Voer/ aas

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jhe2
    Hengelaartje

• 14-06-2009
    • 1
    • Bergschenhoek

Voer/ aas

Hallo allemaal,
    Ben hier aanbeland omdat ik het vissen weer wil oppakken.
    Was vroeger een verwend karpervisser ( 20 jaar geleden ) en weet zeker dat er in die tijd een hoop veranderd is.
    Dus ook wat aas en voer aangaat denk.
    Ik had vroeger een aas bestaande uit de bestanddelen:
    Schapenbix
    zetmeel
    Melasse, en nog wat andere bestanddelen.
    Zijn er hier mensen die deze combinatie kennen en misschien nog wel gebruiken.
    Wat ik nog weet van vroeger is dat er een hoop karpers mee gevangen werden en werd veel gebruikt voor de introductie van de boilys.
    Gr John
    Aangepast door jhe2; 14-06-2009, 12:17.
  • Pieter Stam
    -
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

Als karpers vangen met dit aas vroeger kon dan kan dat nu nog steeds. Ik zou zeggen, probeer het uit. Je vist dan sowieso met een aassoort waar weinig mensen mee vissen, alhoewel sommige boilies en pellets denk ik wel enigszins vergelijkbaar zijn qua samenstelling.

MVG, Pieter

Reageer

• Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

John het enige wat veranderd is zijn de materialen en de denkwijze van de vissers.
      Ga gewoon beginnen met wat je vroeger succes gaf, de karper is niet veranderd en maar goed ook.
      Negatieve conditionering zal op de oude methode niet aan de hand zijn.
      Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Pieter Stam
        -
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

Ik denk niet dat er zo stellig gesteld kan worden dat er met dit aas geen last zal zijn van negatieve conditionering (in de wandelgangen 'dressuur'). Ik denk dat er van negatieve conditionering met dit aas zeker wel sprake is / kan zijn. Omdat de beschreven mix nogal lijkt op een redelijke boiliemix of pellet. Namelijk een mix van eiwitten, melen en suikers. Het verschil is dat het ongekookt is, maar ik weet niet op dat direct dressuurdoorbrekend is. Ik heb er mijn twijfels bij.

Groet, Pieter

Reageer

• Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

Welnee joh de beschreven bestanddelen willen de meest vissers niet aan, veel te simpel.

Reageer

• lolo
            Geniet maar niet met mate
            • 01-05-2003
            • 3873
            • Weesp

Ik denk dat je gewoon met je oude bestandelen gewoon op drecuur water karper op te vangen is .
            Juist bolies en dat soort dingen van de laaste jaren zijn ze gewent .
            Probeer het uit is de beste ondekking .
            En een paar dagen een beetje voor voeren geeft goede resultaten op .
            Groetjes
            Johnny

Match
            Feeder
            Stok

Reageer

• lolo
              Geniet maar niet met mate
              • 01-05-2003
              • 3873
              • Weesp

Mais vacuum zetten in de melasse en na 2 dagen er mee voor voeren .
              Werkt ook goed voor de brasem -)
              Stuk of 3 aan de hair , nou vang garantie kan ik niet geven maar durf te zeggen dat er menig karper mee is gevangen .
              Groetjes
              Johnny

Match
              Feeder
              Stok

Reageer

• Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

Dressuur zit tussen de oren van de visser, conditionering daar moet je het voordeel uit halen.

Een klein dingetje die ik altijd deed, kan het wel zeggen ik vis toch niet meer fanatiek op karper, is een voerplek aanleggen waar je NOOIT op gaat vissen.
                Zo went de vis aan jou aas zonder gehaakt te worden, dus het vertrouwen neemt toe.

Maar in de eerste vraag zie ik nergens dat hij over zwaar bevist water spreekt, toch wordt er snel over dressuur gesproken.
                Is wel vreemd als uitgangspunt.

Nogmaals dressuur bestaat uitsluitend tussen de oren van de visser, meestal als excuus dat zijn aanpak niet werkt.

Reageer

• hopjesvla
                  Met enige kennis...

• 26-03-2009
                  • 353
                  • hazerswoude

Maar Douwe als er in een water alleen maar met bolie's gevist word krijgt de vis na een tijd tog ook argwaan tegenover bolie's? en als je dan met andere dingen gaat vissen zoals mais of gewoon met een broodvlokje pakken ze dat eerder dan bolie's dus dat is wel dressuur doorbrekend?

wat ik wel met je eens ben is dat door met andere bolie smaken te vissen niet dressuur doorbrekend is want het is en blijft een bolie alleen dan met een ander smaakje en ik denk dat de vissen echt wel door hebben dat het van het zelfde bestanddeel is dus dat ze alle bolie's gaan wantrouwen en niet alleen bepaalde smaken.

Reageer

• Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

In de eerste plaats bestaat er geen dressuur tenminste geen klassiek dressuur als je conditionering dressuur noemt en het verschil daartussen ook begrijpt is er niets aan de hand.

Jij gaat er van uit dat de vorm voor negatieve reacties kan zorgen, dat is alleen mogelijk op water wat helder is en zolang het licht genoeg is.
                    De vorm hoeft niet rond te zijn, de vis geeft echt geen punten.
                    Het snelst werkt het worsten draaien en met de boilietafel niet rollen maar drukken je krijgt dan een ruitvorm.
                    Je kunt ook de boilies halveren en noem maar op.
                    Hoelang zou een vis iets kunnen onthouden? Persoonlijk denk ik niet dat de vis in staat is om dingen aan elkaar te koppelen, vorm, smaak, haak, lijn, oeps dat is gevaar.

Blijf gewoon je eigen ding doen en kopieer niet wat een ander doet, haal uit ervaringen van een ander alleen de dingen die bij jou visserij past en blijf niet steeds wijzigen.
                    Blijf kritisch naar je zelf, en vraag bij succes af WAAROM heb ik nu wel succes.
                    Dat is een fase die vaak wordt vergeten.

Wat belangrijk is blijft de smaak.

Reageer

• yannik
                      De kasteelvissers Viane

• 27-07-2006
                      • 694
                      • Geraardsbergen

Douwe, spreek je jezelf nu niet wat tegen door te zeggen dat je denkt dat een vis niet in staat is om dingen aan elkaar te koppelen? Eerst zei je namelijk dat je best een voerstek maakt waar je nooit gaat vissen, omdat de vissen je boilies niet aan het gevangen worden zouden gaan koppelen...

verklaar u nader
                      Wie vist, die vangt!

Reageer

• Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

Dat lijkt in tegenspraak maar is het niet, je moet het ook zien als omzeilen van die zogenaamde dressuur op zwaar bevist water. Hoe het precies werkt weet ik ook niet maar het werkt wel.
                        Als je op gewoon water vist hoef je al die dingen niet uit te vogelen dan is karpervissen niet zo moeilijk, het is een varken die alles vreet.

Reageer

• mannie
                          Newbie

• 25-01-2009
                          • 4
                          • lopik

Hallo allemaal zit hier sinds kort.
                          Heb een vraag,vis regelmatig een wedstrijdje op een putje-
                          ongeveer 80 bij 200 meter+2 eilandjes in het midden.
                          Nou wil het geval zodra we met 5 of 6 koppels zitten-
                          zijn er weinig of geen aanbeten in een tijdsbestek van 10 uur.
                          Nou denk ik teveel hengeldruk? of kan het ook wat anders zijn?.

GR.Marco

Reageer

• Douwe
                            NHSF lid van verdienste
                            • 01-07-2006
                            • 3136
                            • Leeuwarden

Ja er zijn meer mogelijkheden maar die hebben allemaal te maken met de hoeveelheid vissers.

Reageer

• mannie
                              Newbie

• 25-01-2009
                              • 4
                              • lopik

Hallo douwe kan je mij dat mischien uitleggen.

Alvast bedankt.Marco

Reageer

Working...