Voer/ aas

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • preston-freak
    wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
    • 1834
    • Oss

Niet altijd is de hoeveelheid vissers dooslaggevend. Natuurlijk krijg je meer vis op de stek als je vrij vist, dan wanneer je in wedstrijdverband vist. Op dagen dat ze slecht willen bijten wordt dat nog eens uitvergroot, maar er zijn ook dagen dat iedereen goed in de vis zit.

Om "dressuur'' tegen te gaan moet je juist wel volop wisselen van aas en voer. Op van die karperputjes kan bijv. het overschakelen van pellets op lucheonmeat of vissen met brood een visdag redden. Dit alles is bij roofvissers nog veel meer het geval. Wisselen van type kunstaas of zelfs maar de kleur kan al succesvol zijn.
    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

Uitleggen is wel eens lastig, ik wil wel een voorbeeld noemen.
      Voor enkele jaren terug visten een paar bevriende vissers op een water(tje) in Belgie, in vrijwel alle weekenden werdt er slecht tot niet gevangen.
      De twee vissers die konden blijven gingen op dinsdag vangen en in de weekenden was het weer niets.

Dit fenomeen werd toen een weekenddressuur genoemd, let wel het gaat hier over grote vis, zo zijn die Belgen wel weer.

In dit geval ben ik het met preston eens op de kleur na dan maar dat is weer een ander verhaal, het zijn vele factoren en daar weer varianten op die de dingen bepalen.
      Zo blijft vissen ook vissen.
      Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

Kleur is best belangrijk vooral bij snoek, omdat die heel visueel ingesteld is. Vissen zien over het algemeen namelijk meer kleuren dan die meeste zoogdieren die vaak alleen grijstinten zien. Daarom is het succes van groen en geel lokvoer te verklaren. De kleur rood verdwijnt onder water als eerste, dus wat wij fel vinden kan voor de vis anders zijn, dat geldt bijv. voor boillies. Daarbij zijn zonnige en bewolkte dagen van invloed op de lichtintensiteit van het aas en voer. Maar goed de kleur zal niet echt de reden zijn waarom tijdens wedstrijden slechter gevangen wordt. De hoeveelheid vissers geeft de doorslag, maar de grote verschillen zijn hoe dan ook niet te verklaren. Zelfs bij een drukke bezetting moet er beet te krijgen zijn. Zo ken ik diverse wateren, vooral stromend water en kanalen die voor wedstrijden hopeloos zijn, maar voor vrij vissen niet eens zo slecht zijn.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

Kleur is heel subjectief, kleuren verdwijnen snel onder water bovendien is de dikte van het water van groot belang.
          Wat meer van belang is, en dat is vaak de reden dat vissers aan een kleur hechten, is dat bij een wisseling van plug de actie belangrijker is dan de kleur maar de visser denkt alleen aan de kleur.
          Karper is heel goed in staat om kleuren te zien, dat is wetenschappelijk vastgesteld door het oog te analyseren, maar de vraag is wat doet cq kan hij er mee.
          Snoek is dan wel visueel ingesteld maar pakt ook vaak op instincten of nijd.
          Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• mannie
            Newbie

• 25-01-2009
            • 4
            • lopik

Hallo douwe en preston-freak bedankt voor jullie reaktie.
            Inderdaad als ik daar gaat vissen vis ik altijd met een soort voer-
            die ik voor die sessie meeneemt.
            de ene keer die bol en dan weer een andere wel voer ik altijd-
            met partikles zoals tarwe,hennep ,mais je weet wel.
            omdat je maar 10uur vist durf ik eigenlijk nooit te veranderen-
            i.v.m.de tijd. volgende week weer een wedstrijd maar dan 20uur.
            Ik zal wat meer gaan varieren eens kijken of dat scheelt/werkt.....

GR.Marco...

Reageer

• mannie
              Newbie

• 25-01-2009
              • 4
              • lopik

ohja word redelijk veel op witvis gevist waarbij vaak karper op duikt.
              zal de maggot CLIP niet wat zijn?....

GR.Marco

Reageer

Working...