                                • 98
                                • IJsselstein

karpers en kroost

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
                                Vissen in het kroos heb ik ook vaak zat gedaan. Dat is geweldig!!!! Ik gooide alijd met een grote boog zodat de korst of de brokjes onder het kroos schoten. Kroos en drijfvuil zijn topstekken om verschillende redenen.
                                - Van nature voedsel aanwezig
                                - Beschutting aanwezig
                                - Karpers kunnen jou niet zien
                                - Karpers kunnen de lijn niet zien of het valt niet op door het vuil

Overigens vis ik ook mét voorvoeren heel erg mobiel. Als ik op een stek kom voer ik eerst, ga lekker in het gras of op mn matje zitten wachten tot de karpers komen. Of 30 meter verder een wanhopige poging doen om eenden te verjagen met mn schepnetzwaaien. Komen de karpers niet dan ben ik met een minuut of 20 op weer op weg naar de volgende stek. Het brood of de brokken zijn voor de eenden. Of voor de karpers die later alsnog komen. Ik zorg er dan ook altijd voor dat ik nog een keer terug kom op mijn stek. Het kost een paar kilo's aas in de loop der tijd maar het loont. In m'n goeie dagen fietste ik soms 4 uur door het dorp. Ik heb het daarbij wel eens gepresteerd om op de hele ochtend niet in te gooien omdat er toch niets naar boven kwam. Heel mobiel hoor. Schepnet, matje, hengel, en een rugtas of emmer vol aas en een camera en wat klein spul.

MVG, Pieter
                                Je kan ook fijn vissen, waar eenden flink gevoerd worden.
                                ze zijn niet alleen happig maar ook morsig.

En raad eens wie dat ook weten!!!
                                Lekker broodkorst aan de hair, haak 8, 5-10cm stuitje gewichtje 5 gram .

Lekker laten zakken. brood op het water, veel gesnater brood op, eendje weg, lijntje vieren en plop daar ligt ie dan zonder plons of omhaal. Indien gepeild met 2e stuitje kan je ook net onder kroost of vuil vissen.
                                Deze methode heb ik ook gejat. Maar het is wel grappig vissen.

Niet schrikken als je niet aan de pop-up toekomt omdat ie toevallag ook op de bodem aanwezig is.
                                Maar een flinke zeelt is ook mooi.

Peterg

Reageer

Working...