Sinds 15 jaar weer eens gaan vissen en nou wil ik binnenkort wat meer gaan penvissen op karper/zeelt. Nou heb ik een molen met daarop 30/00 die ik ook gebruik voor het bodemvissen op karper. Dat is wellicht wat veel denk ik om mee te penvissen? Helaas heb ik geen reservespoel van deze molen. Is het een optie om bijvoorbeeld een stuk van 10 meter van 24/00 of 25/00 aan de 30/00 te knopen en zo te gaan vissen?
Lijn voor penvissen
Collapse
X
-
Dat lijkt me niet zo handig. Hoe meer knopen hoe zwakker de lijn. 30/100 is inderdaad wat veel, maar kan nodig zijn in sommige situaties. Vaak kun je losse reservespoelen bestellen. Dat zou ik overwegen. En dan inderdaad volspoelen met bijv. 25/100.
MVG, Pieter
-
Ben bang dat een reservespoel bestellen niet meer gaat lukken, deze molen is al een jaar of 17 oud. Denk niet dat daar nog spoelen voor te bestellen zijn, helaas. Uiteraard heb je gelijk maar ja, op de vaste stok vis ik ook met een onderlijntje, weliswaar maar een kort stukje maar ook hier zit dus een knoop. En idem geldt natuurlijk voor het bodemvissen. Dus vandaar mijn redenering om dan maar een stuk van 10 meter eraan te zetten. Wil ik weer bodemvissen dan gaat dat er net zo makkelijk weer af natuurlijk. Uiteraard niet ideaal natuurlijk.Dat lijkt me niet zo handig. Hoe meer knopen hoe zwakker de lijn. 30/100 is inderdaad wat veel, maar kan nodig zijn in sommige situaties. Vaak kun je losse reservespoelen bestellen. Dat zou ik overwegen. En dan inderdaad volspoelen met bijv. 25/100.
MVG, PieterReageer
-
Dan zou ik persoonlijk kiezen om alleen een dunnere onderlijn te nemen van bijv. 50-100 cm. Dus nog onder de pen. Het grootste deel van de lijn ligt namelijk niet in de buurt van de vis maar de laatste halve meter zeker wel. Mocht er dan iets breken op de knoop dan is het zeker dat de vis geen 10 meter achter zich aan heeft bungelen. Bovendien hoeft die knoop dan niet steeds door de ogen van de hengel heen en opgespoeld te worden.
Groet, Pieter
Reageer
-
Klopt helemaal. Heb het zelf ook ooit geprobeerdDan zou ik persoonlijk kiezen om alleen een dunnere onderlijn te nemen van bijv. 50-100 cm. Dus nog onder de pen. Het grootste deel van de lijn ligt namelijk niet in de buurt van de vis maar de laatste halve meter zeker wel. Mocht er dan iets breken op de knoop dan is het zeker dat de vis geen 10 meter achter zich aan heeft bungelen. Bovendien hoeft die knoop dan niet steeds door de ogen van de hengel heen en opgespoeld te worden.
Groet, Pieter
en die knoop blijft constant in de ogen van je hengel haken als je uitgooit... Maar, 25/100 opspoelen zou in fiete geen kwaad kunen hoor, volgens mij volstaat dat ook om te bodemvissen... tenzij je op echt dikke karper gaat vissen natuurlijk...
Wie vist, die vangt!
Reageer
-
Wat mischien ook nog een optie is, ik vis met 25/00 forellen lijn oersterk. Draad heeft een trekkracht van 7,2 kilo daar moet je het wel mee kunnen doen denk ik. Menig een kaper draad van 30/00 of meer heeft maar een paar honderd gram meer. Ik vind het voor het pennen heerlijk draad soepel kreuk vrij en minder rek. Ik heb het gekocht in noorwegen maar hetzelfde merk heb ik hier ook wel eens zien liggen.Als jullie me missen, ben ik vissen:
Reageer
-
Wel, als je over trekkracht/diameter begint... ik vis met de vaste stok op karper met Xilo van Colmic... en die trekt op ø 0,205 Kg 7,820
Ik weet wel niet of die in grote rollen te verkrijgen is... ik koop hem namelijk altijd op rolletjes van 50 meter.
Wie vist, die vangt!
Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer